Gå til innhold

Gammelt kamera som nytt med ny lukker?


Anbefalte innlegg

 

Nei, så lenge du påstår at 5D2-kjøpet er best fordi det forlenger din penis, så godtar jeg det, så godtar jeg det, og jeg er fornøyd med det som svar. Kanskje jeg velger å legge mer vekt på andre meninger, men jeg forlanger ikke mer, nei.

Jepp, som sagt komplett unyttig og uten interesse for vi som har fotografering som hobby og frekventerer et forum for fotografering, men det er kanskje vanskelig og forstå.

 

På et forum for fotografering er det normal at man vil ha relevans til spesifikke produkter og ikke "hvem er best" uten preferanser, så beklager at du oppfattet mitt første svar som totalt meningsløst siden jeg prøvde å forklare at man trenger relevans for og kunne gi en anbefaling av et kamerer, men forstår at det kan være vanskelig og forstå tekniske termer så det er nok lettere for deg og kunne foreksempel favorisere et kamera utifra hvor lang din penis kan bli hvis du kjøper det kameraet.

 

Det var vel strengt tatt hvor lang din penis kan bli som jeg ville vite. Altså dine preferenser. Du skulle ikke gi meg en anbefaling, men deg selv i en hypotetisk situasjon, beklager om du misforstod.

 

Jeg har fått veldig mye god hjelp og input fra samtlige andre brukere som har svart. Hva tenker du om det? Du er altså den eneste som ikke var til noe hjelp, du bidro bare med fornærmelser mot en som - ifølge deg selv - kan mindre om et emne enn deg (som i ditt siste innlegg) og passiv-aggressiv oppførsel, gratulerer med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Nei, så lenge du påstår at 5D2-kjøpet er best fordi det forlenger din penis, så godtar jeg det, så godtar jeg det, og jeg er fornøyd med det som svar. Kanskje jeg velger å legge mer vekt på andre meninger, men jeg forlanger ikke mer, nei.

Jepp, som sagt komplett unyttig og uten interesse for vi som har fotografering som hobby og frekventerer et forum for fotografering, men det er kanskje vanskelig og forstå.

 

På et forum for fotografering er det normal at man vil ha relevans til spesifikke produkter og ikke "hvem er best" uten preferanser, så beklager at du oppfattet mitt første svar som totalt meningsløst siden jeg prøvde å forklare at man trenger relevans for og kunne gi en anbefaling av et kamerer, men forstår at det kan være vanskelig og forstå tekniske termer så det er nok lettere for deg og kunne foreksempel favorisere et kamera utifra hvor lang din penis kan bli hvis du kjøper det kameraet.

 

Det var vel strengt tatt hvor lang din penis kan bli som jeg ville vite. Altså dine preferenser. Du skulle ikke gi meg en anbefaling, men deg selv i en hypotetisk situasjon, beklager om du misforstod.

 

Jeg har fått veldig mye god hjelp og input fra samtlige andre brukere som har svart. Hva tenker du om det? Du er altså den eneste som ikke var til noe hjelp, du bidro bare med fornærmelser mot en som - ifølge deg selv - kan mindre om et emne enn deg (som i ditt siste innlegg) og passiv-aggressiv oppførsel, gratulerer med det.

 

 

La oss ta det fra begynnelsen, du spurte om d7100 vs 5D2 og jeg svarte relativ saklig at man ønsker preferanser og la ved en forklarede metafor, og du besvarte det innlegget med flere krasse og spydige kommentarer om hvorfor du ikke ønsker preferanser.

 

Jeg prøvde og forklare deg i neste innlegg at det du spør om er relativ unyttig og begrunner med hvorfor og du kommer da med flere spydige kommentarer, da begynner jeg og forstå at du ikke har interesse for tekniske termer på det spesifikke spørsmålet men vil heller ha ikkerelevante svar og jeg beklager da at jeg ikke forsto det fra begynnelsen og du gratulerer meg da for å være passiv-aggressiv i ditt neste innlegg, forstå det den som kan.

 

 

 

 

Og kjapp quiz: Denne 5D2-en til 6000 eller et D7100 til 5200 kroner,

Det er to vidt forskjellige kameraer så preferansene er forskjellige, blir som og spørre om hva man skal bruke når man skal flytte en varebil eller en lastebil.

