Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min morfar har et ønske om å lage en anordning som skal virke på den måten at når en lyd med frekvens 350-450 hz detekteres skal en lampe lyse. Anordningen skal brukes i forbindelse med bikuber og honningproduksjon.

 

Noen som har noen forslag til hvordan frekvensen skal detekteres og hvordan jeg kan styre en bryter med den?

På forhånd, takk!

 

 

*EDIT*

Denne posten hører gjerne mer hjemme under elektronikk, men vet ikke hvordan jeg endrer det..

Endret av tuppenballe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

 

Tja finnes jo discolys so blinker på enkelte frekvenser...

 

Mikrofon, bandpassfilter, lampe

Bandpassfilter vil ikke skille mellom reéll "bie-lyd" og andre lyder f.ex traffikkstøy.

 

 

Dersom det er andre lydkilder i området så kan det godt hende at det ikke er tilstrekkelig å BARE detektere på frekvensområdet 350-450Hz. Foreslår at det også detekteres på tid. F.eks at denne frekvensen må opprettholdes i minimum x sekund før det regnes som deteksjon. (eller at det detekteres på ren 350-450Hz) uten at det samtidig er mange andre frekvenser med tilsvarende signalstyrke i lufta.

Lenke til kommentar

Uten å ha noen som helst kunnskap om bier så antar jeg at dette er lyd fra vinger e.l.

Som andre sier så bør du kanskje skille mellom disse og en annen lyd i samme frekvensområdet.

Du sier heller ingenting om krav til strømforbruk og kostnad. Hvor mye tid du ønsker å bruke er heller ikke spesifisert.

Men dette kan være et artig problem som kan løses med klassisk maskin læring hvis noe av foremålet er å lære litt og ha det moro.

Du burde gjøre flere opptak av lyden du er ute etter. Samtidig bør du forsøke å gjøre opptak av falske lydkilder i det samme frekvensområdet. Du kan faktisk gjøre noe så enkelt som å fore samplene direkte inn i f.eks. scikit learn siden f.eks. 1 sekund med data samplet på 800Hz gir bare 800 samples. Trenger du lenger enn 1 sekund kan du interpolere for å redusere datamengden. Du kan også fourier transformere og bruke frekvensspekteret til maskin læringen.

Når du har funnet noe som kan detektere lyden du er ute etter så kan du enten sette en PC på birøkter farmen, eller du kan forsøke å implementere det samme på en Raspberry Pi e.l.

Du finner sikkert noe som er helt ferdig til foremålet, men det er ikke så gøy da...

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gjorde en skoleoppgave engang med lyd gjenkjenning. Der løste vi det med å ta opp et lite opptak av lyden, filtrere ut ønsket frekvensområde, generere et MEL spekter av opptaket, og så til slutt bruke cosinus algoritmen til å sammenligne MEL spekteret med tidligere lyd opptak (som var pre-filtrert og konvertert til MEL spekter for å spare litt prosessering). Cosinus algoritmen gir et tall ut som sier noe om hvor like spektrene er. Hvis lyden varierer tid, slik som en sirene, så må en dele tiden inn i steg, f.eks. 10ms, og så må en gjøre all beregningen for hvert 10ms for å finne beste match i tid. Vår konklusjon var at det ville fungere greit, men at det krever mye prosessering (kraftig hardware).

Hvis lyden er mer konstant, så blir prosesseringen mindre. Mulig en da kan slippe unna med et veldig kort opptak og en enkel FFT av opptaket for så å se etter frekvens topper rundt ønsket område.

 

Jeg ville nok startet med å ta opp et lite opptak av lyden for å studere hvordan den før jeg bestemte beste måte å detektere den på.

 

Hvis du ikke har mye peil på programmering, elektronikk o.l. så blir kanskje dette litt drøyt mye å sette seg inn i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...