Gå til innhold

Boliglån - Når ikke 15% egenkapital


LCVW

Anbefalte innlegg

Ingen av oss har betalingsanmerkninger eller noe form for lån. Vi har kun innkommende som går til helt vanlige utgifter som mat, leie, strøm, mobil, forsikringer, drivstoff osv. Kan ikke skjønne at banken har en baktanke med det å ikke kunne stille opp med den resterende summen i egenkapital(hvis de egentlig kan). Har som sagt ca. 20k igjen hver måned etter alle utgifter. Likviditeten er mer enn bra nok, men virker som om de ikke ønsker å bryte regelen om 15% egenkapital.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at inkassoselskap som lever av at folk ikke betaler kreditorene sine advarer mot denne burde være nok til at du ikke gidder å argumentere for det. 

 

For å ta det du holder dette opp i mot som en utvei så er ikke det tilfellet i dagens marked. Det finnes nesten ikke prisutvikling i boligmarkedet og den kan til og med bli negativ, det kan bety ingen utvikling eller i værstefall negativ. Det å veie forbrukslån opp mot leieutgifter kan forsåvidt brukes som ett argument. I teorien er man breakeven etter 10 måneder med leie med dagens rente, helt isolert sett. 

 

Dersom forbrukslån er 'siste utvei' så burde man ikke sette seg i den situasjonen i første omgang. Det er privatøkonomi sin 101 lære. 

Lenke til kommentar

Ingen av oss har betalingsanmerkninger eller noe form for lån. Vi har kun innkommende som går til helt vanlige utgifter som mat, leie, strøm, mobil, forsikringer, drivstoff osv. Kan ikke skjønne at banken har en baktanke med det å ikke kunne stille opp med den resterende summen i egenkapital(hvis de egentlig kan). Har som sagt ca. 20k igjen hver måned etter alle utgifter. Likviditeten er mer enn bra nok, men virker som om de ikke ønsker å bryte regelen om 15% egenkapital.

Dersom dere har 20K igjen etter at alle utgifter er betalt, men har kun spart 50k(altså spart i kun 75 dager). Noe skurrer VELDIG i historien din. Er inntektene helt nye? har dere nettopp kuttet kraftig i utgifter?

 

Hadde jeg vært bankmann og kun fått de opplysningen du gir her, så hadde jeg vært svært skeptisk.

Lenke til kommentar

Ingen av oss har betalingsanmerkninger eller noe form for lån. Vi har kun innkommende som går til helt vanlige utgifter som mat, leie, strøm, mobil, forsikringer, drivstoff osv. Kan ikke skjønne at banken har en baktanke med det å ikke kunne stille opp med den resterende summen i egenkapital(hvis de egentlig kan). Har som sagt ca. 20k igjen hver måned etter alle utgifter. Likviditeten er mer enn bra nok, men virker som om de ikke ønsker å bryte regelen om 15% egenkapital.

 

Dersom dere hadde hatt 20k igjen etter alle utgifter burde dere ha klart å skrape sammen en bedre egenkapital. Det vil da også ikke ta dere mer enn 10 måneder og skrape sammen 200.000. Dersom dere kan vise dette til banken tror jeg ikke dem hadde hatt ett problem med å låne dere pengene heller. 

Lenke til kommentar

 

Ingen av oss har betalingsanmerkninger eller noe form for lån. Vi har kun innkommende som går til helt vanlige utgifter som mat, leie, strøm, mobil, forsikringer, drivstoff osv. Kan ikke skjønne at banken har en baktanke med det å ikke kunne stille opp med den resterende summen i egenkapital(hvis de egentlig kan). Har som sagt ca. 20k igjen hver måned etter alle utgifter. Likviditeten er mer enn bra nok, men virker som om de ikke ønsker å bryte regelen om 15% egenkapital.

Dersom dere har 20K igjen etter at alle utgifter er betalt, men har kun spart 50k(altså spart i kun 75 dager). Noe skurrer VELDIG i historien din. Er inntektene helt nye? har dere nettopp kuttet kraftig i utgifter?

 

Hadde jeg vært bankmann og kun fått de opplysningen du gir her, så hadde jeg vært svært skeptisk.

