Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

skriftlig eksamen i hovedmål - VG3 2016


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, sant det. Synes personlig at norsk, er skolefaget det er gøyest å få en ålreit karakterer i. Synes at norsk undervisningen på videregående iallefall  for min egen del er lagt opp litt feil. Synes det er alt for mye gjennomgang av kapitler, og kjente forfattere og slikt, og veldig lite fokus på det som faktisk venter på eksamen. Burde vært mye mer skriveopplæring, og mindre gjennomgang av kapitler. Gjennomgangen av kapitlene føler jeg går raskt i glemmeboka. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, sant det. Synes personlig at norsk, er skolefaget det er gøyest å få en ålreit karakterer i. Synes at norsk undervisningen på videregående iallefall  for min egen del er lagt opp litt feil. Synes det er alt for mye gjennomgang av kapitler, og kjente forfattere og slikt, og veldig lite fokus på det som faktisk venter på eksamen. Burde vært mye mer skriveopplæring, og mindre gjennomgang av kapitler. Gjennomgangen av kapitlene føler jeg går raskt i glemmeboka. 

Greia er vel at for å kunne svare godt nok på oppgavene trenger du den bakgrunnskunnskapen som blir undervist om. For å skrive en analyse av tekster med realistiske trekk, så trenger du kunnskap om realismen. Naturlig nok. 

 

Nå synes jeg litteraturhistorie er kjempegøy, så blir på en måte litt inhabil, men er litt enig i at jeg gjerne skulle hatt litt bedre peiling på hvordan jeg skriver ulike ting. Til tross for at vi har hatt tre tentamener. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det min norsklærer sa, var at de forutsetter at man å skrive før vgs. Så det man skal bruke tid på er analyse av ulike ting, samt gjennomgang av pensum, som ikke er rettskriving.

 

Jeg har personlig ikke noe imot å lære om de ulike periodene, da jeg presterte en 5+ på særemne med å fordype meg i språkhistorien på 1900-tallet. Er analysen jeg ikke kan fordra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veit ikke hvordan lærerne deres gjør undervisningen, men føler at lærerne jeg har bare tar ut det viktigste fra hvert kapittel, og holder et foredrag om det. Foredragene deres er noe jeg selv enkelt kunne lært meg. Er det for eksempel 8 måneder siden jeg hadde om for eksempel dialekter, så har jeg stort sett glemt alt, og måtte dermed brukt mye tid på lesingen i boken. Jeg opplever det slik og tror jeg hadde prestert mye bedre på tentamen og eksamen om norsk undervisningen hadde vært lagt opp slik. Samtidig er det nok en grunn til at undervisningen er som den er, har ikke hørt særlig mange som deler mitt synspunkt. I tillegg gjorde jeg aldri norsk lekser eller øvde meg på langsvar i min tidligere skolegang, og det kan nok dessverre ha ført til at jeg har flere hull i skrivingen min, enn mange andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På oppgave 3, sto det bruk relevant fagspråk. Det jeg gjorde var å bruke noen ord fra realismen og nyrealismen. Har jeg da brukt relevant fagspråk? Fikk dessverre ikke i meg noe næring, bortsett fra drikke under eksamenen og det kan ha vært en årsak til at komma og punktum ble rotete i innledningen. Jeg hadde blant annet klart å redigere bort et punktum, slik at neste setning begynte som vanlig med stor forbokstav på første ord, men altså uten punktum bak seg. I tillegg hadde jeg klart og klikke på mellomrom 2 ganger for mye i en setning, slik at setningen ser/er ekstra rotete. La oss si at eksamenen hadde blitt karakter tre, hvis jeg hadde hatt bedre tegnsetning i innledning, er det da sannsynlig at jeg vil falle ned til en toer på grunn av rotete innledning?

Lenke til kommentar

Jeg hadde også eksamen i hovedmål.

 

Merkelig nok klarte jeg å oppgi feil oppgavenummer. Valgte oppgave 4, men nå oppdaget jeg at jeg merket oppgaven som "langsvarsoppgave 1".

 

På den andre siden merket jeg oppgaven med "kreativ tekst" som oppgave 4 ber om, ikke "tolkning" som oppgave 1 ber om. Og i kildene henviste jeg jo til de to vedleggene for nettopp oppgave 4.

