Gå til innhold

Pris på SSD?


Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer å bytte alt av harddisker til SSD i PCen min, eneste jeg lurer på er prisen, og om det er riktig tidspunkt :/

Nå har jo SSD disker vært relativt stivt priset en god stund, vil det være slik en god stund fremover? Eller er det sannsynlig at de vil bli rimeligere i pris i løpet av året? Står litt på gjerdet, skal jeg oppgradere alt til SSD nå, eller vente litt til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det tar lang stund før SSD blir på nivå som harddisker.

 

Kunne tenke meg 3,5" SSD på 4-8 TB.

Basert på: Samsung 850 EVO 2TB

 

Er det kun snakk om 250-500 GB forstår jeg ikke hvorfor du venter.

Tror sansynligheten de større SSD diskene vil falle mest i pris en de små.

 

Kanskje det kommer nano SSD som er på 1" eller mindre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei

Vurderer å bytte alt av harddisker til SSD i PCen min, eneste jeg lurer på er prisen, og om det er riktig tidspunkt :/

Nå har jo SSD disker vært relativt stivt priset en god stund, vil det være slik en god stund fremover? Eller er det sannsynlig at de vil bli rimeligere i pris i løpet av året? Står litt på gjerdet, skal jeg oppgradere alt til SSD nå, eller vente litt til?

 

Det er virkelig verdt å endre til SSD.

 

Selv en liten 100gb SSD vil være mye bedre enn en gammel HD. Har du plass til flere disker kan du bruke SSD til OS og ting som må gå kjapt og leser mye på disken. F.eks spill.

 

SSD koster rundt €100 for en helt grei disk og €100 til €200 for en rimelig bra disk. Skal du ha en veldig stor disk, 500GB eller mer må du utmed rundt €250 eller mer.

 

I Norske kroner er det jo snakk om rundt Kr 1000,- til Kr 3500,-

 

 

Det er bra priser i forhold til hva du får for prisen. Du får ikke billigere økning i PC'ens ytelse enn SSD disker.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

http://www.prisjakt.no/category.php?k=893#rparams=m=s272283511

Prisen er jo som den er, ca 2.70kr per giga.

 

Om det blir dyrt til slutt er jo helt avhengig av hvor mye diskplass du har da? Har du 1tb? 4? 12? 100?

Men klart det blir dyrere kontra snurredisk.

Mange som glemmer at man kan sette 2 snurredisker i raid 0 for eksempel, det blir jo ikke kjapt som en ssd men hjelper jo ganske så mye da til en rimelig peng.

 

Tror nok prisene kan falle litt gradevis, men tror ikke det blir det store plasket med det første.

Endret av Pixxxel
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 128 GB SSD i 2011, ca 4,5 år siden, for ca det dobbelte av hva en 256 GB SSD koster i dag. Det stemmer greit med Moore's law. Fortsetter utiklingen i samme rytme tenker jeg vi ser 1 TB SSD til rundt tusenlappen om ca fire år.

Så du vil tro du får Samsung 950 Pro 512GB M.2 til 500 kr ny om 4 år?

 

Selv har jeg mere tro på den vil halveres i større om 4 år.

Tror muligens sata SSD disker blir utdatert kanskje på bruktmarket om 4 år kanskje?

 

Men PCI-E SSD tror jeg vil overleve i 2020.

Men det kommer vel ann på dollarkursen kan være den stiger yttligere, da oljen muligens snart går tom.

Dermed kan det tenkes ting blir ennå dyrere en i dag.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei

Vurderer å bytte alt av harddisker til SSD i PCen min, eneste jeg lurer på er prisen, og om det er riktig tidspunkt :/

Nå har jo SSD disker vært relativt stivt priset en god stund, vil det være slik en god stund fremover? Eller er det sannsynlig at de vil bli rimeligere i pris i løpet av året? Står litt på gjerdet, skal jeg oppgradere alt til SSD nå, eller vente litt til?

