Gå til innhold

Måtte «brekke løs» høyderoret på Boeing 737-flyet - nå granskes 800.000 SAS- og Norwegian-flygninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er roret mekanisk koblet siden det hjelper å benytte makt ?

Jeg trodde såpass nye fly hadde koblet styring av sånne ting via elektronikk (Drive by wire).

Lenke til kommentar

Godt spørsmål, jeg er usikker på akkurat 737, jeg vet det er hydraulisk assistert, men om det er aktivert med kabler eller direkte elektrisk det aner jeg ikke.

 

Men man kan også føle motstand på hydrauliske aktiverte ror pga et såkalt artificial feel system, som omdanner aerodynamiske krefter til en motstand følt i yoke.

 

Om roret har fryst fast så er det vel mulig systemet bare tror du har en veldig høy motstand på styreflaten, og vil dermed kreve mye mer input fra piloten? Det er min spekulasjon i allefall.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Flyet, som er svært pålitelig, ha tidligere hatt issues med halerorene. Ventiler har frosset fast og nå dette. Hvorfor ikke bare sett på litt varme der bak for å opprettholde normal driftstemperatur på oljer, stempler og opplagringer?

 

Nja, nå er det vel servoror man styrer med der bak.

 

Men kem treng flyseteavgift om 1 av 100 000 fly dette ned...., ukentlig

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Er roret mekanisk koblet siden det hjelper å benytte makt ?

Jeg trodde såpass nye fly hadde koblet styring av sånne ting via elektronikk (Drive by wire).

 

Kontrollsystemet på Boeing 737NG er ikke radikalt annerledes enn det var på de første 737'ene som ble bygget på 60-tallet. Det finnes ikke noe fly-by-wire på noen 737-modeller, selv ikke 737MAX.

 

Det er servoror, ja. Men de er fortsatt kontrollert av hydrauliske systemer via kabler fra cockpit. Ikke bare servoror og kabler slik som f.eks på DC-9 og MD-80/90-serien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er servoror, ja. Men de er fortsatt kontrollert av hydrauliske systemer via kabler fra cockpit. Ikke bare servoror og kabler slik som f.eks på DC-9 og MD-80/90-serien.

 

 

Nå har ikke jeg type rating på 737, men såvidt jeg har forstått så går kablene til en kontrollenhet som videre sender elektriske signaler til hydraulikken?

Lenke til kommentar

 

Er roret mekanisk koblet siden det hjelper å benytte makt ?

Jeg trodde såpass nye fly hadde koblet styring av sånne ting via elektronikk (Drive by wire).

 

Kontrollsystemet på Boeing 737NG er ikke radikalt annerledes enn det var på de første 737'ene som ble bygget på 60-tallet. Det finnes ikke noe fly-by-wire på noen 737-modeller, selv ikke 737MAX.

 

Det er servoror, ja. Men de er fortsatt kontrollert av hydrauliske systemer via kabler fra cockpit. Ikke bare servoror og kabler slik som f.eks på DC-9 og MD-80/90-serien.

OK
Lenke til kommentar

Det går kabler til en kontrollenhet som er i buken på flyet, ved den ene landingshjulbrønnen. Men det er også en mekanisk kobling videre som gjør at man fortsatt kan kontrollere høyderoret mekanisk om man skulle miste både HYD A og HYD B. Nøyaktig hvordan denne kontrollenheten kommuniserer med de hydrauliske systemene er jeg ikke helt sikker på. Da blir det litt for teknisk for min del. :p

 

Dette dokumentet her kan være interessant lesning. Høyedror er beskrevet på side 8: http://www.737ng.co.uk/B_NG-Flight_Controls.pdf

Endret av Shirmah
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Egentlig ikke, da kontrollene i cockpit er mekanisk tilkoblet kontrollsystemet. Det finnes ingen form for fly-by-wire i en 737.

 

Fly-by-wire, som finnes i f.eks alle Airbus-fly siden A320, Boeing 777 og 787 osv går i bunn og grunn ut på at kontrollsystemene er elektrisk koblet til kontrollsystemet. Da finnes det ingen mekanisk backup, og i tillegg blir (under normale forhold) ikke kontrollinputs pilotene gjør overført direkte til styreflatene. De går først gjennom en (eller flere) datamaskiner som tolker input og oversetter det til output som sendes videre til styreflatene.

Endret av Shirmah
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Egentlig ikke, da kontrollene i cockpit er mekanisk tilkoblet kontrollsystemet. Det finnes ingen form for fly-by-wire i en 737.

 

Fly-by-wire, som finnes i f.eks alle Airbus-fly siden A320, Boeing 777 og 787 osv går i bunn og grunn ut på at kontrollsystemene er elektrisk koblet til kontrollsystemet. Da finnes det ingen mekanisk backup, og i tillegg blir (under normale forhold) ikke kontrollinputs pilotene gjør overført direkte til styreflatene. De går først gjennom en (eller flere) datamaskiner som tolker input og oversetter det til output som sendes videre til styreflatene.

 

Blir vel litt slik som at man ikke har stepphjul og jekk med verktøy i en bil lenger. Men kan kjøre på. Dog er der lite spiker og kvasse steiner i luften. Ha, ha...
Lenke til kommentar

A320 har mekanisk backup i form av pitch trim og rudder, men man er fortsatt avhengig av at minst ett hydraulisk system er fungerende.

Det har du rett i. Glemte denne detaljen. Det er mekanisk kobling mellom siderorpedalene og pitch trim-hjulet bort til styreflatene, men ingen mekanisk kobling fra stikka til balanseror eller selve høyderoret. Nå er sjansen for totalt tap av alle tre hydrauliske systemer heldigvis forsvinnende liten, så trygt er det nok absolutt. Det er også 737'en. :)

Lenke til kommentar

737 har både mekanisk wire trekk på aller ror og 3000 psi hydraulikk.

 

Spørsmål: hvor ender wire trekket ?

 

ad notum; husk å bruk atmosferer som er ca 1 kg tykk på ei flate tilsvarandes det yatsy terningen opptar av plass på bordet (dekka dine har ca 2,2 i forhold)

 

Javist, for fan den mekaniske del.

http://youtu.be/0sB3Fjw3Uvc

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...