Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

skriftlig eksamen i hovedmål - VG3 2016


Anbefalte innlegg

Endte også på oppgave to. Hadde mest lyst til å skrive 3 (?), i alle fall den om realistiske virkemidler. Endte opp med å velge den bort på grunn av elendige tekstvedlegg, tror ikke jeg kunne produsert et langsvar med realistiske virkemidler i de tre tekstene.

 

Hva skrev dere om novella? Hva tolket dere de ulike symbolene som, slik som eplet og plukking av solbær, og hva tror dere skjedde med soldaten til slutt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skrev 2 temaer. Det mest åpenbare temaet var vel fred. Eplet hun fikk kommer jo fra Amerika.  Han tar sitt liv og hendelsen skjedde jo om kvelden 7.mai 1945. Krigen i Europa tok jo slutt 8.mai, så da var jo det han sa sant. Så da får du jo et tema til som er litt dypere! Er jo endel temaer i denne teksten man kan plukke ut dersom man er kreativ nok. 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Jeg skrev 2 temaer. Det mest åpenbare temaet var vel fred. Han tar sitt liv og hendelsen skjedde jo om kvelden 7.mai 1945. Krigen i Europa tok jo slutt 8.mai, så da var jo det han sa sant. Så da får du jo et tema til som er litt dypere! Er jo endel temaer i denne teksten man kan plukke ut dersom man er kreativ nok.

 

Damn dumme meg, skrev ikke at han tok livet sitt...'tror dere jeg stryker pga det?

Lenke til kommentar

Jeg skrev 2 temaer. Det mest åpenbare temaet var vel fred. Eplet hun fikk kommer jo fra Amerika.  Han tar sitt liv og hendelsen skjedde jo om kvelden 7.mai 1945. Krigen i Europa tok jo slutt 8.mai, så da var jo det han sa sant. Så da får du jo et tema til som er litt dypere! Er jo endel temaer i denne teksten man kan plukke ut dersom man er kreativ nok. 

 

hvorfor tar hun livet sitt?? Hæ

Lenke til kommentar

Jeg valgte også oppgave 2. Skrev bl.a. om forandringene i Mirandas syn på mannen og det at han antageligvis tok selvmord.

 

 


Damn dumme meg, skrev ikke at han tok livet sitt...'tror dere jeg stryker pga det?

 

 

Stryker du er i hvert fall ikke det at du ikke nevnte det den eneste grunnen.

 

 

 

 

hvorfor tar hun livet sitt?? Hæ

 

Mannen, ikke hun.

 

Jeg er forresten relativt fornøyd med eksamen. Synes del 2 så litt vanskelig ut, men gikk greit når jeg kom i gang.

Endret av Mixam
Lenke til kommentar

Jeg valgte også oppgave 2. Skrev bl.a. om forandringene i Mirandas syn på mannen og det at han antageligvis tok selvmord.

 

 

Damn dumme meg, skrev ikke at han tok livet sitt...'tror dere jeg stryker pga det?

 

 

Stryker du er i hvert fall ikke det at du ikke nevnte det den eneste grunnen.

 

 

 

 

hvorfor tar hun livet sitt?? Hæ

 

Mannen, ikke hun.

 

Jeg er forresten relativt fornøyd med eksamen. Synes del 2 så litt vanskelig ut, men gikk greit når jeg kom i gang.

 

Kan jeg spørre hvorfor mannen tar selvmord? :)

Lenke til kommentar

 

Jeg valgte også oppgave 2. Skrev bl.a. om forandringene i Mirandas syn på mannen og det at han antageligvis tok selvmord.

 

 

Damn dumme meg, skrev ikke at han tok livet sitt...'tror dere jeg stryker pga det?

 

 

Stryker du er i hvert fall ikke det at du ikke nevnte det den eneste grunnen.

 

 

 

 

hvorfor tar hun livet sitt?? Hæ

 

Mannen, ikke hun.

 

Jeg er forresten relativt fornøyd med eksamen. Synes del 2 så litt vanskelig ut, men gikk greit når jeg kom i gang.

 

Kan jeg spørre hvorfor mannen tar selvmord? :)

 

Åpent for tolkning. Muligens fordi det har skjedd noe tidligere/noe han har gjort under krigen som han angrer så mye på at han ikke ser grunnen til å leve.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg valgte også oppgave 2. Skrev bl.a. om forandringene i Mirandas syn på mannen og det at han antageligvis tok selvmord.

 

 

Damn dumme meg, skrev ikke at han tok livet sitt...'tror dere jeg stryker pga det?

 

 

Stryker du er i hvert fall ikke det at du ikke nevnte det den eneste grunnen.

 

 

 

 

hvorfor tar hun livet sitt?? Hæ

 

Mannen, ikke hun.

 

Jeg er forresten relativt fornøyd med eksamen. Synes del 2 så litt vanskelig ut, men gikk greit når jeg kom i gang.

 

Kan jeg spørre hvorfor mannen tar selvmord? :)

 

Åpent for tolkning. Muligens fordi det har skjedd noe tidligere/noe han har gjort under krigen som han angrer så mye på at han ikke ser grunnen til å leve.

 

 

 

Hmm. da var jeg iallefall litt på rett spor, ettersom jeg tolket det som han satt igjen med en skyldfølelse.. :( Uff, blir så stresset av å se dette haha.

Lenke til kommentar

 

 

Kan jeg spørre hvorfor mannen tar selvmord? :)

 

 

Ja, men kan ikke gi deg et fasitsvar. Jeg tolket det i hvertfall slik.

 

Han hadde pyntet seg, noe mange gjør før de avslutter livet sitt. Han satt alene ved parken med en pistol ute.

