Gå til innhold

Kjøpe ny pc, tenker jeg feil?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det er ikke helt en hva jeg bør kjøpe tråd. Jeg er nå ferdig/snart ferdig med spare delen til å få en ny pc. Har lest en del her på hva som anbefales og ikke anbefales osv. Har sett en del på 1080 kortene og fått bakoversveis av prisen osv.

 

Det som jeg tenker og lurer på er å kjøpe/bygge en pc med 970/980 kort nå og vente til høsten/vinteren med å oppgradere til et 1070/1080 kort.

 

Når jeg nå sitter og argumenterer med meg selv så er pris noe som kommer opp ofte, MSI, ASUS osv har kommet ut med kortene sine og prisen har sikkert stabilisert seg dag. Men hva er minus med å vente, ikke ha det beste kortet med en gang? 

 

Kommer spillene frem til høsten og vinteren til å kreve så mye at jeg trenger et 1070/1080 kort?

 

Beklager at det ble litt rotete, men tenker og litt rotete om dette.

 

Hva bør jeg gjøre?

- Kjøpe pc nå med et 970/980 kort for å se selge det når jeg har fått 1070/1080 kort?

- Kjøpe 1080 kort nå eller vente til 1070 kommer?

- Vente med alt?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, 980 og 980 Ti er bortkastede penger i forhold til hva du tjener på å slenge inn en ekstra tusing på 1080, så sant du ikke får det veldig billig. Jeg vil si at et godt tilbud på et 970 er det beste i forhold til å selge det etter du får inn et 1070 eller 1080. Greia med videresalg av 970/ 980 snart er at man må sette ned prisen ganske drastisk for å få solgt dem, kanskje under 50% av nypris selv om det er nesten nytt.

 

Er det for 1080p så holder det lenge med et 970/980 foreløpig.

Lenke til kommentar

Det beste er vel å få tak i et brukt 980 TI til en pris som er lavere enn 1070. Det er mest bang for the buck.

 

Det å kjøpe et 970 nå og så selge til høsten å kjøpe 1070 er ikke noe smart syntes jeg. Det vil jo bli noen lapper dyrere.

 

Hva du skal gjøre er avhengig av hva du forventer. Hva slags monitor har du (oppløsing). Hva slags spill spiller du?

Lenke til kommentar

Det som er greia er at skjermkort går ikke så mye ned i pris (værtfall flaggskipene, 780, 780Ti, 970, 980, 980Ti..). De bruker ofte å bare gå ned et par hundrelapper fra release til neste generasjon kommer igjen.

 

780Ti kostet 5399,- da det kom i 2014. Det hadde sunket til 4690,- da 900serien kom.

980 kostet 4590,- da det kom for et år siden. Nå koster det 4900,-

 

Bedre å kjøpe et godt kort med en gang. Så har du "toppkortet" lengst mulig. 

Lenke til kommentar

Det som er greia er at skjermkort går ikke så mye ned i pris (værtfall flaggskipene, 780, 780Ti, 970, 980, 980Ti..). De bruker ofte å bare gå ned et par hundrelapper fra release til neste generasjon kommer igjen.

 

780Ti kostet 5399,- da det kom i 2014. Det hadde sunket til 4690,- da 900serien kom.

980 kostet 4590,- da det kom for et år siden. Nå koster det 4900,-

 

Bedre å kjøpe et godt kort med en gang. Så har du "toppkortet" lengst mulig. 

 

Nja, hovedpoenget her er vel bruktpriser hvis TS skal selge kortet når han kjøper 10-serien. 1080 har bedre ytelse enn 980 Ti og koster omtrent det samme, du må da ganske langt ned i pris for å bli kvitt det (så sant ikke folk er dumme som de egentlig er :p ). Så et viktig moment her er om TS skal selge brukt 970/ 980/ 980 Ti ved oppgradering.

 

Jeg regner også med at 1070 vil få drastisk bedre ytelse enn 970 og ligge på samme pris som igjen gjør det meningsløst å kjøpe et brukt 970 uten et massivt prisavslag. Så er jo en ting at markedet vil "flomme over" av brukte 9-serie kort og vil presse prisen mer.

