Gå til innhold

RX 480 - erfaringer


Krist81

Anbefalte innlegg

Tenkte vi som har handlet RX 480 kunne dele litt erfaringer her. 
Har selv bestilt XFX sitt OC-kort (nei ikke hos komplett).

Oppgraderer fra ett GTX 770, og lurer nå på om jeg skal bestille ett til RX 480. 
Det første kommer 4. Juli, så benchmark kommer da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på hvor du bestilte? Da jeg ikke har funnet noen fabrikkoverklokket kort som kan bestilles i norge?

 

Kanskje du bør prøve crossfire X?

 

Det som irriter meg, er de som tester støy ikke har Noctua ND 14\15 uten vifter, og satt EVGA PSU til ECO mode.

Da kunne man målt støy fra skjermkortet antar skjermkortet ikke er helt lydløs på 700-900 RPM men er ikke irriterende heller.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tror det er lurt, særlig hvis du vil overklokke, selv vil jeg gjøre det samme.

Da jeg muligens skal på ferie neste uke gidder jeg ikke å kjøpe kun for å teste, så bruke åpenkjøp for morroskyld.

Men enig det hadde vært litt gøy. AMD kunne fått skylden, Rx 280x er ikke særlig oppgradering til RX480 i utgangpunktet. Bortsett fra noe bedre støy og noe bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor du bestilte? Da jeg ikke har funnet noen fabrikkoverklokket kort som kan bestilles i norge?

 

Kanskje du bør prøve crossfire X?

 

Det som irriter meg, er de som tester støy ikke har Noctua ND 14\15 uten vifter, og satt EVGA PSU til ECO mode.

Da kunne man målt støy fra skjermkortet antar skjermkortet ikke er helt lydløs på 700-900 RPM men er ikke irriterende heller.

 

http://www.xfxforce.com/en-us/products/amd-radeon-rx-400-series/rx480be-rx-480m8bba6

 

Det er dette kortet. Du finner det via Prisguide.no Advance.no selger det for rett under 3000,- men er tom på lager nå.

Ser ut som om mitt er klart til henting senere i dag hvis jeg er heldig.

 

Var visst heldig :D Her ser du core clock ligger på 1328. Har ikke gjort noe selv. Minne ligger på 8000. 

eU9EZStU.jpeg

Endret av Krist81
Lenke til kommentar

Selv tror jeg skal vente på: Sapphire slipper overklokket Radeon RX 480-kort

 

Men funger crysis\Half life?

 

Skulle tro den gjør det.

Har du mulighet å teste opensuse ville det vært bra.

Da jeg har mistanke man må ha drivere hvis man skal få installert.

Ellers er korte ganske likt som eldre kort? Bare lavere 14 nm teknologi.

Tester opensuse for deg litt senere i dag. Etter hva jeg forstår så var visst kortet svært linux-vennlig, ble testet før release av en eller annen side og fungerte visst med en eldre AMD-driver.

HL og Crysis fungerer som bare det :) 

Lenke til kommentar

 

Selv tror jeg skal vente på: Sapphire slipper overklokket Radeon RX 480-kort

 

Men funger crysis\Half life?

 

Skulle tro den gjør det.

Har du mulighet å teste opensuse ville det vært bra.

Da jeg har mistanke man må ha drivere hvis man skal få installert.

Ellers er korte ganske likt som eldre kort? Bare lavere 14 nm teknologi.

Tester opensuse for deg litt senere i dag. Etter hva jeg forstår så var visst kortet svært linux-vennlig, ble testet før release av en eller annen side og fungerte visst med en eldre AMD-driver.

HL og Crysis fungerer som bare det :)

 

 

Sjekk spenninger på kortet og gi tilbakemelding på om du kan justere disse litt ned uten at det påvirker stabilitet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selv tror jeg skal vente på: Sapphire slipper overklokket Radeon RX 480-kort

 

Men funger crysis\Half life?

 

Skulle tro den gjør det.

Har du mulighet å teste opensuse ville det vært bra.

Da jeg har mistanke man må ha drivere hvis man skal få installert.

Ellers er korte ganske likt som eldre kort? Bare lavere 14 nm teknologi.

Tester opensuse for deg litt senere i dag. Etter hva jeg forstår så var visst kortet svært linux-vennlig, ble testet før release av en eller annen side og fungerte visst med en eldre AMD-driver.

HL og Crysis fungerer som bare det :)

 

 

Har testet opensuse nå. Det nekter å kjøre på min maskin, får en warning om at noe er endret i BIOS eller lignende, så prøver den å boote før maskinen gir opp og booter windows i stedet.

