Gå til innhold

Windows 10 tilbakestiller


Anbefalte innlegg

Jeg valgte å ta en ren system reset da jeg skal ha Windows over på en SSD M.2, så valgte å tilbakestille og slette alle lagrede filer via Windows 10 menyen.

Problemet er at det tar evigheter, den har nå stått i godt over 3 timer og sålangt har den enda ikke begynt selve installasjonen, står bare "Tilbakestiller PCen 10%".

 

Skal det liksom ta 30 timer å kun slette harddisken? Merker jeg blir veldig irritert over all ventingen. Er det normalt at Windows 10 bruker så lang tid på kun å tilbakestille harddiskene og slette alt innhold?

 

Hva bør jeg gjøre, tenkte ikke på å laste ned en Windows 10 iso og boote fra USB før jeg startet. Så er på en måte stuck, hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier seg selv at det ikke er normalt...

Tror kanskje du blander litt her, for tilbakestille sletter ikke harddisken, men legger original OS eller Win10 versjon tilbake.

Siden du skal slette filene og innstillingene, så er riktig prosedyre å gjøre en clean install. Det gjør du ved å starte opp Win10 fra en USB minnepenn eller DVD og så velge custom install, og så velge å formatere/slette OS disken og så installere Win10 igjen.

Skal bare ta 20-30 min max, enda raskere om pcen er ny.

Lenke til kommentar

Sier seg selv at det ikke er normalt...

Tror kanskje du blander litt her, for tilbakestille sletter ikke harddisken, men legger original OS eller Win10 versjon tilbake.

Siden du skal slette filene og innstillingene, så er riktig prosedyre å gjøre en clean install. Det gjør du ved å starte opp Win10 fra en USB minnepenn eller DVD og så velge custom install, og så velge å formatere/slette OS disken og så installere Win10 igjen.

Skal bare ta 20-30 min max, enda raskere om pcen er ny.

Den formater alt når jeg tilbakestiller, ikke kun OS, krysset av for at alle filer skulle fjernes. I Windows 10 går det an å gjøre clean install og formatering uten å laste fra USB/DVD. Men nå har den plutselig steget til 56%, så jeg får vel bare la det dure og gå.

 

Rart i grunnen da alt på PCen er high-end, så det burde jo ikke tatt så lang tid. Men ser i ettertid at det hadde vært mye raskere og om jeg bare hadde laster fra USB og gjort clean install på den måten i stede.

Lenke til kommentar

Er nok ikke siste gang vi hører fra deg. At det tar så lang tid er tegn på at noe er som det ikke skal være. Enten med SSD, Windows eller pcen.

 

Ellers er eneste clean intall den metoden jeg beskrev. Er klar over alternativene i Windows 10, men ingen av dem gir deg en virkelig clean install.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere gjort clean install på samme måte som nå (i Windows 10) så å boote fra enhet er ikke eneste måten. Vet at det var eneste måten med Win7/8, men skal funke uten på 10eren.

Hadde også siste bios på hovedkortet installert, men mistenker at den ene HDDen på PCen er defekt eller ustabil så kan være den som skaper problemene.

SSD M.2 stikken som jeg skal sette over OS på er iværtfall helt ny, så antagligvis den ene HDDen som skaper problemer da denne er fra et billigmerke.

Står iværtfall på 84% nå så den har komt seg litt.

Lenke til kommentar

Høres ut som du vet best, og at du ikke trenger noe hjelp fra oss andre ;) Lykke til. :thumbup:

Det vil jeg ikke si, men greit å høre om andre hadde lignende erfaringer, og om det kun var meg som reagerte på at det tok så lang tid.

 

Kommer garantert til å ta med meg tipset ditt om USB/DVD neste gang jeg skal installere :):thumbup:

Lenke til kommentar

 

Den formater alt når jeg tilbakestiller, ikke kun OS, krysset av for at alle filer skulle fjernes.

Dette er IKKE det samme som å formattere.
Kan du utdype?

Fordi alle HDD/SSDene ser tilsynelatende formaterte ut etter jeg ble ferdig med installasjonen. Alle harddiskene har 0 bytes brukt, minus den nye M.2 SSDen som har Windows 10 på seg nå.

Så hvordan kan de ikke være formaterte når Windows viser 0 bytes brukt på samtlige disker? Forklar meg det, for jeg tror du tar feil her.

 

I Windows 7/8 ble den ikke fullstendig formatert nei, men nå kjører jeg Windows 10.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Er det virkelig så vanskelig å forstå? Bruker du funksjonen internt i Windows kan den jo ikke formatere OS disken  for da forsvinner jo Windows, og da kan den jo ikke tilbakestille, for hvor ligger Windows lagret tror du?

Med en clean install blir disken helt tom før du installerer Win10 fra USB/DVD. Det er så enkelt som det.

Skulle tro du snakket til en gjeng som ALDRI har sett Win10 før....

Lenke til kommentar

Kan du utdype?

 

 

Svært mange sier "formattere" når de egentlig mener reinstallere.  Som er feil.

Når man formatterer en disk, er ALT borte fra den.  Som Myhken sier, må man da ha installasjonsfilene til Windows på en minnepenn/cd/dvd eller no dersom man formatterer.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Er det virkelig så vanskelig å forstå? Bruker du funksjonen internt i Windows kan den jo ikke formatere OS disken  for da forsvinner jo Windows, og da kan den jo ikke tilbakestille, for hvor ligger Windows lagret tror du?