Har lagt frem ett seriøst budsjett med alt av utgifter osv. Som tidligere skrevet har vi spart 50 000kr og betalt ned billån på 55 000kr på ett år. Vi betaler 9500kr i leie og jeg gikk ikke opp i lønn før i februar. Før februar hadde jeg en relativt dårlig lønn på 270 000 i året. Nå har jeg 340 000. Fra tidligere har samboeren min studert og betalt ned på studielån, noe som gjør at vi er gjeldsfrie på alle mulige måter.

 

Ja, vi kan spare to - tre måneder å få inn 50k+, men som sagt må vi ut av leiligheten om ett par måneder, så vi ønsker å finne noe snarest mulig. Dessverre går ikke banken med på at "vi kan spare 50k de neste månedene" også får vi lån. Må ha rundt 100k så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Har funnet ut at det kan være muligheter for topplån. Hvis jeg ikke tar helt feil, så er det ett lån ved siden av boliglånet dom dkal hjelpe til med de resterende 15 prosentene med noe høyere rente. Dette lånet burde betales ned på ca. 2 år hvor boliglånet blir avdragsfritt og vi betaler kun renter. Renta på topplånet er mellom 4 og 7%(si fra hvis jeg tar feil). Det er i såfall MYE mer aktuelt enn ett forbrukslån.

 

Sikkert noen her inne som kan dette bedre enn meg, så setter pris på alle innspill :)

Endret av LCVW
Lenke til kommentar

Jeg byttet nylig bank til DNB i sammenheng med nytt boliglån. Jeg må si meg veldig fornøyd med både prosessen og med veldig fleksible løsninger, jeg fikk f.eks mulighet til å ha 92% belåningsgrad uten topplån osv. om jeg ønsket dette for å beholde både leiligheten og huset. Virket som den 85%-regelen var enkel å unngå når de ville det.

 

Vet ikke om dette er standarden for de, men er kanskje verdt å undersøke om de kan finne en løsning. De var veldig snille med meg ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Jeg byttet nylig bank til DNB i sammenheng med nytt boliglån. Jeg må si meg veldig fornøyd med både prosessen og med veldig fleksible løsninger, jeg fikk f.eks mulighet til å ha 92% belåningsgrad uten topplån osv. om jeg ønsket dette for å beholde både leiligheten og huset. Virket som den 85%-regelen var enkel å unngå når de ville det.

 

Vet ikke om dette er standarden for de, men er kanskje verdt å undersøke om de kan finne en løsning. De var veldig snille med meg ihvertfall :)

Skjønner :) Vet ikke om du har lest noen av innleggene mine, men var i et møte med en rådgiver fra Sparebank1. Helt håpløs kar som sa at det ikke fantes mulighet for oss hvis vi ikke hadde 15% egenkaptal eller kausjon. Ringte til en annen rådgiver der i stad og han ble litt overrasket. Sa at vi manglet 5% og det skulle han sjekke opp med en gang og ta kontakt i løpet av dagen. Så ser ut til at det ordner seg alikevell. Er snakk om 125 000kr i topplån.

 

Blir også kontaktet av DNB i løpet av dagen, så kan hende de slenger seg på også. Blir spennende å se :)

Endret av LCVW
Lenke til kommentar

Skjønner :) Vet ikke om du har lest noen av innleggene mine, men var i et møte med en rådgiver fra Sparebank1. Helt håpløs kar som sa at det ikke fantes mulighet for oss hvis vi ikke hadde 15% egenkaptal eller kausjon. Ringte til en annen rådgiver der i stad og han ble litt overrasket. Sa at vi manglet 5% og det skulle han sjekke opp med en gang og ta kontakt i løpet av dagen. Så ser ut til at det ordner seg alikevell. Er snakk om 125 000kr i topplån.

 

Blir også kontaktet av DNB i løpet av dagen, så kan hende de slenger seg på også. Blir spennende å se :)

Har lest gjennom hele tråden her ja, også det du skrev om topplån, men DNB fikses i praksis det samme for meg, men da uten topplån og med 7% i stedet for 5% :)

Men ordner seg så klart med topplån også, men er vel best uten.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har ikke lest alle kommentarene du har fått, men dette gjorde jeg for å få boliglån med mindre enn 15% egenkapital. Tror kanskje vi hadde 11-13% et sted..

