Gå til innhold

Tre bilgiganter har så langt sverget til hydrogen. Nå snuser de på eldrift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rekkeviddeangst er ikke et ord og ingen tenker på det når de kjøper bil... Joda, bare lukk øynene og tro at alle elbiler er Tesla 95 kWh og at de om to år har 200 kWh i et batteri på under 100 kg og til under 100 000 kr. Fakta er at både rekkeviddeangst og ladetidsangst er problemer for mange kjøpere. Ellers så tror jeg du har misforstått konseptet rekkeviddeforlenger. Det griper ikke inn i drivlinja slik du frykter. Det er heller ikke behov for en diger bensinmotor a la det vi har i rene bensinbiler. En rekkeviddeforlenger er mer å sammenligne med en webasto kupévarmer. Det skal være en relativt liten dings som bare har som oppgave å generere jevn lav effekt til batteriene. Ingen girkasse, ingen gasspådrag, ingen turtallsregulering, osv. En ren bensindrevet elgenerator.

 

Rekkevidden økes nok ikke nevneverdig i årene som kommer. Litt økning blir det, men ikke noe voldsomt. Det skyldes at det ikke er enkelt å øke energitettheten. Effekttettheten (potensiell minimal ladetid og potensiell toppeffekt) kommer derimot til å forbedres kraftig. Om 10 år kan du fortsatt forvente at maks rekkevidde er rundt 20 mil på de rimeligste modellene og rundt 50 mil på de dyreste. Selv om effekttettheten øker blir det ikke noe hvermansen får mye glede av. Ladeffekten vil begrenses av uttaket der man lader og laderen, ikke av batteriet. Toppeffekten begrenses av motorene, ikke av batteriet.

Jeg har ikke misforstått konseptet rekkeviddeforlenger, jeg vet godt hvordan det fungerer. Argumentet mitt var mer for å understreke fordelene med en ren elbil fremfor f.eks. hybrider og vanlige bensin- og dieselbiler. En rekkeviddeforlenger er som du sier, ganske liten og ikke en del av drivlinjen. Så den er forsåvidt grei.

 

Jeg ser argumentet ditt, problemet er bare at dagens politikk gjør biler som i3 med rekkeviddeforlenger altfor dyr til at folk bryr seg (full mva vs mva-fritak). Og bilene i seg selv er ikke laget for langturer. Det er ment som en bybil (BMW sine ord). Konkurrentene formulerer seg litt annerledes, men rekkevidden er fortsatt for kort for en bil nummer 1. Og de har ikke ting som hengerfeste, til tross for at bilene faktisk har bedre forrutsetninger enn bensin- og dieselbiler for dette. Sterkt chassis, mye dreiemoment etc.

 

Rekkeviddeangst og ladeangst er et problem. Jeg er helt enig. Det er et helvete å kjøre 40 mil med i3, tro meg. Spesielt når ladestasjonene har problemer.

 

Det har mer med at jeg ikke liker konseptet av en hybrid (eller rekkeviddeforlenger), fordi det undergraver de store fordelene med elbil. Dette gjelder helst hybrider, da en rekkeviddeforlenger tar like stor plass som en kjølebag/ryggsekk. Og jeg vil heller se seriøse elbiler enn at produsentene lager compliance-biler.

 

Når det kommer til rene elbiler så vil rekkevidden ift. min bil øke med 100 % i 2019. Jeg kjører nå 150 km på en lading, så det betyr at 300 km (som de markedsfører idag) vil være en realitet. Hvis man ser på EPA-sertifiseringen så stemmer den ganske godt overens med realistisk rekkevidde.

 

Så 300 km i 2019 er fortsatt ikke godt nok. Folk kjører ikke bare fra A til B, bare en handletur i byen vil tømme batteriet lett. De fleste produsenter er ikke interessert i å tilby lenger rekkevidde enn dette mest sannsynlig pga. kostnadene (batteriene er det mest kostbare i bilen).

 

Blir også interessant å se hva som skjer med Tesla. Klarer de å levere så vil vi nok se en eksplosjon av bilsalg fra dem. Mener jeg.

 

 

 

Men i realiteten er det jo ikke ett problem for de aller fleste, men det er innbakt i skallene våre at det er ett problem. Normal kjørelengde for personer pr dag er under 4 mil, noe alle elbiler rekker over. I årene som kommer kommer det flere modeller som har rekkevidder opp mot 10 gangen, da er problemet vekke for de aller fleste. Range extenders trengs egentlig bare for de som liker å kjøre 1000km uten å stoppe, eller ikke liker maten de har ved laderne osv. 

 

Jeg har aldri hørt om en elbileier som har rekkevidde angst, dog har jeg hørt om mange som ikke kjører elbil.

INGEN kjører langt daglig. Dette argumentet er helt meningsløst. Folk kjører kort daglig, fordi ingen finner seg jobb som de må kjøre 5 timer hver dag for å rekke. Men de fleste liker tanken på å kunne ta en roadtrip, ferie utenlands, eller besøke slektninger. Poenget er å kunne ha en bil som også tjener deg de ganger du ønsker å ta en langtur.

