Gå til innhold

Kjøp av skjerm for bilderedigering


Molcos

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Dama må oppgradere fra en laptop med rimelig dårlig skjerm til en ny.

Men jeg er usikker på hvilken som er best egnet for dette.

 

Jeg tenkte legge ut en 5-7 tusen på en bra skjerm for foto og bildebehandling.

4k er en fordel da hon bruker store bilder og da er det en fordel å se så mye som mulig på skjermen.

 

Ønsker å kjøpe fra norsk webshop.

 

Takk for hjelpen.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal skjermen brukes til profft bruk, eller bare litt av og til?

 

Denne ligger i prisområdet deres:

 

PB279Q 

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2733362

 

Skal man ha noe bedre, så må man opp i 10k+ : )

 

Dere kan også vurdere Dell sin 1440p skjerm også. 

UltraSharp U2713H

 

https://www.komplett.no/product/777340/datautstyr/skjermer/skjermer/dell-27-led-ultrasharp-u2713h

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Takk,

 

Hun sitter fremfor dataen mye og redigerer.

Hun får betalt for ulike oppdrag, så viktig at det blir bra bilder.

Nå har hun klart seg med en ræva laptop en bra stund, men har fått seg en overaskelse noen ganger når bildene kommer tilbake fra print. Da kan det være mye mørkere eller lysere fra det som var på skjermen hennes.

 

På ingen måte proff men fikk et oppdrag for bmw for en uke siden, hvis jeg skall kjøpe noe så vill jeg ha det som er best i prisklassen.

 

Såg en 40" som fikk gode anmeldelser på komplett, men skeptisk til så stor skjerm.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Proffskjermer koster en god del mer enn budsjett, i hvert fall hvis du skal en litt større skjerm og/eller 4K, men det er mulig å få "mellomklasse"-skjermer som også er ganske gode i din prisklasse (som de Nizzen linker til).

 

For best mulig fargenøyaktighet er det imidlertid en fordel å kalibrere skjermen, til det trenger man en ekstern dings som koster fra rundt 1000 og oppover. Sjekk f.eks Spyder som jeg tror har noen av de rimeligste kalibreringsenhetene.

 

Ønsker du å vite mer om skjermer spesielt for bildebehandling er det en del å sette seg inn i, som fargerom, profiler paneltyper osv.

 

Det finnes også testsider som spesialiserer seg på skjermer og også måler fargenøyaktighet, sjekk for eksempel TFT Central. Anandtech har også noen OK skjermtester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...