Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Import av nikotinholdig "e-juice"


Luringfax

Anbefalte innlegg

Hei og hopp.

 

Jeg studerer i England, og har erstattet snusen med e-sigarett mens jeg er her nede. Er nå i prosessen med å pakke til sommerferien hjem til Norge, men i det jeg slang oppi dampmaskinen min og et par små flasker med nikotin-væske, så kom jeg til å tenke på det havet av lover og regler som gjelder når det kommer til import/innførsel av disse sakene. 

 

Googlet litt og det førte til veldig blandede resultater. På helsedirektoratet (og tollen) sine sider står det blankt at innførsel av dette er ulovlig. 

 

Men et hav av andre forumposter og nyhetsartikler kommer med motstridende beskjeder. Som at man f. eks får lov dersom det er til eget forbruk i opp mot 3 mnd. 

 

Er det noen som har peiling på hva som egentlig gjelder? Jeg spør her siden det virker som lovene rundt dette er i konstant forandring, og det virker klin umulig å oppdatere seg før jeg drar om to dager. 

 

Kortversjon: Er det lov å ha med seg nikotinholdig e-juice til eget forbruk inn i Norge per dags dato?

Endret av Sjuskebabb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tobakksforbudforskriften § 2 jf. § 3 forbyr enhver import av tobakksprodukter (herunder nikotinholdig e-juice) som ikke er sigaretter, sigarer, sigarillos, røyketobakk, skråtobakk, og snus. 

 

Det gjelder et unntak, og det er nikotinprodukter som markedsføres for røykeavvenning og som er klassifisert som legemiddel, jf. § 4. Slike produkter kan man ha med seg en viss mengde av til personlig forbruk. Tollmyndighetene vil vanligvis kreve fremlagt legeerklæring eller resept på at e-juicen skal brukes for røykeavvenning

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tobakksforbudforskriften § 2 jf. § 3 forbyr enhver import av tobakksprodukter (herunder nikotinholdig e-juice) som ikke er sigaretter, sigarer, sigarillos, røyketobakk, skråtobakk, og snus. 

 

Det gjelder et unntak, og det er nikotinprodukter som markedsføres for røykeavvenning og som er klassifisert som legemiddel, jf. § 4. Slike produkter kan man ha med seg en viss mengde av til personlig forbruk. Tollmyndighetene vil vanligvis kreve fremlagt legeerklæring eller resept på at e-juicen skal brukes for røykeavvenning

 

Takk, det var det jeg også fant på toll.no. Men, og jeg prøver virkelig ikke å fremstå som irriterende, hvorfor er det så mange som helt uten problemer importerer dette greiene? Og "e-juice" på nett er jo relativt big business i Norge. 

 

Betyr dette at alt kjøp og salg av disse produktene er ulovlig? Et kjapt google-søk resulterer jo i titalls nettbutikker som baserer seg på å omsette disse greiene. Hvordan kan damping være så stor business i Norge om det i det hele tatt er ulovlig å bruke det?

Lenke til kommentar

Fordi de som selger e-juice ikke nødvendigvis er særlig interesserte i å gi en nøyaktig beskrivelse av produktet på forsendelsesdokumentene til tollmyndighetene. 

 

Det er også kun nikotinholdig e-juice som er forbudt - ikke "damperen", og heller ikke nikotinfri e-juice. 

Lenke til kommentar

Fordi de som selger e-juice ikke nødvendigvis er særlig interesserte i å gi en nøyaktig beskrivelse av produktet på forsendelsesdokumentene til tollmyndighetene. 

 

Det er også kun nikotinholdig e-juice som er forbudt - ikke "damperen", og heller ikke nikotinfri e-juice. 

 

Så det er ulovlig for meg å importere 10 ml til eget forbruk, men det er lov å omsette i nettbutikk? Jeg forstår at de kan trikse med å få forsendelsene inn i landet, men det er noe helt annet å åpenlyst omsette dette i en nettbutikk i storstilt grad siktet på det norske markedet?

 

Er det rart man blir forvirret. 

 

EDIT: Leser på dampshop.no sine nettsider at de er basert i, og har lager i Norge. ???

 

EDIT2: Så for å følge loven i dette tilfellet, så må jeg legge fra meg juicen i England fordi det er ulovlig å importere, og heller kjøpe juice fra Norge når jeg har kommet hjem? Dette er jo virkelig helt høl i huet.