 

Jeg er elbileier. Har ikke rekkeviddeangst, fordi jeg vet inderlig godt hvor langt bilen går. Men min største klage på bilen ville vært rekkevidden. På andre plass kommer mangel på hengerfeste. Deretter plass. Og som Simen sier, de fleste med rekkeviddeangst lar heller vær å kjøpe elbil.

 

Hvis du er på bilforum så vil du se at nesten samtlige sier de skulle hatt lenger rekkevidde. Alle er interesserte når det er snakk om oppgradering av batteriet. Mange, som meg, kjøper elbil selv om de vet rekkevidden er for dårlig. Det er et springbrett til noe bedre. Jeg reserverte f.eks. Model 3 og planlegger å kjøpe den med ekstra stort batteri. Rekkevidden vil da være over 400 km.

 

 

 

Rekkevidde er et problem for de aller fleste. De aller fleste (ca 80%) velger noe annet en elbil og en gjenganger blant argumentene for valg av noe annet er nettopp rekkeviddeangst. Hadde elbilene hatt 1000 km rekkevidde eller 5 minutter ladetid ville elbilsalget nærmet seg 100%, men sånn er det jo ikke i realiteten. Folk kjøper ikke bare bil for å kunne bruke den på gjennomsnittlige hverdager. De vil også ha muligheten til å ha bilen med seg på mer spesielle dager. Mange misliker sterkt tanken på å måtte droppe bilferien for overskuelig fremtid enten det er sommer, påske, jul eller bare en langhelg nå eller da. Det er ikke-hverdagene lang rekkevidde handler om.

 

Da er det jo flott om man kan kjøre rent elektrisk på hverdagene uten å gi opp muligheten for bilferie, lengre transportetapper etc. Det er også flott med tanke på utslipp om de 80% som nå kjøper bensin/diesel-bil i stedet kan kjøre 95% elektrisk (hverdagene) og 5% på bensin (langturer). Nå vil sikkert noen rope ut om muligheten for leiebil, men det er som regel sånn at folk har feriene sine i de samme ukene av året. Leiebilselskapene kan selvsagt ikke dimensjonere bilparken sin etter ekstreme topper i etterspørselen så da vil svært mange bli skuffet over null tilgjengelige biler og avlyse/legge om planene. Rekkeviddeforlengere løser leiebilproblematikken.

 

At elbileiere ikke har rekkeviddeangst eller ladeangst er feil. Ta en titt på elbilforum.no og se antallet tråder om ferieplanlegging på bilens premisser, søken etter lademuligheter, hvor mye det fokuseres på rekkevidde for nye modeller, oppgraderingsmuligheter, batteri-foringelse etc.

 Helt enig. :) Og du har egentlig rett. Det er bedre å ha rekkeviddeforlengere noen år enn å kjøre brenselsbiler fremtil fullelektriske biler er tilstrekkelig.

 

 

Et eksempel er BMW i3 som øker rekkevidden neste måned med ca 50%, måten de gjør det på er bytte fra Samsung SDI sine 60 Ah celler til 94 Ah. Formfaktoren er den samme, kjemien inni er endret og vekten er omtrent den samme. De kunne om de ville øket med 100% da Samsung SDI i samme serien tilbyr 120 Ah med samme formfaktor.

125 Ah-cellene kommer ikke før i 2019. Da vil altså rekkevidden øke med 100 % ift. idag (2016-modellen).

 

 

 

 

 

Men en kan jo fint bruke de på langtur, altså de bilene som har litt rekevidde som nå kommer. Det er bare en illusjon at det er ett stort problem. Det er der problemet ligger, ikke i faktiske problemer. Når så du en elbil eier sist klage på rekkevidden? Jeg har ikke sett noen. Når så du en elbileier klage på ladetid? Jeg ser det aldri. 

 

For min del bruker jeg mye mindre tid på å "tanke" nå enn før, og aldri før har jeg vurdert bilferie, det gjør jeg nå. 

 

Forøvrig hadde jeg ikke takket nei til en brenselcelle til å produsere strøm når jeg er på langtur, men egentlig så har jeg ikke behov.

Det er bare Tesla sine biler som faktisk er gode å bruke på langturer. Jeg har hatt meg en 10-timers tur i i3-en, og det er ikke noe du blir veldig gira på. Spesielt når du ender opp med å bli så trøtt at du parkerer bilen. Og vips så er turen blitt på 17 timer.

 

Jeg snakker med elbilister daglig (forum), og rekkevidde er nummer 1 av nedsidene som nevnes.

 

Jeg hadde mange langturer med bensinbilen min før. Ulempen da var at det ble dyrt. Det å kjøre elbil samme distanse er billigere, men det koster fortsatt flere hundre kroner i lading, og det blir et par timer med lading til sammen.

 

Hvorfor ha benselcelle når du kan ha en mye mindre rekkeviddeforlenger i form av en liten mopedmotor?

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Sturle S: Har Tesla lansert batteribytteløsningen sin i Norge ennå? PHEV kan fylle tanken på minutter og gir på den måten "uendelig" rekkevidde med tilnærmet kontinuerlig kjøring.