 

Dette er noe absolutt alle mennesker vet, fra de dummeste til de mindre dumme av oss, fra by til grend, fra Vest-Sahara til Luxemburg, og dermed hundre prosent unyttig å påpeke. Det hadde vært mye mer verdt å heller få høre din mening (som alle, meg selv, min fire år gamle niese og min mormor inkludert, vet baserer seg på visse preferanser). Prøv igjen, takk.

 

(Ingen, inkludert deg og meg selv, vet heller alt om alle kameraer. Spørsmålet ble også stilt med det i tankene, fordi jeg kanskje hadde fått inn andre synspunkter som jeg selv ikke har tenkt på (tross at jeg kjenner kameraverden rimelig godt, og tross all research jeg har gjort). Man kan alltid lære mer, og det gjør man ved å få inn synspunkter fra folk som har ulike preferanser. Og jeg kalte det "kjapp quiz" for å markere at jeg ikke behøver en full innføring i noen av kameraene, men gjerne tar imot en tanke eller to. Ikke engang det ville du. Jeg beklager om det var et forvirrende stilt spørsmål, men jeg lover at jeg gjorde mitt beste.)

Det er vel like unyttig og vite som å vite hva man velger av de to kameraene ?

 

Man kan foreksempel velge D7100 siden det passer i vesken, eller 5D2 som en kul penis-forlenger, så det er helt uvesentlig hva man velger sålenge du ikke ønsker og vite preferansene.

 

 

 

 

Nei, så lenge du påstår at 5D2-kjøpet er best fordi det forlenger din penis, så godtar jeg det, så godtar jeg det, og jeg er fornøyd med det som svar. Kanskje jeg velger å legge mer vekt på andre meninger, men jeg forlanger ikke mer, nei.

Jepp, som sagt komplett unyttig og uten interesse for vi som har fotografering som hobby og frekventerer et forum for fotografering, men det er kanskje vanskelig og forstå.

 

På et forum for fotografering er det normal at man vil ha relevans til spesifikke produkter og ikke "hvem er best" uten preferanser, så beklager at du oppfattet mitt første svar som totalt meningsløst siden jeg prøvde å forklare at man trenger relevans for og kunne gi en anbefaling av et kamerer, men forstår at det kan være vanskelig og forstå tekniske termer så det er nok lettere for deg å kunne foreksempel favorisere et kamera utifra hvor lang din penis kan bli hvis du kjøper det kameraet.

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Og kjapp quiz: Denne 5D2-en til 6000 eller et D7100 til 5200 kroner, inkludert 35mm, og med under 1000 eksponeringer. Ikke tenk på hvilket system jeg har, det har ingenting å si i dette regnestykket. Det er så utrolig mye bra med D7100-en, men den høye ISO-en og fullformatet til 5D-en sikler jeg etter når prisen er så lav.

Nå er 5D mk II en aldrende modell og ikke lenger noe å rope hurra for på sensorfronten. Støyytelsen på høy iso er bedre enn D7100 (morsomt nok bortsett fra på de aller høyeste verdiene, hvor D7100 faktisk går forbi den), men ganske mye mindre enn det fulle trinnet som forskjellen i sensorstørrelse skulle tilsi, det er nærmere et halvt trinn. Samtidig så er D7100 merkbart mye bedre på dynamisk omfang på lave iso-verdier.

 

Ellers så er det jo en god del forskjeller på brukergrensesnitt (plassering og funksjon på knapper og hjul), men hva som er "best" på den fronten handler egentlig bare om personlig preferanse. Det går nok an å venne seg til begge deler.

 

Mitt lille hjertesukk var også genuin nysjerrighet. Er det ikke sånn at en fem år nyere modell er mer robust bygget, rent elektronisk? Mellom fullformat og ikke-fullformat er det typisk en (ganske stor) forskjell i byggkvalitet og material, men er det ikke sånn at det er elektronikken som typisk ryker først?

Med unntak av elektronikk som presser veldig mye effekt gjennom veldig små transistorer (e.g. høyytelses grafikkort), så er egentlig elektronikk ganske levedyktig. Det er sjelden at det er elektronikken i småelektroniske gjenstander ryker med mindre det er produksjonsfeil, mekanikken slites fortere. Nyere elektronikk er nok hakket mindre robust enn gammel*, både på grunn av andre loddemetoder og tynnere kretsbaner, men med mindre det blir utsatt for korrosjon eller fysiske påkjenninger, så bør ikke elektronikken være det første som ryker.

