Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

sint og trist etter trening


mwwp

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å være mer aktiv i det siste, spesielt pga. at været stadig blir bedre å oppholde seg ute i. Tar med meg en lydbok på øret, og spaserer 5-10 kilometer om dagen, som regel før kl. 15.

Alle sier at trening/mosjon skal øke energinivået og humøret, men jeg kjenner meg bare sint og trist. Ikke umiddelbart etterpå, men utpå ettermiddagen/kvelden sniker det seg på og blir bare verre og verre. Jeg spiser nok og drikker nok vann, og jeg har ikke noe annet mål med treningen enn å bevege meg og samtidig få hørt lydbok og trekke frisk luft, så jeg forstår ikke hvor disse følelsene kommer fra. Vanligvis er jeg aldri sint, og sjelden så trist.

(er jente, 24 år)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å jogge, litt høyere intensitet er bare bra for fremgangen.

Kun spasering er bare mosjon egentlig, du kommer ikke noe lengre.

Jogging med 2-3 andre på kvelden er ganske bra greier, prøver å holde oppe tempoet for hverandre og drive fremover.

Lenke til kommentar

Prøv å jogge, litt høyere intensitet er bare bra for fremgangen.

Kun spasering er bare mosjon egentlig, du kommer ikke noe lengre.

Jogging med 2-3 andre på kvelden er ganske bra greier, prøver å holde oppe tempoet for hverandre og drive fremover.

 

som sagt; jeg har ikke noe annet mål med treningen enn å bevege meg og samtidig få hørt lydbok og trekke frisk luft

Lenke til kommentar

Regner nesten med med at det må være noen underliggende årsaker da det er veldig uvanlig og bli sint og trist etter spaserturer.

 

Man får jo rensket hodet litt av å spasere rundt i friskluft og kanskje det dukker opp ting som irriterer underbevist som sniker seg fram etter disse spaserturene?

Lenke til kommentar

Det er mulig at du ved å høre på lydbok mens du går, hindrer andre tanker fra å komme til bevisstheten, som må komme fram senere når du ikke er opptatt med noe annet.

 

Omtrent sånn det er med meg og tv-titting. Tv-tittingen bedøver meg, men det utsetter bare de vonde tankene til etterpå.

 

Er sikkert sånn for mange internettavhengige også. Anonymous poster hash: bf684...ec6

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns ikke trening er bortkastet tid og energi. Men å bare trene, dvs gå bare for å gå, kan bli ganske kjedelig. Så jeg skjønner behovet for lydbok.

Men det er mulig at det å gå ikke er tingen for deg ts. har du prøvd sykkel? Å suse ned bakkene kan være ganske gøy. (belønning for å slepe seg opp bakkene)

Men det å "gå" er ikke for alle.

Jeg syns sjøl at det å gå på asfalt blir veldig langtekkelig. Særlig fordi jeg har gått de samme veiene tusen ganger før. Med sykkel forsvinner den begredelige følelsen av å "aldri komme til målet". Særlig hvis man har en god sykkel, eller enda bedre en el-sykkel. (billigste el-sykkel koster kr 5999)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå spekulerer jeg bare, men kanskje du spiser for mye rett etter trening slik at blodsukkeret faller ut over kvelden? Trening gjør at musklene lettere tar til seg sukker. Men igjen; hvis du ikke er spesielt trent og bare beveger litt på deg. Det kan også være at du rett og slett er i kaloriunderskudd og at kroppen din responderer sterkt på dette. Alle som ikke er mutanter produserer flere stresshormonerer og mindre lykkehormoner hvis de er i kaloriunderskudd over tid.

Lenke til kommentar

Jeg trente MYE, nesten hver dag fram til jeg fikk en nakkeskade for et år siden. 

Etter 3-4 uker steg energinivået betraktelig, men jeg kjørte kombo av vekter, kardio (kondisjon) og slynger. . 

Ble mye piggere, men nakkeskaden satt stopper for det. 

 

Nå nesten et år uten trening så er ikke energinivået halvparten engang, men fra juli kan jeg trene igjen og det ser jeg virkelig fram til! 