 

Nei, og det kjem nok ikkje til å skje heller. Tesla hadde ein batteribytestasjon i California, men ingen brukte han. Hadde ikkje brukt han sjølv heller. Etter 5-6 timar køyring på norske vegar, treng eg ei pause. Eg hadde ikkje gidda å betale pengar for å skifte batteriet, for so å ta mat-/pisse-/kaffi-pause med fullt batteri, når eg berre kan plugge i, ta pausa og køyre vidare etterpå heilt gratis.

 

Jeg kjenner ikke til hvordan BMW i3 virker, men lurer på om det ikke er mulig å velge "spar på batteriet"-modus i forkant av fjelloverganger.

 

Ja, det er ein "battery hold"-modus elns. Men det greiaste er jo berre å lade. Du får det same problemet på motorveg. Når batteriet er tomt slit bilen med å komme over 80.

 

Ikke vri på mine ord og be meg dokumentere den vridde påstanden. Jeg sa at ca 80% velger fossilbiler i dag og at hovedargumentet mot elbilene som går igjen er rekkevidde, godt blandet med argumenter om mangel på hengerfeste, pris på de elbilene med lang rekkevidde. Jeg har også nevnt flere ganger forskjellen på reelle behov vs angst.

 

Då er det kunnskapar det skortar på, ikkje rekkjevidde. Det finst jo fleire elbilar med hengarfeste. Eg trur òg det skortar litt på sjølvinnsikt hjå mange. Ta ein langtur med familien på norske vegar og noter pausetid pr km med aktiv køyring.

 

Ellers så må jeg bestride påstanden om at prisene på elbiler går fort nedover. Da prater du antagelig om bruktkjøp av Leaf, Buddy eller Think. Teslas bunnmodell kostet ca 450 000 for 3 år siden. Nå må man ut med 630 000 for nåværende bunnmodell (S70, tohjulsdrift uten vinterdekk). Selv brukte 3 år gamle bunnmodeller (S60) går nå for mer enn det de kostet ny. Situasjonen er ikke så veldig annerledes for andre nybiler. Forklaringen er i stor grad valuta, men nå tjerner jo de fleste av oss sin lønn i kroner og da spiller det egentlig ikke noen rolle om hva kostnadsøkningen (eller stagnasjonen) skyldes. Eneste er at de som kjøpte Tesla for 3 år siden har tjent gode valutapenger om de selger nå, mens de som kjøper nytt nå muligens får med seg et stygt verdifall om valutaen svinger tilbake.

 

At den norske pesetasen^Wkrona snart er verdilaus er ein forstyrrande faktor. Det slår ut på alle bilprisar, men mest på elbilar fordi avgiftene på dei andre er fastsett i kroner. Nissan Leaf med 24 kWh batteri kosta sovidt eg hugsar over 250.000 i 2012. No får du den billigaste modellen ny under 200.000 (fram til 30. juni). Men det viktigaste er nye modellar som kjem på marknaden. Bilprodusentane likar ikkje å setje ned prisen på eksisterande modellar, fordi folk er meir skeptiske til å kjøpe bilar som fell fort i verdi.

 

Prisen på elbilbatteri har gått ned 60% på sju år, i fylgje TU. Tesla Model 3 kjem om to år med minimum 350 km rekkjevidde til ca 350.000 kroner. Opel Ampera-e kjem tidleg neste år med estimert 320 km rekkjevidde til ca 300.000 kroner. Mange andre har meldt seg på konkurransen utan å vere like konkret med pris og leveringstidspunkt. Rekkjevidda på over 300 km held med god margin til Oslo-Bergen eller Oslo-Trondheim med ei kaffi- og pissepause undervegs. Ingen bør få angst av det. Eg er sikker på at dei fleste tek ei pause undervegs på ein slik tur uansett.

 

Med omsyn til verdifall ville eg vere meir skeptisk til å kjøpe bensin- eller dieselbil i dag. Dei kan rase fort i pris etter kvart som elbilane vert billige nok til at alle vil ha elbil i staden. Nye bommar dukkar opp over alt med stadig høgare avgifter. Eg brukte eit år på å verte kvitt den gamle dieselbilen (ein Golf) etter å ha skifta til elbil, og måtte fire mykje på prisen. Eksosbilar er stadig mindre attraktive og vanskelegare å selje. Elbilen held seg mykje betre i pris enn dieselbilen gjorde.

Lenke til kommentar

Det har nå i ma

 

Hydrogen er ikke energi. Bare fordi det har hydrogen/hydrokarboner så må det fortsatt tilføres energi for kunne brukes til noe fornuftig. Hydrogenbiler vil altså være energibomber da de vil trenge store mengder tilført energi for å være den energibæreren den er. Om hydrogenbiler blir populært i verden, kommer Norge AS til å tjene grovt på det da naturgass er den energikilden som er best egnet til å lage den energien hydrogen skal være når den blir fylt på tanken. Nå husker jeg ikke hvordan den prosessen er, men det er fra start til slutt en dyr og tullete måte å få bilen til å gå framover.

Det har nå i mange år vært et problem i Norge, og en kostnad, og årsak til lavere opplevd velstand, at transport i byer, tettsteder og langs transportårer gir forurensning fra fossilbrennstoff.

Nå , som vi har muligheter for å gjøre noe med dette, med batteri-el og Hydrogen-el, lager man en konstruert motsetning og krangel ala PC og Mac. !