Endret av Sjuskebabb
Lenke til kommentar

Hvis det er ulovlig for deg å importere (fordi det inneholder nikotin) er det også ulovlig å omsette i norsk nettbutikk (nettbutikken kan ikke selv importere). Dette kan obviously omgås ved å dropshippe fra utlandet og lyve på tolldeklarasjonen. 

 

Dampshop.no selger ikke e-juice med nikotin, ifølge nettsidene deres. 

 

For å følge loven i dette tilfellet må du enten legge igjen e-juicen i England, eller ta med deg nikotinfri e-juice; eller skaffe deg legeerklæring på at du trenger nikotinholdig e-juice i forbindelse med røykeslutt. 

Lenke til kommentar

Dampshop selger ikke juice med nikotin. Kun uten. Ihvertfall sist jeg var innom dem. Dermed er de helt fint innenfor alle regler.

 

Selv har jeg flydd både inn og ut av Norge flere ganger med nikontinholdig veske med meg, og det meste som har skjedd meg var et spørsmål om hva vesken var. Da jeg sa det var juice til e-sigaretten min (som jeg hadde i hånda) vinket de meg bare igjennom.

 

Jeg har også importert en hel del nikotin gjennom de siste årene til bruk i juice, og det har aldri blitt stoppet eller sendt tilbake. Vel, det har blitt midlertidig stoppet én gang, og så sendt videre etter tollen sjekket papirene. Men det går under "ikke stoppet" i min bok.

 

Det jeg prøver å si er at selv om reglene sort på hvitt sier én ting, så er det ikke det som blir håndholdt i de fleste tilfeller. Jeg har en link til en tråd om e-sigaretter i signaturen min hvor det er flere som har vært i dine sko - om du vil høre med flere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så import til privat bruk fra EØS / EU er plutselig blitt ulovlig?

 

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/tobakk-royk-og-snus/e-sigaretter-elektroniske-sigaretter-og-regelverk

 Hei og hopp, nå ble det livat her. Takk for hjelpen folkens, og erfaringer Lakus. Skal tråle meg igjennom tråden du linket nå.

 

Først og fremst så må jeg si at dampshop.no kun selger juice uten nikotin. Jeg kjente igjen alle merkene og smakene fra her til lands, og regnet med at det var de samme, men det viser seg selvfølgelig at de selger en modifisert utgave uten nikotin. My bad. 

 

Skabbetuss, det var den jeg lette etter, ja. De fleste av disse forumpostene jeg har lest sier at det er lovlig å innføre dersom det er til eget forbruk. Men alikevel, det er jo et paradoks siden loven klart og tydelig opplyser om at import er forbudt, bortsett fra om det er et legemiddelprodukt (hvilket impliserer at import av vanlig e-juice er ulovlig under alle omstendigheter?) og du har dokumentasjon fra lege. 

 

For et sirkus dette er. 

Endret av Sjuskebabb
Lenke til kommentar

 

Fordi de som selger e-juice ikke nødvendigvis er særlig interesserte i å gi en nøyaktig beskrivelse av produktet på forsendelsesdokumentene til tollmyndighetene.

 

Det er også kun nikotinholdig e-juice som er forbudt - ikke "damperen", og heller ikke nikotinfri e-juice.

Så det er ulovlig for meg å importere 10 ml til eget forbruk, men det er lov å omsette i nettbutikk? Jeg forstår at de kan trikse med å få forsendelsene inn i landet, men det er noe helt annet å åpenlyst omsette dette i en nettbutikk i storstilt grad siktet på det norske markedet?

 

Er det rart man blir forvirret.

 

EDIT: Leser på dampshop.no sine nettsider at de er basert i, og har lager i Norge. ???

 

EDIT2: Så for å følge loven i dette tilfellet, så må jeg legge fra meg juicen i England fordi det er ulovlig å importere, og heller kjøpe juice fra Norge når jeg har kommet hjem? Dette er jo virkelig helt høl i huet.

Ikke hør på han andre.

 

Du kan lovlig importere inntil 3 måneders forbruk av nikotininnholdig e juice. Det er et smutthull i loven. Tidligere måtte man vise fram papirer for røykeavvenning, men det er ikke lenger nødvendig.

Lenke til kommentar

 

 

Fordi de som selger e-juice ikke nødvendigvis er særlig interesserte i å gi en nøyaktig beskrivelse av produktet på forsendelsesdokumentene til tollmyndighetene.