Kanskje han ønsket å dø siden han var redd hva som kom til å skje med han nå som krigen var ferdig. Eller kanskje han fryktet at han aldri kunne leve et normalt liv igjen. Flere muligheter der.

 

Jeg skrev faktisk at jeg ikke trodde han tok livet sitt, men at han vurderte det og ombestemte seg etter praten med jenta. Tror egentlig ikke det, men det passet bedre i teksten min.  :dribble:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig interessant dette! Valgte også oppgave 2, og er veldig interessert i hvordan folk tolket den. Var litt usikker på tema, men skrev at det var dilemmaet om man skulle stole på fienden, eller se mennesket bak og hvordan tidligere forestillinger og råd rokker ved våre forutanelser når noen viser seg fra en annen side. Skrev også om eplet, men nevnte ikke at det var fra Amerika da freden på en måte kom derfra, lurt :) Skrev også om benken som symbol og sammenligningen med solbærne og støvlene. Og hvordan barn ser verden og påvirkingen fra krigsårene.

 

Tolket dere det som at det var en tysk soldat som snakket med jenta og ville gi henne noe fint før det antyddes at han tok sitt eget liv?

Lenke til kommentar

Herregud hvor dårlig dette gikk. Jeg valgte oppgave tre, på grunn av at de andre sjangrene hadde jeg aldri jobbet med før.... Skrev for det meste om fortellermåte, og situasjoner og drøftet til slutt hvordan dette har bidratt til hvordan samfunnet er i dag. Føler det ble masse rot, og sikkert helt feil utifra oppgaven. Bli sikkert karakter 2, hvis ikke stryk. Samme for meg egentlig, når jeg er så dårlig til å skrive norsk oppgaver passer jeg heller ikke til å starte på høgskole. Ganske skuffende, men viktig å se innse egne begrensinger.

Lenke til kommentar

Tolket dere det som at det var en tysk soldat som snakket med jenta og ville gi henne noe fint før det antyddes at han tok sitt eget liv?

 

Tysk soldat ja. Gi henne noe fint? Han "jagde" henne jo vekk til slutt, når skulle denne gaven bli gitt? 

Jeg skrev ingenting om eple, klart ikke helt å se symbolikken bak, tydelig at jeg mangler noe krigshistorie altså :)

Lenke til kommentar

Det gjekk dårlig for meg også. Valgte oppgave en, der eg sko tolka og sammenligne to tekster, Burning Love og Brevet. Angrer veldig på at eg ikke tok oppgave to, tenkte den var hard og lang å tolke. Ser ikke lyst på dette, og føler at det vil bli en lav karakter, kanskje stor sjanse for styrk. Håper så inderligt at eg får ikke en nazi sensor, som kommer til å retta min prøve.

 

Noen andre som valgte oppgave en? 

Lenke til kommentar

Herregud hvor dårlig dette gikk. Jeg valgte oppgave tre, på grunn av at de andre sjangrene hadde jeg aldri jobbet med før.... Skrev for det meste om fortellermåte, og situasjoner og drøftet til slutt hvordan dette har bidratt til hvordan samfunnet er i dag. Føler det ble masse rot, og sikkert helt feil utifra oppgaven. Bli sikkert karakter 2, hvis ikke stryk. Samme for meg egentlig, når jeg er så dårlig til å skrive norsk oppgaver passer jeg heller ikke til å starte på høgskole. Ganske skuffende, men viktig å se innse egne begrensinger.

 

Jeg føler med deg... Gikk ikke noe særlig bra

Lenke til kommentar

Jeg tolket eplet som en allusjon til Eva og Adam i Bibelen. Hun hadde jo med seg eplet hele tiden, men tok aldri en bit av det, selv om fristelsen var der. Jeg tolket imidlertid ikke at det var selvmord han tok. Haha, det falt meg rett og slett ikke bare inn. Men er nokså fornøyd med analysen min ellers. Det er jo ikke alle ting som skal være med heller, hvis dine momenter er gode og godt begrunnet så skal det være godt nok til en god karakter. Eller hva synes dere?

Endret av KarenO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tolket eplet som en allusjon til Eva og Adam i Bibelen. Hun hadde jo med seg eplet hele tiden, men tok aldri en bit av det, selv om fristelsen var der. Jeg tolket imidlertid ikke at det var selvmord han tok. Haha, det falt meg rett og slett ikke bare inn. Men er nokså fornøyd med analysen min ellers. Det er jo ikke alle ting som skal være med heller, hvis dine momenter er gode og godt begrunnet så skal det være godt nok til en god karakter. Eller hva synes dere?

 

Går sikkert fint :)

Jeg tenkte på selvmord da jeg leste om medaljene han hadde på seg. Kom til å tenke på Kellerman fra Prison Break. Da han rengjorde medaljene sine og tok på seg uniformen. Ble så overbevist da han gjemte pistolen.

 

Lenke til kommentar

Jeg tolket eplet som en allusjon til Eva og Adam i Bibelen. Hun hadde jo med seg eplet hele tiden, men tok aldri en bit av det, selv om fristelsen var der. Jeg tolket imidlertid ikke at det var selvmord han tok. Haha, det falt meg rett og slett ikke bare inn. Men er nokså fornøyd med analysen min ellers. Det er jo ikke alle ting som skal være med heller, hvis dine momenter er gode og godt begrunnet så skal det være godt nok til en god karakter. Eller hva synes dere?

Shit, hvordan klarte jeg å ikke komme på det? Jeg satt sikkert i en halvtime og funderte hva eplet egentlig kunne bety, men tenkte aldri på at det kunne ha noe med Bibelen å gjøre.. Tydelig at jeg burde lest mer Bibelhistorie, som den ateisten jeg er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...