Gå til innhold

Fagbrev -- Påbygg -- Universitet


Anbefalte innlegg

Det spørs helt hva du tenker, du må også tenke på trivselen din når du går på skole og. Høres det kjekt ut å gå 3 år på studiespessialiserende? eller høres det mer fristende ut å velge yrkesfag? Uansett kan du bli ingeniør, men jeg ville iallefall prioritert det du synes virker kjekkest og mest motiverende for øyeblikket. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativt kan eg begynne på studiespesialiserande no på VG1. Er det lurare enn å gå via bygg og anleggsteknikk? Har eigentleg meir lyst til å verta ingeniør enn tømrar...

 

Har du dårlig tid og absolutt ikke lyst til å bli tømrer, ta stud.spess. Har du god tid og ønsker å bli en allsidig ingeniør og samtidig tjene en god del penger på veien, gå bygg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei!

 

Skal begynne på Vg1 Bygg og Anleggs-teknikk til hausten. På Vg2 har eg tenkt å begynne i Betongfaget. Etter endt Vg2 vil eg ta påbygg til generell studiekompetanse (Vg3) og søka på universitet etter det. Altså som 19åring.

 

Eg har nokre spørmsål som eg ynskjer svar på:

 

1. Går det bra og ta fagbrevet etter endt universitet?

 

2. Nokre linjer har realfagfordjupning som krav. Korleis kan eg få dette? Eg får det ikkje via påbygget.

 

3. Lurar på å ta master i Byggteknikk på NTNU. Er dette lurt med tanke på fagbrevet eg vil få i betongfaget?

 

4. Eventuelt andre konstruksjons, bygg, skog eller miljø-linjer er også innteressant.

 

Er ein skuleflink gut slik at eg trur eg skal klara meg fint. Takker for alle svar!

Jeg vil tipse om å ta forkurs istedet for påbygg, man sparer fort et år å mange 1000 i privatist avgifter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trur de at forkurs er lurare enn påbygg til generell studiekompetanse?

 

Ser litt på NTNU sine sider og på nokre linjer er det krav om spesiell studiekompetanse. Nokon som veit korleis eg kan få det?

 

 

Uansett må eg ha generell studiekompetanse + Matematikk R1 + R2, Fysikk 1 + eventuelt spesiell studiekompetanse.

Lenke til kommentar

Trur de at forkurs er lurare enn påbygg til generell studiekompetanse?

 

Ser litt på NTNU sine sider og på nokre linjer er det krav om spesiell studiekompetanse. Nokon som veit korleis eg kan få det?

 

 

Uansett må eg ha generell studiekompetanse + Matematikk R1 + R2, Fysikk 1 + eventuelt spesiell studiekompetanse.

 

Om du er sikker på at det er ingeniør du ønsker å bli så er det absolutt lurere med forkurs. Men det kan kun brukes til ingeniør utdanninger. Og om du tar "sommerkurs" som noen skoler tilbyr er det bare gyldig på den skolen. 

 

For å få spesiell må du bygge på med realfag, det spørs hvilke realfag du trenger for å komme inn på de forskjellige linjene.  

Lenke til kommentar

Vil annbefale deg å gå som lærling og med en gang etter vg2, om du tar påbygg får bedriften mye mindre støtte og du vil mest sannynelig ikke få læreplass. (kan jo selvsagt være du får)

 

Så når du begynner som lærling må du ta fag som privatist:

Norsk, nynorsk og norsk muntlig.

Historie

Naturfag

Matte 2py/2ty

Så Eventuelt fysikk 1

R1 og R2

 

Er usikker på hvordan mattekarakterene gjelder sammen, kan være du ikke trenger å ta 2py, men annbefaler å bare ta det slik at om du ombestemmer deg og ikke vil ta realfagene så har du fortsatt studiekompetanse.

 

Ville foreksempel tatt Alle norsk fagene + naturfag og historie første semester. 

Så matte 2py andre semester + eventuelt ta opp igjen og forbedre karakter om du ønsker på noen fag fra første termin.

Så ta R1 og Fysikk 1 3. semester som lærling.

Så ta R2 Siste semester før du er ferdig som lærling.

 

Dette vil lett la seg gjøre, men ville ikke tatt realfag som privatist om du ikke allerede er ganske god i matte, hva har du i vg1 matte på bygg? (og p eller t matte)

Har vist gløymt og svare deg. Har endå ikkje begynt på vg1, men gjekk ut av ungdomskulen med 5 i mattematikk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...