Gå til innhold

Ny laptop til fruen


Anbefalte innlegg

Hei alle kloke hoder!

Har ikke vært på dette forumet på mange år (derav ny bruker), men nå trenger jeg litt innspill.

 

Jeg tenkte å spandere en ny laptop til fruen. Hun har forsåvidt et beskjedent behov - det går helst i surfing, skyping og tekstbehandling i office (masteroppgave). Dermed er ikke kravene så høye til ytelse, iallefall ikke på grafikk. Tastatur og pekeplate bør derimot være brukbart.

Noen krav har jeg:

- Må være SSD

- Skjermstørrelse 13.3" eller 14" (hun syns 15,4" er for stort)

 

Som et hint til hva jeg er ute etter sitter hun idag på min gamle Acer 3820TG, kjøpt i 2010. En flott maskin som tjente meg godt i mange år. Problemet er nå at den blir enormt varm, selv med minimal belastning, og jeg frykter at den synger på siste verset. Den er også blitt veeeldig treg. Jeg har skrudd litt på maskiner før og kunne sikkert prøvd å fikse det med en rens, men ut fra guider på nettet ser jeg at maskinen må skrus i småbiter for å komme til.. og jeg vet ikke om jeg orker å ta jobben, rett og slett. En maskin med SSD hadde også vært fint.

 

Så, vet noen om en grei liten 13-14" maskin med godt tastatur? Har ikke noen makspris, men ønsker ikke å legge for mye i det siden det ikke behøves 16GB ram og i7.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laptopen din er mye bedre en den jeg har, Asus V1V som funger ennå, 6 år.

 

(Acer 3820TG)

ATI Mobility Radeon HD 5470 -

 

Så kanskje du bør vurdere å ta maskinen på verksted da jeg vil tro det blir billigere en å kjøpe ny.

Kanskje det er bare bytte av vifter som trengs å rense for støv.

 

Maskinen er nok ok til kontorbruk, er vel mest 4k youtube\spilling den vil slite litt med.

 

Ellers bør du minst skaffe tilsvarende laptop:

 

INTEL NUC6i5SYK Intel Core i5-6260Umax 32GB DDR4 SODIMM, Intel Iris Graphics 540, M.2, HDMI, mDP, 4x USB3, WiDi, 4K, VESA

Tror det hadde kostet rundt 10 000 kr for en laptop i metall i dag muligens kun med full HD uten touch skjerm.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Mange takk for svar!

Jeg dro på litt da jeg kjøpte den 3820TG`en, så om jeg husker rett har den i5 og ATI HD5650. Kanskje den fortjener bedre enn å bli byttet ut. Den er i alle fall fin å skrive på, så hun er fornøyd med den. Jeg syntes skjermen var dårlig, men det har ikke hun reagert på.

 

Kikket litt rundt og fant denne, kanskje det er et alternativ dersom det blir ny maskin?

https://www.dustinhome.no/product/5010932479/e31-70

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...