 

*Det sitter mange 20-30 år gamle 80386-prosessorer og putrer og går i diverse embedded-systemer rundt omkring i verden fremdeles, ikke undervurdér gammel og etter dagens standarder overdimensjonert elektronikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Med unntak av elektronikk som presser veldig mye effekt gjennom veldig små transistorer (e.g. høyytelses grafikkort), så er egentlig elektronikk ganske levedyktig. Det er sjelden at det er elektronikken i småelektroniske gjenstander ryker med mindre det er produksjonsfeil, mekanikken slites fortere. Nyere elektronikk er nok hakket mindre robust enn gammel*, både på grunn av andre loddemetoder og tynnere kretsbaner, men med mindre det blir utsatt for korrosjon eller fysiske påkjenninger, så bør ikke elektronikken være det første som ryker.

*Det sitter mange 20-30 år gamle 80386-prosessorer og putrer og går i diverse embedded-systemer rundt omkring i verden fremdeles, ikke undervurdér gammel og etter dagens standarder overdimensjonert elektronikk. 

 

Takk, kloke ord. Nærmer meg mer og mer en D700 faktisk, var nær ved å plukke opp en til 4500 i dag (med godt under 10k eksponeringer). Mye artig med D7100 selvsagt, men D700 er nok det rette valget om jeg virkelig tenker meg om.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når det gjelder bytting av lukker: Ikke bytt lukkeren bare fordi den har 'gått langt'.

Lukkere er litt som register-reimer; noen ryker med én gang, mens andre varer 'evig',

og uansett så fungerer en lukker optimalt så lenge den ikke er 'røket'!

D.v.s. de blir ikke dårligere og dårligere  :)

 

Er ikke sikker på om trådstarter mente å bytte lukker med én gang han kjøpte kamera, men jeg ville ventet til den evt. røk!

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er ikke sikker på om trådstarter mente å bytte lukker med én gang han kjøpte kamera, men jeg ville ventet til den evt. røk!

Takk for input! Det jeg egentlig lurte på var om kameraet kan regnes som tilnærmet nytt dersom lukkeren byttes. Er klar over at det er mange andre slitedeler på et speilreflekskamera, men skulle gjerne likt å vite "hvor nytt" det eventuelt blir.

 

Ikke at jeg tror det, men om man på noe som helst vis kan si at et kamera med ny lukker er jevngodt med et nytt kamera (dersom det i øvrig er pent brukt), så er jeg villig til å kikke nærmere på kameraer med rundt 100k shutter count. Men det tror jeg jo egentlig ikke, og leter derfor etter kameraer med rundt 10 000 eksponeringer, helst ikke over det.

Lenke til kommentar

Uansett hvor billig 5000 er – og billig er det – så blir det likevel altfor mye å risikere for meg. For noen er 5000 lommerusk, for andre mye, mye mer enn det. Til og med om selger er en ærlig sjel, som jeg virkelig tror hun eller han er, så vil jeg heller ikke risikere å sløse tid, verken min eller hennes/hans. Posten er flott for oss som er hundrevis av kilometer unna Oslo (som faktisk gjelder halvparten av Norges befolkning), ja, men det funker ikke til alt. Min strålende, stakkars APS-C-sensor fungerer derimot perfekt, så her finnes ingen hast :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Brukt 5D Mk II satt ned til kr 6000, med 3 mnd. garanti fra fotobutikk (tilbudet om -20% på bruktutstyr gjelder kun frem til tirsdag). Under 30 000 eksponeringer:

http://www.stavangerfoto.no/Nettbutikk/Brukt/Kamera/Speilrefleks/Canon-EOS-5D-Mark-II-BRUKT-BRUKT-Meget-god-med-eske115980-p0000047123

Jeg har handlet brukt på Stavanger foto et par ganger. Har kjøpt kamera og 2 forskjellige linser. Den ene linsa hadde litt fokusfeil, men butikken var veldig behjelpelig. Jeg fikk beholde den som manuell linse for et par hundrelapper istedet for å sende tilbake :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...