Gå til innhold

De vil outsource driften av sykehusene. Over 100 ansatte kan bli nødt til å gå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Vi har fått inn en avtale på at de blir ivaretatt det første året, men man vet jo ikke hva som vil skje etter det."

 

Akkurat.. I det de ansatte blir virksomhetsoverdratt til CSC/HP vil de få billig arbeidskraft hengene på ryggen i 12 måneder før for så å få beskjed om å pakke sakene sine.

 

Å hvor lurt er det egentlig å outsource sensitive dokumenter som eksempelvis pasientjournaler?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Privatisering er ALDRI en god ting for en offentlige tjeneste.
Se hvordan det går med tilbudet til posten og infrastrukturen til tele/strøm nettet.
Noen som skal tjene penger til aksjeeiere, har ikke pasient/kunde øverst på sin prioteringsliste.

Endret av per parker
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke mye bra med tjenestene Sykehuspartner leverer dessverre. Spør hvilken som helst ansatt i helseforetakene i Helse Sør-Øst. Det kan nesten ikke bli verre. Det sløses store midler på lite effektive/dårlige IT-løsninger for ansatte og pasienter. Så selv om Sykehuspartner er negativ til dette er det mange i helseforetakene som faktisk er positive til prosessen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første er det merkelig at statlige bedrifter er de som er outsourcer, Statoil, Telenor, DnB og nå altså helsevesenet.

Det er en uttalt strategi at "i fremtiden skal vi leve av kompetanse"

Hvordan skal vi klare å utvikle kompetanse når hele rekrutteringslaget (drift) i IT fjernes og flyttes til utlandet?

De nyutdannede vil ikke ha noe sted å begynne og vi har desimert hele IT-rekrutteringen.

I dag er det slik at de flinkeste IT/virksomhetsarkitektene har gått hele veien fra hands and feet i datarommet frem til der de er i dag.

 

Det skumle er at i bedriftene med statlig styre gis blårussen med kortsiktig profitt frie tøyler til å source ut, mens langsiktige betrakninger og nasjonale hensyn ikke engang blir ytret.

Styremedlemmene fra staten og politikerene sier bare "vi har full tillit til sittende ledelse"

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Når det private næringslivet slutter med noe fordi det ikke virker i hht spesifikasjonen hiver konsulentene som har levd av ideen seg på det offentlige for å selge inn ideen der, i stedet for å finne på noe fornuftig som virker.

Vi så det med virksomhetsplanlegging og nå ser vi det med outsourcing.

I det private i Norge har man smått begynt å hente hjem it avdelingene fra India så nå er det det offentlige sin tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En tveegget prosess slike opplegg.

 

Har de ansatt en tidligere Statoil-leder her?  :wee:

Om man kikker seg til slike oljerelaterte bedrifter, så kan det å først begynne med slike sparetiltak ende opp med litt voldsomme sluttløsninger, om det først går sport i det å effektivisere.

 

De sier først at "det bare dreier seg om forhold A, B og C", men kan man stole på at det stopper der?

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er ikke mye bra med tjenestene Sykehuspartner leverer dessverre. Spør hvilken som helst ansatt i helseforetakene i Helse Sør-Øst. Det kan nesten ikke bli verre. Det sløses store midler på lite effektive/dårlige IT-løsninger for ansatte og pasienter. Så selv om Sykehuspartner er negativ til dette er det mange i helseforetakene som faktisk er positive til prosessen.

 

Slike forhold er viktige å se på. Dersom det gir et bedre sluttresultat som du hinter om. Men, gjør det det? Det fordrer i såfall smarte beslutningstakere som velger de bedre løsningene. Det kan jo også være valg av IT-løsning som er helt håpløs da, men det har jeg NULL INNSIKT i.

Lenke til kommentar

Det er ikke mye bra med tjenestene Sykehuspartner leverer dessverre. Spør hvilken som helst ansatt i helseforetakene i Helse Sør-Øst. Det kan nesten ikke bli verre. Det sløses store midler på lite effektive/dårlige IT-løsninger for ansatte og pasienter. Så selv om Sykehuspartner er negativ til dette er det mange i helseforetakene som faktisk er positive til prosessen.

