Gå til innhold

Svenskene fryktet app-kaos. Apples vilkår ødela for bank-id


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

noen som kan ringe å fortelle Norge at de må slutte med å utvikle egene løsninger til alt?

 

når mobil betaling kommer for fullt, please ikke lag en tredjepart møkkaløsning. finnes et lite selskap som heter Apple som allerede har en fungerende løsning.

Lenke til kommentar

noen som kan ringe å fortelle Norge at de må slutte med å utvikle egene løsninger til alt?

 

når mobil betaling kommer for fullt, please ikke lag en tredjepart møkkaløsning. finnes et lite selskap som heter Apple som allerede har en fungerende løsning.

 

Det er allerede for seint å ringe. Vi har både Vipps og mCash og MobilePay, og sikkert flere...Og de kommer til å sitte på hver sin haug og kjempe med nebb og klør for at ikke Apple Pay og Android Pay skal få etablere seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

noen som kan ringe å fortelle Norge at de må slutte med å utvikle egene løsninger til alt?

 

når mobil betaling kommer for fullt, please ikke lag en tredjepart møkkaløsning. finnes et lite selskap som heter Apple som allerede har en fungerende løsning.

 

Det er allerede for seint å ringe. Vi har både Vipps og mCash og MobilePay, og sikkert flere...Og de kommer til å sitte på hver sin haug og kjempe med nebb og klør for at ikke Apple Pay og Android Pay skal få etablere seg.

Det private eier infrastrukturen og transaksjonshåndteringen, dvs bankene eier det. DnB & Co vil aldri tillate at Apple Pay kommer på markedet i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

det er så latterlig, for disse tjenestene de finner på er mye dårligere og man må ha en ekstra ditt og datt.

at de aldri lærer.

 

var jo også grining om at det ikke var nok norske filmer på netflix, så da, disse smartingene tenker. la oss lage en egen tjeneste for det også.

 

hva med å ringe til netflix?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

det vil jo ikke låse brukere til en platform. det er to hovedaktører, apple og google.

så lenge disse fungerer som mobil betaling vil 99% av folk med mobil kunne bruke tjenesten.

 

jeg kommer aldri til å buke en middelmådig app som er ustabil og rett og slett elending.

vipps er for tungvint.

Lenke til kommentar

det er så latterlig, for disse tjenestene de finner på er mye dårligere og man må ha en ekstra ditt og datt.

at de aldri lærer.

 

var jo også grining om at det ikke var nok norske filmer på netflix, så da, disse smartingene tenker. la oss lage en egen tjeneste for det også.

 

hva med å ringe til netflix?

Her har du grunnen:

Lenke til kommentar

noen som kan ringe å fortelle Norge at de må slutte med å utvikle egene løsninger til alt?

 

Helt enig. Vi har sikkert minst 50 ulike brødsorter å velge mellom i butikkene. Hårreisende. Noen må ringe rundt til bakerne å fortelle dem at ett brød er nok, og det er det ene som smaker best. Vi trenger ikke alle de andre brødsortene som ikke smaker i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

når mobil betaling kommer for fullt, please ikke lag en tredjepart møkkaløsning. finnes et lite selskap som heter Apple som allerede har en fungerende løsning.

 

Det er då betre å bruke ein tredjeparts møkkaløysing som fungerer på alle møkkaapparat enn å bruke Apple sin møkkaløysing som kun fungerer på Apple sine møkkaapparat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

noen som kan ringe å fortelle Norge at de må slutte med å utvikle egene løsninger til alt?

 

når mobil betaling kommer for fullt, please ikke lag en tredjepart møkkaløsning. finnes et lite selskap som heter Apple som allerede har en fungerende løsning.

 

Den eneste grunnen til at Apple sin løsnig kan fungere bedre (alle er ikke enig med deg der, og den funker selvfølgelig bare på ihponer) er at Apple nekter andre apper nødvendig tilgang for å sikre seg selv monopol. For en flott og forbrukervennlig praksis, den bør vi virkelig støtte...