 

 

 

Selv tror jeg skal vente på: Sapphire slipper overklokket Radeon RX 480-kort

 

Men funger crysis\Half life?

 

Skulle tro den gjør det.

Har du mulighet å teste opensuse ville det vært bra.

Da jeg har mistanke man må ha drivere hvis man skal få installert.

Ellers er korte ganske likt som eldre kort? Bare lavere 14 nm teknologi.

Tester opensuse for deg litt senere i dag. Etter hva jeg forstår så var visst kortet svært linux-vennlig, ble testet før release av en eller annen side og fungerte visst med en eldre AMD-driver.

HL og Crysis fungerer som bare det :)

 

 

Sjekk spenninger på kortet og gi tilbakemelding på om du kan justere disse litt ned uten at det påvirker stabilitet :)

 

 

Ser ikke ut til at jeg får justert spenning eller noe slikt foreløbig, 

Hvorfor, det aner jeg ikke, har sendt en melding til XFX for å høre om de har sperret det i BIOS.

 

Kanskje skaffe deg: Multifunksjonell energimåler

 

Så du kan måle hvor mye strøm den trekker gjennomsnitt?

 

Min FX 8350 + R9 280x trekker så mye som 250 watt selv ved lite bruk.

 

Så har tro f.eks Intel Xeon L5630  eller en i3 6100T sammen med RX 480 OC

Kan ligge på mellom 100-180 watt avhening av belasting, det er ikke særlig mye.

 

Hadde vært morro å prøve ja, mellom 100-180 høres veldig riktig ut. 

Blir spennende å se hvor mye varme det utvikler når jeg får montert kort #2, det blir levert Fredag tipper jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da sitter jeg med 2 x RX 480. And it fails. 

Enkelt forklart, etter å ha prøvd å oppdatere Amds drivere med 2 kort montert i maskinen så nekter nå windows å identifisere kortene, uansett om jeg har ett eller to kort montert. Blir detektert som basic display adapter av windows. 

Har også prøvd å ta ut begge kort, starte med integrert skjermkort og fjerne alt av drivere. 

Nå er jeg tilbake på gtx 770, som fungerer helt fint. 

Gjør ett siste tappert forsøk på å få dette til å fungere, går det ikke så blir det retur av kortene og bestiller 1080 i stedet.

 

Update:

Retur er bestilt, blir bytte til Gainward GTX1080 Phoenix GS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du bruker 16.7.1 Hotfix driveren? 

Og om du isåfall gjorde det ,kjørte du den siste driver oppdateringen med 2x kort montert på samme tid?

 

Kan vedde på at om det var det du gjorde og om 1 skjermkort fungerte fint før så er det nettopp dette som har skjedd...

 

Edit : Ikke helt klar deg , altså at noe trøbbel har dukket opp pga driveren trolig kun har vært testet på enkeltkort og ikke brukere som kjører i Crossfire. Men dette blir gjetting på min side.

 

Sjekk forresten også linken som er sendt ovenfor og test ut løsningen som er gitt i noen lenker lengre ned ved å laste ned DVD bildet og kjør det virtuelt som en Dvd disk.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har prøvd alle de løsningene nevnt over, men de fungerer ikke. Ganske rart problem.. 

Går jeg inn i enhetsbehandling fikk jeg opp 2 x RX 480. Men prøvde jeg å starte Amds kontrollpanel fikk jeg melding om at Amd grafikkort var ikke installert. Gikk jeg via kontrollpanelet i windows, og valgte egenskaper for skjermkort ble det rapportert som Microsoft basic display adapter. 

Men det tok meg mange, mange timer å få lagt inn drivere slik at windows faktisk identifiserte begge kort som RX 480, med en gang jeg hadde montert kort nummer to fikk jeg opp begge kort som Microsoft basic display adapter.

Det som nesten var enda verre, hvis jeg monterte ut begge kort, startet med nvidia kort, brukte DDU for å slette alt av  Amds drivere, så var det fortsatt ikke håp, selv ikke for å bare få ett kort til å fungere igjen. 

Selv om ett kort fungerte helt glimrende før jeg monterte kort nummer to. 
 

 

Som sagt, har brukt en hel dag på dette nå. Det er helt greit at det muligens kan fungere, muligens kommer bedre driver osv osv. 

Men når det er slik at jeg kan returnere begge kort og bytte de i noe annet nå, så gjør jeg det. 

Jeg har 45 dager med full bytterett, er vel nede i 35 dager resterende nå. 
Jeg gidder ikke sitte her om ett år, og ha samme problem igjen hvis jeg må legge inn windows på nytt.

 

Endret av Krist81
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg så høres det ut som en kombinasjon av hovedkort + skjermkort som ikke helt jobber pent sammen.

