Gå til innhold

Hjelp til valg av kamera hadde vært fint :)


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! J

Overskriften sier vel det meste; jeg er på jakt etter et nytt kamera. Fra før har jeg  Canon EOS M med diverse tilhørende linser, men nå har jeg lyst til å oppgradere til et bedre.

 

Merket på kameraet bør helst være Canon men jeg er usikker på om jeg ønsker systemkamera eller speilrefleks. Noen som har noen gode synspunkter/ meninger om dette?

Jeg er på utkikk etter et allround-kamera som fungerer godt til både portrettbilder, landskapsbilder og makrobilder.

 

Jeg bruker kameraet en god del (ikke nybegynner) og er derfor svært opptatt av at det skal være god bildekvalitet og at du ikke må være romforsker for å kunne forstå de forskjellige knappene. Det må også være god bildeoppløsning da jeg ofte redigerer bildene mine på PC i etterkant (Tidligere har jeg slitt med at bildene har blitt kornete når de vises i større format.)

 

 

Anbefaler dere å kjøpe brukt, eller er det litt risky?

 

 

Mine Kriterier er:

 

·      Kamera av topp kvalitet som vil vare i en god stund.

·      Budsjett: rundt 10 000NOK (for både kamerahuset og objektiver/ekstrautstyr.)

·      Fungerer svært godt til fotografering da jeg sjeldent bruker det til video.

·      Fungerer bra selv i dårlige lysforholdà VIKTIG.

·      GOD bildekvalitet.

·      tåler en støyt da jeg har det med meg så og si overalt og i all slags vær.

·      Canon.

·      God AF

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: Å kjøpe brukt er som regel trygt om man er litt påpasselig. Bruktmarkedet på foto.no opererer med brukererfaringer på selgere og velger du en selger med med mye positiv omtale bør det være trygt. Holder meg selv unna Finn om jeg ikke kan møte selger for å kjøpe.

 

Med 10k i budsjett og Canon som ønsket merke, ink objektiv(er)er fullformat utelukket og med det får du litt mer støy på høy iso. Om det samtidig er viktig å kunne fotografere i dårlig lysforhold er det nærliggende å foreslå lyssterke fastobjektiver.

 

Til portrett, makro og landskap blir det jo dessuten utfordrende å finne et objektiv som skal dekke alt

 

Brukt 70d

Brukt canon 10-22 eventuelt sigma 10-20 

50mm f/1.8 STM versjonen, alternativt en brukt 35mm f/2 IS

Brukt 85mm f 1.8

 

Dette bør gå an å få brukt  (nesten) innenfor de rammene du skisserer, litt mer med 35mm fremfor 50mm. Skal du ta en del bilder inne vil bok 50 oppleves smalt på crop sensor

På den annen side, om resultatet blir bedre enn på EOS M er ikke nødvendigvis sikkert. Sjekk ut Erlend Grøseth med M systemet her http://blogg.japanphoto.no/fotograf-erlend-groseth-gikk-over-til-canon-m/

Lenke til kommentar

@Zulten

 

Du har mange krav og om det er mulig å tilfredsstille alle ut i fra ditt budsjett er jeg usikker på.

 

Når det gjelder brukt v nytt så er jeg helt enig med Nelson09. Bruktmarkedet på foto.no er et godt utgangspunkt, men tilbakemeldinger på salg/kjøp som medlemmene eventuelt har vært med på. Jeg er også skeptisk til Finn, men jeg vet samtidig at det er mange som har goder erfaringer der i fra. 

 

Når det gjelder systemkamera så er både speilrefleks og speilløse det vi kaller systemkamera. Men jeg forstår hva du mener og det første du bør gjøre er å vurdere om du vil forsette med speilløst eller gå for speilrefleks.

Hvorfor vil du oppgradere fra Canon M? Jeg har selv ikke erfaring med Canon M, men har lang fartstid med Canon speilrefleks, men før jeg skriver noe om speilrefleks så vil jeg trekke frem Canon M3 som er siste versjon av det huset du har. Med utgangspunkt i spesifikasjonene så  er det en reell oppgradering, bl.a. et kamera som har bedre støyegenskaper (om det er godt nok vet jeg ikke). Det å oppgradere til M3 medfører at du kan bruke den optikken du allerede har.

 

Hvis M3 er uaktuell så er det ikke noen dum vei å gå videre til DSLR.

 

Med utgangspunkt i ditt budsjett og et behov for et par objektiver for å dekke dine krav så ville jeg ikke brukt for mye av pengene på kamerahuset, men lagt en del av budsjettet i optikk.