 

Svenskene har swish, som fungerer veldig mye bedre enn Apple Pay. MobilePay med NFC og fingeravtrykk fungerer også veldig bra og sømløst på Android. I tillegg kan de norske appene på sikt kjøre oppgjør uten å gå veien om Visa/MasterCard, som er DYRT for butikkene og er det som har hindret trådløs betaling f.eks. med kort fra å bli utbredt. Når det koster 20 øre å ta imot betaling med bankaxept og over 2% av summen det handles for når man bruker Visa/MC, så sier det seg selv hva butikkene vil ha. (Og hva vi egentlig vil ha, siden økte priser på butikkenes hånd lempes over på oss.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

 

noen som kan ringe å fortelle Norge at de må slutte med å utvikle egene løsninger til alt?

 

når mobil betaling kommer for fullt, please ikke lag en tredjepart møkkaløsning. finnes et lite selskap som heter Apple som allerede har en fungerende løsning.

Den eneste grunnen til at Apple sin løsnig kan fungere bedre (alle er ikke enig med deg der, og den funker selvfølgelig bare på ihponer) er at Apple nekter andre apper nødvendig tilgang for å sikre seg selv monopol. For en flott og forbrukervennlig praksis, den bør vi virkelig støtte...

 

Svenskene har swish, som fungerer veldig mye bedre enn Apple Pay. MobilePay med NFC og fingeravtrykk fungerer også veldig bra og sømløst på Android. I tillegg kan de norske appene på sikt kjøre oppgjør uten å gå veien om Visa/MasterCard, som er DYRT for butikkene og er det som har hindret trådløs betaling f.eks. med kort fra å bli utbredt. Når det koster 20 øre å ta imot betaling med bankaxept og over 2% av summen det handles for når man bruker Visa/MC, så sier det seg selv hva butikkene vil ha. (Og hva vi egentlig vil ha, siden økte priser på butikkenes hånd lempes over på oss.)

 

 

 

jeg bryr meg fint lite om alt mulig fjas. jeg vil ta opp mobilen min å vifte den forran kassa uten noe som helst mas.

derfor vil jeg ha f.eks apple pay og ikke alt det tullet Norge finner på som dør etter 1 mnd fordi det er elendig og ikke spesielt brukervelnlig

 

det må jo ringe en bjelle når norge alltid liger år bak på slike ting. Apple pay har vært en god stund og allerede godt utprøvd, hvorfor sløse bort skattepenger på å utvikle middelmådighet når noe bra allerede eksisterer?

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

 

noen som kan ringe å fortelle Norge at de må slutte med å utvikle egene løsninger til alt?

 

når mobil betaling kommer for fullt, please ikke lag en tredjepart møkkaløsning. finnes et lite selskap som heter Apple som allerede har en fungerende løsning.

 

Den eneste grunnen til at Apple sin løsnig kan fungere bedre (alle er ikke enig med deg der, og den funker selvfølgelig bare på ihponer) er at Apple nekter andre apper nødvendig tilgang for å sikre seg selv monopol. For en flott og forbrukervennlig praksis, den bør vi virkelig støtte...

 

Svenskene har swish, som fungerer veldig mye bedre enn Apple Pay. MobilePay med NFC og fingeravtrykk fungerer også veldig bra og sømløst på Android. I tillegg kan de norske appene på sikt kjøre oppgjør uten å gå veien om Visa/MasterCard, som er DYRT for butikkene og er det som har hindret trådløs betaling f.eks. med kort fra å bli utbredt. Når det koster 20 øre å ta imot betaling med bankaxept og over 2% av summen det handles for når man bruker Visa/MC, så sier det seg selv hva butikkene vil ha. (Og hva vi egentlig vil ha, siden økte priser på butikkenes hånd lempes over på oss.)

mcash tar 1.8% + 20 øre, oppgjør etter 3 dager (http://help.mca.sh/hc/no/articles/200137552-Hva-koster-det-%C3%A5-ta-betalt-med-mCASH-), vipps har ingen løsning for netthandel (https://www.vipps.no/nyheter.html), mobile-pay er et tynt lag over visa/mc (http://danskebank.no/nb-no/mobilepay/bedrift/Pages/mobilepay-online.aspx) og har derfor de vanlige 2%.

