Gå til innhold

Fagforeningsorganisert


OddZen

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg er ferdig utdannet ingeniør og har fått jobb i en kommune.

Er det krise hvis jeg ikke er organisert i f.eks. NITO?
De forhandler lønn lokalt har jeg blitt fortalt.
Vil jeg ikke få lønnsøkning hvis jeg ikke er organisert?

Hvis ja forstår jeg hvorfor jeg bør være organisert.
Hvis ikke så er jeg usikker på om forsikringsrabatter og advokathjelp er verdt 3500 kr i året...
Eller er det noe jeg ikke forstår?
Teach me!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke påstå at ingeniører trenger en fagforening, og ingen har lov til å direkte eller indirekte tvinge deg i en fagforening. Som ingeniør så skal du alltid ha handlekraft til å kunne forhandle din egen lønnsøkning, og hvis du føler at du blir underbetalt så skal du alltids være i stand til å finne deg en ny jobb.

 

Om du føler at du står i en sterk posisjon ovenfor din arbeidsplass så hadde jeg ikke brydd meg om fagforening. Står du svakt og sliter med lønnsforhandlinger og jobbalternativer så kunne du kanskje vurdert en fagforening.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Når jeg fikk jobben nå hadde fagforeningen ingen direkte innvirkning på hva jeg ble tilbudt i startlønn.

Men har jeg forstått dere rett så vil jeg få samme lønnsøkning som de andre ingeniørene på arbeidsplassen automatisk når lønnsoppgjøret er ferdig, og jeg trenger ikke be om økning det skjer automatisk enten du er medlemm eller ikke. Hvis jeg mener jeg bør få høyere lønn pga nye arbeidsoppgaver videreutdannelse eller annet så må jeg forhandle med bedriften, noe jeg må gjøre uansett i en slik situasjon. Right?

 

Jeg er medlem men jeg vil forstå hvs jeg betaler 3500 kr i året for og vurdere om det er verdt det. Man ser eller hører lite til fagforeningen i løpet av en yrkeskarriere og i kommunal sektor føler jeg meg veldig trygg.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Det er arbeidsgiver som fastsetter kva lønn dei enkelte skal få, men fagforeiningane er ofte dei som enten direkte eller indirekte er med å bestemmer kor stor lønnsvekst dei forskjellige ansatte skal få.

 

Du vil få lønnsaukning sjølv om du ikkje er fagorganisert. Arbeidsgiver vil vanligvis ikkje tillate at det blir for stor lønnsforskjell mellom organiserte og uorganiserte som eller gjer den same jobben.

 

Det å drøfte ny lønn fordi du har fått endra arbeidsoppgåver, ny kompetanse eller liknande vil alle ansatte uansett kunne kreve på eige initiativ. Forskjellen der er eigentleg berre at fagorganiserte får assistanse frå fagforeninga.

 

Når det gjeld vanlige årlige lønnsreguleringar så vil du ikkje få forhandle lønn der sidan du ikkje har nokon til å representere deg, men som nemnt så vil arbeidsgiver gi deg nok lønnsaukning til at du forblir uorganisert, men ikkje nødvendigvis like mykje som dei fagorganiserte får.

Lenke til kommentar

Når jeg fikk jobben nå hadde fagforeningen ingen direkte innvirkning på hva jeg ble tilbudt i startlønn.

 

Dette er feil. Den arbeidsinnsatsen fagforeningen legger ned for å heve lønnsnivået for ingeniører har selvsagt påvirket hva du blir tilbudt i startlønn.

 

Hvordan lønnsutviklingen din vil være kommer an på tariffavtalen med kommunen som arbeidsgiver. Slik jeg forstår det bygger KS-avtalen på at det er fagforeningene som forhandler lønn med arbeidsgiver, ikke den enkelte ansatte (for øvrig samme løsning som i staten). Det vil si at det ikke er du som forhandler din lønn, men arbeidsgiver med fagforeningene (hvis du er uorganisert) eller fagforeningene med arbeidsgiver (hvis du er organisert).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...