Gå til innhold

Hvilken lønn har jeg krav på?


Anbefalte innlegg

Skal begynne å jobbe i en matvarebutikk snart. Jeg er 21 år og har studiekompetanse. Har hørt at de som har studiekompetanse har krav på litt ekstra i lønn når de jobber i for eksempel en matvarebutikk. Stemmer det, og hvilken lønn sånn cirka vil jeg havne på (i timen)? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønnstrinnene er fra 2012. Lønnstrinnet jeg har i dag er på 154 kr/t, men jeg var nysgjerrige på hvilken lønn jeg kunne forvente nå som jeg har studiekompetanse. Ble litt skuffet når jeg fant ut at det bare skiller rundt 4 kr/t. Trodde det kanskje var rundt 10 kr/t, men det hjelper sikkert på.  

Lenke til kommentar

Jobber ikke så veldig mye når det er skole, jobber mest i sommerferiene. Jeg har alltid brukt frikort. Når jeg for en del måneder siden gikk over grensen (50k cirka tror jeg), ble jeg trukket 15 eller 20 %. Er ikke noe økonomisk gunstig jobb, nei, men det er heldigvis ikke en jobb jeg tror jeg har om 3-4 år. 

Endret av Niklas0o0
Lenke til kommentar

Alt som går på lønnsspørsmål må du spørre arbeidsgiver om.

 

Mange butikkar følger ein tariffavtale der det er ferdig forhandla om ei ramme på kva du minimum skal få.

I den gjeldande tariffen som du finner her: http://www.virke.no/virkehjelperdeg/tariff/Documents/Landsoverenskomsten%20Virke%20-%20HK%202014%20-%202016.pdf så er minstelønna definert slik:

 

BILAG 1 A

MINSTELØNNSSATSER FOR BUTIKK-, KONTOR- OG LAGERANSATTE (JF. § 1.2.1.)

 

 

Unge arbeidstakere under 16 år kr 17.900,-

Unge arbeidstakere under 18 år kr 18.387,-

Lønnstrinn 1 kr 24.176,-

Lønnstrinn 2 kr 24.314,-

Lønnstrinn 3 (25 år) kr 24.652,-

Lønnstrinn 4 kr 25.235,-

Lønnstrinn 5 kr 26.169,-

Lønnstrinn 6 kr 29.193,-

 

Ved innplassering og ansiennitetsberegning vises det til Landsoverenskomsten § 12.2.

 

Dette er då tariffen for 2014-2016. I år kjem det med andre ord ein ny tariff som kan ha andre summar.

 

 

Men dette gjeld kun for butikkar som har tariffavtale, for alle andre butikkar så er lønna basert kun på forhandling mellom arbeidsgiver og den som får tilbud om jobb.

Merk også at det som er bestemt i tariffen er ein avtale om kva som er den lavaste lønna arbeidsgiver får lov til å tilby ein arbeidstakar med forskjellig kompetanse.

Sjølv om arbeidsgiver sjølvsagt vil betale sine ansatte minst mulig, så er det ingenting i vegen for at du kan kreve høgare lønn enn tariffesta minstelønn.

 

 

Når du blir tilbudt en jobb så vil du også få eit lønnstilbud. Dette kan du forhandle om. Kor mykje du får forhandla er avhengig av mange faktorar, men prinsippet er at arbeidsgiver må tilby nok lønn til at du takker ja til jobben i staden for å finne deg ein anna jobb, samtidig som du må forholde deg til at dersom du krever formykje så vil resultatet bli at arbeidsgiver heller ansetter ein anna arbeidstakar.

Lenke til kommentar

 

 

160 kr/t er jo fortsatt lavt mtp levekostnader. Hvor mye forsvinner i skatt?

Regner med de har ettermiddags/kveldstillegg, helgetillegg, helge-kveldsettermiddag tillegg osv.

Det er mange butikkansatte som ikke har dette, men slik timelønn.

 

men regner med de har mulighet til å jobbe mer enn 162.5 timer i måneden iallefall?

Lenke til kommentar

Så la meg ta et lite regnestykke:

 

La oss si en timelønn på 165 kr timen. 165 x 7.5t x5d gir en ukeslønn på ~6200 kr. Gang dette med 4 og vi får en månedslønn på ~25 000 kr. La oss legge på litt tillegg for å jobbe kveld, søndag etc. La oss si 29 000 kr i månedslønn. Så skal det trekkes skatt. La oss si 28%. Da sitter man igjen med ~21 000 kr. Så skal man ha månedskort på bussen. 700 kr per mnd.? Da sitter man igjen med litt over 20 000 kr rett på konto hver måned.