 

Leste en artikkel i aftenbladet fra 2004 der en elev fikk stryk for å gjøre nettopp det jeg gjorde. Jeg har 6 i standpunkt i dette faget, og tror besvarelsen jeg leverte er sterk nok til å forsvare denne karakteren. Derfor blir det selvfølgelig utrolig kjipt dersom dette blir saken i mitt tilfelle også..  http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/jobb/Skrev-feil-nummer_-strok-til-eksamen-2790008.html

 

Hva tenker dere? Snakket med studielederen på skolen angående dette og hun trodde selv at jeg ikke hadde grunn til å bekymre meg. Hun fortalte blant annet om en elev som hadde levert en tidligere besvarelse i sidemål som eksamenssvar, og da hadde sensor tatt kontakt med skolen for å oppklare dette.    

Lenke til kommentar

Jeg hadde også eksamen i hovedmål.

 

Merkelig nok klarte jeg å oppgi feil oppgavenummer. Valgte oppgave 4, men nå oppdaget jeg at jeg merket oppgaven som "langsvarsoppgave 1".

 

På den andre siden merket jeg oppgaven med "kreativ tekst" som oppgave 4 ber om, ikke "tolkning" som oppgave 1 ber om. Og i kildene henviste jeg jo til de to vedleggene for nettopp oppgave 4.

 

Leste en artikkel i aftenbladet fra 2004 der en elev fikk stryk for å gjøre nettopp det jeg gjorde. Jeg har 6 i standpunkt i dette faget, og tror besvarelsen jeg leverte er sterk nok til å forsvare denne karakteren. Derfor blir det selvfølgelig utrolig kjipt dersom dette blir saken i mitt tilfelle også..  http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/jobb/Skrev-feil-nummer_-strok-til-eksamen-2790008.html

 

Hva tenker dere? Snakket med studielederen på skolen angående dette og hun trodde selv at jeg ikke hadde grunn til å bekymre meg. Hun fortalte blant annet om en elev som hadde levert en tidligere besvarelse i sidemål som eksamenssvar, og da hadde sensor tatt kontakt med skolen for å oppklare dette.    

 

Hvis sensor er skikkelig kjip, så kanskje, muligens du går ned en karakter. De fleste som er sensor ønsker jo å gi høyeste karakter. Tror du har lite å bekymre deg for.

Lenke til kommentar

På oppgave 3, sto det bruk relevant fagspråk. Det jeg gjorde var å bruke noen ord fra realismen og nyrealismen. Har jeg da brukt relevant fagspråk? Fikk dessverre ikke i meg noe næring, bortsett fra drikke under eksamenen og det kan ha vært en årsak til at komma og punktum ble rotete i innledningen. Jeg hadde blant annet klart å redigere bort et punktum, slik at neste setning begynte som vanlig med stor forbokstav på første ord, men altså uten punktum bak seg. I tillegg hadde jeg klart og klikke på mellomrom 2 ganger for mye i en setning, slik at setningen ser/er ekstra rotete. La oss si at eksamenen hadde blitt karakter tre, hvis jeg hadde hatt bedre tegnsetning i innledning, er det da sannsynlig at jeg vil falle ned til en toer på grunn av rotete innledning?

Ja, da har du brukt relevant fagspråk. Spørsmålet er jo hvor mye du har brukt det, og om det er relevant og i riktig sammenheng. Hvis tegnsetningen kun er slik du skisserer, tror jeg ikke du har så mye å frykte.

Lenke til kommentar

 

Jeg hadde også eksamen i hovedmål.

 

Merkelig nok klarte jeg å oppgi feil oppgavenummer. Valgte oppgave 4, men nå oppdaget jeg at jeg merket oppgaven som "langsvarsoppgave 1".

 

På den andre siden merket jeg oppgaven med "kreativ tekst" som oppgave 4 ber om, ikke "tolkning" som oppgave 1 ber om. Og i kildene henviste jeg jo til de to vedleggene for nettopp oppgave 4.

 

Leste en artikkel i aftenbladet fra 2004 der en elev fikk stryk for å gjøre nettopp det jeg gjorde. Jeg har 6 i standpunkt i dette faget, og tror besvarelsen jeg leverte er sterk nok til å forsvare denne karakteren. Derfor blir det selvfølgelig utrolig kjipt dersom dette blir saken i mitt tilfelle også..  http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/jobb/Skrev-feil-nummer_-strok-til-eksamen-2790008.html

 

Hva tenker dere? Snakket med studielederen på skolen angående dette og hun trodde selv at jeg ikke hadde grunn til å bekymre meg. Hun fortalte blant annet om en elev som hadde levert en tidligere besvarelse i sidemål som eksamenssvar, og da hadde sensor tatt kontakt med skolen for å oppklare dette.    

