Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

skriftlig eksamen i hovedmål - VG3 2016


Anbefalte innlegg

 

Jeg tolket eplet som en allusjon til Eva og Adam i Bibelen. Hun hadde jo med seg eplet hele tiden, men tok aldri en bit av det, selv om fristelsen var der. Jeg tolket imidlertid ikke at det var selvmord han tok. Haha, det falt meg rett og slett ikke bare inn. Men er nokså fornøyd med analysen min ellers. Det er jo ikke alle ting som skal være med heller, hvis dine momenter er gode og godt begrunnet så skal det være godt nok til en god karakter. Eller hva synes dere?

Shit, hvordan klarte jeg å ikke komme på det? Jeg satt sikkert i en halvtime og funderte hva eplet egentlig kunne bety, men tenkte aldri på at det kunne ha noe med Bibelen å gjøre.. Tydelig at jeg burde lest mer Bibelhistorie, som den ateisten jeg er.

 

Det er jo åpent for tolkning! Det var bare det eneste som falt meg inn rett og slett, selv om jeg ikke er en veldig kristen person.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Herregud hvor dårlig dette gikk. Jeg valgte oppgave tre, på grunn av at de andre sjangrene hadde jeg aldri jobbet med før.... Skrev for det meste om fortellermåte, og situasjoner og drøftet til slutt hvordan dette har bidratt til hvordan samfunnet er i dag. Føler det ble masse rot, og sikkert helt feil utifra oppgaven. Bli sikkert karakter 2, hvis ikke stryk. Samme for meg egentlig, når jeg er så dårlig til å skrive norsk oppgaver passer jeg heller ikke til å starte på høgskole. Ganske skuffende, men viktig å se innse egne begrensinger.

Jeg føler med deg... Gikk ikke noe særlig bra

 

Valgte du oppgave 3? 

Lenke til kommentar

Jeg valgte også oppgaven med å tolke novellen. Ønsket helst en artikkeloppgave, men tekstene i vedleggene virket helt håpløse for meg. Tror det gikk helt elendig. Jeg ligger vanligvis på 4 i norsk, men sliter alltid med tentamen/eksamen grunnet for liten tid. Jeg er så utrolig treg til å skrive/finne ideer, og i dag var intet unntak, satt alene igjen til slutt. Lite motiverende å se alle andre skrive i ett, mens jeg trengte alle fem timene bare for å levere et ok kortsvar og en syltynn suppe av en analyse. Norsk eksamen er virkelig ikke min greie...

Lenke til kommentar

Jeg valgte den fjerde oppgaven, å skrive en kreativ tekst. Har en følelse av at det kanskje var en litt dårlig ide, da jeg har hørt at den typen oppgaver vanligvis er de enkleste og dermed fører til en lavere karakter. Selv om jeg ble ganske fornøyd med det jeg skrev. 

 

Ble egentlig veldig skuffet over oppgavene. Likte ingen av dem. Hadde så veldig håpet på en retorisk analyse, da det er det jeg er best til.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg valgte den fjerde oppgaven, å skrive en kreativ tekst. Har en følelse av at det kanskje var en litt dårlig ide, da jeg har hørt at den typen oppgaver vanligvis er de enkleste og dermed fører til en lavere karakter. Selv om jeg ble ganske fornøyd med det jeg skrev. 

 

Ble egentlig veldig skuffet over oppgavene. Likte ingen av dem. Hadde så veldig håpet på en retorisk analyse, da det er det jeg er best til.  

hvordan tolket du de tekstene?

Lenke til kommentar

 

Jeg valgte den fjerde oppgaven, å skrive en kreativ tekst. Har en følelse av at det kanskje var en litt dårlig ide, da jeg har hørt at den typen oppgaver vanligvis er de enkleste og dermed fører til en lavere karakter. Selv om jeg ble ganske fornøyd med det jeg skrev. 

 

Ble egentlig veldig skuffet over oppgavene. Likte ingen av dem. Hadde så veldig håpet på en retorisk analyse, da det er det jeg er best til.  

hvordan tolket du de tekstene?

 

Man skulle vel ikke tolke de noe særlig. Jeg satte temaet til kjærlighet, noe som vel ikke er så vanskelig å tenke seg til. Derfor valgte jeg å skrive et essay om kjærlighet.

Lenke til kommentar

Jeg valgte den fjerde oppgaven, å skrive en kreativ tekst. Har en følelse av at det kanskje var en litt dårlig ide, da jeg har hørt at den typen oppgaver vanligvis er de enkleste og dermed fører til en lavere karakter. Selv om jeg ble ganske fornøyd med det jeg skrev. 

 

Ble egentlig veldig skuffet over oppgavene. Likte ingen av dem. Hadde så veldig håpet på en retorisk analyse, da det er det jeg er best til.

 

Skrev også oppgave 4. Stemmer det at slike oppgaver gjerne fører til en dårlig karakter? Vi gikk nok på en smell ved å velge den oppgaven :(

Lenke til kommentar

 

Jeg valgte den fjerde oppgaven, å skrive en kreativ tekst. Har en følelse av at det kanskje var en litt dårlig ide, da jeg har hørt at den typen oppgaver vanligvis er de enkleste og dermed fører til en lavere karakter. Selv om jeg ble ganske fornøyd med det jeg skrev. 

 

Ble egentlig veldig skuffet over oppgavene. Likte ingen av dem. Hadde så veldig håpet på en retorisk analyse, da det er det jeg er best til.