Noen setter pris på å lade "gratis" hjemme og kunne planlegge kjøremønsteret sitt. andre, som ikke er så gjerrige, vil gjerne være med på å redusere lokal forurensning ved å bruke Hydrogen og betale det samme som tidligere- men kjøre forurensningsfritt og fornybart.

Hele samfunnet Norge tjener på dette , med lavere lokal forurensning. Og fornybar kraft til begge deler har vi.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Nei, og det kjem nok ikkje til å skje heller. Tesla hadde ein batteribytestasjon i California, men ingen brukte han. Hadde ikkje brukt han sjølv heller. Etter 5-6 timar køyring på norske vegar, treng eg ei pause. Eg hadde ikkje gidda å betale pengar for å skifte batteriet, for so å ta mat-/pisse-/kaffi-pause med fullt batteri, når eg berre kan plugge i, ta pausa og køyre vidare etterpå heilt gratis.

Kanskje ikke så rart når Tesla plasserte stasjonen rett i nærheten av en hurtiglader og man måtte ha en invitasjon for å kunne bytte. Ser ut som TM nærmest la opp til at dette skulle feile.

 

Tesla battery swap at Harris Ranch? Not quite

 

tesla-harris-ranch-skitch.png

 

Lenke til kommentar

Nei, og det kjem nok ikkje til å skje heller. Tesla hadde ein batteribytestasjon i California, men ingen brukte han. Hadde ikkje brukt han sjølv heller. Etter 5-6 timar køyring på norske vegar, treng eg ei pause. Eg hadde ikkje gidda å betale pengar for å skifte batteriet, for so å ta mat-/pisse-/kaffi-pause med fullt batteri, når eg berre kan plugge i, ta pausa og køyre vidare etterpå heilt gratis.

Jepp, den idéen er satt på hylla.

 

 

Då er det kunnskapar det skortar på, ikkje rekkjevidde. Det finst jo fleire elbilar med hengarfeste. Eg trur òg det skortar litt på sjølvinnsikt hjå mange. Ta ein langtur med familien på norske vegar og noter pausetid pr km med aktiv køyring.

Nei, det finnes én og det er Model X. Du kan ettermontere det på f.eks. Leaf eller Model S, men det bryter trolig garantien.

 

Med Tesla sin rekkevidde så går det helt fint, man må regne med et par pauser uansett. Men med andre elbiler så er det mange ufrivillige pauser. Det kan også tvinge deg til å kjøre omveier for å få med deg ladere. Og det er ikke alltid billig å lade. Du betaler 2,5 kr per minutt, og visse "hurtigladere" lader ikke som en hurtiglader skal. Det pleier å ligge på 50 % hastighet hos meg. Noen ganger mer, mens andre ganger mindre.

 

 

Prisen på elbilbatteri har gått ned 60% på sju år, i fylgje TU. Tesla Model 3 kjem om to år med minimum 350 km rekkjevidde til ca 350.000 kroner. Opel Ampera-e kjem tidleg neste år med estimert 320 km rekkjevidde til ca 300.000 kroner. Mange andre har meldt seg på konkurransen utan å vere like konkret med pris og leveringstidspunkt. Rekkjevidda på over 300 km held med god margin til Oslo-Bergen eller Oslo-Trondheim med ei kaffi- og pissepause undervegs. Ingen bør få angst av det. Eg er sikker på at dei fleste tek ei pause undervegs på ein slik tur uansett.

293.000 pluss mva. (endelig pris i 2017) for Model 3. Opel Amera-e ser ut til å bli dyrere enn Model 3 og vil ha kortere rekkevidde. Den er også på størrelse med en BMW i3. Kan ikke akkurat måles med Tesla.

 

Problemet med kaffi- og pissepause er bare at du er ferdig før bilen har ladet opp igjen. Du står lett en halv time før batterinivået har nådd 80 % (på et 18.8 kW batteri vel og merke). Statistisk sett får jeg rundt 14 kW på en halvtime. Tilgjengelig batterikapasitet er 18.8 kW. Men har også opplevd at det tar en halvannen time å lade opp batteriet. Det kostet da 240 kr... For samme rekkevidde koster det omtrent halvparten å kjøre en 90-talls bensinbil. Det setter ting i perspektiv.

 

Ikke det at det er angstskapende, det er bare irriterende. Jeg tror de fleste elbileiere vet akkurat hvor mange kilometer bilen går og klarer å estimere inn variabler som temperatur og stigning.

 

Det er flott med elbil, men når det ikke er flott så koker det i toppetasjen for å si det mildt. F.eks. når du mister 1,5 time fordi ladestasjonen har problemer som ikke burde vært der (unngå BKK om dere har valget mellom dem og andre aktører). De er vel det eneste selskapet som ikke har vakttelefon, og det virker generelt som en ustabil og upålitelig tjeneste. Har du problemer på én stasjon så kan du ikke lade på noen av de andre pga. begrensninger på antall ladeøkter. Helt hull i hodet.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

På bildet av fyllestasjonen i artikkel står det skrevet 350 Bar på pumpa. Er det så at Mirai foreløpig ikke kan fylles til høyere trykk enn dette? Hvilken rekkevidde snakker vi om da? 