Med en clean install blir disken helt tom før du installerer Win10 fra USB/DVD. Det er så enkelt som det.

Skulle tro du snakket til en gjeng som ALDRI har sett Win10 før....

 

 

Bumper opp denne siden jeg også ligger an til en 30-timers ... ihvertfall hvis man skal tro angivelsene til Windows.

 

Når det gjelder det som står over her forholder det seg vel sånn med de fleste Windows-pc'er at de har en egen partisjon med Windows image og strippa os, som benyttes v. reset/reinstallasjon eller hva det nå måtte hete. Det betyr at man kan få en fullstendig clean installasjon med formattering av alle partisjoner unntatt gjenopprettingspartisjonen. Men det er altså pc-produsentens image man installerer fra slik at det ikke blir en helt clean Windows uten noen form for crap. 

 

I følge fremdriftsindikatoren ligger jeg også an til en 50-timers økt ... det er jo mildt sagt hinsides, er Windows fortsatt så dårlig? Dette ville tatt tops 20 min på Linux og Mac. Er det mulig at disken faktisk overskrives fysisk, jeg tolket det som jeg valgte reformattering istedenfor kun sletting... men så mange timer er jo likevel hinsides...

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan du har startet installasjonen og om du har valgt clean install eller oppgradering, men en clean install fra USB 3.0 minnepenn tar max 20-30 minutter om ikke pcen er førkrigsvare. ;)

 

 

Antar dette er et svar til meg? Installasjonen er startet via reset-funksjonen i win 10, og jeg antar da den restarter fra den skjulte gjenopprettingspartisjonen. Jeg har valgt "slett alt" og jeg begynner nå å lure på om det da ikke bare innebærer formatering (formatering av 1TB hdd tar tross alt ikke tosifret antall timer ...), men også overskriving av media for å sikre at sensitive data ikke kan gjenopprettes. 

 

Siden jeg ikke har noen interesse av disse dataene har jeg heller ingen interesse av å overskrive de, så jeg vurderer nå å trekke pluggen og starte på nytt. Regner da med ny boot fra gjenopprettingspartisjon og mulighet for å ikke velge full overskriving denne gang. Eller vil den da bare gå igang igjen med samme prosedyre som den holdt på med?

 

Edit: Alternativt, Har maskinen gått i gang med å laste ned Windows for å resette restore-partisjonen også? 

 

Maskina er dagfersk med AMD A10, 8GB RAM, 1TB hdd og 128GB SSD, HP Pavillion.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

 

Antar dette er et svar til meg? Installasjonen er startet via reset-funksjonen i win 10, og jeg antar da den restarter fra den skjulte gjenopprettingspartisjonen. Jeg har valgt "slett alt" og jeg begynner nå å lure på om det da ikke bare innebærer formatering (formatering av 1TB hdd tar tross alt ikke tosifret antall timer ...), men også overskriving av media for å sikre at sensitive data ikke kan gjenopprettes. 

 

Hmm, jeg har faktisk aldri benyttet meg av denne reset-funksjonen så vet ikke hvor lang tid det tar.

Det du risikerer ved å avbryte er jo at du ikke kommer inn der du kan velge å resette pcen på nytt av. Det er worstcase.

Lenke til kommentar

 

 

Antar dette er et svar til meg? Installasjonen er startet via reset-funksjonen i win 10, og jeg antar da den restarter fra den skjulte gjenopprettingspartisjonen. Jeg har valgt "slett alt" og jeg begynner nå å lure på om det da ikke bare innebærer formatering (formatering av 1TB hdd tar tross alt ikke tosifret antall timer ...), men også overskriving av media for å sikre at sensitive data ikke kan gjenopprettes. 

 

Hmm, jeg har faktisk aldri benyttet meg av denne reset-funksjonen så vet ikke hvor lang tid det tar.

Det du risikerer ved å avbryte er jo at du ikke kommer inn der du kan velge å resette pcen på nytt av. Det er worstcase.

 

 

 

Vel, gudene vet hva den har holdt på med, men etter nærmere 1,5t stuck på 10% valgte jeg å nappe pluggen. Slo på igjen, og etter et par-tre minutter med "Angrer gjenoppretting" var den tilbake til sitt gamle jeg, så overskriving av gamle data kan det ikke ha vært... Årsaken til at jeg holder på med dette er at maskinen er en demo-maskin og betjeningen i butikken anbefalte det. Prøver å bruke den som den er ved å opprette en ny bruker og slette den gamle, evt. laste ned og installere Windows iso.

 

Edit: Vel, da er vi igang med et alternativ som kun sletter brukere, brukerdata og applikasjoner, samt tilbakestiller alle innstillinger til fabrikkdefault. Dette ser ut til å bety sletting av brukere, brukerdata, programmer og reinstallering av Windows. Om det også omfatter formatering er jeg usikker på, ihvertfall fikk jeg advarsel om at en reset av den første typen bør foretas om maskinen skal "resirkuleres", så det er vel dét som da omfatter overskriving av alle media så intet kan restores av sensitive data.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...