Skrev også oppgave 4. Stemmer det at slike oppgaver gjerne fører til en dårlig karakter? Vi gikk nok på en smell ved å velge den oppgaven :(

 

Nå er jeg langt ifra noen ekspert på dette området, men mener lærerne har sagt at det er den vanskeligste sjangeren, og at mange velger den på grunn av at de tror de kan skrive en fortelling på den. Den viktigste skriveegenskapen på kreative tekster er vell at du kan å bruke språklige virkemidler? 

Lenke til kommentar

Tok også oppgave 2. Tenkte meg der var jeg i allfall sikker med å ikke stryke. Ganske fornøyd selv med hva jeg skrev men man vet aldri. Jeg tolket også eplet symbolsk. Jeg tenkte meg det var symbolet på at den som venter på noe godt, venter ikke forgjves. Fordi hun gledet seg stadig til å ta bit av den. Jeg tolket også novella som om mannen tok selvmord. Fordi for tyske soldatene var det konsekvenser av handlingene dine uansett om du viser nåde til en liten jente.

Lenke til kommentar

Noen som skrev oppgave 3, og kan fortelle litt om hvordan du/dere utførte den?

Jeg valgte oppgave 3, men tror jeg bommet på oppgaven. Skrev først litt om naturalisme og realisme, og deretter (svært) få trekk til hver av vedleggene. Skrev for det meste om livssituasjonen og skjebnen til hovedpersonene i mannfolk og helvetesild, og litt om hvordan determinismen kommer til uttrykk i mannfolk og gjengangere. Har analysert gjengangere før, men jeg måtte jo finne trekk ut fra den korte dialogen mellom Regina og Engstrand, og jeg fant rett og slett ingenting. Hvordan løste du oppgaven? 

Lenke til kommentar

Jeg skrev om fortellermåten i alle tekstene, hvordan realismen og nyrealismen så på fremtiden og hvordan dette kom til uttrykk i tekstene. I tillegg skrev jeg om problemstillingene i tekstene, og drøftet litt tekstene hvordan dette har bidratt til å endre samfunnet i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg valgte den fjerde oppgaven, å skrive en kreativ tekst. Har en følelse av at det kanskje var en litt dårlig ide, da jeg har hørt at den typen oppgaver vanligvis er de enkleste og dermed fører til en lavere karakter. Selv om jeg ble ganske fornøyd med det jeg skrev. 

 

Ble egentlig veldig skuffet over oppgavene. Likte ingen av dem. Hadde så veldig håpet på en retorisk analyse, da det er det jeg er best til.

Skrev også oppgave 4. Stemmer det at slike oppgaver gjerne fører til en dårlig karakter? Vi gikk nok på en smell ved å velge den oppgaven :(

 

Nå er jeg langt ifra noen ekspert på dette området, men mener lærerne har sagt at det er den vanskeligste sjangeren, og at mange velger den på grunn av at de tror de kan skrive en fortelling på den. Den viktigste skriveegenskapen på kreative tekster er vell at du kan å bruke språklige virkemidler? 

 

 

Godt å høre :) Hadde vel innslag av noen språklige virkemidler, hehe

Lenke til kommentar

 

 

Jeg valgte den fjerde oppgaven, å skrive en kreativ tekst. Har en følelse av at det kanskje var en litt dårlig ide, da jeg har hørt at den typen oppgaver vanligvis er de enkleste og dermed fører til en lavere karakter. Selv om jeg ble ganske fornøyd med det jeg skrev. 

 

Ble egentlig veldig skuffet over oppgavene. Likte ingen av dem. Hadde så veldig håpet på en retorisk analyse, da det er det jeg er best til.

Skrev også oppgave 4. Stemmer det at slike oppgaver gjerne fører til en dårlig karakter? Vi gikk nok på en smell ved å velge den oppgaven :(

 

Nå er jeg langt ifra noen ekspert på dette området, men mener lærerne har sagt at det er den vanskeligste sjangeren, og at mange velger den på grunn av at de tror de kan skrive en fortelling på den. Den viktigste skriveegenskapen på kreative tekster er vell at du kan å bruke språklige virkemidler? 

 

Det er vel mulig. Det om at det var den enkleste og sånn er bare noe jeg har hørt fra medelever. Og man kan vel skrive en fortelling? Det er jo innenfor det kreative, men er nok vanskelig å gjøre bra. Derfor bør man vel foretrekke essay. Dikt er vel også under den kreative sjangeren. 

Lenke til kommentar

 

Noen som skrev oppgave 3, og kan fortelle litt om hvordan du/dere utførte den?

Jeg valgte oppgave 3, men tror jeg bommet på oppgaven. Skrev først litt om naturalisme og realisme, og deretter (svært) få trekk til hver av vedleggene. Skrev for det meste om livssituasjonen og skjebnen til hovedpersonene i mannfolk og helvetesild, og litt om hvordan determinismen kommer til uttrykk i mannfolk og gjengangere. Har analysert gjengangere før, men jeg måtte jo finne trekk ut fra den korte dialogen mellom Regina og Engstrand, og jeg fant rett og slett ingenting. Hvordan løste du oppgaven? 

 

 

 

Mellom Regina og Engstrand sa jeg at man måtte lese mellom linjene for å få med seg alt. F.eks. så sa regina at den unge herren lå oppe og sov, som kan tolkes til at han har vært på fest, slik som engstrand også var. Det var et realistisk trekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...