Kjipt er det , kortene er trolig ikke defekte eller problemer med , men at det går utover deg er jo ikke artig.

 

Kos deg med et annet skjermkort da :)

Kan dette ha noe med skjermkortet overgår strømkravene gjennom PCI-E bussen?

Hovedkortet klarer ikke å levere nok strøm for 2 RX 480 kort så eneste måten er å ha 2x 6 pins power kabel per skjermkort?

Kunne gjerne like å vite dette, da jeg vurder selv ligdene på am3+ hovedkort, men hvis dette problemet er å finnes på alle hovedkort bortsett fra sokkel 2011 og sokkel 2011-3 velger jeg å droppe tanken i så fall.

 

Selvfølgelig kan det være driverproblem også.

Det er bare med programvare feil men det er vanskelig å vite da en feil kan være begge deler.

Lenke til kommentar

 

For meg så høres det ut som en kombinasjon av hovedkort + skjermkort som ikke helt jobber pent sammen.

Kjipt er det , kortene er trolig ikke defekte eller problemer med , men at det går utover deg er jo ikke artig.

 

Kos deg med et annet skjermkort da :)

Kan dette ha noe med skjermkortet overgår strømkravene gjennom PCI-E bussen?

Hovedkortet klarer ikke å levere nok strøm for 2 RX 480 kort så eneste måten er å ha 2x 6 pins power kabel per skjermkort?

Kunne gjerne like å vite dette, da jeg vurder selv ligdene på am3+ hovedkort, men hvis dette problemet er å finnes på alle hovedkort bortsett fra sokkel 2011 og sokkel 2011-3 velger jeg å droppe tanken i så fall.

 

Selvfølgelig kan det være driverproblem også.

Det er bare med programvare feil men det er vanskelig å vite da en feil kan være begge deler.

Gudene vet.. Nå er jo kortene jeg har en overklokket utgave, så de trekker nok mer strøm enn ett stock.

Lenke til kommentar

 

 

For meg så høres det ut som en kombinasjon av hovedkort + skjermkort som ikke helt jobber pent sammen.

Kjipt er det , kortene er trolig ikke defekte eller problemer med , men at det går utover deg er jo ikke artig.

 

Kos deg med et annet skjermkort da :)

Kan dette ha noe med skjermkortet overgår strømkravene gjennom PCI-E bussen?

Hovedkortet klarer ikke å levere nok strøm for 2 RX 480 kort så eneste måten er å ha 2x 6 pins power kabel per skjermkort?

Kunne gjerne like å vite dette, da jeg vurder selv ligdene på am3+ hovedkort, men hvis dette problemet er å finnes på alle hovedkort bortsett fra sokkel 2011 og sokkel 2011-3 velger jeg å droppe tanken i så fall.

 

Selvfølgelig kan det være driverproblem også.

Det er bare med programvare feil men det er vanskelig å vite da en feil kan være begge deler.

Gudene vet.. Nå er jo kortene jeg har en overklokket utgave, så de trekker nok mer strøm enn ett stock.

 

 

Utifra hva jeg vet så skal det være minimalt, men uansett over grensa for pci-e spesifikasjonene før den siste driveren kom på plass.

Nå ligger det omtrent på 5.5 til 5.8A på pci-e porten , noe som er litt over med 0.3 men innenfor specs , hvordan det er med OC utgaven er trolig enda mer trekk utifra 6 ports kabelen.

Lenke til kommentar

 

For meg så høres det ut som en kombinasjon av hovedkort + skjermkort som ikke helt jobber pent sammen.

Kjipt er det , kortene er trolig ikke defekte eller problemer med , men at det går utover deg er jo ikke artig.

 

Kos deg med et annet skjermkort da :)

Kan dette ha noe med skjermkortet overgår strømkravene gjennom PCI-E bussen?

Hovedkortet klarer ikke å levere nok strøm for 2 RX 480 kort så eneste måten er å ha 2x 6 pins power kabel per skjermkort?

Kunne gjerne like å vite dette, da jeg vurder selv ligdene på am3+ hovedkort, men hvis dette problemet er å finnes på alle hovedkort bortsett fra sokkel 2011 og sokkel 2011-3 velger jeg å droppe tanken i så fall.

 

Selvfølgelig kan det være driverproblem også.

Det er bare med programvare feil men det er vanskelig å vite da en feil kan være begge deler.

 

 

Siden han fikk det til å fungere først med 1 kort men ikke med 2 kort så er det noe som ikke fungerer som det skal, kanskje en hard reset av Bios hadde fungert for å så få inn 1 kort av gangen. UEFI bios kan være sære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...