Gå til innhold

Fagbrev -- Påbygg -- Universitet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal begynne på Vg1 Bygg og Anleggs-teknikk til hausten. På Vg2 har eg tenkt å begynne i Betongfaget. Etter endt Vg2 vil eg ta påbygg til generell studiekompetanse (Vg3) og søka på universitet etter det. Altså som 19åring.

 

Eg har nokre spørmsål som eg ynskjer svar på:

 

1. Går det bra og ta fagbrevet etter endt universitet?

 

2. Nokre linjer har realfagfordjupning som krav. Korleis kan eg få dette? Eg får det ikkje via påbygget.

 

3. Lurar på å ta master i Byggteknikk på NTNU. Er dette lurt med tanke på fagbrevet eg vil få i betongfaget?

 

4. Eventuelt andre konstruksjons, bygg, skog eller miljø-linjer er også innteressant.

 

Er ein skuleflink gut slik at eg trur eg skal klara meg fint. Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Viss du finn ei bedrift som vil ta deg inn. Kva legg du i "går det bra"?

 

2) Då må du ta relevant fordjupning i tillegg til påbygg.

 

3) Eg trur ikkje du vil få nokre samspelsverknader, viss det er det du lurer på. Dei hev vanlegvis ikkje dei same arbeidsområda eller dei same arbeidsoppgåvane.

Lenke til kommentar

1) Viss du finn ei bedrift som vil ta deg inn. Kva legg du i "går det bra"?

 

2) Då må du ta relevant fordjupning i tillegg til påbygg.

 

3) Eg trur ikkje du vil få nokre samspelsverknader, viss det er det du lurer på. Dei hev vanlegvis ikkje dei same arbeidsområda eller dei same arbeidsoppgåvane.

1. Ikkje slik eg tenkte. Eg lurte på om det gjekk ann å utsette lærlingstida til etter endt universitet.

 

2. Ok, skal snakke litt med skulen angåande realfaga.

 

3. Trudde dei hadde det eg. Ok

 

Takker for raskt svar!

 

Men er forsatt usikker på dette med realfaga. Nokon som veit?

 

Nokon som veit kva eg kan få i årslønn som nyutdanna byggingeniør med fagbrev?

Endret av THE TRACKER
Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

 

1) Viss du finn ei bedrift som vil ta deg inn. Kva legg du i "går det bra"?

 

2) Då må du ta relevant fordjupning i tillegg til påbygg.

 

3) Eg trur ikkje du vil få nokre samspelsverknader, viss det er det du lurer på. Dei hev vanlegvis ikkje dei same arbeidsområda eller dei same arbeidsoppgåvane.

1. Ikkje slik eg tenkte. Eg lurte på om det gjekk ann å utsette lærlingstida til etter endt universitet.

 

2. Ok, skal snakke litt med skulen angåande realfaga.

 

3. Trudde dei hadde det eg. Ok

 

Takker for raskt svar!

 

Men er forsatt usikker på dette med realfaga. Nokon som veit?

 

Nokon som veit kva eg kan få i årslønn som nyutdanna byggingeniør med fagbrev?

Kan du ikkje bare ta de fagene du trenger som privatist då?

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å ta læretiden rett etter VG2 da det sitter friskt i minne, da er det nok letter å få læreplass også. I tillegg vill jeg anbefale deg å se på y-veien eller forkurs om du er bestemt på å ta ingeniør utdannelse. 

 

Ang lønn kan du gå på nito sine sider, de har kalkulatorer for slikt :)

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at du får mer lønn på bakgrunn av at du har fagbrev i tillegg ingeniørutdannelsen. Dette er fordi, slik kikkert forklarer at de har forskjellig kompetanse og forskjellig arbeidsoppgaver.

 

Tja det kommer an på hvordan en ser på det, en vill ikke få noe tillegg på lønnen pga fagbrev. Men, han vill stille sterkt til flere jobber slik at en lettere kommer seg i jobb, lettere stiger til andre stillinger, muligheter for å reise rundt på befaringer osv som gir økt lønn m.m.

 

Altså, det er en stor fordel å ha fabrev i tillegg.

Lenke til kommentar

Eventuelt finner eg ein Y-vei til ingeniør, men tar så mange fag eg kan slik at eg har mykje å velgja i når den tid kjem. Har mest lyst til å ta master men skal vera fornøgd med bachelor.

 

Nokon som veit om ei innteressent ingeniørlinja? Gjerne på NTNU i Trondheim.

 

Uansett så har eg planen rimeleg klar

 

2016/17 Vg1 = Bygg og Anleggs-teknikk

2017/18 Vg2 = Betongfaget/Byggteknikk

2018-20 = Lærling -- Fagbrev

2020/21 = Forkurs/Påbygg eller Y-veien

2021-2024/26 = Bachelor/Master

 

+ mesterutdanning seinare.

 

Kva trur de? Høyrest det greit ut?

Lenke til kommentar

Eventuelt finner eg ein Y-vei til ingeniør, men tar så mange fag eg kan slik at eg har mykje å velgja i når den tid kjem. Har mest lyst til å ta master men skal vera fornøgd med bachelor.

 

Nokon som veit om ei innteressent ingeniørlinja? Gjerne på NTNU i Trondheim.