 

Det er også kun nikotinholdig e-juice som er forbudt - ikke "damperen", og heller ikke nikotinfri e-juice.

Så det er ulovlig for meg å importere 10 ml til eget forbruk, men det er lov å omsette i nettbutikk? Jeg forstår at de kan trikse med å få forsendelsene inn i landet, men det er noe helt annet å åpenlyst omsette dette i en nettbutikk i storstilt grad siktet på det norske markedet?

 

Er det rart man blir forvirret.

 

EDIT: Leser på dampshop.no sine nettsider at de er basert i, og har lager i Norge. ???

 

EDIT2: Så for å følge loven i dette tilfellet, så må jeg legge fra meg juicen i England fordi det er ulovlig å importere, og heller kjøpe juice fra Norge når jeg har kommet hjem? Dette er jo virkelig helt høl i huet.

Ikke hør på han andre.

 

Du kan lovlig importere inntil 3 måneders forbruk av nikotininnholdig e juice. Det er et smutthull i loven. Tidligere måtte man vise fram papirer for røykeavvenning, men det er ikke lenger nødvendig.

 

Må si at jeg føler meg veldig conflicted her nå. 

 

Tror jeg tar med meg en liten mengde, også går jeg igjennom tollen og spør dem, før de spør meg. Verste som kan skje er vel at de sier nei og tar den fra meg. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Fordi de som selger e-juice ikke nødvendigvis er særlig interesserte i å gi en nøyaktig beskrivelse av produktet på forsendelsesdokumentene til tollmyndighetene.

 

Det er også kun nikotinholdig e-juice som er forbudt - ikke "damperen", og heller ikke nikotinfri e-juice.

Så det er ulovlig for meg å importere 10 ml til eget forbruk, men det er lov å omsette i nettbutikk? Jeg forstår at de kan trikse med å få forsendelsene inn i landet, men det er noe helt annet å åpenlyst omsette dette i en nettbutikk i storstilt grad siktet på det norske markedet?

 

Er det rart man blir forvirret.

 

EDIT: Leser på dampshop.no sine nettsider at de er basert i, og har lager i Norge. ???

 

EDIT2: Så for å følge loven i dette tilfellet, så må jeg legge fra meg juicen i England fordi det er ulovlig å importere, og heller kjøpe juice fra Norge når jeg har kommet hjem? Dette er jo virkelig helt høl i huet.

Ikke hør på han andre.

 

Du kan lovlig importere inntil 3 måneders forbruk av nikotininnholdig e juice. Det er et smutthull i loven. Tidligere måtte man vise fram papirer for røykeavvenning, men det er ikke lenger nødvendig.

Må si at jeg føler meg veldig conflicted her nå.

 

Tror jeg tar med meg en liten mengde, også går jeg igjennom tollen og spør dem, før de spør meg. Verste som kan skje er vel at de sier nei og tar den fra meg.

Det går fint å ta med over grensa :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Fordi de som selger e-juice ikke nødvendigvis er særlig interesserte i å gi en nøyaktig beskrivelse av produktet på forsendelsesdokumentene til tollmyndighetene.

 

Det er også kun nikotinholdig e-juice som er forbudt - ikke "damperen", og heller ikke nikotinfri e-juice.

Så det er ulovlig for meg å importere 10 ml til eget forbruk, men det er lov å omsette i nettbutikk? Jeg forstår at de kan trikse med å få forsendelsene inn i landet, men det er noe helt annet å åpenlyst omsette dette i en nettbutikk i storstilt grad siktet på det norske markedet?

 

Er det rart man blir forvirret.

 

EDIT: Leser på dampshop.no sine nettsider at de er basert i, og har lager i Norge. ???

 

EDIT2: Så for å følge loven i dette tilfellet, så må jeg legge fra meg juicen i England fordi det er ulovlig å importere, og heller kjøpe juice fra Norge når jeg har kommet hjem? Dette er jo virkelig helt høl i huet.

 

Ikke hør på han andre.

 

Du kan lovlig importere inntil 3 måneders forbruk av nikotininnholdig e juice. Det er et smutthull i loven. Tidligere måtte man vise fram papirer for røykeavvenning, men det er ikke lenger nødvendig.

 

Har du kilder på denne påstanden?
Lenke til kommentar

 

 

 

Fordi de som selger e-juice ikke nødvendigvis er særlig interesserte i å gi en nøyaktig beskrivelse av produktet på forsendelsesdokumentene til tollmyndighetene.

