Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skremme noen til døde = fengsel?


Corey

Anbefalte innlegg

Hei hopp.

 

Denne tråden kan være malplassert, men la oss prøve!

 

Såkalte "pranks" er jo større enn noensinne pga youtube and so on, selv elsker jeg å skremme folk.. Ja, jeg er en gammel mann fanget i en ung kropp osv.

 

Men hva om du faktisk skal være så uheldig å skremme en person slik at vedkommende dør, hva blir i så fall konsekvensen?

 

Personlig mener jeg at det er umulig å bevise (med mindre det er vitner og/eller kameraovervåking) at vedkommende døde av "skremming", derfor kan du ikke få fengsel... Det burde vel også vært et klart regelverk på området? :D

 

Eller er jeg helt på blåbærtur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekspertene kommer sikkert med svar, men for min del virker det rimelig soleklart at dette vil være et uaktsomt drap med en strafferamme på 3 år.

 

Om noen slik sak har blitt ført i Norge har jeg ingen peiling på, men jeg vet i alle fall at det sitter en god del mennesker i fengsel både i USA og Storbritannia etter feilslåtte morsomheter.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

Ekspertene kommer sikkert med svar, men for min del virker det rimelig soleklart at dette vil være et uaktsomt drap med en strafferamme på 3 år.

 

Om noen slik sak har blitt ført i Norge har jeg ingen peiling på, men jeg vet i alle fall at det sitter en god del mennesker i fengsel både i USA og Storbritannia etter feilslåtte morsomheter.

 

Ifølge Yahoo Answer vil det bli sett på som "involuntary manslaughter" med sannsynlighet for probation og ikke fengsel. Jeg vil også mene at det er utrolig vanskelig å dømme noen for å ha intensjon om å drepe ved skremming, hvis ikke da vedkommende innrømmer dette.

Lenke til kommentar

Bevissituasjonen er ikkje problemet, kombinasjonen av video som viser handlingsforløpet og ein obduksjon som viser dødsårsak, vil gi klare svar på om det er samanheng mellom spøken og dødsfallet.

 

Kva som er blir straffa er avhengig av fleire forhold, som blant anna årsakssammenhengen. Å lure nokon ved å hoppe fram med eit våpen for å gi dei dødsangst vil være klart grovare enn å lure nokon med ein komisk situasjon som mot alle odds får dødelig utfall.

Lenke til kommentar

1) Bevissituasjonen er ikkje problemet, kombinasjonen av video som viser handlingsforløpet og ein obduksjon som viser dødsårsak, vil gi klare svar på om det er samanheng mellom spøken og dødsfallet.

 

2 )Kva som er blir straffa er avhengig av fleire forhold, som blant anna årsakssammenhengen. Å lure nokon ved å hoppe fram med eit våpen for å gi dei dødsangst vil være klart grovare enn å lure nokon med ein komisk situasjon som mot alle odds får dødelig utfall.

 

1) Men hva om det ikke er noen bevis? Grunnen til at jeg kom inn på temaet var at jeg skremte en kollega på lageret nettopp. Der er det ingen vitner, kamera, etc.

 

2) Og her må jeg kanskje være mer tydeligere: hva om du skremmer noen for komedie, for eksempel at jeg sniker meg innpå vedkommende å lager lyd. Ingen våpen, etc inne i bilde.

Lenke til kommentar

 

Ekspertene kommer sikkert med svar, men for min del virker det rimelig soleklart at dette vil være et uaktsomt drap med en strafferamme på 3 år.

 

Om noen slik sak har blitt ført i Norge har jeg ingen peiling på, men jeg vet i alle fall at det sitter en god del mennesker i fengsel både i USA og Storbritannia etter feilslåtte morsomheter.

 

Ifølge Yahoo Answer vil det bli sett på som "involuntary manslaughter" med sannsynlighet for probation og ikke fengsel. Jeg vil også mene at det er utrolig vanskelig å dømme noen for å ha intensjon om å drepe ved skremming, hvis ikke da vedkommende innrømmer dette.

 

 

Jeg er, som antydet, ingen ekspert, men jeg f.eks lest artikler fra CNN og MSNBC som har omtalt slike tilfeller hvor pranksteren har endt opp i fengsel.  Likeledes har BBC og enten CH4, ITV eller Sky News hatt innslag fra Storbritannia hvor det samme har vært utfallet.  Hva omstendighetene var i disse tilfellene har jeg forlengst glemt og hva en norsk domstol vil mene er andre langt mer skikket til å kommentere.

 

Sånn helt for egen regning så høres det imidlertid ut som om du bedriver skremming ganske langt utenom normalt nivå, er helt på det rene med at ting kan skje og veldig gjerne vil bli fortalt at "dette går helt greit og det får ingen konsekvenser for deg", slik at du kan fortsette uten å måtte vurdere konsekvensene.  For ikke å snakke om at du åpenbart planlegger å blånekte på at du har noe ansvar hvis noe skulle skje.  Hvis det er tilfelle så er det muligens på tide å slappe litt av og tenke litt på hva du holder på med og at det ikke bare er konsekvensene for din egen del som teller.

Lenke til kommentar

Hva som kan bevises er vel fullstendig irrelevant. Du kan ikke si at det var lovlig for deg å drepe en person bare fordi det ikke kan bevises at det var du som drepte vedkommende. Skremmer du noen til døde kan du utvilsomt straffes for uaktsomt drap, kanskje forsettlig hvis du regnet det for overveiende sannsynlig at han ville dø.