Når det gjelder punktet å tåle en støyt og brukes i all slags vær, så er det det å si at støyt-messig så er det vel ingen kamera som er så godt polstret at de kan brukes uvørent. Når det gjelder vær, så er det ingen Canon-kamera i din prisklasse som er værtettet slik at de kan brukes uten ekstra beskyttelse i dårlig vær, men det finnes rimelige løsninger (kameraposer o.l.) som gjør at du til en viss grad kan bruke slikt utstyr i litt dårligere vær.

 

Personlig, med utgangspunkt i ditt budsjett, så ville jeg anbefalt Canon 750D som du får for ca kr 6.500 (bare hus) eller ca kr 7.500 med et 18-55 STM objektiv. 

For å dekke ditt ønske om å fungere godt i dårligere lysforhold så ville jeg også kjøpt en 50 mm STM f/1.8 til ca kr 1.200, alternativt 50 mm f/1.4. Det sistnevnte ligger normalt til en pris på ca kr 3.500, men cdon.com har det akkurat nå til ca kr 2.600 (med frakt).

 

Hvis du vil ha ett kamerahus som er enda ett lite steg høyere enn 750D så er 70D og det nye 80D aktuelle, men da snakker vi om hus som stjeler hele budsjettet ditt eller enda mer.

 

Så mine to alternative forslag til deg er enten å oppgradere innen M-serien (til M3) eller gå for 750D med normalzoom og et raskt fastobjektiv (50 mm). 

 

Hvis du tar sjansen på brukt så er det akkurat nå på foto.no sitt bruktmarked et omtrent nytt 70D med 18-55 std til kr 8000. Jeg vil også nevne et annen hus som er på bruktmarkedet, Canon 7D. Dette er forsåvidt et "gammelt" kamera, kom i 2009, men det er et kjapt og relativt godt kamera på støy. Dette er nå å få til ca kr 4500 (uten objektiv) og kanskje kan det prutes med.  Jeg har selv hatt det og selv om jeg nå har oppgradert fra det så er det fremdeles i bruk i familien og fungerer særdeles godt.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Mine Kriterier er:

 

·      Kamera av topp kvalitet som vil vare i en god stund.

·      Budsjett: rundt 10 000NOK (for både kamerahuset og objektiver/ekstrautstyr.)

·      Fungerer svært godt til fotografering da jeg sjeldent bruker det til video.

·      Fungerer bra selv i dårlige lysforholdà VIKTIG.

·      GOD bildekvalitet.

·      tåler en støyt da jeg har det med meg så og si overalt og i all slags vær.

·      Canon.

·      God AF

 

Det eneste Canon kameraet som klarer alle dine ønsker er 1Dx mkII, vel det er et ønske det ikke klarer og det er prisen siden kameraet koster drøye 60K. Neste på listen er 5D mkIII men fortsatt langt over budsjettet.

 

Det som kommer noe nærmere er nok 7D mkII, men fortsatt er prisen på bare huset noe over budsjettet ditt, og 80D blir nok det som er nærest kriteriene og prisen, klarer alt du ønsker i noe redusert omfang.

 

Skal du mere ned i pris må du begynne og prioritere hva som er viktigst, du skriver bra i dårlige lysforholdt og da vil nok en brukt 6D være fornuftig, men da får du et treg autofokus og objektivene blir endel dyrere siden det er fullformat.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for svar alle sammen, det har hjulpet meg utrolig mye! :) Jeg er ingen tekno-guru så jeg takker dere for at dere er såpass tålmodige og hjelpsomme 

Jeg vet jeg har mange kriterier, men det ALLER viktigste for meg er at det fungerer godt selv i dårlig lys og at bildekvaliteten er god. 

Hvis dere selv skulle anbefalt et kamera+Objektiv til meg (som er cirka midt på treet når det kommer til fotografering) uavhengig av mine kriterier, hvilket kamera og objektiv hadde dere foreslått? helst til rundt 10-15K.

 

Polljen:

Det er egentlig ingen spesiell grunn til at jeg har lyst til å oppgradere fra Canon M; kameraet fungerer bra og har tilfredstilt meg siden jeg kjøte det. MEN nå har jeg lyst på nye utfordringer og jeg har lyst til å prøve no nytt. Canon M er helt klart til å anbefale, men personlig føler at jeg på en måte har "vokst" fra det.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for svar alle sammen, det har hjulpet meg utrolig mye! :) Jeg er ingen tekno-guru så jeg takker dere for at dere er såpass tålmodige og hjelpsomme 

Jeg vet jeg har mange kriterier, men det ALLER viktigste for meg er at det fungerer godt selv i dårlig lys og at bildekvaliteten er god. 

