Gå til innhold

odroid c2?


Anbefalte innlegg

nysjerrig på denne da jeg godt kunne tenkt meg en liten enkel setup klistret bak en TV i campingvogna (med et lite solpanel) for netflix, youtube, spotify, generel surfing og chatting via ubuntu e.l, da jeg antar den kan være der vinterstid og mht kondensproblemer som fort slår ut annen elektronikk.

 

men jeg har ikke sett den til salgs her, kun fra utlandet og da over 350 kroners grensen. noen som vet forhandlere i norge?

 

dessuten så lurer jeg på om noen her har testet den ut og vet åssen den er i bruk til sånne ting, eller om den er for treg. watt-messig så drar den lille 1080p tv'en min 22 watt, og med en sånn liten sak hadde den hatt lavere wattbruk enn noe annet jeg bruker i vogna.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Miljøet rundt Odroid er relativt lite. Og støtte fra produsenten er relativt laber. Så linux kjernen som er tilgjengelig er relativt utdatert (ikke at det betyr så fryktelig mye i det store og det hele). Men siden plattformen er relativt liten, så er det få ferdige prosjekter type rasplex osv for Odroiden.

Lenke til kommentar

I forhold til RPi sitt miljø er alt ganske lite ;)

 

Det du nevner burde gå greit, bare husk å bruk firefox og ikke chrome,

siden sistnevnte liker minne for godt og er tregere på odroid'n.

 

For å komme lett i gang kan du jo også kjøpe med en eMMC module med pre-installert ubuntu/android, så trenger du ikke å gjøre så mye selv.

eMMC er å anbefale, og android virker overraskende bra, Pokemon Go skal visstnok også gå greit å installere;p

 

Ellers har du også LibreELEC for ren HTPC, eller DietPi som begge virker utmerket som OS på en Odroid C2.

 

 

Jeg kom over en forhandler som hadde Odroid i Norge, men det var i november jeg sjekket, så jeg husker ikke hvem det var.

(Hvis jeg ikke husker helt feil så endte det uansett opp med mindre, inkludert alle tilleggs-avgiftene, ved å handle fra utlanded.)

Generelt sett så kommer du deg nok ikke unna 350 grensa, og må bestille fra hardkernel sine hjemmesider.

 

Siste gang jeg bestilte noe fra dem så tok det 15 dager fra bestilling til det var i hus hos meg.

Lenke til kommentar

Jeg kjører selv Odroid Xu3, dette er i sammenligning en muskeldemon som skal ha litt mer strøm enn hva USB kan tilby.

Uansett, hardware messig så er Odroid overlegen Raspberry Pi og bedre på Android støtten, og kraft er noe du vil finne som mangelvare med ARM.

En del av årsakene til dette er grunnet at codecene du trenger og ønsker ikke er særlig optimalisert og at det er en del lisenshindre på ARM.

Lenke til kommentar

Jeg kjører selv Odroid Xu3, dette er i sammenligning en muskeldemon som skal ha litt mer strøm enn hva USB kan tilby.

Uansett, hardware messig så er Odroid overlegen Raspberry Pi og bedre på Android støtten, og kraft er noe du vil finne som mangelvare med ARM.

En del av årsakene til dette er grunnet at codecene du trenger og ønsker ikke er særlig optimalisert og at det er en del lisenshindre på ARM.

 

jeg skulle helst ha en som kan kjøre på USB da det er USB-kontakt bak TV'en.. lim fast dingsen bak der og vips... ellers er det bare 12v sigarettuttak i vogna, pluss jeg teller watt og vil presse ned en data/skjerm løsning til så få watt som mulig da jeg kjører på solpanel og tv'en bruker som sagt bare 22 watt (en 22").

 

så en xu3 blir kanskje i drøyeste laget, men takk for infoen. jeg hopper nok over raspberry og venter til en odroid c-ettellerannet som kjører på usb kommer til salgs her.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...