 

Det som du kanskje ikke vet er at her er at det er HSØ som burde ha styringen på Sykehusene, men det har dem ikke. I tillegg er det ganske mange konger på hvert enkelt sykehus som skal ha ting på sin måte. Dette skaper en del utfordringer, blandet med at man har ikke hatt store løft for å kunne bygge en felles standardisert infrastruktur.

Se bare på OUS sin plattform, den har nå en felles EPJ for de gamle foretakene Rikshospitalet, Aker og Ullevål. Men den er beskrevet som en regional plattform altså kunne benyttes av de andre 9 sykehusene i regionen, men den har ingen åpninger for samkjøringer med andre sykehus. God plattform men kun for OUS, ikke de andre foretakene. Dette kostet 600 Mill.

Plattformprosjektene som er kjørt fikk bare penger til en felles frontend og en del tjenester som ble flyttet inn i regional plattform, alle andre tjenester står igjen i de gamle plattformene og må driftes derifra. Eksempelvis ville ikke Sykehuset Sørlandet flytte sine løsninger inn i regionalt datasenter, men ha de lokalt på den gamle plattformen til dobbel pris.

Hvorfor er det midler i en outsourcing til å kunne gjøre store endringer, men eksisterende driftsleverandør får ikke tilgang på midler for å gjøre de samme oppgavene?

Jeg er også spent på å se hvordan det blir når man flytter kostnadene fra reinvestering og over på drift. Fordi det kommer til å gå direkte på driftsbudsjettene til sykehusene og de har jo ikke mye penger fra før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg synes ikke særlig synd på Sykehuspartner, eller Sykehus"partner" som vi som jobber på sykehusene kaller dem. For de føles sjeldent som partnere. Grunnen for at HSØ ønsker outsourcing er fordi Sykehuspartner rett og slett ikke leverer varene! Når det er sagt, så tviler jeg på at noen av de andre selskapene kommer til å levere varene. Det er nemlig vanskelig å drifte IT-systemene på sykehus. Og når ting er vanskelig, så tyr ledelsen i helsenorge som vanlig til det eneste midlet de tror fungerer, nemlig sentralisering, for nå er det altså et internasjonalt megaselskap som kommer til å drifte IT-systemene.

Det er to ting ledelsen HSØ må forstå: 1: Nærhet til tjenestene er essentielt. 2: Og slike tjenester koster faktisk, som all annen virksomhet.

Et lite eksempel ift pkt 1: I gamle dager da jeg jobber på Aker, så var IT-avd liten. Og hvis vi hadde problemer med en printer, så kom det faktisk en fyr som ordnet opp! Og han kom kjapt. Nå så må man legge inn en sak. Og så hvis man lurer på hvordan det går med saken, så møter man en annen, som "refresher" saken. Og sånn går no dag'an,

Forleden hadde jeg meldt inn en sak som var ganske viktig for avdelingen å få løst raskt (jaja, det er det alltid..: -/). Vel, jeg ba høflig om å få høy prioritet. Da jeg senere på dagen ringte for å høre hvor den var i løypa, så var den overført til sykehusets lokale Sykehuspartner-kontor. Men: de var ikke tilgjengelig på telefon!! Så jeg fant ut hvor de holdt til, og troppet opp på kontoret formiddagen dagen etter. Der satt det tre-fire hyggelige unge menn, og viste hverandre saker og ting på telefonen, og så ut til å ha det veldig avslappet. Det er greit det, men jeg fikk vel en følelse av at de hadde veeeldig god tid. De følte seg vel "caught in the act", og hjalp meg da umiddelbart. Det er bare synd at man må troppe opp på et hemmelig kontor for å få hjelp. Og det sier noe om at nærhet (og åpne kontorer) til de man skal hjelpe er en viktig forutsetning for at slike serviceinstanser skal fungere.

Løsningen må være lokale IT-avdelinger på hvert sykehus, og så en felles IT-avdeling f.eks på regionsnivå, for å samarbeide om større prosjekter.

Endret av ArneBenoni
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Privatisering er ALDRI en god ting for en offentlige tjeneste.

Se hvordan det går med tilbudet til posten og infrastrukturen til tele/strøm nettet.

Noen som skal tjene penger til aksjeeiere, har ikke pasient/kunde øverst på sin prioteringsliste.

 

Etter at posten gikk fra postkontor til post i butikk ble åpningstiden mer enn doblet, og tilgjengeligheten til posttjenester økt kraftig. Telenor har måttet redusere priser på tellerskritt, SMS og abonnement helt enormt og leverer en mye mer pålitelig tjeneste. Hva var egentlig poenget ditt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Frigjort kan man finne positiv effekt av alt, uten at det i sum betyr at effekten i sum er positiv. 

