Gå til innhold

Forlenge nettverk via strømnettet? Latency og gaming


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har kjøpt meg leilighet og inntaket for internett er i korridoren. Hadde planlagt å strekke kabler frå denne til kontoret på loftet, og til media-oppsettet i stua. 

 

Men det vil involvere ein del styr med borring og slikt som eg helst skulle vore foruten.

 

Kunne sjølvsagt nøyd meg med wifi. Men wifi fungerer dårleg til FPS og Super Smash Bros på Wii U (avhengig av låg ping).

 

Ser komplett har denne til sals:

https://prisguiden.no/produkt/tp-link-tp-tl-wpa4220kit-193019#anchor-price-follow

 

Og den kan forlenge det via ethernet-kabel på begge sider. Og sende signalet gjennom straumnettet.

 

Nokon som har erfaring med latency og ping og slikt? Er det vits i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville bare brukt wifi eller lagt opp ordentlig kabel. Min erfaring med disse løsningene er at de er litt ymse. Du er avhengig av at de ikke er på ulike faser på kursene du trenger å koble sammen. Hadde en del peaker og støy i nettet som slo ut sync/link og dermed måtte et av adaptrene ut og inn av kontakten for å få kontakt igjen. Wifi var sånn sett mye mer stabilt. Mulig andre løsninger er bedre nå.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg ville bare brukt wifi eller lagt opp ordentlig kabel. Min erfaring med disse løsningene er at de er litt ymse. Du er avhengig av at de ikke er på ulike faser på kursene du trenger å koble sammen. Hadde en del peaker og støy i nettet som slo ut sync/link og dermed måtte et av adaptrene ut og inn av kontakten for å få kontakt igjen. Wifi var sånn sett mye mer stabilt. Mulig andre løsninger er bedre nå.

 

Må det vere kopla på same kurs i leilegheita (altså sikringa), eller er det greit så lenge det er innan same hustand?

 

Er ikkje berre å borra her dessverre.

Endret av CasualVims
Lenke til kommentar

Det kommer an på sikringsskapet og inntaket. Enkelte har filter og da vil du ha problemer med selv tofase.

Har du flerfase øker risikoen for at det feiler vesentlig. Om det er problemer merker du det fort hvis du tester det i praktiken.

Min erfaring er noen år gammel så dette kan ha endret seg, men holder en knapp på at det fremdeles stemmer hvis signalet moduleres over spenningen som ligger i kobberet og har en elektrisk retur.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Det varierer nok noe og er avhengig av strømnettet i huset.

Hadde selv powerline i bruk i det gamle huset mitt som var bygd i 2006... Der gikk det som det suste og jeg fikk 4-500 mbit på lan der.

I det nye som er bygd i 1985 så får jeg knapt 20mbit men om det skyldes selv strømnettet eller at det før var ujordete kontaktet osv vet jeg ikke.. Har nå byttet alt av kontakter, ledninger i vegger og sikringer men har ikke testet etter dette.

Lenke til kommentar

Homeplug opererer på Lag 1/2, og skal ikke gi økt ping-tid. Som det sies ellers - hvor godt det i praksis varierer fra hus til hus, hva man ellers har av elektronikk på kabelstrekkene som benyttes og ikke minst kvaliteten på adapterene, bl.a. med hvilket  chipset som benyttes og ikke minst filterdesign. 

 

Har bruke Homeplug hjemme i over 10 år. Forskjellige hus og forskjellige adaptere. Har stort sett gode erfaringer. Bruker i dag et par Netgear 500 Mbps-adaptere og får vel i praksis 100 Mbps mellom de to punktene. Andre steder i huset kan de samme adapterene gi over 150 Mbps. Forskjellige sikringskurser er ikke noe problem, men det blir en viss ytelsesforskjell mellom fasene. På det dårligste ruundt i huset med disse adapterne har jeg vel rundt 50 Mbps. Huset er fra 73-74, men med et sikringsskap som ble renovert sist i 2010.

 

Jeg bruker Homeplug for å koble opp et AP et annet sted i huset. Ping-tiden er den samme om jeg er tilkoblet på dette AP-et som er via Homeplug som når jeg er koblet direkte på ruteren som står rett mot ONT-en.

 

Devolo er vel produsenten av Homeplug som jeg har best inntrykk av. Men også her er det modeller som er oppgitt med samme hastighet, men hvor man i praksis bl.a. har omtrent uten filter og med gode filtre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...