Gå til innhold

Hvor billig er Telenor SWAP-dealen for deg?


Anbefalte innlegg

 

Så hvor mange år/swaper må til for å tjene på det?

du tjener jo ikke på det.. kjøp den på normalt vis om du vil komme gunstig ut økonomisk :)

 

 

 

Det stemmer jo rett og slett ikke. Avvenger naturligvis av hvor ofte du normalt bytter telefonen. Men det er bøttevis med folk som bytter telefonen sin årlig, fra Galaxy S6 til S7, iPhone 6 til 6S osv... Her vil du potensielt spare en hel del, samtidig som det gir deg frihet til å benytte nøyaktig det abonnementet du selv vil og du får inkludert forsikring på skjermen.

 

Ser ikke helt poenget med å komme med slike kommentarer uten at man i det minste gjør et forsøk på  å sette opp et regnestykket som skulle illustrere at det du sier stemmer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det stemmer jo rett og slett ikke. Avvenger naturligvis av hvor ofte du normalt bytter telefonen. Men det er bøttevis med folk som bytter telefonen sin årlig, fra Galaxy S6 til S7, iPhone 6 til 6S osv... Her vil du potensielt spare en hel del, samtidig som det gir deg frihet til å benytte nøyaktig det abonnementet du selv vil og du får inkludert forsikring på skjermen.

 

Ser ikke helt poenget med å komme med slike kommentarer uten at man i det minste gjør et forsøk på  å sette opp et regnestykket som skulle illustrere at det du sier stemmer?

 

 

Jeg sier meg enig med deg her, jeg har Telenor Frihet 60 GB siden ingen andre operatører leverer like stor datamengde og for 3348 kr kan jeg ha en LG G5 som reservemobil i ett år og så bytte den i noe spennende som finnes på markedet i juni 2017. LG G5'en ville kostet meg i skrivende stund ca 6300 kroner å kjøpe til odel og eie, og nå slipper jeg bruke tid på å selge den selv men kan istedet bare swappe den i noe nytt om ett år. Så betaler jeg kanskje 3000-4000 kroner i ett år til og får ha en mobil som er verdt det dobbelte++ før jeg finner hva som er nytt og spennende i juni 2018.

 

Om jeg virkelig faller for en av mobilene og ikke føler behov for noe nytt så kan jeg jo bare cashe den ut eller betale den ned ut de 24 månedene. Og kommer det en operatør med mer enn 60 GB data til en brukbar pris er det jo fullt mulig for meg å stikke fra Telenor da abonnementet mitt ikke er låst til dem med noe binding, kun nedbetalingen på swap-enheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Så hvor mange år/swaper må til for å tjene på det?

du tjener jo ikke på det.. kjøp den på normalt vis om du vil komme gunstig ut økonomisk :)

 

 

 

Det stemmer jo rett og slett ikke. Avvenger naturligvis av hvor ofte du normalt bytter telefonen. Men det er bøttevis med folk som bytter telefonen sin årlig, fra Galaxy S6 til S7, iPhone 6 til 6S osv... Her vil du potensielt spare en hel del, samtidig som det gir deg frihet til å benytte nøyaktig det abonnementet du selv vil og du får inkludert forsikring på skjermen.

 

Ser ikke helt poenget med å komme med slike kommentarer uten at man i det minste gjør et forsøk på  å sette opp et regnestykket som skulle illustrere at det du sier stemmer?

RamGuy, har jeg forstått dette riktig? Med SWAP så har du kjøpt f. eks. en toppmodell med to års binding, der mobilen din blir inndratt etter et år, og byttet ut i nyeste modell. Siste mobil beholder du etter at de to årene er omme. Abonnementet som automatisk blir opprettet er relativt dyrt, men har ikke binding, så du kan f. eks. bytte til ICE 5GB allerede samme dag som du kjøper? I tillegg får du en forsikring på glass på begge mobiler.

 

Isåfall er dette et veldig anstendig tilbud fra Telenor, mener nå jeg. :)

 

Men uansett utfall, så blir ikke regnestykket til Tek helt korrekt. Dersom du kjøper telefon med abonnement i fastbutikk, kan selger av og til gi litt ytterligere rabatt om du velger et litt romslig abonnement. Det er nok ikke tatt høyde for her.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis det ramguy sier stemmer, at du fritt kan bytte abonnement er dette ikke dumt. (Vet vi at det faktisk ikke er noen bindingstid, eller mener de bare at man kan bytte mellom forskjellige telenor-abonnement fritt? Det er det de nevner på nettsidene.)