 

Motsatt kan jeg påvise at etter at posten gikk fra postkontor til post i butikk/kiosk så får vi ikke lengre post på lørdager, og de som håndterer posten gjør det en mye mindre andel av arbeidstiden, med de servicemessige fordeler og bakdeler det medfølger. Sånn som at de ikke klarer finne pakkene. 

 

Poenget mitt er at privatisering har fordeler og bakdeler. Motstandere ser mest bakdeler, mens tilhengere ser mest fordeler, og begge har på seg politiske briller og ser like dårlig. 

Lenke til kommentar

 

Privatisering er ALDRI en god ting for en offentlige tjeneste.

Se hvordan det går med tilbudet til posten og infrastrukturen til tele/strøm nettet.

Noen som skal tjene penger til aksjeeiere, har ikke pasient/kunde øverst på sin prioteringsliste.

Etter at posten gikk fra postkontor til post i butikk ble åpningstiden mer enn doblet, og tilgjengeligheten til posttjenester økt kraftig. Telenor har måttet redusere priser på tellerskritt, SMS og abonnement helt enormt og leverer en mye mer pålitelig tjeneste. Hva var egentlig poenget ditt?

 

Kanskje i de store byene, men landpostbud tjenesten blir bare dårligere og dårligere. Post i butikk blir mer sentralisert nordpå og andre utkantstrøk, med færre butikker å flyttes til kjøpesentrene. Lørdags levering av post er snart borte og generelle post tjenester blir dårligere og dyrere. Før 1996 var posten en tjeneste for folket, ikke noe som skulle tjene penger. 

Telenor og andre aktører eier nettene og bestemmer prisene i forhold til mindre aktører som igjen fastsetter priser og vilkår.

Fastnettet var i sin tid statseid under televerket og skulle aldri vært med når telenor ble etablert.  

Staten burde eid både fastnettet, mobilnett og fiber i hele landet og sørget for utbygging til alle. Så kunne det vært leid ut til kommersielle aktører som kunne ha konkurrert på like vilkår.

Endret av per parker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Etter at posten gikk fra postkontor til post i butikk ble åpningstiden mer enn doblet, og tilgjengeligheten til posttjenester økt kraftig. Telenor har måttet redusere priser på tellerskritt, SMS og abonnement helt enormt og leverer en mye mer pålitelig tjeneste. Hva var egentlig poenget ditt?

 

Kanskje i de store byene, men landpostbud tjenesten blir bare dårligere og dårligere. Post i butikk blir mer sentralisert nordpå og andre utkantstrøk, med færre butikker å flyttes til kjøpesentrene. Lørdags levering av post er snart borte og generelle post tjenester blir dårligere og dyrere. Før 1996 var posten en tjeneste for folket, ikke noe som skulle tjene penger. 

Telenor og andre aktører eier nettene og bestemmer prisene i forhold til mindre aktører som igjen fastsetter priser og vilkår.

Fastnettet var i sin tid statseid under televerket og skulle aldri vært med når telenor ble etablert.  

Staten burde eid både fastnettet, mobilnett og fiber i hele landet og sørget for utbygging til alle. Så kunne det vært leid ut til kommersielle aktører som kunne ha konkurrert på like vilkår.

 

At posten reduseres skyldes jo forskjellen i mengden post. Dette er en trend man ser i alle land, også de som ikke har endret postvesenet sitt i det hele tatt. Postvesenet i USA har lenge vært på konkursens rand fordi folk ikke sender brev lengre. Det blir for dumt å demme opp for den utviklingen med å pøse inn skattepenger.

 

At staten skulle eid infrastrukturen er jeg enig med deg på i praksis, men det forutsetter fortsatt at resten av Telenor hadde blitt privatisert så det støtter ikke akkurat opp under poenget ditt. Hadde man latt være å privatisere hadde Telenor fortsatt tatt 5 kroner minuttet for samtaler og 1,50 for SMS. Jeg tror heller ikke vi hadde hatt dagens priser hvis infrastrukturen hadde vært offentlig. Det hadde garantert kostet mye mer å drive det offentlige nettet enn det det i dag koster å leie hos Telenor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...