Gå til innhold

Erfaring med statistiske metoder, reell analyse, funksjoner av flere variabler, komplekse funksjoner, diskret matematikk?


Anbefalte innlegg

Hei forum. Jeg må ha mer matte for å søke PPU-utdanning, og lurer i den forbindelse på om noen her har erfaring med matematikkfagene nevnt i tittelen. Matte er ikke min sterke side så jeg ønsker å velge det som er enklest å komme seg gjennom. Har funnet noen fag som "Matematikk i oldtiden" og lignende ved UiB som jeg tenker er ålreit, men må dessverre velge litt vanskelige fag også. Noen som har erfaringer/anbefalinger, enten direkte fra fagene eller fordi dere vet hva disse fagene dreier seg om, med følgende:
 

MAT211 Reell analyse
MAT212 Funksjoner av flere variabler
MAT213 Komplekse funksjoner
MAT220 Algebra
MAT121 Lineær algebra
MAT221 Diskret matematikk (mastergradssemne)
STAT111 Statistiske metoder
 

Link til første faget med beskrivelse av emnet osv. De andre får man opp ved å bytte ut fagkoden på slutten. 

Hadde satt stor pris på tilbakemelding, takk. 

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt diverse matematikk i min utdannelse tidligere, men ikke ved UiB. Etter min oppfatning:

 

Funksjoner av flere variabler: Jeg ser at fluidmekanikk er nevnt i emnebeskrivelsen, og min erfaring med fluidmekanikk er at det er vanskelig.

Algebra: På et generelt grunnlag er algebra ett av de enkleste temaene innenfor matematikk, men nå jeg tatt algebra på bachelor-nivå.

Lineær Algebra: Meget enkel matematikk emne, som baserer seg på enkle matriseregninger.

Diskret matematikk: Normal vanskelighetsgrad og det eneste som kan være vanskelig er bevis (induksjonsbevis etc..).

Statistiske metoder: Sannsynlighet og statistikk er kjent for å være ett av de vanskelige temaene innenfor matematikk.

 

De andre emnene har jeg ikke noe erfaring med. Håper du fikk noe nytte av dette.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding. Snakket litt med en kompis som tar master i matte, han mener lineær algebra som du sier vil være blant de letteste, samt diskret matematikk. Han mener også at statistikkfaget sannsynligvis (hehe) er ganske lett. Tipper jeg går for statistikken og enten lineær algebra eller diskret matte. Jeg har et statistikkfag fra tidligere, det kan være ganske drit men jeg tror det er et sånt fag hvor man takler det ganske greit når man først har knekt koden. Sannsynlighet er noe drit, men det er samtidig litt greit å kunne noe om. 

Lenke til kommentar

Husk at hva som er vanskelig og ikke er i stor grad subjektivt. Synes lineær algebra (ved NTNU) var skikkelig abstrakt og vanskelig, mens statistikk og sannsynlighet var ganske overkommelig og lettere å relatere til virkeligheten - i strid med den jevne oppfatningen av fagene.

Endret av Balder987
Lenke til kommentar

Reell analyse er i allefall for spesielt interesserte. Har du ikke A/B i kalkulus, kan du glemme å i det hele tatt bestå faget. Vil påstå nytteverdien og vanskelighetsgraden er ganske jevn hva gjelder resten av fagene du lister opp, kanskje med unntak av "Algebra" som er noe mer likt reell analyse igjen. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tror ikke det med fluidmekanikk bør være en grunn til å holde seg unna funksjoner av flere varaibler. En lærer det som er i kalkulus boka, og det står ikke mer om fluid mekanikk en kontinuitets likningen i boka. Det er heller ikke meningen at en skal lære fysikk, men

å lære å ta i bruk stokes, divergens setningen og det andre i ukjente situasjoner.

 

Linær algebra og funksjoner av flere variabler er de nyttigste fagene.

 

Men abstrakt algebra først begynner å se nyttig ut, når en beveger seg inn mot finite fields (galios felt) og galios teori, som

er med på å bygge opp mye av kode teorien og krypteringen i informatikk fagene.

 

Reel analyse har nytteverdi innenfor signalbehandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...