 

Så har vi AMD da, lanserer de noen godkort som er kvitt "standard AMD problemer" til en god pris så påvirker det også.

 

Personlig så hadde jeg kjøpt et 1080 med en gang :)

 

Edit; Ikke velg skjerm i forhold til kortet du skal ha. Velg skjerm i forhold til størrelse, oppløsning og Hz (fps) du vil ha. 1440p med 144Hz er et godt valg og da vil jeg si at det er liten vits å kjøpe et "mellomkort". Hvis du gjør det uansett så kjøp et "testkort" til 500-1.000,- og kjør alt på minimum settings, da har du et kort som kan brukes til mye rart senere uten at det koster deg noe særlig :) Jeg er veldig glad for at jeg kjøpte mitt testkort (trengte det brått i min bror sin PC etter jeg var ferdig med det), kjører 720p på medium settings på stort sett alle spill. Han spiller bare MC da, men når jeg brukte det så var jeg "kjempefornøyd" frem til jeg fikk ny GPU.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Så å velge en skjer som passer til et 1070/1080 kort og kjøpe for eksempel et 970 kort har ikke vært en så lur ide?

 

Du må egentlig tenke på om du vil ha 1440p skjerm eller om du kan klare deg med 1080p.

Og så kan du jo vurdere om du vil ha gsync eller freesync. Kjøper du freesync så er disse skjermene noe billigere, men da må du ha AMD skjermkort. Det kommer nok noen gode kjøp fra AMD også utover sensommer/høsten, så ikke fraskriv dem helt (RX480 /m en Freesync skjerm vil nok gi mye penga)

 

Har du derimot sett for deg nvidia så må det bli gsync da.

 

Vil du ha 1440p (gsync) så ville jeg tatt 1080. Man kan argumentere for og imot at 980 TI/1070 er nok, litt avhengig av hvor mange FPS du vil ha. Klarer du deg med 1080p så er 970 helt topp. Edit: Kan vel legge til at vi stadig ser at spillene krever mer av skjermkortene. Sånn sett kan man jo si at man kan like så godt ta 1070 til 1080p (@144hz, gsync), få mer FPS og ta høyde for krevende spill i fremtiden.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Men etter som jeg forstår der så er det lurt å kjøpe et kort i 10 serien med en gang.

Ja jeg vil jo ikke si det er et dårlig valg iallfall.

 

Men når AMD kommer med kortene sine, kan man kjøre dem på et hovedkort med intel?

Jada, man kan krysse dette selvsagt. Intel eier jo ikke nvidia, og AMD gir selvsagt støtte til å bli brukt på intel. Det finnes skrytevideo av AMD skjermkort kort på intel plattformer, rett og slett fordi amd annerkjenner at intel lage bedre prosessorer. Håper jo det snur da :)

Lenke til kommentar

Kommer sikkert mange dumme spørsmål fra meg her nå.

 

Det siste noen som skal hjelpe folk med å kjøpe PC bør synes er at folk kommer med dumme spørsmål. Du aner ikke hvor mye rart jeg har blitt spurt om og jeg har ikke så mye som trukket på smilebåndet en gang (til de som spurte).

Lenke til kommentar

Av skjerm kan jeg anbefale deg BenQ xl2411Z. Fin 1080P(full hd) skjerm med 144hz opdateringsfrekvens(som egentlig er et must i fps spill), og fargene er meget fine. Prislappen er meget overkommelig. Med full hd oppløsning ser ting bra ut, og kortet du går for vil takle dette mye bedre i lengden enn hvis du for eksempel kjøper deg en 1440P skjerm.

 

Av skjermkortvarianter kan jeg anbefale deg Msi sine Twin Frozr versjoner. Har hatt dem hele veien, og de lager så å si ikke lyd, og det er ingen som direkte slår dem på temperaturen. Uansett hvilket kort du bestemmer deg for, kan jeg trygt anbefale deg å se etter et 1080(om det er det du skal ha) med Twin Frozeren til Msi på. Som i dette tilfellet om du skal ha 1080, blir Msi gtx 1080 Gaming X.