Lenke til kommentar

 

Jeg har forsøkt å være mer aktiv i det siste, spesielt pga. at været stadig blir bedre å oppholde seg ute i. Tar med meg en lydbok på øret, og spaserer 5-10 kilometer om dagen, som regel før kl. 15.

Alle sier at trening/mosjon skal øke energinivået og humøret, men jeg kjenner meg bare sint og trist. Ikke umiddelbart etterpå, men utpå ettermiddagen/kvelden sniker det seg på og blir bare verre og verre. Jeg spiser nok og drikker nok vann, og jeg har ikke noe annet mål med treningen enn å bevege meg og samtidig få hørt lydbok og trekke frisk luft, så jeg forstår ikke hvor disse følelsene kommer fra. Vanligvis er jeg aldri sint, og sjelden så trist.

 

 

(er jente, 24 år)

 

 

Kan være at du er overtrent eller fått for lite søvn, husk at sommervarmen også gjør at kroppen fungerer dårligere. Kroppen er som en bil, bil motoren fungerer best i kulde. Kjører du en bil opp en bakke på 45 grader midt på en kokvarm sommer så har bilen mistet hestekrefter, gjør du det samme på vinteren så har den flere hestekrefter enn oppgitt i vognkortet.

 

Anbefaler å innta mye iskaldt vann, og så viktig å sove litt mer på sommeren. En ting å være klar over er at du merker det dårligere at kroppen blir overopphetet når du jogger, fordi svetten ligger som et "lag" og "koker" på huden din, den gir ikke riktige signaler til kroppen når du er overopphetet, det kan gi utslag i slapphet og døsighet.

Lenke til kommentar

"å gå" i en times tid kan vel neppe kalles trening. Så det er urelevant spørsmål.
Prøv å sette på anna lydbok, kanskje du blir ikke så trist? Eller prøv å trene, så kan det hjelpe på humøret.

Evt start et tråd "jeg trener ikke, hvorfor hjelper ikke treningen på humøret da"

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her er det jeg tror:

 

Problemet er ikke "treningen", men hele situasjonen rundt det. Jeg bruker anførselstegn fordi trening ikke er i fokus med denne aktiviteten. Fokuset er å komme seg ut i sola.

 

Det høres ut som motivasjonen for treningen kommer fra din egen oppfatning om eksterne forventninger. Du opplever et eksternt press, uavhengig av hvorvidt dette er reelt eller ikke. I så fall trener du ikke fordi du vil, men fordi du føler at du .

 

At du poengterer viktigheten med frisk luft og fint vær høres også ut som at du tilbringer mye tid inne. Du går turer fordi du vil få litt farge i ansiktet mens det er fint vær, men du liker ikke å sole deg. Dette peker i retning av at du heller ikke er særlig fornøyd med kroppen din. Du ser ikke noen hensikt i å sole deg fordi du uansett ikke viser deg frem. Men du vil likevel få noe farge i ansiktet, så folk ikke skal tro at du bare sitter inne - spesielt nå som det er så fint vær. Da ser det jo ut som du ikke har venner.

 

Men siden du er mye inne, er du også mye alene. Du går også turene dine alene, noe du indirekte sier når du poengterer at du hører på lydbok. Siden du er mye alene, har du også mye tid til å overanalysere din egen situasjon, og du opptrer mer som en observatør enn en deltaker i forhold til dine jevnaldrende. Du ser at andre er mye ute, og konstruerer ditt eget "eksterne press" og oppfatning om at du må være ute for å bli akseptert av dem (ref. ikke bli oppfattet som venneløs som bare sitter inne). Etterpå er du sint og frustrert. Forstålig nok. Siden innsatsen ikke fikser noen av problemene som driver deg til dette.

 

Løsningen er å sosialisere seg mer med andre jevnaldrende. Start med å gå tur sammen med noen. Din motivasjon for å gå disse turene er sannsynligvis basert på en mild vrangforestilling som kun eksisterer på grunn av din egen isolering. Jo mer du omgås andre, desto mindre vil slike fikse ideer oppstå (som kun underbygger ditt eget ubehag), og desto mer vil du uansett være ute. Og du vil føle deg bedre med deg selv.

 

Jeg tror også du har en mild depresjon. Sosialisering retter også opp i dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...