 

Men som andre har påpekt, dette kan vært et forsøk på å sørge for at folk fortsetter å bytte telefoner ofte. For hvermansen er egentlig dagens mobiltelefoner helt greie så lenge de fortsetter å fungere, og det er ikke noe særlig grunn til å bytte ut hvert år. Til og med jeg har sluttet med dette, og jeg er teknofreak.

Lenke til kommentar

Har funnet roen jeg også. Er på iPhone 6 enda da iPhone 6s utgaven var såpass uinteressant og ikke var særlige oppgraderingen fra den jeg allerede har. Ikke var rosegold så spennende for meg heller hehe;)

 

Skal innrømme at jeg var på nippet til å ryke på en S7 Edge tidligere, men kjøpelysten har heldigvis lagt seg litt.

 

Går for å ha denne i hvertfall mot 2 år...ryktes jo at iPhone 7 ikke er store oppgraderingen den heller så. Vi får se hva Apple legger på bordet i september.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Hvis det ramguy sier stemmer, at du fritt kan bytte abonnement er dette ikke dumt. (Vet vi at det faktisk ikke er noen bindingstid, eller mener de bare at man kan bytte mellom forskjellige telenor-abonnement fritt? Det er det de nevner på nettsidene.)

 

 

Ingen binding, er ingen binding. Telenor kan ordlegge seg, og markedsføre seg nøyaktig som de vil. Foreligger det ingen binding, så har de heller ingen mulighet til å holde kunder ifra å bytte abonnementet. Så enkelt er det jo faktisk.

 

Ikke er det lov å binde abonnementer i mer enn 12 mnd heller, så skulle de prøve seg på noe kreativt så havner de fort på kanten med loven og det kan få etterspill om man klarer å få det sort på hvitt at Telenor prøver å lure deg til noe de utifra lovverket ikke har lov til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Telenor verken lurer deg eller gjør noe ulovlig. Men det er ikke sikkert de gir deg den beste dealen. Maks bindingstid på abo er 12 måneder, men det er fullt lov å betale ned en telefon på 24 måneder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har etter beste evne prøvd å finlese og forstå vilkårene hos Telenor, men de gutta er fantastiske til å vri på fakta, og i tillegg kommer skjermforsikringen inn som et forstyrrende element. Med alle mulige forbehold:

 

Det er ingen bindingstid, men du må være abonnent hos Telenor i minst en måned. Deretter kan du bytte til annen operatør. Det er et åpent spørsmål om det lønner seg, for det du har betalt etter 24 måneder er mer enn det du ville ha betalt ved å kjøpe telefonen til full pris idag. Hvis du ikke er prinsipiell motstander av Telia, så er det verdt å legge merke til at Telia gir en bedre totalpris på telefonen (under fullpris), mot binding i ett år.

 

Dette er selvsagt helt OT, men hvis Telenor skulle kommentere resultatet av Teks dekningstest, ville de ha sagt at Telenor kom på en knallsterk andreplass, mens Telia kom nest sist.

 

Om SWAP lønner seg, avhenger av hva du vil få for telefonen på det åpne marked om et år. Noen merker får høyere pris enn andre, og regnestykket kan være vanskelig å sette opp. Hvis du vil benytte deg av SWAP må du også tegne en ny 24 måneders avtale.

 

Kort fortalt så gir Telenor deg alltid en OK og lettvint deal, men Telenor er som en flyplass. Du får den beste dealen andre steder, hvis du gidder å gjøre litt research selv. Hvis ikke kan du glede deg over å ha bidratt til å finansiere Sigve Brekkes "digitale fyrtårn".

 

En annen ting er hvorfor det skal være så jævla viktig å tilby spesielle finansieringsløsninger for mobiler, og hvorfor Telenor snart tjener mer på å selge mobiler enn teletjenester?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+6132

Det er mulig jeg er litt treg i nøtta, men velger å forstå swap-avtalen slik at man må ha abonnement for at swap-avtalen skal være gyldig?

 

Dvs. bytter man abonnement så forsvinner hele avtalen, og man må betale avdrag på telefonen i 24 mnd?

Lenke til kommentar

Du må ha Ung/Frihet abonnement hos Telenor om du f.eks vil benytte deg av SWAP-avtalen etter 12 mnd. Men så står du fritt til å bytte operatør igjen og nedbetalingen vil fortsette å gå som vanlig. Slik jeg har skjønt det i hvertfall.

 

Så det kan fort bli jevnlige bytter frem og tilbake :p

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...