Hvis dere selv skulle anbefalt et kamera+Objektiv til meg (som er cirka midt på treet når det kommer til fotografering) uavhengig av mine kriterier, hvilket kamera og objektiv hadde dere foreslått? helst til rundt 10-15K.

 

Polljen:

Det er egentlig ingen spesiell grunn til at jeg har lyst til å oppgradere fra Canon M; kameraet fungerer bra og har tilfredstilt meg siden jeg kjøte det. MEN nå har jeg lyst på nye utfordringer og jeg har lyst til å prøve no nytt. Canon M er helt klart til å anbefale, men personlig føler at jeg på en måte har "vokst" fra det.

 

Jeg forstår godt din begrunnelse med at du har vokst fra ditt nåværende system.

 

Det med å fungere i dårlig lys er et "flerdelt" problem. Det er sikkert andre som kan forklare det bedre og mer korrekt enn meg, og du vet dette sikkert fra før, men jeg tar sjansen på å skrive det likevel.

 

På et kamerahus og objektiv så er det flere faktorer som spiller inn. Lukkertid, blender, stabilisator  og ISO-hastighet. Jo lenger lukkertid, jo mer lys slipper inn men samtidig så er problemet med lang lukkertid bevegelseuskarphet. I Canonsystemet så kan man ved å bruke objektiv med stabilisator (IS) sørge for at man kan bruke lenger lukkertid  enn normalt uten at det bildet blir så lett uskarpt.  Blender (stilles på kamera, men gjelder egentlig objektivet) kan også brukes til å gi mer lys. Jo større blender, dess mer lys men samtidig så kan dybden i bildet (hvor mye av bildet som er i fokus) lide av dette. Men ikke minst så er det lysfølsomheten til brikken i kameraet som kan være av stor betydning for å "skaffe" mer lys. Jo høyere ISO-verdi er, jo mer lys "registrerer" brikken. Bakdelen med høy ISO er at det skapes mer støy i bildet jo høyere ISO-verdi som blir brukt.

For hver ny versjon av et kamerahus som blir levert så er "kvaliteten" (som regel) på lysfølsomheten bedre enn på forgjengeren, og fakta er vel at jo mer "profesjonell" et kamerahus er jo bedre er lysfølsomheten. (For canon sin del så er siste 1D bedre enn 5/6/7D som er bedre enn xxD som er bedre enn xxxD som er bedre enn xxxxD.)

 

Siden lys og bildekvalitet er dine to viktigste kriterier så bør du bruke litt penger på både hus og objektiv.

Jeg mener fremdeles at Canon 750D er et godt alternativ, men med enda bedre optikk en det jeg nevnte i min andre post. De to andre alternativene jeg nevnte 70D og 80D er de beste alternativene jeg kan se som kommer inn under ditt budsjett.

 

80D er nylig lansert og huset uten objektiv ligger nå til en pris på knappe 12.000 kr. Problemet her er at du etter min mening får for lite penger til å skaffe god optikk.

Jeg mener derfor at Canon 70D sannsynligvis er ditt beste valg. Selv om dette sannsynligvis er marginalt dårligere og når det gjelder lys enn 80D så mener jeg at de ekstra pengene du vil spare vil gi deg mulighet til å anskaffe optikk som sannsynligvis totalt sett vil gi deg en bedre mulighet ved fotografering i dårlig lys. 70D (uten objektiv) er i dag å få mellom kr 9200 og 9500 og siden 80D er ankommet så antar jeg at det vil komme gode tilbud på dette i enkelte butikker i tiden fremover. Jeg tror vel ikke at det blir store prisavslag, men jeg blir ikke overrasket om det kommer tilbud nedover mot 8000-8500. Tilbudene kan ofte være sammen med et kitobjektiv (så annonsert pris vil gjerne være den samme som den er nå uten kitobjektiv).

 

I tillegg til 70D så ville jeg kjøpt et "kitobjektiv" d.v.s. en normalzoom på ca 18-50(55) mm og et lyssterkt fastobjektiv på 30,35 eller 50 mm med største blender på 1.4 eller 1.8. (30/35 eller 50 må man selv vurdere ut fra hva slags bilder man kommer til å bruke et slikt objektiv til mest)

 

Det kommer regelmessig spørsmål her på forumet om hva slags fotoutstyr man bør kjøpe og mange av de som spør er ofte opptatt av kameraet og har valgt et kanskje litt dyrt kamerahus, samtidig så har de lagt liten vekt på optikken. 