 

Det er også kun nikotinholdig e-juice som er forbudt - ikke "damperen", og heller ikke nikotinfri e-juice.

Så det er ulovlig for meg å importere 10 ml til eget forbruk, men det er lov å omsette i nettbutikk? Jeg forstår at de kan trikse med å få forsendelsene inn i landet, men det er noe helt annet å åpenlyst omsette dette i en nettbutikk i storstilt grad siktet på det norske markedet?

 

Er det rart man blir forvirret.

 

EDIT: Leser på dampshop.no sine nettsider at de er basert i, og har lager i Norge. ???

 

EDIT2: Så for å følge loven i dette tilfellet, så må jeg legge fra meg juicen i England fordi det er ulovlig å importere, og heller kjøpe juice fra Norge når jeg har kommet hjem? Dette er jo virkelig helt høl i huet.

Ikke hør på han andre.

 

Du kan lovlig importere inntil 3 måneders forbruk av nikotininnholdig e juice. Det er et smutthull i loven. Tidligere måtte man vise fram papirer for røykeavvenning, men det er ikke lenger nødvendig.

Har du kilder på denne påstanden?
Ikke som jeg greier å finne nå. Men jeg og mange titalls tusen dampere i Norge har gjort dette i flere år uten problemer.
Lenke til kommentar

Dette er på samme nivå som å hevde at "jeg og mange tiltalls tusen mennesker kjører daglig i 60 i 50-sonen uten problemer, ergo er det lovlig".

 

Altså tøv, og en logisk feilslutning som er så grov at du nesten burde blitt henvist til å sitte på gangen mens de voksne forklarte hvordan regelverket er. 

Endret av krikkert
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er på samme nivå som å hevde at "jeg og mange tiltalls tusen mennesker kjører daglig i 60 i 50-sonen uten problemer, ergo er det lovlig".

 

Altså tøv, og en logisk feilslutning som er så grov at du nesten burde blitt henvist til å sitte på gangen mens de voksne forklarte hvordan regelverket er.

Vel, loven sier at det er lov å importere inntil 3 måneders forburk til eget bruk, fra eu/eøs-land. Ja, den sier at nye nikotinprodukter ikke kan importeres, men dampevæske blir klassifisert som legemiddel for røykeavvenning og kan dermed importeres og dette er det "smutthullet" jeg snakket om.

 

Google litt rundt om 3 måneders forbruk. Jeg orker ikke å lete etter artikkelen som sier det, men kan gjøre det i morgen hvis det er så viktig. Nei jeg lyver ikke, hva hadde jeg tjent på det i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Loven sier at det er lov å importere legemidler inntil 3 måneders forbruk. Det vil si at du må, på forespørsel, kunne dokumentere at e-juicen er anskaffet som legemiddel, og at den er lovlig omsatt som sådan i innkjøpslandet. At du slipper unna hvis tollmyndighetene ikke kontrollerer vil ikke si at regelverket sier at du har gjort noe lovlig. 

 

Jeg sier ikke at du lyver. For å lyve må du vite at du tar feil. Jeg sier at du er uvitende. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det blir ikkje lovlig sjølv om du klarer å lure deg forbi tollen.

 

Blir du stoppa i tollen så hjelp det ikkje å berre hevde at "mange titalls tusen dampere i Norge har smuglet inn e-juice i fleire år utan å ha blitt tatt".

 

Om du bryt lova så kan du ha flaks og klare å unndra deg straff, særlig på områder der sannsynlegheita for å bli tatt er liten. Men du vil alltid risikere straff så lenge du bryt loven.

Lenke til kommentar

Det står i linken over her fra helsedirektoratet: Det kan være nødvendig å framvise legeattest. Det står ikke at det er et absolutt krav, men tollmyndighetene vil be om det hvis de av en eller annen grunn har behov for det. 

 

Vil man være på den sikre siden så reiser man med legeattest (jeg har ikke en slik, selv om jeg hamstrer på utenlandsturer), men jeg har aldri hørt om at noen har blitt avkrevd det. Jeg har heller aldri hørt om noen som har måttet framvise legeattest for nettbestillinger som er under tollgrensa. Mine pakker blir støtt og stadig åpnet i tollen, men jeg har på noe over to år med privatimport ikke hørt noe mer enn den tollklistrelappen på pakken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...