Alt av harddisker? Det høres ut som du har en god del TB du skal erstatte, med mindre det er snakk om en samling steingamle små harddisker. Hvis det er mange TB så mener jeg det er alt for dyrt og veldig mange år til det blir verd prisen.

 

Å vente til senere i år har lite for seg. Det skjer ikke mirakler hverken i religiøs forstand eller prismessig på SSDer så avhengig av lagringsbehov vil jeg anbefale å enten slå til med en gang eller droppe hele planen i overskuelig fremtid. Kombinasjonen SSD + HDD er glimrende om man har stort lagringsbehov men samtidig vil nyte godt av ytelsefordelene til SSD på OS, programmer og andre ting som krever høy ytelse. Generell fillagring og bakcup i privat sammenheng trenger ikke høy ytelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hei

Vurderer å bytte alt av harddisker til SSD i PCen min, eneste jeg lurer på er prisen, og om det er riktig tidspunkt :/

Nå har jo SSD disker vært relativt stivt priset en god stund, vil det være slik en god stund fremover? Eller er det sannsynlig at de vil bli rimeligere i pris i løpet av året? Står litt på gjerdet, skal jeg oppgradere alt til SSD nå, eller vente litt til?

Alt av harddisker? Det høres ut som du har en god del TB du skal erstatte, med mindre det er snakk om en samling steingamle små harddisker. Hvis det er mange TB så mener jeg det er alt for dyrt og veldig mange år til det blir verd prisen.

 

Å vente til senere i år har lite for seg. Det skjer ikke mirakler hverken i religiøs forstand eller prismessig på SSDer så avhengig av lagringsbehov vil jeg anbefale å enten slå til med en gang eller droppe hele planen i overskuelig fremtid. Kombinasjonen SSD + HDD er glimrende om man har stort lagringsbehov men samtidig vil nyte godt av ytelsefordelene til SSD på OS, programmer og andre ting som krever høy ytelse. Generell fillagring og bakcup i privat sammenheng trenger ikke høy ytelse.

 

 

Når jeg tenker å bytte alt av harddisker så vil det si 2TB internt, muligens en ekstern 2TB i fremtiden og. Men mulig jeg går for en intern 1TB SSD inntil videre. Problemet er at det irriterer meg at dersom man lagrer filer eller installerer programvare på HDD vil det redusere ytelsen som SSD har og tilbyr. I tillegg tar det jo år å flytte filer med HDD, og da hjelper det ikke med en liten SSD til operativsystemet når resten er i HDD. Men så er jo 3k mye penger for 1TB, men om det ikke går ned i pris med det første så er det vel verdt det...

Lenke til kommentar

 

Jeg kjøpte 128 GB SSD i 2011, ca 4,5 år siden, for ca det dobbelte av hva en 256 GB SSD koster i dag. Det stemmer greit med Moore's law. Fortsetter utiklingen i samme rytme tenker jeg vi ser 1 TB SSD til rundt tusenlappen om ca fire år.

Så du vil tro du får Samsung 950 Pro 512GB M.2 til 500 kr ny om 4 år?

 

Selv har jeg mere tro på den vil halveres i større om 4 år.

Tror muligens sata SSD disker blir utdatert kanskje på bruktmarket om 4 år kanskje?

 

Men PCI-E SSD tror jeg vil overleve i 2020.

Men det kommer vel ann på dollarkursen kan være den stiger yttligere, da oljen muligens snart går tom.

Dermed kan det tenkes ting blir ennå dyrere en i dag.

 

 

SSD M.2 har også vært på tanken, men da blir det kun 512GB, og til hvilken pris....

Vil man i den virkelige verden merke stor forskjell fra en vanlig SSD til M.2 er spørsmålet  :hmm:

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

 

 SSD M.2 har også vært på tanken, men da blir det kun 512GB, og til hvilken pris....

Vil man i den virkelige verden merke stor forskjell fra en vanlig SSD til M.2 er spørsmålet

Klart du vil, kanskje ikke til windows bruk i bestefall dobbelt rask.

 

Men kompilerer du mye småfiler, eller laster ned det, bør det hjelpe en del.

Men ferreste gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...