Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gugge inni motoren


Anbefalte innlegg

Hei, 


 


Jeg har et problem med min 2002 passat.


Motoren har en gul gugge i toppen(Kommer av damp tror jeg).


 


Jeg trodde dette var topppakningen som lot spylevæske lekke inn i oljen, så denne byttet jeg.


Dette fjernet motorfeil lyset, men syntomene tilbake nå.


 


Bilen sliter med å starte(antenne)


 


Tenkte jeg kan høre med folk her før jeg sløser mer penger på reparasjon-er.


 


Noen forslag for hva som kan gjøre med dette?


 


976c837249.jpg


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som bør gjøres kommer Ann på motortype og km.

 

Generelt så må:

Registerreim av (Ikke sett på gammelt) Dvs ny reim , steammehjul og vannpumpe

 

På min 1.9 Koblet jeg av eksos og løftet topp av med turbo. Vurder å bytte turbo når alt er på benk.

 

Topp må sprekksjekkes med penetrant spray(jeg skippet )

 

Topp må planes (jeg er sprø og brukte en pkan flate og smergelpapir) ca 1-2 timer

 

Ny toppakning og nye strekkbolter og sås er det å få alt sammen igjen.

 

Tipper alt dette koster 16-20 laken inkl ny turbo.

 

Siden motor starter dårlig kan det type på følgefeil pga vann i oljen og motor kan være mer skadet

Lenke til kommentar

Hva som bør gjøres kommer Ann på motortype og km.

 

Generelt så må:

Registerreim av (Ikke sett på gammelt) Dvs ny reim , steammehjul og vannpumpe

 

På min 1.9 Koblet jeg av eksos og løftet topp av med turbo. Vurder å bytte turbo når alt er på benk.

 

Topp må sprekksjekkes med penetrant spray(jeg skippet )

 

Topp må planes (jeg er sprø og brukte en pkan flate og smergelpapir) ca 1-2 timer

 

Ny toppakning og nye strekkbolter og sås er det å få alt sammen igjen.

 

Tipper alt dette koster 16-20 laken inkl ny turbo.

 

Siden motor starter dårlig kan det type på følgefeil pga vann i oljen og motor kan være mer skadet

 

Jeg byttet Toppakkingen hos snapdrive for en måndede tilbake(25 000 kr...), og da virket det som det var ordnet, men ser guggen har kommet tilbake. Er det noe annet dette kan komme fra?

 

Eller er dette noe jeg bør gå til snap drive og kreve på garanti?

Lenke til kommentar

Har en 2.0L golf, om jeg kjører bare korte turer så kommer det slik "gøgge", snakket med et verksted og de sa det ikke var noe å bry seg om, blanding av kondens, kald motor, varm damp av oljen stiger opp og samler seg der. ... Tørker dog av det når det blir litt.

Om du tar deg en lang tur og sjekker da  så er det sikkert borte.

 

Bytt plugger så starter den sikkert lett igjen.

Lenke til kommentar

Har en 2.0L golf, om jeg kjører bare korte turer så kommer det slik "gøgge", snakket med et verksted og de sa det ikke var noe å bry seg om, blanding av kondens, kald motor, varm damp av oljen stiger opp og samler seg der. ... Tørker dog av det når det blir litt.

Om du tar deg en lang tur og sjekker da  så er det sikkert borte.

 

Bytt plugger så starter den sikkert lett igjen.

Byttet plugger for en måned siden sammen med toppakningen

Lenke til kommentar

Hvor langt har den gått?

Kan vare alt fra luftfilter, bensinfilter, startmotoren, sensorer etc...

Om kjølevannet ikke synker og oljen på peilepinnen ser blank og fin ut så har ikke "gøggen" noe med at den er tregstartet.

Bilen har gått kjørt ca 225 000km.

Sist gang var det kommet på peilepinnen også og de måtte bytte det.

Kan sjekke igjen når jeg kommer hjem(Fått lånt meg en annen bil imens).

 

Og så opplevde jeg samme treghet med starting før jeg tok den inn på verksted, men ikke etter.

Så helt siden det så har den gradvis begynt å bli tregere

 

Vanlig vis kjører jeg ca 10km 3 ganger om dagen. med av og til lengre turer.

 

For et halvt å siden kjørte jeg ca 3km 3 ganger om dagen og da opplevde jeg ikke problemet.

 

En kompis av meg mente at det kunne være noe kjøling av turbo, er dette noe som kan høres rett ut?

Lenke til kommentar

Helt normalt at det blir sånn på oljepåfyllingslokket. 

Betalte du virkelig 25 tusen for å skifte toppakning på en Passat? Da har verkstedet tatt i mye. Skal fint rekke å skifte toppakning der på 8 timer. Pluss deler, så burde det havna på maks femten tusen. 

Guggen hadde kommet en del steder og rør og slikt møtte byttes, Reimen ble også byttet, så dette var ca 1/5 av prisen. Olje, plugger og slikt måtte også byttes.

(Orginalt var tilbudet på 18k for å bytte toppakkning, dette er det billigste jeg fant, sjekket pris hos 5 verksteder)

Lenke til kommentar

Har levert bilen inn for testing(skulle kanskje ha gjort dette før jeg byttet toppakkning..).

 

Så vi får se hva de sier der, håper de skylder på toppakkningen da jeg kan ta det på garranti, men tviler på det da som luske_ludvig sier, at jeg skulle ha sett flere symptomer da.

 

Takker for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 topppakningen som lot spylevæske lekke inn i oljen :eek: 

Ja, virker som det.

 

Hadde bilen inne på feilsøking og der sa de at det var nok bare gugge som hadde lagt i systemet som hadde kommet opp etter oljeskiftet. Kan stemme da kjøle vesken er fremdeles samme høyde og har samme fine rød farge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...