Gå til innhold

Derfor får ikke pirater dårlig samvittighet av ulovlig nedlasting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke tyveri noe mer enn det er sjørøveri eller vold med blunt objekt. Ikke teknisk, ikke moralsk, og ikke juridisk. Og menneskenes egen hjerne er i følge artikkelen her skrudd sammen slik at det er unaturlig å tenke på det som tyveri. Så hvorfor fortsette å tviholde på det kontraproduktive argumentet at lisensbrudd er tyveri? Det er ikke tyveri, og ved å påstå det åpenbart feilaktige vil man miste all seriøsitet i alle andre argumenter man måtte ønske føre.

 

Tyveri er borttakelse av fysiske objekter. Brudd på lisenser gjennom ulovlig kopiframstilling er et helt annet lovbrudd regulert gjennom en helt annen lov. Som blir endret mye oftere enn loven som regulerer tyveri, takket være massivt lobbypress.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Hvis jeg tar med meg den superultraavanserte 3D printern min... og så kopierer jeg naboens ferrari... har jeg da stjålet naboens ferrari?

 

Nei, men det du har gjort er å lage en ulovlig kopi og sørget for at Ferrari har gått glipp av X antall hundretusener euro. Du må heller satse på at noen ildsjeler lanserer noen gratis design.

 

Du hadde også fått store problemer med å fått ferrari kopien din typegodkjent på trafikkstasjonen.

Lenke til kommentar

 

Hvis jeg tar med meg den superultraavanserte 3D printern min... og så kopierer jeg naboens ferrari... har jeg da stjålet naboens ferrari?

Nei, men det du har gjort er å lage en ulovlig kopi og sørget for at Ferrari har gått glipp av X antall hundretusener euro. Du må heller satse på at noen ildsjeler lanserer noen gratis design.

 

Du hadde også fått store problemer med å fått ferrari kopien din typegodkjent på trafikkstasjonen.

 

 

Har ferrari hundretusner av euro i avanse per bil?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...