 

Hvis sensor er skikkelig kjip, så kanskje, muligens du går ned en karakter. De fleste som er sensor ønsker jo å gi høyeste karakter. Tror du har lite å bekymre deg for.

 

Vet du hvordan det er dersom man ikke har hatt med kilder? 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg hadde også eksamen i hovedmål.

 

Merkelig nok klarte jeg å oppgi feil oppgavenummer. Valgte oppgave 4, men nå oppdaget jeg at jeg merket oppgaven som "langsvarsoppgave 1".

 

På den andre siden merket jeg oppgaven med "kreativ tekst" som oppgave 4 ber om, ikke "tolkning" som oppgave 1 ber om. Og i kildene henviste jeg jo til de to vedleggene for nettopp oppgave 4.

 

Leste en artikkel i aftenbladet fra 2004 der en elev fikk stryk for å gjøre nettopp det jeg gjorde. Jeg har 6 i standpunkt i dette faget, og tror besvarelsen jeg leverte er sterk nok til å forsvare denne karakteren. Derfor blir det selvfølgelig utrolig kjipt dersom dette blir saken i mitt tilfelle også..  http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/jobb/Skrev-feil-nummer_-strok-til-eksamen-2790008.html

 

Hva tenker dere? Snakket med studielederen på skolen angående dette og hun trodde selv at jeg ikke hadde grunn til å bekymre meg. Hun fortalte blant annet om en elev som hadde levert en tidligere besvarelse i sidemål som eksamenssvar, og da hadde sensor tatt kontakt med skolen for å oppklare dette.    

 

Hvis sensor er skikkelig kjip, så kanskje, muligens du går ned en karakter. De fleste som er sensor ønsker jo å gi høyeste karakter. Tror du har lite å bekymre deg for.

 

Vet du hvordan det er dersom man ikke har hatt med kilder? 

 

 

Bruk av egne kilder og et godt oppsett er et eget kompetansemål på eksamen, og det vektlegges naturlig nok ikke positivt hvis du ikke har med kilder. Tror at hvis sensor mener du vipper mellom to karakterer, vipper han deg ned pga. dette. Lite trolig at du går ned en hel karakter pga. det, men vanskelig å vite hva din sensor kommer til å mene og kilder og kildebruk.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg hadde også eksamen i hovedmål.

 

Merkelig nok klarte jeg å oppgi feil oppgavenummer. Valgte oppgave 4, men nå oppdaget jeg at jeg merket oppgaven som "langsvarsoppgave 1".

 

På den andre siden merket jeg oppgaven med "kreativ tekst" som oppgave 4 ber om, ikke "tolkning" som oppgave 1 ber om. Og i kildene henviste jeg jo til de to vedleggene for nettopp oppgave 4.

 

Leste en artikkel i aftenbladet fra 2004 der en elev fikk stryk for å gjøre nettopp det jeg gjorde. Jeg har 6 i standpunkt i dette faget, og tror besvarelsen jeg leverte er sterk nok til å forsvare denne karakteren. Derfor blir det selvfølgelig utrolig kjipt dersom dette blir saken i mitt tilfelle også..  http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/jobb/Skrev-feil-nummer_-strok-til-eksamen-2790008.html

 

Hva tenker dere? Snakket med studielederen på skolen angående dette og hun trodde selv at jeg ikke hadde grunn til å bekymre meg. Hun fortalte blant annet om en elev som hadde levert en tidligere besvarelse i sidemål som eksamenssvar, og da hadde sensor tatt kontakt med skolen for å oppklare dette.    

 

Hvis sensor er skikkelig kjip, så kanskje, muligens du går ned en karakter. De fleste som er sensor ønsker jo å gi høyeste karakter. Tror du har lite å bekymre deg for.

 

Vet du hvordan det er dersom man ikke har hatt med kilder? 

 

 

Bruk av egne kilder og et godt oppsett er et eget kompetansemål på eksamen, og det vektlegges naturlig nok ikke positivt hvis du ikke har med kilder. Tror at hvis sensor mener du vipper mellom to karakterer, vipper han deg ned pga. dette. Lite trolig at du går ned en hel karakter pga. det, men vanskelig å vite hva din sensor kommer til å mene og kilder og kildebruk.

 

Hva om man har glemt å skrive inn det ene tekstvedlegget som det sto at man skulle bruke da, når det kommer tydelig frem i teksten at du har brukt dette? 

Når du ellers har med de andre kildene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...