Gå til innhold

iPad vs kartplotter


Anbefalte innlegg

Hei, står mellom valget mellom en kombigreie(kartplotter og ekkolodd) eller en iPad med begge deler. Dette skal da bare brukes i Horten og området, så noe super avansert skal det ikke våre, mest for å se litt praktiske opplysninger og følge med litt.

 

Hva mener dere?

Endret av Elias1234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De bruker jo forskjellige brikkesett. Nettbrett og telefoner bruker aGPS mens kombisaken bruker GPS. aGPS er avhengig av hjelpeservere, mobilnett og eventuelle trådløse nettverk mens GPS står for all utregning selv. Skal det brukes mer eller mindre fast i en båt ville jeg selv gått for kombisaken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De bruker jo forskjellige brikkesett. Nettbrett og telefoner bruker aGPS mens kombisaken bruker GPS. aGPS er avhengig av hjelpeservere, mobilnett og eventuelle trådløse nettverk mens GPS står for all utregning selv. Skal det brukes mer eller mindre fast i en båt ville jeg selv gått for kombisaken.

I utgangspunktet er AGPS en fullverdig GPS-løsning som i tillegg bruker andre kilder.

Dog er det ikke helt slik i praksis på en del mobilenheter, så alt kommer an på hva slags løsning som er implementert i den aktuelle enheten.

Eksempelvis skal telefonen min ha GPS med A-GPS i tillegg.

Lenke til kommentar

Dersom du skal navigere er det plotter som gjelder. Spess dersom det går fort.

Vel, jeg har alltid håndtert navigasjonen helt uten noen plotter selv.

Dog har jeg gjerne hatt en enkel GPS som gir posisjoner fordi det er så enkelt.

 

Båter jeg har navigert med har vært varierende der seilbåten har en topphastighet på 6 knop, mens jeg også har stått en del til rors i en båt som med letthet gjør 50 knop.

 

Som sagt bør man uansett føre bestikk på gamlemåten, bortfall av elektrisitet kan forekomme og det vil da være en enorm fordel å ha det man trenger i papirformat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...