Skjermkortvalget avhenger også veldig mye av om du skal kjøre max på alt, eller om du klarer deg med litt mindre godteri på innstillingsmenyen.

Når gtx 1070 kommer ut, vil det kjøre verdien på 980Ti rett ned i underbuksen. Det vil si at det kan hende du kan kjøpe et brukt 980Ti fra 3K og ned. Dem er ikke verdt mer på brukten, men det betyr ikke at butikkene vil prise dem for det de er verdt(det ser du allerede på Titan X, som fremdeles koster over 10K, men blir slått i ytelse av gtx 1080).

Har du penger til overs, kan du trygt gå for 1080. Dersom du vil spare mest mulig, ville jeg ventet til slutten av måneden til AMD sin RX 480 kommer ut, slik at du får et bilde av hva den yter(spesielt siden den blir å koste mellom 1500-2500kr).

1070 er også et meget bra valg, dersom du ikke vil betale premium for gtx 1080.

Lenke til kommentar

Har du hast med å oppgradere?

Om du ikke tenker å spille så mye i sommer kan du trolig vente til Høsten før du tar en avgjørelse på hva du skal putte pengene i , ifølge Amd så skal de greie å levere 970 til 980 ytelse for omtrent 200$ og legger du til en god skjerm som støtter 1080p og 1440p så har du egentlig et ganske så bra system.

 

Eksempelvis sparer du 2000 kroner på å kjøpe nøyaktig samme skjerm men med Freesync ( https://www.prisguide.no/produkt/asus-mg278q-237950

 

Videre vil du trolig spare en god del penger på å kjøpe et 480 skjermkort fra Amd når det kommer ( Igjen vent til testene er ute så man er klar over ytelse / pris osv ) , det som er i alle fall klart er at de vil yte bra i spill som Fallout 4 , GTA , Doom og viser det seg at kortene ikke innfrir når de blir lansert har du et langt bedre utvalg av gode Nvidia kort som ikke er Founders Edition med gode kjøleløsninger.

De pengene man sparer der kan man jo bruke for å kjøpe bedre basiskomponenter (større SSD , bedre hovedkort , bedre  Cpu osv osv ).

 

Men har du svært stort behov for å oppgradere og det klør i magen kan du like godt kjøpe nå og nyte datamaskinen din enn å måtte vente over sommeren for å finne ut hva du skal bruke pengene på.

Lenke til kommentar

Malvado det går helt fint å vente til sensommer/høst med innkjøpene, selv om det frister veldig med å kjøpe alt inn nå med en gang. Har sett på det store pris forskjellene mellom FreeSync/Gsync og med det som man sparer på skjermer så frister det med et AMD kort.

 

Enlightened hva er årsaken til at du anbefaler et 1080P/144Hz skjerm over en 1440P/144Hz skjerm? Kommer jeg til å få dårligere FPS på en 1440P/144Hz skjerm?

Lenke til kommentar

Mye tyngere å dra 1440p ja, så du vil få lavere fps helt klart. Men vil jo si at et 1080 klarer 1440p.

 

Og så kan du jo selvsagt kjøre en 1440p skjerm i 1080p. Altså, skulle du komme over et spill som du føler du ikke får nok FPS i 1440p, så kjører du det spillet i 1080p.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Og så kan du jo selvsagt kjøre en 1440p skjerm i 1080p. Altså, skulle du komme over et spill som du føler du ikke får nok FPS i 1440p, så kjører du det spillet i 1080p.

 

Jepp, det er et godt poeng når man kjøper "mellomkort" også i påvente av nye kort. Som jeg sa så levde jeg fint på "mellomkortet" mitt som kosta ca 600,- i et par måneder selv om grafikken ikke var noe å skryte av. Lever fint på gameplay > grafikk en stund og man får brått et annet syn på hvor bra et spill er også :p

 

Kan kjøpe en billigskjerm til ca 1.000,-, stort sett  22-24" med 1080p, og bruke den som skjerm 2 senere eller bare ha den som reserveskjerm. Har kjøpt en del slik mens jeg har ventet på penger og jeg har alltid fått brukt det senere/ gitt det bort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...