Gå til innhold

Best betalte yrker innen Bygg og Anleggsbransjen


Anbefalte innlegg

Lønn innenfor Bygg og anleggsbransjen varierer veldig virker det som. Googler man lønn innenfor diverse yrker, så kommer det opp et ganske generelt svar eller gjennomsnittslønnen innen et bestemt yrke. Tror at det man finner på internett ang. lønn til bygningsarbeidere er lavere enn hva som kanskje er virkeligheten. Er jo mange småbedrifter og polakkbedrifter som betaler dårlig, og de trekker gjennomsnittet ned.

 

 

Fikk se lønnslippen til en kompis som jobber innen betong, og han har akkurat tatt fagbrevet. 269 kr/timen tjener han. Ble litt overrasket over at man kan tjene så godt som nyutdannet. Skal sies at han jobber i et av fylkets største bedrifter/konsern med en årlig omsetning på rundt 500 mill i året.

Til sammenligning har jeg en annen kompis som er elektriker i et middels stort firma og han tjener 192 kr/timen. Han tok fagbrevet for 2 år siden.

Kjenner også en annen kar som har jobbet som maskinfører i 9 år og han har "kun" 210 kr/timen, noe jeg tror er litt under hva de fleste andre maskinførere faktisk tjener.

 

 

Er det noen her som jobber innenfor bransjen og vet hvilke yrker man potensielt kan tjene best i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn noe du liker og bli veldig god i dette, da kan du tjene gode penger.

 

Klisjè.

Man kan være norges beste maskinfører men når man ikke vet hva normalen for lønn er så blir man gjerne i samme bedrift fordi det er stress å bytte arbeidsplass. Lønn er også noe de fleste ikke vil prate om, og derfor kan det være så mye som 100 kr i forskjell i timen for folk som har samme jobb og fagbrev.

Lenke til kommentar

 

Finn noe du liker og bli veldig god i dette, da kan du tjene gode penger.

Klisjè.

Man kan være norges beste maskinfører men når man ikke vet hva normalen for lønn er så blir man gjerne i samme bedrift fordi det er stress å bytte arbeidsplass. Lønn er også noe de fleste ikke vil prate om, og derfor kan det være så mye som 100 kr i forskjell i timen for folk som har samme jobb og fagbrev.

Det er gjerne klisje, men når bedriften er avhengig av deg for å utføre spesielle ting har en mulighet for å presse lønn opp, da de vill tape jobb og inntekt uten deg.

 

Du sier det jo selv, lønnen kan variere mye mellom to like jobber, men alikevell vill du vite hvem som tjener best, det blir jo liksom litt vanskelig.

 

Du kan jo ta for deg en tariffavtale og se på de forskjellige stillingene, men igjen så vet du jo at det ikke spiller noen rolle da en person kan ha gullkantet lønn i nabo firmaet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

269 kr timen høres veldig bra ut.

 

Hadde vel selv rundt 210 kr timen som tømrer når jeg sluttet for noen år tilbake. Var ganske bra lønn den gang (for en tømrer). :)

 

Hvorfor lurer du egentlig?

 

Mener å ha hørt at forskalingssnekkere tjener ganske brukbart.

 

Ellers har jeg alltid trodd at elektrikere jevnt over tjener bedre enn de fleste andre håndverkere. Mulig rørleggere ligger på samme nivå. 

Lenke til kommentar

Min far jobber innen betong (mye av det er betongrehabilitering osv. tror jeg), han tjener mellom 500-600k i året. Han har ingen utdanning/fagbrev og er litt over 50 år. Kan selv huske at han har sagt at han får gode lønnsavtaler pga erfaring og at han tar på seg ansvar og lignende.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja ser de kan tjene opp mot 600.000 kr i året, om ikke mer. Men vanskelig å få jobb som det tror jeg.

Tarifflønnen for heismontører er litt merkelig. Det er ikke særlig stor økning i lønn fra en fersking til en med over 20 års erfaring. Etter 20 år har du bare 13,10 kr mer enn en nyutdannet. Dog, du starter på 293,-

 

Du kan jo ta en titt i denne tråden for å se.

 

Selv har jeg 241,- i timen, fagbrev som telemontør i 2,5 år. Jobber med sikkerhetsinnstallasjoner.

 

Vet ikke om det er bra eller dårlig men tror vi tjener mer enn elektrikere, i hvert fall grunnlønn.