 

Jeg kontaktet flere banker, fortalte at jeg ønsket lån men hadde ikke 15% egenkapital.

Jeg sendte over papirer på kontrakt på jobb + 3 siste lønnslipper og selvangivelse for meg og samboer.

Etter litt tid, fikk vi lånebevis fra en bank der de hadde tatt risikoregning og ga oss et lån på det de så at vi klarte med våres egenkapital. Vi behøvde ikke å stille sikkerhet noe sted. Vi kunne såklart fått høyere lån om vi stilte sikkerhet i familie eller noe, men det ønsket vi ikke.

 

Jeg vet ikke om dette er like lett i dag, men mitt beste tips, kontakt flere banker.

Lenke til kommentar

At rådgiveren i Sparebank1 er håpløs fordi han ikke ønsket å bære 5% ekstra risiko for dere er en nokså tåplig ting å si. 

Fordi? Når den ene sier det skal gå fint og den andre sier at det ikke går, så er det noe som skurrer? Sparebank1 fronter det å hjelpe unge inn i boligmarkedet og når han da ikke nevner topplån som en eventuell mulighet, så vil jeg si det er håpløst. Rådgiveren jeg snakket med tidligere i dag sa: "Så det er kun snakk om de resterende 5%? Det skal vi nok få orden på. Jeg tar kontakt med deg i løpet av dagen".

 

Har ingenting å gjøre med at de IKKE vil bære de 5 prosentene, men heller at han jeg var i møte var en håpløs kar. Skal jo ikke være sånn at èn rådgiver kan tilby deg goder, men ikke den andre. Tror de står ganske så likt.

Lenke til kommentar

Det er fullt adgang til å bruke betegnelsen "håpløs" i gitte situasjoner. Da jeg fikk et bedre tilbud på renten på lånet mitt hos en annen bank, og skulle høre med daværende bank om de kunne matche vilkårene, svarte kundekonsulenten min blankt nei. Viste null vilje eller interesse til å forhandle på noen som helst måte. Da byttet jeg bank. Den oppførselen til kundekontakten i min gamle bank vil jeg også kalle rimelig håpløs.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har ikke lest alle kommentarene du har fått, men dette gjorde jeg for å få boliglån med mindre enn 15% egenkapital. Tror kanskje vi hadde 11-13% et sted.. Jeg kontaktet flere banker, fortalte at jeg ønsket lån men hadde ikke 15% egenkapital. Jeg sendte over papirer på kontrakt på jobb + 3 siste lønnslipper og selvangivelse for meg og samboer. Etter litt tid, fikk vi lånebevis fra en bank der de hadde tatt risikoregning og ga oss et lån på det de så at vi klarte med våres egenkapital. Vi behøvde ikke å stille sikkerhet noe sted. Vi kunne såklart fått høyere lån om vi stilte sikkerhet i familie eller noe, men det ønsket vi ikke. Jeg vet ikke om dette er like lett i dag, men mitt beste tips, kontakt flere banker.

Takk for svar!

 

Har bare vært i kontakt med Sparebank1 og DNB. Nå virker begge veldig positive og behjelpelige med det vi mangler av egenkapital. Vi ønsker å låne 2,5m som krever 375 000 kr i egenkapital. Mangler 125, så blir spennende å se hvordan de ønsker å gjøre det.

 

Ser ut til at vi tar opp de 125 i topplån og betaler det ned på 2 år med 2 år avdragsfritt boliglån. Virker som at det er eneste løsningen, men hvis noen vet om en bedre løsning, så fyr løs :)

Lenke til kommentar

Det er i hvert fall en LANGT bedre og billigere løsning enn å ta opp forbrukslån for å dekke opp resterende egenkapital, som i realiteten er alt annet enn det. I tillegg til at det å ta opp forbrukslån er dyrt, er det også en uærlig måte å gå frem på, fordi man presenterer et dyrt forbrukslån som egenkapital.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...