 

Det er en grunn til at 99% av de pranksene du ser på Youtube er fake, alle de største er fake og det er vel bare barn på 10-16 år som ikke forstår at det ikke er ekte.

 

Du sier du nettopp skremte kollegaen din og nå spør du om du kan bli straffet for å ha drept noen, er det noe du prøver å fortelle?

Lenke til kommentar

Tviler på at du vil få ubetinget fengselsstraff hvis du kvepper en ung og frisk kompis og vedkommende stryker med. Hvis noe slikt skjer er det en bakenforliggende hjertefeil på ferde, og den kunne slått til av annen aktivitet også, for eksempel idrett. På den annen side, hvis det er en kjent sak at noe slikt går i familien hans... det kan være vanskelig å si generelt. Men hvis du for eksempel skremmer vettet av en skjør gammel dame du ikke kjenner så hjertet hennes stopper, har du vært uaktsom.

Det er lite sannsynlig at noen dør av at du hopper frem fra bak et hjørne og roper "BØ". Skal du skremme noen ihjel, må du nok gå hardere til verks. http://abcnews.go.com/Health/die-fright/story?id=17554297

Det hender jo at ofre i skytedramaer ikke ble truffet, men døde av hjertestans.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sånn helt for egen regning så høres det imidlertid ut som om du bedriver skremming ganske langt utenom normalt nivå, er helt på det rene med at ting kan skje og veldig gjerne vil bli fortalt at "dette går helt greit og det får ingen konsekvenser for deg", slik at du kan fortsette uten å måtte vurdere konsekvensene.  For ikke å snakke om at du åpenbart planlegger å blånekte på at du har noe ansvar hvis noe skulle skje.  Hvis det er tilfelle så er det muligens på tide å slappe litt av og tenke litt på hva du holder på med og at det ikke bare er konsekvensene for din egen del som teller.

 

 

Hva i all verden er det du røyker for noe? Jeg skremte tilfeldigvis en kollega på et lager, hvor vi i ettertid startet en morsom diskusjon.

 

"Bedriver skremming ganske langt utenom normalt nivå". Er å si "BØ" til folk "langt utenom normalt nivå"?

 

Fordi jeg synes det er gøy i ny og ne, betyr ikke at jeg har planer om å starte egen youtube-prank-kanal eller noe for det om.

 

Jeez fucking Louise!

Lenke til kommentar

 

Du sier du nettopp skremte kollegaen din og nå spør du om du kan bli straffet for å ha drept noen, er det noe du prøver å fortelle?

 

Er det seriøst nødvendig med slik fantasi-argumentering? Jeg tok opp en problemstilling som jeg syntes var vittig, da jeg og en kollega er meget uenig i om man faktisk kan få fengselsstraff om du skremmer en til døde.

Jeg mener nei, han mener ja, men at det blir ansett som uaktsomt drap.

Lenke til kommentar

Vel, slik det fremstilles i første post: "selv elsker jeg å skremme folk" osv., så høres det ikke ut som en engangsforeteelse.  I tillegg høres det ut som du har tenkt mer enn aldri så lite på skyldspørsmålet og hvor sannsynlig/usannsynlig det er at det kan bevises at du er den ansvarlige.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

 

 

Er det seriøst nødvendig med slik fantasi-argumentering? Jeg tok opp en problemstilling som jeg syntes var vittig, da jeg og en kollega er meget uenig i om man faktisk kan få fengselsstraff om du skremmer en til døde.

Jeg mener nei, han mener ja, men at det blir ansett som uaktsomt drap.

I erstatningsretten er det et prinsipp at man tar den erstatningsberettigede som han er. I strafferetten er imidlertid dette prinsippet langt på vei opphevet som følge av at en handling må være straffverdig for å kunne straffes. Det må derfor være adekvat årsakssammenheng mellom handlingen din og skaden offeret utsettes for. 

 

Dersom vedkommende har en sjelden medfødt hjertefeil som gjør at han dør av å bli skremt skikkelig, er ikke vilkåret om adekvat årsakssammenheng oppfylt, du vil derfor ikke kunne straffes. Men du vil i alle fall kunne bli erstatningsansvarlig overfor de etterlatte.

Lenke til kommentar

 

 

Du sier du nettopp skremte kollegaen din og nå spør du om du kan bli straffet for å ha drept noen, er det noe du prøver å fortelle?

 

Er det seriøst nødvendig med slik fantasi-argumentering? Jeg tok opp en problemstilling som jeg syntes var vittig, da jeg og en kollega er meget uenig i om man faktisk kan få fengselsstraff om du skremmer en til døde.

Jeg mener nei, han mener ja, men at det blir ansett som uaktsomt drap.

 

 

Kollegaen din har rett.

 

Etter straffelovens § 281 kan en dersom man uaktsomt forvolder en annen død straffes med fengsel inntil 6 år, http://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§281.

 

På hvilken måte man forvolder en annens død er faktisk uinteressant, det relevante er her om det er en sammenheng mellom en uaktsom handling og dødsfallet. For å opptre uaktsomt kan det være nok å gjøre noe som er i strid med hva en vanlig fornuftig person vil gjøre.

 

Klart det vil være spørsmål om i hvilken grad det er sammenheng mellom den uaktsomme handlingen (skremming er klart uaktsom handling - trolig simpel og bevisst) og dødsfallet, samt det vil være klare problemer med bevisførsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...