Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må lånekausjonister ha fast eiendom med verdi tilsvarende lånebeløpet?


djgudleif

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine har en liten hytte til en verdi av ca 460.000.

Dette er det eneste de har av fast eiendom som de ikke har lån på.

De er villig til å stille som kausjonister.

 

Holder dette dersom jeg skal ta opp et lån på ca 1 500 000 kr?

 

Kan verdien på kausjonistenes faste eiendom være ca lik den egenkapitalen jeg egentlig skal ha selv, eller må slik sikkerhet ha en høyere verdi?

 

Eller dersom huset til kausjonistene har en verdi på 3 600 000 men bare ca 1.5 mill er nedbetalt, kan dette brukes som kausjon da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det holder vanligvis at de har fri egenkapital i sin bolig, altså at huset er verd mer enn lånet. Stort sett kan du få en eiendomsmeglers verdivurdering, og så trekker banken fra litt for sikkerhets skyld, og så trekker de fra gjelden og så holder det at det er "ledig verdi" tilsvarende egenkapitalen du mangler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom det er snakk om å ta opp boliglån på 1,5 mill så vil banken også ha delvis sikkerheit i sjølve boligen som du kjøper.

Kausjonisten må då kunne stille ein garanti som sikrer at banken får tjener pengar også dersom du misligholder lånet slik at din bolig må selgast raskt til ein lavare verdi.

Dersom dine foreldre kan stille hytta som sikkerheit så vil banken kunne selge både boligen som du kjøper pluss hytta dersom du ikklje betalar lånet. Dette vil nok være tilstrekkelig garanti for banken på at dei ikkje risikerer å tape pengar på å gi deg lån.

 

 

Derimot om du skal ta opp 1,5 mill i billån eller liknande forbrukslån så må kausjonisten kunne stille garanti for heile lånebeløpet pluss bankens fortjenestemargin, men då ofte utan å kunne trekke frå verdien av noke som kan selgast. Banken må ta ugangspunkt i at bilen kan bli totalvraka, eller du bruker pengane på f.eks. reiser eller liknande som ikkje kan selgast.

Lenke til kommentar

Det bør vel skilles mellom kausjon og pant.

 

Kausjon bare er å ta på seg personlig medansvar for å låntakers gjeld direkte overfor långiver.

 

Pant er å stille en formuesgjentstand som sikkerhet for et lån (for seg eller andre), og medfører ikke personlig ansvar for den som eier panteobjektet.

 

Jeg antar det er det siste som er aktuelt i dette tilfellet. Dersom det første er aktuelt bør det stilles simpel kausjon, og ikke selvskyldnerkausjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...