Gå til innhold

Stortinget vil ha flere fiberkabler fort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stortinget vil ha flere fiberkabler fort

Vet noen om dette kan ha noe betyning for hastigheten mot Steam?

 

Eller andre tjenester som krever mye båndbredde, som går alikevell sirrup.

Steam er verste tjenesten som gir dårlig hastighet, i perioder.

 

Eller vil disse fiberne blir satt av til andre ting en privat bruk?

 

Det er nok ikke fiberen ut til andre land som er begrensningen mot f.eks. Steam, men heller tjenesten sin båndbredde ut fra egne servere. Jeg må derimot ærlig innrømme at jeg aldri har opplevd Steam som tregt, da alle nedlastinger pleier å makse linjen min (500/50).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Facebook trenger vel ikke så mye båndbredde.

 

Har også prøvd SSD disk men er samme også der også på fiber.

Kan være internetlevrandøren.

Målet med dette er ikke å gjøre Facebook/Google etc raskere for Ola Nordman, men derimot å lokke disse store selskapene til å bygge datasenter her i landet. Litt ekstra hastighet for resten av oss mot utenlandske servere blir eventuelt bare en bonus

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Målet med dette er ikke å gjøre Facebook/Google etc raskere for Ola Nordman, men derimot å lokke disse store selskapene til å bygge datasenter her i landet. Litt ekstra hastighet for resten av oss mot utenlandske servere blir eventuelt bare en bonus

Hvorfor er det vits med datacenter hvis man har mere kapasitet nok på fiber?

Cacheserver er mere for å ungå høy belasting på fiber, og samtidig at det skal gå raskere.

 

Eneste norge kan bidra med her er billig strøm og miljøvennlig datapark.

En del bruker disel\parafin for å drifte servere istedenfor.

 

Kostnaden er nok høyere i norge på konsulent og tjenester. Men muligens dollar kurs kan bety det blir billigere.

Lenke til kommentar

 

 

Målet med dette er ikke å gjøre Facebook/Google etc raskere for Ola Nordman, men derimot å lokke disse store selskapene til å bygge datasenter her i landet. Litt ekstra hastighet for resten av oss mot utenlandske servere blir eventuelt bare en bonus

Hvorfor er det vits med datacenter hvis man har mere kapasitet nok på fiber?

Cacheserver er mere for å ungå høy belasting på fiber, og samtidig at det skal gå raskere.

 

Eneste norge kan bidra med her er billig strøm og miljøvennlig datapark.

En del bruker disel\parafin for å drifte servere istedenfor.

 

Kostnaden er nok høyere i norge på konsulent og tjenester. Men muligens dollar kurs kan bety det blir billigere.

 

Regjeringens ønske bunner selvfølgelig i økonomi. Hvis Facebook/Google etablerer seg i Norge, så genererer det arbeidsplasser, skatt osv.

 

Faktum er at Norge ikke er så langt unna å være konkurransedyktige på dette, spesielt på grunn av vår meget billige(og grønne) strøm. Derimot har Norge dessverre vært litt trege til å snu seg i forhold til dette markedet, sånn at Facebook bla valgte Sverige foran oss til sitt Datacenter.

 

Tror ikke det er så veldig mye diesel/parafin drevne datacenter der ute, men derimot veldig mange som får strøm fra i hovedsak kullkraft :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Grønn strøm betyr ingenting. Eller kanskje for suckerberg, men han driter jeg i. For alle andre selskaper er grønn kun en fasade for å lokke til seg massene av PK folk.

 

Tro meg.

Lenke til kommentar

Grønn strøm betyr ingenting. Eller kanskje for suckerberg, men han driter jeg i. For alle andre selskaper er grønn kun en fasade for å lokke til seg massene av PK folk.

 

Tro meg.

Selvfølgelig er det kun for PR et selskap gjør noe rundt grønt utover å oppfylle lovene. Men det er da fortsatt sånn at PR er ekstremt viktig for de fleste selskap...

Lenke til kommentar

Hvorfor er det vits med datacenter hvis man har mere kapasitet nok på fiber?

Cacheserver er mere for å ungå høy belasting på fiber, og samtidig at det skal gå raskere.

 

En del bruker disel\parafin for å drifte servere istedenfor.

Hva er det du røyker?

Det er jo BARE rør det du kommer med :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det vits med datacenter hvis man har mere kapasitet nok på fiber?

Cacheserver er mere for å ungå høy belasting på fiber, og samtidig at det skal gå raskere.

 

En del bruker disel\parafin for å drifte servere istedenfor.

Hva er det du røyker?

Det er jo BARE rør det du kommer med :-)

 

 

giphy.gif

Lenke til kommentar

 

 

Regjeringens ønske bunner selvfølgelig i økonomi. Hvis Facebook/Google etablerer seg i Norge, så genererer det arbeidsplasser, skatt osv.

 

Faktum er at Norge ikke er så langt unna å være konkurransedyktige på dette, spesielt på grunn av vår meget billige(og grønne) strøm. Derimot har Norge dessverre vært litt trege til å snu seg i forhold til dette markedet, sånn at Facebook bla valgte Sverige foran oss til sitt Datacenter.

 

Tror ikke det er så veldig mye diesel/parafin drevne datacenter der ute, men derimot veldig mange som får strøm fra i hovedsak kullkraft :-)

 

 

 

Jeg vet ikke helt forskjellen mellom nordmenn og svensker, men jeg sitter med et inntrykk av at de på mange måter er betydelig mer proffesjonelle (ikke nødvendigvis på IT da, for det kjenner jeg ikke til). Så det kan jo også hende at den "sløvheten" vi gjerne ser hos nordmenn også var avgjørende. Vi må rett og slett skjerpe oss om vi skal få til noe.

 

Se bare på hvor ofte f.eks. bankvesenet har trøbbel med datasystemene sine. Dette sier litt om hvor "evneveikt" ting står til, bare som et av fryktelig mange eksempler.  :)

 

Så da stiller jeg spørsmålet. Hvorfor skal la oss si Facebook gidde å etablere seg i Norge som har en god del sløve IT-folk? IT-folk som ikke evner å selge inn de bedre løsningene.

 

Når man ser hvor heftig f.eks. Statoil  har "dratt ut pluggen" på alle slags ting. Så er kanskje tiden hvor man kan fakturere uhorvelige summer mot oljeselskapene forbi? Statoil har outsource't mye tjenester til utlandet, f.eks. land som India. De påstår også at de har solgt Statoil bensinstasjonskjeden sin før oljekrisen kom i virke, til Circle K. Enten dette stemmer eller ikke, så har det vært lagt til sparekniven lenge. Så dersom IT-folk fakturerer ågerpriser, og fortsetter å tilby sløvhet i utførelse så..

 

Jeg har ved selvsyn sett hvor sløvt det kan være hos minst et par IT-firmaer.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...