Gå til innhold

Multicom Arctic W970L til mamma?


Anbefalte innlegg

Regner med det er bare få dager igjen før Norsk Museum kommer og konfiskerer den bærbare pc'n mamma bruker i dag, så tenkte det var på tide å kjøpe en ny. Denne pc'n vil ha svært enkel bruk:
- Generell surfing på internett

- Kopiere inn bilder fra ferier

og jeg tror det skulle dekke 99,9% av hva denne pc'n brukes til i dag. Multicom Arctic W970L ser jo ut som en billig og fin pc til dette formålet. Kanskje et ørlite minus at den bare har 250gb lagringsplass, men dette kan man jo veie opp for med eksterne disker eller minnepinner. Ellers så ser den jo grei ut? Eneste kravet er at den pc'n skal være 17".

 

Har ikke fulgt med, eller er oppdatert, på hvordan det er med bærbare maskiner om dagen, så hadde håpet på innspill fra dere :)

 

http://www.multicom.no/multicom-arctic-w970l-173-hd/cat-p/c100561/p10631735

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den har mange fordeler som matt skjerm, vifteløs design, SSD og nok RAM ferdig fra butikk. Men prosessoren er nesten den treigeste du får kjøpt blandt 17-tommere. Jeg vil faktisk gå så langt å si at dersom den supergamle laptopen har 17" widescreen så er sjansen tilstede for at den har like rask prosessor som denne.

 

Har selv en 9 år gammel laptop som ytelsessmessig ville vært på nivå med denne om jeg bare hadde satt inn en SSD og oppgradert RAM (stopper dog på 4GB). Men den er langt fra lydløs.

 

Nå vet ikke jeg hvor ille laptopen egentlig er for det er jo tydelig at beskrivelsen din er overdreven. Hvis mulig foreslår jeg at hun beholder den litt lengre og sparer til noe litt bedre. Kanskje du kan installere Windows på nytt eller installere en linux (Xubuntu) for å gjøre den litt raskere.

 

Det er også andre laptoper i samme prisklassen med vesentlig raskere prosessor. Men de har mindre RAM og/eller mangler SSD. Dette kan dog oppgraderes senere.

 

 

Edit: Et alternativ kan være denne. Den har raskere prosessor og fortsatt SSD. Det betyr at den ikke trenger oppgradering for å bli brukbar, men du har muligheten der om det blir behov for mer RAM eller lagring. Ulempen er at den har blank skjerm og elendig tastatur.

Endret av Kongeskipet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange takk for advarslene! Var ikke klar over at den CPU'en var så treg, og jeg så meg sikkert også litt blind på at den hadde matt skjerm, ssd og 8gb ram.

Det er forsåvidt ikke noe budsjett når det gjelder denne maskinen, men er kanskje mer jeg som heller mot å kjøpe en litt rimeligere maskin siden den ikke blir å ha noe krevende bruk. Hvis det er verdt det å gå opp i prisklasse med noen tusenlapper så tror jeg at vi heller går for det og er helt sikker på at mamma får en maskin som hun vil være fornøyd med. Kom gjerne med tips til andre maskiner som dere mener vil passe fint :)

Lenke til kommentar

Her er en liste der jeg har forsøkt å luke ut de treigeste prosessorene basert på denne lista.

 

Fra 5000kr får du i3, og fra 6000kr får du i5.

 

Hadde det ikke vært for at tastaturet sannsynligvis er like elendig som på den forrige PCen jeg foreslo, så ville jeg anbefalt denne med matt skjerm. Den kommer uten SSD, men det er ganske lett å oppgradere senere om det blir behov. Du kan jo prøve å finne en annen billig-lenovo med samme tastaturet i en butikk for å teste hvor ille det egentlig er.

 

Acer maskinene er værre å oppgradere, spesiellt E5-772/773. Men hvis hun aldri trenger større SSD enn 128GB kan jo denne være et alternativ.

 

Kunne vært interessant å vite ca. specs til den hun har nå. Kanskje det er håp for den enda.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Acer maskinene er værre å oppgradere, spesiellt E5-772/773. Men hvis hun aldri trenger større SSD enn 128GB kan jo denne være et alternativ.

 

Kunne vært interessant å vite ca. specs til den hun har nå. Kanskje det er håp for den enda.

Jeg var litt treg å svar her, må bare beklage det. Jeg ser for meg at det kan bli litt mas med bare 128GB SSD. Det kan bli litt kjedelig å finne minnepinner/eksterne disker for å se på bilder eller lignende, så tror det er like greit å gå for en snurredisk når jeg tenker meg litt om.

 

Ser ut som at budsjettet har økt litt(7500kr) siden hun tidligere i dag linket meg denne maskinen: https://www.komplett.no/product/882860/pc-nettbrett/pc-baerbar/alle-pc-er/acer-aspire-e5-773g-173-full-hd#

 

Skummet fort over den, og det ser vel greit ut?

Lenke til kommentar

Til 7500 får du også denne med 250GB SSD, og en generasjon eldre CPU. Vet ikke noe om kvaliteten.

http://www.siba.no/data-nettbrett/laptop-barbar-pc/laptop-16-til-20-tommers-skjerm/asus-k751lx-t4040h-121587

 

Spesifikasjonene på Aceren ser ok ut. Sammenlignet med Lenovoen er den dyrere, vankeligere å oppgradere og har litt mindre RAM. Til gjengjeld har den bedre tastatur, skjermoppløsning og matt overflate. Når jeg ser denne testen ser det ikke så ekstremt vanskelig ut å oppgradere til SSD, men det kan være vanskelig/rissikabelt å få lirket av lokket om det sitter for godt fast i kontaktene.

 

Da jeg oppfordret til økning av budsjettet forventet jeg ikke dobbling. Ser jo nå at det er dårlig utvalg av rimelige 17-tommere. Hvis du bare styrer unna de dårligste prosessorene får du fortsatt maskiner som fungerer fint til bruken du beskriver,.

 

Men når du først vurderer så dyre PCer kan du også se på denne.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg ville også styrt unna multicom. Bruk prisjakt.no eller prisguide.no så finner du sikkert noe som passer.

 

Ikkke forvent 250GB SSD uten å måtte opp i omkring 10 000 kroner, velg "gammeldags" harddisk, "snurredisk". de kommer med mye mer plass for mye mindre pris. Nettsurfing er vel den minst krevende aktiviteten man kan utføre på en PC i dag. Celeron prosessor burde holde for det, men styr unna atom prosessorer. Jeg har selv en (riktignok stasjonær) PC med celeron 2957U prosessor og to kjerner i stua til å surfe på nett hjemme, og den har aldri noen problemer med nettsurfing eller avspilling av film fra internett.

 

Hva med denne? http://www.prisjakt.no/product.php?pu=3602491

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...