 

For kunder så er det viktig å få med seg at disse betalingsløsningene er ikke-reversible (i motsetning til kredittkortbetalinger).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det største problemet må jo være at svenskene har en innlogging som krever app, og ikke kan kjøres i en webview. Når det gjelder Swish-appen er det jo bare å legge inn litt funksjonalitet som virker uten innlogging. F.eks nyheter om tjenesten, og et support-skjema. Apple sine retningslinjer sier uansett "should" og ikke "must". Med andre ord er det plass for en skjønnsmessig vurdering. Ser egentlig ikke hvorfor man fikk panikk her...

Lenke til kommentar

 

mcash tar 1.8% + 20 øre, oppgjør etter 3 dager (http://help.mca.sh/hc/no/articles/200137552-Hva-koster-det-%C3%A5-ta-betalt-med-mCASH-), vipps har ingen løsning for netthandel (https://www.vipps.no/nyheter.html), mobile-pay er et tynt lag over visa/mc (http://danskebank.no/nb-no/mobilepay/bedrift/Pages/mobilepay-online.aspx) og har derfor de vanlige 2%.

 

For kunder så er det viktig å få med seg at disse betalingsløsningene er ikke-reversible (i motsetning til kredittkortbetalinger).

 

 

Den ultimate løsningen på mobilbetaling er at BankAxept inngår avtale med Apple Pay og Android Pay. Da får vi de beste løsningene for betaling i kasse, lave avgifter og bred støtte hos både betalingsterminaler og mobiler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

mcash tar 1.8% + 20 øre, oppgjør etter 3 dager (http://help.mca.sh/hc/no/articles/200137552-Hva-koster-det-å-ta-betalt-med-mCASH-), vipps har ingen løsning for netthandel (https://www.vipps.no/nyheter.html), mobile-pay er et tynt lag over visa/mc (http://danskebank.no/nb-no/mobilepay/bedrift/Pages/mobilepay-online.aspx) og har derfor de vanlige 2%.

 

For kunder så er det viktig å få med seg at disse betalingsløsningene er ikke-reversible (i motsetning til kredittkortbetalinger).

Ja, og i dag brukes Visa eller MasterCard. Det koster såpass med de leverandørene. Men i Norge har vi BankAxept som sier de er på full fart inn på NFC på kort og mobil. I dag har de en kostnad på ca. 20 øre per transaksjon. Det kan bli ganske mye dyrere uten å bli dyrere enn Visa og MasterCard. Men jeg tror det er lite sannsynlig at vi ser Google eller Apple bake inn BankAxept i sine løsninger, og da vil jo de norske appene ha et stort fortrinn ved handel i norske (nett)butikker når det gjelder pris.

 

Hvis du med "ikke-reversible" mener at man mister sikkerheten som ligger i handle på nett med kredittkort direkte, kommer det helt an på hvordan prosessen er lagt opp teknisk og hvordan avtalevilkårene er lagt opp. Meg bekjent har forbrukere fått gjennomslag for kortreklamasjoner der kortet er brukt gjennom PayPal, f.eks.

 

jeg bryr meg fint lite om alt mulig fjas. jeg vil ta opp mobilen min å vifte den forran kassa uten noe som helst mas.

derfor vil jeg ha f.eks apple pay og ikke alt det tullet Norge finner på som dør etter 1 mnd fordi det er elendig og ikke spesielt brukervelnlig

 

det må jo ringe en bjelle når norge alltid liger år bak på slike ting. Apple pay har vært en god stund og allerede godt utprøvd, hvorfor sløse bort skattepenger på å utvikle middelmådighet når noe bra allerede eksisterer?

Gratulerer med å ha fått med deg null og niks av innlegget mitt. Lurer forøvrig veldig på hvor du har fått det fra at det brukes skattepenger på dette, men det er jo kanskje et eksempel på at du først og fremst diskuterer dine egne fantasifostre, ikke virkeligheten? Det forklarer jo den positive holdningen til ApplePay. ;) ApplePay er dyrt og ineffektivt (økonomisk sett) og absolutt alle andre løsninger kunne fungert med iPhone ved å vifte mobilen foran kassen hvis Apple åpnet for det. Men det sperrer Apple for. Så kan du spørre deg hvem som er en pådriver for fremskitt og hvem som hindrer det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...