En krone mer enn jeg. Har vært fagarbeider i automatisering i snart 10 år. Antar du kanskje jobber sør for polarsirkelen? Endret av Nedward
Lenke til kommentar

 

Ja ser de kan tjene opp mot 600.000 kr i året, om ikke mer. Men vanskelig å få jobb som det tror jeg.

Tarifflønnen for heismontører er litt merkelig. Det er ikke særlig stor økning i lønn fra en fersking til en med over 20 års erfaring. Etter 20 år har du bare 13,10 kr mer enn en nyutdannet. Dog, du starter på 293,-

 

Du kan jo ta en titt i denne tråden for å se.

 

Selv har jeg 241,- i timen, fagbrev som telemontør i 2,5 år. Jobber med sikkerhetsinnstallasjoner.

 

Vet ikke om det er bra eller dårlig men tror vi tjener mer enn elektrikere, i hvert fall grunnlønn.

En krone mer enn jeg. Har vært fagarbeider i automatisering i snart 10 år. Antar du kanskje jobber sør for polarsirkelen?

 

 

Det er da ikke noen store sprang innenfor LOK heller som går innenfor elektro/automasjon.

Lenke til kommentar

Det er da ikke noen store sprang innenfor LOK heller som går innenfor elektro/automasjon.

Jeg ser det, LOK er vel 7% på 11 år istedet for 4,5% på 20 år for heis. Bare en kuriositet at bransjen ikke verdsetter erfaring høyere. Vil uansett tro at det er vanlig at man har noe mer enn tariff uansett.
Lenke til kommentar

 

Det er da ikke noen store sprang innenfor LOK heller som går innenfor elektro/automasjon.

Jeg ser det, LOK er vel 7% på 11 år istedet for 4,5% på 20 år for heis. Bare en kuriositet at bransjen ikke verdsetter erfaring høyere. Vil uansett tro at det er vanlig at man har noe mer enn tariff uansett.

 

 

Det har muligens noe med den høye grunnlønnen deres også, den er jo vanvittig. De har en gammel og god fagforening, dagens leder er også en fin type. Har vært på en god del kurs med han. 

Lenke til kommentar

Hos oss ligger blikkenslagerne på 220,- pr time og rørleggerne på 230,- pr time. 

Elektrikkere ligger rett over oss et sted.

 

Lønninger varierer vanvittig fra sted til sted.

Stavanger har helt andre lønninger enn Bergen og Oslo men levekostnadene øker stort sett tilsvarende.

 

Eneste måten å tjene gode penger på håndtverker yrker er nok å ha eget firma for så å leie seg ut til et større firma. Da får du selv mesteparten av profitten men du mister også mange rettigheter og må selv spare opp til dårlige tider enten i markedet eller helsa.

Lenke til kommentar

Husk at lønninger kan variere voldsomt også innad i bedriften, desverre.

alder, selvstendighet og spesielt hvor flink du er til å hyle er viktige faktorer her.

 

Det er derfor folk er så forsiktige med å fortelle hve de har i lønn. Alle går bak ryggen på hverandre og smisker og krever hos sjefen for å lage egne lønnsavtaler. Han som sitter og holder kjeft og tror at han tjener det samme som alle de andre i firma kan fort finne ut at han har 50 kroner mindre enn alle de andre rett og slett fordi han ikke har sutret til sjefen.

Lenke til kommentar

Ble litt nyskjerrig. Sånn rent teoretisk sett; Hvilket yrke er vanskeligst å lære seg av Tømrer og Betongarbeider?

Uten at jeg vet noe som helst om hvordan det faktisk er å arbeide i de to yrkene, så ser det for meg ut som at tømrer er det yrket som er vanskeligst å mestre. Der er mer allsidig, du må kunne det meste som har med trehusbygging å gjøre.

Arbeider du med betong på en byggeplass er det ikke så vanvittig mye du gjør utenom smøre betong utover grunnflaten. Etter at grunnflaten er støpt så er det i stor grad heising og montering av ferdige elementer fra fabrikk (forsåvidt er det slik med trehus også). Som betongarbeider monterer du ikke vindu i en betongbygning, det er det snekkerne som gjør.

 

Men så er jeg bare automatiker og elektriker, så det er med forbehold om at jeg egentlig ikke vet så mye om dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...