Den kan fylles med 700 bar, men mange av de litt eldre fyllestasjonene er ikke utstyrt med denne standarden.

 

Fyller du med 350 bar får du ca halv rekkevidde, altså noe sånt som 250 km.

Lenke til kommentar

Nei, det finnes en og det er Model X. Du kan ettermontere det på f.eks. Leaf eller Model S, men det bryter trolig garantien.

Du har også Kangoo og Buddy med hengerfeste. Men er enig i at det er mer praktisk når det er montert på en Model X.

 

Med Tesla sin rekkevidde så går det helt fint, man må regne med et par pauser uansett. Men med andre elbiler så er det mange ufrivillige pauser. Det kan også tvinge deg til å kjøre omveier for å få med deg ladere. Og det er ikke alltid billig å lade. Du betaler per minutter, og visse "hurtigladere" lader ikke som de skal. Det pleier å ligge på 50 % hastighet hos meg. Noen ganger mer, mens andre ganger mindre.

Helt klart bør de andre bilprodusentene kjøpe seg inn i Teslas ladenettverk og benytte samme betalingsløsning (altså forhåndsbetalt). De andre bilprodusentene har mer eller mindre fraskrevet seg ansvaret med lading, og det kunne fungert bedre.

 

Problemet med kaffi- og pissepause er bare at du er ferdig før bilen har ladet opp igjen. Du står lett en halv time før batterinivået har nådd 80 %. Statistisk sett får jeg rundt 14 kW på en halvtime. Tilgjengelig batterikapasitet er 18.8 kW. Men har også opplevd at det tar en halvannen time å lade opp batteriet. Det kostet da 240 kr... For samme rekkevidde koster det omtrent halvparten å kjøre en 90-talls bensinbil.

Dette vil bli betydelig mer brukervennlig når rekkevidden på alle elbilene kommer seg opp til området 400-800 km. (Kanskje 2025.) Det som betyr noe er egentlig ikke kW eller prosent. Det som betyr noe er hvor raskt man får tilstrekkelig med km for å nå destinasjonen. Kan man få 80% av 800 km på en halvtime så er det mer enn bra nok. Da kan man kjøre 1450 km på en dag med kun en pause på 30 minutter.
Lenke til kommentar

 

Då er det kunnskapar det skortar på, ikkje rekkjevidde. Det finst jo fleire elbilar med hengarfeste. Eg trur òg det skortar litt på sjølvinnsikt hjå mange. Ta ein langtur med familien på norske vegar og noter pausetid pr km med aktiv køyring.

Nei, det finnes én og det er Model X. Du kan ettermontere det på f.eks. Leaf eller Model S, men det bryter trolig garantien.

Feil. Buddy og Renault Kangoo kan i alle fall leverast med hengarfeste. Det er fleire, men eg hugsar ikkje alle i farten.

 

Med Tesla sin rekkevidde så går det helt fint, man må regne med et par pauser uansett. Men med andre elbiler så er det mange ufrivillige pauser. Det kan også tvinge deg til å kjøre omveier for å få med deg ladere. Og det er ikke alltid billig å lade. Du betaler 2,5 kr per minutt, og visse "hurtigladere" lader ikke som en hurtiglader skal. Det pleier å ligge på 50 % hastighet hos meg. Noen ganger mer, mens andre ganger mindre.

 

Har du kort rekkjevidde vert det sjølvsagt ein del pauser utover det som er normalt.

 

 

Prisen på elbilbatteri har gått ned 60% på sju år, i fylgje TU. Tesla Model 3 kjem om to år med minimum 350 km rekkjevidde til ca 350.000 kroner. Opel Ampera-e kjem tidleg neste år med estimert 320 km rekkjevidde til ca 300.000 kroner. Mange andre har meldt seg på konkurransen utan å vere like konkret med pris og leveringstidspunkt. Rekkjevidda på over 300 km held med god margin til Oslo-Bergen eller Oslo-Trondheim med ei kaffi- og pissepause undervegs. Ingen bør få angst av det. Eg er sikker på at dei fleste tek ei pause undervegs på ein slik tur uansett.

293.000 pluss mva. (endelig pris i 2017) for Model 3. Opel Amera-e ser ut til å bli dyrere enn Model 3 og vil ha kortere rekkevidde. Den er også på størrelse med en BMW i3. Kan ikke akkurat måles med Tesla.

Likevel eit prov på at bilar med rekkjevidde som ikkje bør framkalle angst vert stadig meir tilgjengelege for dei fleste. (Det er ikkje mva på elbilar, heller ikkje i 2017 eller 2018, so du treng ikkje leggje til mva.)

 

Problemet med kaffi- og pissepause er bare at du er ferdig før bilen har ladet opp igjen. Du står lett en halv time før batterinivået har nådd 80 % (på et 18.8 kW batteri vel og merke). Statistisk sett får jeg rundt 14 kW på en halvtime. Tilgjengelig batterikapasitet er 18.8 kW. Men har også opplevd at det tar en halvannen time å lade opp batteriet. Det kostet da 240 kr... For samme rekkevidde koster det omtrent halvparten å kjøre en 90-talls bensinbil. Det setter ting i perspektiv.

