Gå til innhold

Norsk CO2-fangst og -lagring kan koste 12,6 milliarder


Anbefalte innlegg

Et nøkkeltall jeg savner her er pris per tonn CO2 ferdig lagret.

Optimistisk tolket kan artikkelen forstås slik at med 12,6 Mrd kan man fange og lagre 1,5 Mill tonn CO2 per år. Det vil si 15 Mill tonn på 10 år. Så koster vel drift og vedlikehold også noe, så det skal mye til å komme under 1000 kroner per tonn lagret CO2.

Det vil si 1 krone per kilo CO2.

 

For en bil som slipper ut 100 g CO2/Km (1 Kg/mil) vil da en CO2-avgift på 1 Kr/mil dekke utgiftene til fangst, transport og lagring.

Flybransjen hevder at et Norwegianfly slipper ut 43 Kg CO2 per passasjer (jeg tviller) på en tur Oslo-Bergen. Her skulle da en CO2-avgift på 43 kroner dekke fangst, transport og lagring.

 

Antagelig vil CCS-teknologien bare ta toppen av CO2-utslippene, spesielt hvis verden er for treg med å omstille. Nesten alle andre måter å redusere CO-2 utslippene på er billigere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for morro: Hva om vi bygde solcelleanlegg for pengene istedet? Hvor mye årlig CO2 hadde vi da spart for 12.6 milliarder kroner?

La oss ta utgangspungt i NorgesGruppens nye 1GW solcelleanlegg som kostet 23 millioner kr å bygge.

12.600.000.000kr / 23.000.000kr blir solcelleanlegg tilsvarende 548GWH i året.

Et naturgassanlegg på 547GWH hadde ca sluppet ut ca 3.000.000KG CO2 i året (tar jeg feil?).

For de samme pengene kan vi lagre 1.500.000KG CO2 i året, altså dobbelt så lite miljøvennlig miljøtiltak i forhold til solceller i Norge =)

(jada, vet at dette blir alt for enkelt, men er ikke tallene feil hjelper i allefall øvelsen å sette ting i perspektiv).

 

Hvorfor "istedet"?

Mye tyder på at solpaneler, vindturbiner og bioetanol kan forsyne verden med nok billig energi så alle verdens innbyggere (10 milliarder om noen tiår) kan bruke like mye energi som det hver nordmann bruker idag.

 

Problemet er at det grønne skiftet kanskje kommer for sent, slik at CO2-nivået passerer et bærekraftig nivå, og må bringes ned igjen. I så fall kan CCS bli en del av løsningen om noen tiår.

 

Det norske prosjektet er tross alt en prototyp. Skal det monne må det bygges tusenvis av slike anlegg, og da blir kanskje prisen en tiendedel. Det vil ta 10 - 20 år før vi har svaret på dette.

Lenke til kommentar

Jeg savner en ting til, det er informasjon om det økonomiske potensialet for denne teknologien?

 

Dette prosjektet er tross alt en prototyp. Skal det monne må det bygges tusenvis av slike anlegg, og da blir kanskje prisen bare en tiendedel? Jeg skulle gjerne vite noe om potensialet både når det gjelder investeringskostnad og driftsutgifter.

Lenke til kommentar

Jeg savner en ting til, det er informasjon om det økonomiske potensialet for denne teknologien?

 

Dette prosjektet er tross alt en prototyp. Skal det monne må det bygges tusenvis av slike anlegg, og da blir kanskje prisen bare en tiendedel? Jeg skulle gjerne vite noe om potensialet både når det gjelder investeringskostnad og driftsutgifter.

Ja, når e-dieselen til Audi bruker CO2, vann og fornybar energi som råstoff er denne type industri viktig.

Hvorfor ikke gjøre som EU og satse på fornybar energi fra havet, og produsere e-diesel.

Skal vi opprettholde velferden vår er "arbeid til alle" det aller viktigste, og arbeidsplassene i oljeindustrien bør trappes ned og mye mer penger brukes på fornybar energi.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

CO2 fangst er til ingen nytte. Nå må norske forskere og ingeniører ta til vett! CO2 fra menneskelige aktiviteter har ingen innvirkning på miljøet. Miljøet styres av utstråling fra solen og fra jordens naturfenomener. CO2 blir frigjort når jorden varmes opp, ikke omvendt. Hele CO2-debatten er et stort bedrag som styres av u-vitne politikere og en hel flokk mennesker som nå tjener store penger på å få disse statlige tilskuddene. CO2-debatten er nåtidens største bløff!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...