Gå til innhold

Kan Ice.net router brukes på Telenor nett?


Anbefalte innlegg

God kveld.
Jeg har en ny 4g routeren fra ice.net som jeg bruker på hytten. Men nå viser det seg at naboen får inn bedre hastighet med telenor. Kan jeg barre bytte simkort fra telenor i ice routeren eller virker den kun på ice sitt nett?

Endret av Hårek
Svak emnetittel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ice.net har nå frekvenser i følgende områder; 450 MHz, 800 MHz, 900 MHz og 1800 MHz.

Jeg tipper de har bygget sin nye ruter for å støtte alle områdene - i så fall vil den i teorien fungere fint med Telenor simkort.

 

Det du kan støtte på av problemer er at den er operatørlåst til ice.net. Med en kjapp samtale med ice.net sitt kundesenter vil du kunne finne ut om det er tilfellet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kommer trolig litt an på ruteren. Testet her hjemme i Oslo, og fikk det til å funke, men usikker på hvilken frekvens som det funket med, men tror det var 1800MHz, for samme oppsett funket ikke på hytta hvor jeg kun hadde 800MHz tilgjengelig. Vet ikke om Ice bruker 2600MHz frekvensen?
Må uansett inn i innstillingene for å deaktivere 450MHz, legge inn rette APNet (telenor.mbb f.eks), og taste inn PINkode (deaktiver!)  og grøss og gru for et rotete grensesnitt å finne frem i! :-S Kjøp heller en miniruter fra Telenor, laaaangt bedre enn de 4 ruterne jeg har hatt fra Ice siste året (de insisterte på å bytte hver gang noe ikke funket...)!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Router er billig om du leter på de rette stedene.

Styr unna D-link. Jeg har brukt dagevis på feilsøking, samtaler med Telenor support og bytte av routeren to ganger. Den tredje routeren solgte jeg latterlig billig fordi jeg var kraftig lei av den. D-link er ustabile routere.

 

Det sies at du kan få lommeroutere billig hos Onecall, men da må du kanskje kjøpe med et abonnement? Vet ikke.

 

Min løsning var å kjøpe en ulåst og ubrukt lommerouter på Ebay.

Den er russisk, men jeg kan velge engelsk språk i menyen. At menyen er dekorert med teleselskapet МегаФон sin logo er bare sjarmerende. Støtter de norske frekvensene, i hvert fall de jeg har bruk for på hytta.

 

 

Mulig at ICE sin router støtter SIM-kort fra andre operatører. Selv de gamle, utdaterte routerne kan kanskje brukes med Telenor. De var jo laget for å ikke trenge SIM-kort fra ICE men hadde spor for SIM-kort så du kunne kombinere dekning fra ICE og Telenor og gi busspassasjerende mer sammenhengende dekning. Mulig dette fremdeles fungerer.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Har A1 routeren fra Ice

Fikk ett problem med datakort fra Telenor. Løste seg ved å først sette i vanlig mobil sim og så oppdatere software (koble til en data med kabel og gå til 192.168.0.1 som i veiledning ). Etter dette fungerte datasim fra telenor.
Tenkte det var greit å vite for andre om de får problemer
For noen skal det i "apn" stå "telenor.smart" uten passord. Og har man pin kode på sim kort må det inn (man får spørsmål når man går inn i programmet om det)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 3/30/2022 at 8:24 AM, Jo Grini said:

Har A1 routeren fra Ice

Fikk ett problem med datakort fra Telenor. Løste seg ved å først sette i vanlig mobil sim og så oppdatere software (koble til en data med kabel og gå til 192.168.0.1 som i veiledning ). Etter dette fungerte datasim fra telenor.
 

Hva var årsaken til at du måtte sette i vanlig mobil simkort og ikke bare ha datakortet i egentlig? Så lenge PIN er ok bruker det jo uansett bare data?

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 15.6.2016 den 22.50):

Router er billig om du leter på de rette stedene.

Styr unna D-link. Jeg har brukt dagevis på feilsøking, samtaler med Telenor support og bytte av routeren to ganger. Den tredje routeren solgte jeg latterlig billig fordi jeg var kraftig lei av den. D-link er ustabile routere.

 

Det sies at du kan få lommeroutere billig hos Onecall, men da må du kanskje kjøpe med et abonnement? Vet ikke.

 

Min løsning var å kjøpe en ulåst og ubrukt lommerouter på Ebay.

Den er russisk, men jeg kan velge engelsk språk i menyen. At menyen er dekorert med teleselskapet МегаФон sin logo er bare sjarmerende. Støtter de norske frekvensene, i hvert fall de jeg har bruk for på hytta.

 

 

Mulig at ICE sin router støtter SIM-kort fra andre operatører. Selv de gamle, utdaterte routerne kan kanskje brukes med Telenor. De var jo laget for å ikke trenge SIM-kort fra ICE men hadde spor for SIM-kort så du kunne kombinere dekning fra ICE og Telenor og gi busspassasjerende mer sammenhengende dekning. Mulig dette fremdeles fungerer.

I og med at den er russisk så stiller du deg åpen for overvåkning, jeg kan ikke si jeg synes det er så sjarmerende.

Lenke til kommentar

Det var 6 år siden. Visste allerede da at Putin var en drittsekk, men jeg undervurderte hans ondskap.
Uansett, jeg er ikke en kinesisk (routeren er antakelig en rebranded ZTE) eller russisk dissident, og behovet på den tiden var å få internett på hytta. Da den fikk fiber, ble routeren donert til Kenya. Antar den fremdeles er nyttig der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...