 

Jaudå, men dette er litt ute av kontekst når eg skreiv om bilar med mykje større batteri og rekkjevidde. Med tre gongar større batteri tek det framleis ein halvtime å lade til 80%, so lenge ladaren kan levere høg nok effekt, men du hadde sannsynlegvis klart deg med ein del mindre enn det for å komme deg heilt fram, eller til neste stad det er naturleg å ta pause.

 

Ikke det at det er angstskapende, det er bare irriterende. Jeg tror de fleste elbileiere vet akkurat hvor mange kilometer bilen går og klarer å estimere inn variabler som temperatur og stigning.

 

Jepp, og eg har vorte veldig god til å rekne på og køyre akkurat på tida frå Haukås til Oppedal..

 

Det er flott med elbil, men når det ikke er flott så koker det i toppetasjen for å si det mildt. F.eks. når du mister 1,5 time fordi ladestasjonen har problemer som ikke burde vært der (unngå BKK om dere har valget mellom dem og andre aktører). De er vel det eneste selskapet som ikke har vakttelefon, og det virker generelt som en ustabil og upålitelig tjeneste. Har du problemer på én stasjon så kan du ikke lade på noen av de andre pga. begrensninger på antall ladeøkter. Helt hull i hodet.

 

Har sett køer av frustrerte Leaf-eigarar ved ladestasjonen til BKK på ferjekaia i Oppedal, ja. Når CHAdeMO ikkje fungerer tek turen til Bergen brått veldig lang tid. Neste hurtigladar er i Knarvik, trur eg.
Lenke til kommentar

Du har også Kangoo og Buddy med hengerfeste. Men er enig i at det er mer praktisk når det er montert på en Model X.

Feil. Buddy og Renault Kangoo kan i alle fall leverast med hengarfeste. Det er fleire, men eg hugsar ikkje alle i farten.

Buddy trekker 300 kg. Den teller ikke. Kangoo trekker latterlige 374 kg. Så den teller heller ikke.

 

 

 

Har du kort rekkjevidde vert det sjølvsagt ein del pauser utover det som er normalt.

Ergo, rekkevidden er et problem i de fleste elbiler.

 

 

 

Likevel eit prov på at bilar med rekkjevidde som ikkje bør framkalle angst vert stadig meir tilgjengelege for dei fleste. (Det er ikkje mva på elbilar, heller ikkje i 2017 eller 2018, so du treng ikkje leggje til mva.)

Joda, men de fleste merkene er ikke interessert i å konkurrere med Tesla enda, det er synd.

 

Jeg skrev det slik fordi man vet ikke om mva-fritaket reduseres eller tas bort. Og siden du nevnte 350.000 som pris, noe jeg fant underlig.

 

 

Jaudå, men dette er litt ute av kontekst når eg skreiv om bilar med mykje større batteri og rekkjevidde. Med tre gongar større batteri tek det framleis ein halvtime å lade til 80%, so lenge ladaren kan levere høg nok effekt, men du hadde sannsynlegvis klart deg med ein del mindre enn det for å komme deg heilt fram, eller til neste stad det er naturleg å ta pause.

Joda, men mange liker å komme seg kjapt frem og ikke ta pauser. Personlig pleier jeg å kjøre i et strekk (altså når jeg hadde bensinbilen). Det er ikke aktuelt med bilen jeg har nå. Det blir derimot veldig aktuelt når jeg får Teslaen. ;)

 

Hadde rekkevidden vært 3-4 ganger så høy så hadde jeg tatt Europa-tur. Har lyst å prøve det som en utfordring, men vet ikke om jeg gidder. :p

 

 

 

Jepp, og eg har vorte veldig god til å rekne på og køyre akkurat på tida frå Haukås til Oppedal..

Har sett køer av frustrerte Leaf-eigarar ved ladestasjonen til BKK på ferjekaia i Oppedal, ja. Når CHAdeMO ikkje fungerer tek turen til Bergen brått veldig lang tid. Neste hurtigladar er i Knarvik, trur eg.

 

 Ja, sto en liten time første gangen der bare for å få kontakt med serverene deres... Og det er bare en lader, pluss en flexilader... Skjønner ikke hvorfor Enova ikke har lyst ut denne strekningen.

 

Det er en før Knarvik, på Romarheim. ;)

 

 

 

 

Helt klart bør de andre bilprodusentene kjøpe seg inn i Teslas ladenettverk og benytte samme betalingsløsning (altså forhåndsbetalt). De andre bilprodusentene har mer eller mindre fraskrevet seg ansvaret med lading, og det kunne fungert bedre.

Hadde nok vært strategisk å tatt imot tilbudet til Tesla når de rakte ut en hånd. Problemet er at de tenker profitt, ikke etikk og bærekraftighet.

 

 

Dette vil bli betydelig mer brukervennlig når rekkevidden på alle elbilene kommer seg opp til området 400-800 km. (Kanskje 2025.) Det som betyr noe er egentlig ikke kW eller prosent. Det som betyr noe er hvor raskt man får tilstrekkelig med km for å nå destinasjonen. Kan man få 80% av 800 km på en halvtime så er det mer enn bra nok. Da kan man kjøre 1450 km på en dag med kun en pause på 30 minutter.

Nyeste Model S har nådd 473 km EPA-estimat. Større batterier er på vei, så det er ikke lenge før vi når 500 km.

