Gå til innhold

London har fått sin første muslimske ordfører noensinne, Tanker rundt dette?


Anbefalte innlegg

Fyren heter så mye som Sadiq Khan, er sønn av Pakistanske immigranter, og hadde sin første dag på jobben mandag 9. april. Hva tenker folk rundt dette? Synes det er spesielt interessant nå i våre dager, da det er så mye hat frykt rundt nettopp muslimer. Personlig synes jeg det er en bra ting at fyren ble valgt. Kanskje dette kan være tingen som får folk til å forstå at muslimer er vanlige folk som deg og meg. Det er de konservative idiotene man bør frykte, enten det er muslimer, kristne eller noen som helst annen religion eller trosretning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du geita du geita, om noe er du sta som ei geit.

Når det er sagt så får det være opp til henne som er muslim om hun vil kle seg på denne måten , med tanke på at hun både bruker hijab og ikke bruker det så ser jeg ikke helt problemet.

 

Som politiker har han blitt beskyldt for en god del , kan ikke si at jeg kjenner han så veldig godt men det ser ut som har er mer eller mindre like korrupt som andre politikere... Money is king...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Du geita du geita, om noe er du sta som ei geit.

Når det er sagt så får det være opp til henne som er muslim om hun vil kle seg på denne måten , med tanke på at hun både bruker hijab og ikke bruker det så ser jeg ikke helt problemet.

 

Som politiker har han blitt beskyldt for en god del , kan ikke si at jeg kjenner han så veldig godt men det ser ut som har er mer eller mindre like korrupt som andre politikere... Money is king...

Problemet med en hijab er at den er et symbol på et ekstremt patriarkirsk og kvinneundertrykkende kultur. En ordfører i et fritt, demokratisk og likestilt samfunn forventer jeg tar sterk avstand fra alt det en hijab symboliserer.

Lenke til kommentar

 

Du geita du geita, om noe er du sta som ei geit.

Når det er sagt så får det være opp til henne som er muslim om hun vil kle seg på denne måten , med tanke på at hun både bruker hijab og ikke bruker det så ser jeg ikke helt problemet.

 

Som politiker har han blitt beskyldt for en god del , kan ikke si at jeg kjenner han så veldig godt men det ser ut som har er mer eller mindre like korrupt som andre politikere... Money is king...

Problemet med en hijab er at den er et symbol på et ekstremt patriarkirsk og kvinneundertrykkende kultur. En ordfører i et fritt, demokratisk og likestilt samfunn forventer jeg tar sterk avstand fra alt det en hijab symboliserer.

 

Så langt jeg vet er ikke kona ordføreren her.

Og nei, jeg bryr meg faktisk ikke så veldig mye om en kvinne ønsker å bruke hijab eller ikke , så lenge hun faktisk kan ta det valget selv og kan gjøre det når det passer henne ser jeg ikke problemet , det hadde vært akkurat det samme som å si at kvinner som tildekker seg i vår kirke (som noen gjør pga tradisjon ) støtter et ekstremt patriarkirsk og kvinneundertrykkende kultur i den katolske / luteranske Kirke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

sadiq-khan-before-after.jpg

 

Før og etter han ble valgt til ordfører. :rofl:

 

 

Sukk. Dette er to bilder med to ulike kvinner.

 

EDIT: Og i tilfelle du trenger å ha det inn med teskje: Kvinnen til venstre er ordførerens kone, mens kvinnen til høyre er Sarah Joseph, en rådgiver for ordførerens valgkampanje.

Endret av Husam
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

sadiq-khan-before-after.jpg

 

Før og etter han ble valgt til ordfører. :rofl:

 

Sukk. Dette er to bilder med to ulike kvinner.

 

EDIT: Og i tilfelle du trenger å ha det inn med teskje: Kvinnen til venstre er ordførerens kone, mens kvinnen til høyre er Sarah Joseph, en rådgiver for ordførerens valgkampanje.

Hvordan er de to kvinner ulike som er viktig?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra du påpekte denne løgnen Husam.

 

Det tristeste er at jeg ikke nødvendigvis tror geita_ visste at dette var en løgn. Dette bildet ble godt spredt før feilen ble avslørt i media, og rettelsen slipper ikke inn i ekkokamrene til de mest dogmatiske islamhaterne. (Og bare for å ha det sagt, jeg tror ikke informasjonsstrømmen til verken de venstreradikale eller islamistiske ekkokamrene er noe bedre.)

Lenke til kommentar

En ordfører i et fritt, demokratisk og likestilt samfunn forventer jeg tar sterk avstand fra alt det en hijab symboliserer.

Jeg tror du har misforstått demokrati-konseptet. Demokrati betyr ikke at dens valgte representanter nødvendigvis skal være enig med deg i politiske spørsmål. Hvis velgerne vil ha ham, er det ingen ting i veien for at en ordfører både kan være for hijab og mot likestilling. Du har ingenting med å "forvente" noe som helst av ordførere i fremmede byer og land. Det er opp til velgerne der.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Du geita du geita, om noe er du sta som ei geit.

Når det er sagt så får det være opp til henne som er muslim om hun vil kle seg på denne måten , med tanke på at hun både bruker hijab og ikke bruker det så ser jeg ikke helt problemet.

 

Som politiker har han blitt beskyldt for en god del , kan ikke si at jeg kjenner han så veldig godt men det ser ut som har er mer eller mindre like korrupt som andre politikere... Money is king...