 

Er det et realistisk regnestykke? Så har man da utgifter. La oss si 8000 kr i husleie. Da har man 12 000 kr igjen på alt annet. La oss si 200 kr i måneden på mobil, 400 kr på bredbånd, 400 kr på toalettsaker etc. 11 000 kr igjen. Mat? 3000 kr? 8000 kr igjen. Klær, kino, en tur på byen, gebursdager, utflukter, sportsklubb medlemskap. Andre ting?

 

Kanskje det går an å leve på det allikevel, om man jobber hardt og ofte. Å spare til bolig kan kanskje til og med være aktuelt, en BSU konto eller aksjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trygden er det du får.

 

Det skal nevnes at supplerende livsopphold er noe alle med lav inntekt (kontakt NAV lokalt for den lokale grensen) kan søke om. Man kan også søke bostøtte i likhet med andre med lav inntekt, men unge uføre som ikke hadde bostøtte i desember 2014 har for høy inntekt(!) til å få dette.

 

Hvis du synes dette er ille, så kan jeg fortelle deg at unge uføre ikke kan oppholde seg mer enn 180 dager i utlandet i året (hvor det, for eksempel, er bedre klima) uten å miste ung ufør-tillegget og kan ikke få samboer uten å miste 25% av inntekt.

Lenke til kommentar

Så la meg ta et lite regnestykke:

 

La oss si en timelønn på 165 kr timen. 165 x 7.5t x5d gir en ukeslønn på ~6200 kr. Gang dette med 4 og vi får en månedslønn på ~25 000 kr. La oss legge på litt tillegg for å jobbe kveld, søndag etc. La oss si 29 000 kr i månedslønn. Så skal det trekkes skatt. La oss si 28%. Da sitter man igjen med ~21 000 kr. Så skal man ha månedskort på bussen. 700 kr per mnd.? Da sitter man igjen med litt over 20 000 kr rett på konto hver måned.

 

Er det et realistisk regnestykke? Så har man da utgifter. La oss si 8000 kr i husleie. Da har man 12 000 kr igjen på alt annet. La oss si 200 kr i måneden på mobil, 400 kr på bredbånd, 400 kr på toalettsaker etc. 11 000 kr igjen. Mat? 3000 kr? 8000 kr igjen. Klær, kino, en tur på byen, gebursdager, utflukter, sportsklubb medlemskap. Andre ting?

 

Kanskje det går an å leve på det allikevel, om man jobber hardt og ofte. Å spare til bolig kan kanskje til og med være aktuelt, en BSU konto eller aksjer.

Gamlingene der jeg jobber som nekter å gå overtid eller dra på reisejobber lever på den type lønninger (dog heller 33 000,- brutto)

 

De har 10-20 år gamle biler, nedbetalte hus, hytte, snøskutere og ser ut til å leve ganske greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og ikke glem utgiftene ved å være ufør. Ja, man har frikort 1, men det hjelper fint lite når man må ut med 520,- 4-5 ganger. 500,- er gjerne en fjerdedel av disponibel inntekt. Har man behov for, for eksempel, kiropraktor så må man betale for frikort 2 i tillegg, som er enda dyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så la meg ta et lite regnestykke:

 

La oss si en timelønn på 165 kr timen. 165 x 7.5t x5d gir en ukeslønn på ~6200 kr. Gang dette med 4 og vi får en månedslønn på ~25 000 kr. La oss legge på litt tillegg for å jobbe kveld, søndag etc. La oss si 29 000 kr i månedslønn. Så skal det trekkes skatt. La oss si 28%. Da sitter man igjen med ~21 000 kr. Så skal man ha månedskort på bussen. 700 kr per mnd.? Da sitter man igjen med litt over 20 000 kr rett på konto hver måned.

 

Er det et realistisk regnestykke? Så har man da utgifter. La oss si 8000 kr i husleie. Da har man 12 000 kr igjen på alt annet. La oss si 200 kr i måneden på mobil, 400 kr på bredbånd, 400 kr på toalettsaker etc. 11 000 kr igjen. Mat? 3000 kr? 8000 kr igjen. Klær, kino, en tur på byen, gebursdager, utflukter, sportsklubb medlemskap. Andre ting?

 

Kanskje det går an å leve på det allikevel, om man jobber hardt og ofte. Å spare til bolig kan kanskje til og med være aktuelt, en BSU konto eller aksjer.

Gamlingene der jeg jobber som nekter å gå overtid eller dra på reisejobber lever på den type lønninger (dog heller 33 000,- brutto)

 

De har 10-20 år gamle biler, nedbetalte hus, hytte, snøskutere og ser ut til å leve ganske greit.

 

Er de også nye i jobben? Eller har de også jobbet der i mange år?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...