 

Det begynner nok å skje ting i 2021-ish, ser ut til at BMW sin i5 kommer da. Nissan jobber også med andre generasjons Leaf. Så det kommer nok til å ta litt tid før de produsentene er seriøse om elbiler.

 

Enig i at ladehastighet har stor betydning, men i bunn og grunn så må man ha en solid rekkevidde. Porsche har f.eks. høye ambisjoner om ladehastighet. Kanskje vil vi se et strategisk samarbeid mellom dem og Tesla? Daimler og Toyota har jo jobbet tett med Tesla. Flere av deres biler har f.eks. Tesla drivlinje og batterier. De første årene kunne man også se at Tesla brukte samme girspake som Mercedes.

Lenke til kommentar

Det begynner nok å skje ting i 2021-ish, ser ut til at BMW sin i5 kommer da. Nissan jobber også med andre generasjons Leaf. Så det kommer nok til å ta litt tid før de produsentene er seriøse om elbiler.

Du vil nok kunne velge i 5-10 elbiler med EPA rekkevidde i området 400-800 km før 2020. Nye Leaf, Model S, Model X, Model 3, Model Y, Ampera-e, osv. I perioden 2020-2025 må de andre bilselskapene komme på banen.

 

Enig i at ladehastighet har stor betydning, men i bunn og grunn så må man ha en solid rekkevidde. Porsche har f.eks. høye ambisjoner om ladehastighet. Kanskje vil vi se et strategisk samarbeid mellom dem og Tesla? Daimler og Toyota har jo jobbet tett med Tesla. Flere av deres biler har f.eks. Tesla drivlinje og batterier. De første årene kunne man også se at Tesla brukte samme girspake som Mercedes.

Om det blir et samarbeid vil det nok være Porsche som dropper sin egen løsning til fordel for Tesla's løsning. Det Porsche har snakket om er å gå til 800V lading, noe som ikke støttes av en eneste hurtiglader eller bil i dag. Hvis Porsche alene skal stå for utbyggingen av et slikt ladenettverk så ville det bli rullet ut alt for tregt. I tillegg er det ikke uproblematisk med 800V. Ved spenninger over 500V kan man f.eks ikke ukritisk benytte vann for slukking av en brann. Og for Teslas del ville de måtte omkonfigurere batteripakkene betydelig, og lage nye ladere og invertere. Det toget har kjørt for Model 3.

 

En positiv side er at en lader som støtter 800V vil fortsatt kunne benyttes til å lade elbiler med ~400V batteri, så reverskompatibilitet er ikke en utfordring, men jeg tenker sjansen er svært liten for at det blir en realitet med det første.

Lenke til kommentar

Du vil nok kunne velge i 5-10 elbiler med EPA rekkevidde i området 400-800 km før 2020. Nye Leaf, Model S, Model X, Model 3, Model Y, Ampera-e, osv. I perioden 2020-2025 må de andre bilselskapene komme på banen.

Tror jeg neppe. Om du snakker NEDC-tall så kanskje, men det regner jeg med du ikke gjør. Tesla vil ligge i det området, det vet vi allerede. Jeg tror nok noen selskaper vil utfordre Tesla tidligere, men ikke slik at vi har 5-10 biler med rekkevidde på 400-800 km. Min spådom er at normen for ikke-Tesla er 300-400 km før 2020.

 

Jeg bruker altså EPA eller praktisk rekkevidde som mål. NEDC er i praksis diffust og misvisende. En direkte løgn om man setter det på spissen.

 

Sier ikke neitakk om det viser seg å stemme. Vi kan snakkes i 2020 og se hvem som har rett. :p

 

 

 

Om det blir et samarbeid vil det nok være Porsche som dropper sin egen løsning til fordel for Tesla's løsning. Det Porsche har snakket om er å gå til 800V lading, noe som ikke støttes av en eneste hurtiglader eller bil i dag. Hvis Porsche alene skal stå for utbyggingen av et slikt ladenettverk så ville det bli rullet ut alt for tregt. I tillegg er det ikke uproblematisk med 800V. Ved spenninger over 500V kan man f.eks ikke ukritisk benytte vann for slukking av en brann. Og for Teslas del ville de måtte omkonfigurere batteripakkene betydelig, og lage nye ladere og invertere. Det toget har kjørt for Model 3.

 

En positiv side er at en lader som støtter 800V vil fortsatt kunne benyttes til å lade elbiler med ~400V batteri, så reverskompatibilitet er ikke en utfordring, men jeg tenker sjansen er svært liten for at det blir en realitet med det første.

Porsche-kommentaren var ikke helt seriøst ment, var heller jeg som lekte med spekulative tanker. Jeg vet ikke en gang hvilken økonomisk kraft Porsche har, men jeg antar at de er godt utstyrt.

 

Har ikke så mye mer jeg vil tilføye enn at jeg ser logikken din. Og at det er en spennende tid.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Elbileiere som ikke gidder å lade på grunn av dårlig tilgjengelighet? :p Det er riktignok et argument mot PHEV men ikke det samme problemet som for BEV slik du skrev.