 

Uansett så har eg planen rimeleg klar

 

2016/17 Vg1 = Bygg og Anleggs-teknikk

2017/18 Vg2 = Betongfaget/Byggteknikk

2018-20 = Lærling -- Fagbrev

2020/21 = Forkurs/Påbygg eller Y-veien

2021-2024/26 = Bachelor/Master

 

+ mesterutdanning seinare.

 

Kva trur de? Høyrest det greit ut?

 

Ang hvilken retning du bør velge, her må du nesten føle litt på hva du vill jobbe med. Personlig har jeg valgt automasjon/elektro da jeg virkelig trives med dette. Da blir både jobb og skole "lett". Så under læretiden vill du nok føle litt på hva du liker og ikke, så ikke bestem deg for noe helt enda.

 

ang 2020/21 så vill Y-veien sløyfe dette året, altså du starter direkte på bachelor. 

Lenke til kommentar

 

Eventuelt finner eg ein Y-vei til ingeniør, men tar så mange fag eg kan slik at eg har mykje å velgja i når den tid kjem. Har mest lyst til å ta master men skal vera fornøgd med bachelor.

 

Nokon som veit om ei innteressent ingeniørlinja? Gjerne på NTNU i Trondheim.

 

Uansett så har eg planen rimeleg klar

 

2016/17 Vg1 = Bygg og Anleggs-teknikk

2017/18 Vg2 = Betongfaget/Byggteknikk

2018-20 = Lærling -- Fagbrev

2020/21 = Forkurs/Påbygg eller Y-veien

2021-2024/26 = Bachelor/Master

 

+ mesterutdanning seinare.

 

Kva trur de? Høyrest det greit ut?

Ang hvilken retning du bør velge, her må du nesten føle litt på hva du vill jobbe med. Personlig har jeg valgt automasjon/elektro da jeg virkelig trives med dette. Da blir både jobb og skole "lett". Så under læretiden vill du nok føle litt på hva du liker og ikke, så ikke bestem deg for noe helt enda.

 

ang 2020/21 så vill Y-veien sløyfe dette året, altså du starter direkte på bachelor.

Eg kan og eventuelt ta dei faga eg manglar som privatist samtidig som eg er lærling i 2 år! Burde vell vera nok med 2 år til å ta realfaga R1 + R2 og Fysikk 1 itilleg til dei andre faga eg manglar for å få generell studiekompetanse?

Lenke til kommentar

 

 

Eg kan og eventuelt ta dei faga eg manglar som privatist samtidig som eg er lærling i 2 år! Burde vell vera nok med 2 år til å ta realfaga R1 + R2 og Fysikk 1 itilleg til dei andre faga eg manglar for å få generell studiekompetanse?

 

 

Kommer jo an på hvor mye tid du legger inn i det, men det er absolutt mulig å få gjort. Finnes jo også forkurs som går på kveldene osv. Mange muligheter :) 

Lenke til kommentar

Vil annbefale deg å gå som lærling og med en gang etter vg2, om du tar påbygg får bedriften mye mindre støtte og du vil mest sannynelig ikke få læreplass. (kan jo selvsagt være du får)

 

Så når du begynner som lærling må du ta fag som privatist:

Norsk, nynorsk og norsk muntlig.

Historie

Naturfag

Matte 2py/2ty

Så Eventuelt fysikk 1

R1 og R2

 

Er usikker på hvordan mattekarakterene gjelder sammen, kan være du ikke trenger å ta 2py, men annbefaler å bare ta det slik at om du ombestemmer deg og ikke vil ta realfagene så har du fortsatt studiekompetanse.

 

Ville foreksempel tatt Alle norsk fagene + naturfag og historie første semester. 

Så matte 2py andre semester + eventuelt ta opp igjen og forbedre karakter om du ønsker på noen fag fra første termin.

Så ta R1 og Fysikk 1 3. semester som lærling.

Så ta R2 Siste semester før du er ferdig som lærling.

 

Dette vil lett la seg gjøre, men ville ikke tatt realfag som privatist om du ikke allerede er ganske god i matte, hva har du i vg1 matte på bygg? (og p eller t matte)

Lenke til kommentar

Veldig dyrt? blir liksom 9000 tilsammen + kanskje et par tusen til bøker så 12000 maks på 2 år. Mye billigere det enn å bruke et år på forkurs og y-veien er ikke alltid mulig (spørs hvor han vil studere og hva)

 

edit; y-veien er ofte også om sommeren 1-2 mnd. Så kan være han ikke har muligheten å begynne der når han er lærling. og eventuelt kunne heller jobbet og tjent mye mer enn 12000.

Endret av martin1d
Lenke til kommentar

Veldig dyrt? blir liksom 9000 tilsammen + kanskje et par tusen til bøker så 12000 maks på 2 år. Mye billigere det enn å bruke et år på forkurs og y-veien er ikke alltid mulig (spørs hvor han vil studere og hva)

 

edit; y-veien er ofte også om sommeren 1-2 mnd. Så kan være han ikke har muligheten å begynne der når han er lærling. og eventuelt kunne heller jobbet og tjent mye mer enn 12000.

Det går da fint å kombinere forkurs mef jobb, det går til og med på deltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...