Samtidig så vil man se at mange som kommer med råd tilbake har det rådet at man skal prioritere optikken (fremfor kamerahuset) når man skal kjøpe nytt utstyr og det er en god grunn til akkurat det. Det hjelper ikke å ha et godt kamera hvis den delen som skal fange lyset er "crap".

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Hva legger du egentlig i at det skal fungere bra i dårlig lys? Pålitelig og presis autofokus, eller gode støy/dynamikk-egenskaper for sensoren sin del?

 

For sensormessig så er den eneste måten å få noe som er markant bedre å gå opp i sensorstørrelse. Oppgraderer du til et av de nyeste APS-C-husene som 80D (speilrefleks) eller Eos M3 (speilløst, samme system som du har nå), så får du littegrann bedre støyytelse, og enten et par trinn bedre dynamikk på lav iso (80D) eller ca. ett trinn bedre dynamikk på høy iso (M3). Kanskje stor nok forskjell til at det er merkbart. Så vidt. Går du for en av de litt tidligere modellene som 70D så vil du ikke se noen forskjell.

 

Den beste måten å få noe som gjør en bedre jobb i svakt lys er å kjøpe optikk med større blenderåpning.

Lenke til kommentar

Hvilken objektiver er det du har pr. i dag ?

 

Grunnen for at jeg lurer på det er for å kunne forstå om og elle hva som kan hjelpe deg til og fotografere i dårligere lys.

 

Er en ekstern blits et alternativ ?

 

Bruk av ekstern blits vil hjelpe deg rundt problemet med svakt lys og ved å bruke en ekstern blits på riktig måte vil det tilføre bildet istedenfor og ødelegge det.

Lenke til kommentar

Prøv gjerne både elektronisk søker og optisk søker i butikken og legg merke til hvordan holdeteknikken er annerledes enn med EOS M. Gjør deg også opp en mening om hvilken type du ønsker. Foretrekker du elektronisk så anbefaler jeg enten Olympus, Panasonic eller Sony. Foretrekker du optisk så er det tre merker å velge mellom: Canon, Nikon og Pentax. Liker du ikke holdeteknikken med søker (inn til ansiktet) så fortsetter du med EOS M.

 

Har du noen EOS EF eller EF-S objektiver? I så fall vil du kunne spare på å velge Canon. Hvis ikke så er det liten grunn til å henge seg opp i Canon spesielt.

 

Canon er ikke kjent for allværskameraer i den prisklassen. Du vil enten måtte velge noe gammelt brukt eller droppe det kravet.

Lenke til kommentar

Prøv gjerne både elektronisk søker og optisk søker i butikken og legg merke til hvordan holdeteknikken er annerledes enn med EOS M. Gjør deg også opp en mening om hvilken type du ønsker. Foretrekker du elektronisk så anbefaler jeg enten Olympus, Panasonic eller Sony. Foretrekker du optisk så er det tre merker å velge mellom: Canon, Nikon og Pentax. Liker du ikke holdeteknikken med søker (inn til ansiktet) så fortsetter du med EOS M.

 

Har du noen EOS EF eller EF-S objektiver? I så fall vil du kunne spare på å velge Canon. Hvis ikke så er det liten grunn til å henge seg opp i Canon spesielt.

 

Canon er ikke kjent for allværskameraer i den prisklassen. Du vil enten måtte velge noe gammelt brukt eller droppe det kravet.

 

M3 med elektronisk søker gir mulighet for god holdeteknikk. Veldig nyttig med muligheten å vippe den opp og kikke ned i søkeren. En mulighet jeg savner på OMD EM10II.

 

Hastigheten til M3 er dårligere (af og lukkerforsinkelse) enn Olympus-kameraene mine (hadde M3 før OMD) men jeg må si at støyegenskapene og "spillerommet" med tanke på redigering i "post" på Olympus-kameraene er skuffende dårlig. Det er som å bli satt tilbake til 2010 i så henseende.

 

Svaret på det for min del ble f/0.95 og manuell fokus.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Hva legger du egentlig i at det skal fungere bra i dårlig lys?

Det lurer jeg på også. "Dårlig lys" er et nokså udefinert begrep.

Det kan være lurt å sette opp noen kriterier/krav ifht dette og så se på kameraer som tilfredsstiller kravene.

Endret av LBe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...