Mulig jeg formulerte meg dårlig, men jeg mente at de som har ladeutfordringer hjemme heller velger en fossilbil eller en PHEV (men kjører den da hovedsaklig på fossil) enn en BEV, derfor har jeg også argumentert for at dersom man ønsker en endring i retning av elektrifisert persontransport tror jeg nøkkelen er ladeinfrastuktur, både tilgjengelige sakteladere i boområder og bedre tilgjengelighet av destinasjonsladere og hurtigladere når man er ute på veien.

 

Et utbygget ladenettverk vil stimulere til mer lading av både PHEV og BEV, men sammen med fremtidens utvidet rekkevidde faller nytten til en PHEV mer og mer bort?

 

Jeg tror ikke vi er veldig uenige, jeg er f.eks. enig i at det p.t. er en rekkeviddeangst, jeg er selv et eksempel på det. Jeg sitter på gjerdet til å skaffe meg en billig elbil selv, og det er utelukkende pga at jeg er bekymret for hvordan jeg skal få ladet den nok til å har tilstrekkelig rekkevidde til daglig bruk. Tilrettelagt lading i borettslaget hadde gjort at jeg hadde kjøpt BEV på dagen. Men jeg nekter å gå omveien om hybrid, ikke minst med dagens implementasjon som jeg mener kun er en melkeku for bilindustrien. Forhåpentligvis vil nye standarder for måling av utslipp tvinge produsentene til å lage noe annet enn compliance cars.

 

Utvikling i pris og batterikapasitet for BEV er også talende:

 

Trillingene har vel gått ned fra over 250k i 2011 til ca 140k i 2015 (og opp igjen i 2016, men det er NOKs skyld).

Batterikapasitet er ref et annet innlegg her på vei til dobbel kapasitet på 3 år.

Lenke til kommentar

Hydrogen er en fantastisk teknologi, som kommer for fullt etterhvert. Det har så mange fordeler, rent praktisk - vi trenger bare ca 2-3 ganger så mange solceller og vindmøller, pga tap - men det er vel i praksis ikke noen grense for hvor mye energi vi kan produsere fornybart.

 

Tenk å kunne ta med ei flaske hjemmefra, for å ha strøm på hytta eller å kunne fylle en bitteliten tank inni mobilen på et sekund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogen er en fantastisk teknologi, som kommer for fullt etterhvert. Det har så mange fordeler, rent praktisk - vi trenger bare ca 2-3 ganger så mange solceller og vindmøller, pga tap - men det er vel i praksis ikke noen grense for hvor mye energi vi kan produsere fornybart.

 

Tenk å kunne ta med ei flaske hjemmefra, for å ha strøm på hytta eller å kunne fylle en bitteliten tank inni mobilen på et sekund.

 

Flaske? Fylle på mobilen? Høres ut som en oppskrift på katastrofe... 

Lenke til kommentar

 

Joda, jeg kan godt trø til med alternativ D, 100% rene elbiler. Problemet er bare at det er ekstremt utopisk. Enten må man totalforby salg, gjensalg og bruk av bensin/diesel-biler (ekstremt utopisk) eller så må man anta at elbiler blir synnsykt mer attraktive enn bensin/diesel-biler generelt for alle typer bileiere. For eksempel at de selges for 1/10 av prisen til lignende bensin/diesel-biler. Noe som også er ekstremt utopisk. Eller at salg av bensin/diesel totalforbys eller avgiftsbelegges med 100 kr/l. En mye mildere og mindre utopisk variant av alternativ D er allerede med på lista og heter alternativ B. Praksis viser at det fører til at rundt 80% handler bensin/diesel-biler og sånn kan vi fortsette å slippe ut 2 millioner tonn CO2 årlig (forenklet tall fra eksemplet).

 

Hva baserer du antagelsen om at 80% vil velge bensin/diesel-biler på?

 

Kan det være norske salgstall? Markedsandelen for nybilsalget ii Norge i første kvartal 2016 var på i overkant av 17 prosent, mens PHEV sto for ca 12 prosent. Er vel i overkant dristisk (og tendensiøst?) å derfra slutte at kun 20% er den maksimalt oppnåelige elbilandelen!?

 

Når det er sagt mener jeg bensin/diesel-motorer som rekkeviddeforlengere er et godt supplement til utrullingen av elbiler, ikke minst som første innsteg i elbilverden. Etterhvert som hurtigladere blir like universielt tilgjengelig som bensinstasjoner, ladehastigheten går opp, batterikostnadene går ned, modellutvalget øker og - ikke minst - folk oppdager at rekkeviddeangst er oppskrytt og at det er vel så trivelig å kjøre på 100% el som på bensin/diesel, blir sannsynligheten stor for at majoriteten av bilkjøpere velger rene elbiler.

Lenke til kommentar

Eg brukte eit år på å verte kvitt den gamle dieselbilen (ein Golf) etter å ha skifta til elbil, og måtte fire mykje på prisen. Eksosbilar er stadig mindre attraktive og vanskelegare å selje.

Kan nesten ikke være så mye annet enn fullstendig feilprising i forhold til alder, modell, kjørelengde og tilstand da.

Ting som er priset rett blir solgt. Enn om du hadde satt rett pris med en gang og bilen solgt på en uke?

Sikkert tjent mer på det enn å dra ut salget så ekstremt lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...