Problemet med en hijab er at den er et symbol på et ekstremt patriarkirsk og kvinneundertrykkende kultur. En ordfører i et fritt, demokratisk og likestilt samfunn forventer jeg tar sterk avstand fra alt det en hijab symboliserer.

 

Så langt jeg vet er ikke kona ordføreren her.

Og nei, jeg bryr meg faktisk ikke så veldig mye om en kvinne ønsker å bruke hijab eller ikke , så lenge hun faktisk kan ta det valget selv og kan gjøre det når det passer henne ser jeg ikke problemet , det hadde vært akkurat det samme som å si at kvinner som tildekker seg i vår kirke (som noen gjør pga tradisjon ) støtter et ekstremt patriarkirsk og kvinneundertrykkende kultur i den katolske / luteranske Kirke.

 

For all del, vi lever i et fritt samfunn, så jeg har ikke noe behov for å forby en hijab. Men, samtidig så forventer jeg at det aksepteres og respekteres at det tas sterk avstand fra dette symbolet på nedverdigelse og undervurdering av kvinner. Og ja, kvinner som dekker seg til i katolske kirker holder også i live en utdatert og forkastelig livsfilosofi rundt kvinner.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

En ordfører i et fritt, demokratisk og likestilt samfunn forventer jeg tar sterk avstand fra alt det en hijab symboliserer.

Jeg tror du har misforstått demokrati-konseptet. Demokrati betyr ikke at dens valgte representanter nødvendigvis skal være enig med deg i politiske spørsmål. Hvis velgerne vil ha ham, er det ingen ting i veien for at en ordfører både kan være for hijab og mot likestilling. Du har ingenting med å "forvente" noe som helst av ordførere i fremmede byer og land. Det er opp til velgerne der.

 

Helt riktig, det er opp til velgerne. Men så er det nå sånn i et demokrati at du har lov å være sterk motstander av (en burde i alle fall få lov å være) direkte kvinnefiendtlige symboler og skikker. At denne muslimske ordføreren omgir seg med kvinner som er fanebærere for en kultur som undertrykker, stakkarsliggjør og nedverdiger kvinner er jo en skam i den vestlige verdenen. Enhver som omgir seg med fanebærere for denne formen for uniformering bør forvente å bli marginalisert. En ville jo aldri omfavnet noen som stilte i kommunestyret med hakekors på armen, eller? Så hvorfor skal en omfavne nyfascismen fra abrahams religioner?

Lenke til kommentar

 

 

En ordfører i et fritt, demokratisk og likestilt samfunn forventer jeg tar sterk avstand fra alt det en hijab symboliserer.

Jeg tror du har misforstått demokrati-konseptet. Demokrati betyr ikke at dens valgte representanter nødvendigvis skal være enig med deg i politiske spørsmål. Hvis velgerne vil ha ham, er det ingen ting i veien for at en ordfører både kan være for hijab og mot likestilling. Du har ingenting med å "forvente" noe som helst av ordførere i fremmede byer og land. Det er opp til velgerne der.

 

Helt riktig, det er opp til velgerne. Men så er det nå sånn i et demokrati at du har lov å være sterk motstander av (en burde i alle fall få lov å være) direkte kvinnefiendtlige symboler og skikker. At denne muslimske ordføreren omgir seg med kvinner som er fanebærere for en kultur som undertrykker, stakkarsliggjør og nedverdiger kvinner er jo en skam i den vestlige verdenen. Enhver som omgir seg med fanebærere for denne formen for uniformering bør forvente å bli marginalisert. En ville jo aldri omfavnet noen som stilte i kommunestyret med hakekors på armen, eller? Så hvorfor skal en omfavne nyfascismen fra abrahams religioner?

Omfavne? Ingen ber deg å omfavne noen. Det er bare snakk om å respektere at andre har et annet syn enn du. Du må så gjerne argumentere mot nasjonalsosialister og islamisters meninger, men når velgerne har sagt sitt og de er innvalgt, må du respektere at også dine motstandere får komme til orde og eventuelt får makt. Slik er demokratiet! Å ville frata valgte representanter deres funksjoner er klart antidemokratisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Omfavne? Ingen ber deg å omfavne noen. Det er bare snakk om å respektere at andre har et annet syn enn du. Du må så gjerne argumentere mot nasjonalsosialister og islamisters meninger, men når velgerne har sagt sitt og de er innvalgt, må du respektere at også dine motstandere får komme til orde og eventuelt får makt. Slik er demokratiet! Å ville frata valgte representanter deres funksjoner er klart antidemokratisk.

Ikke får å bedrive ordkløyveri og flisespikkeri, men det blir mer riktig å si "slik er parlamentarismen". Et representativt parlamentarisk system innebærer at velgerne stemmer på grupperinger/representanter som de best mener vil ivareta deres interesser, og så fatter disse representantene beslutninger som de tror fører til at de blir valgt/gjenvalgt. Der hvor det er uenigheter så er det flertallet av representantene sine meninger som vinner frem.

 

Hvorfor påpeker jeg dette? Jo, rett og slett fordi at flertallet av representantene sin mening ikke nødvendigvis er det samme som flertallet av folket/velgerne sin mening. Flertallet av de parlamentarisk valgte politikerne kan godt fatte beslutninger som er det stikk motsatte av hva som flertallet av folket mener er riktig.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...