Gå til innhold

Egen router med Enivest fiber/Get IPTV?


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg prøver å sette dette opp på min Asus RT-AC3200 for å unngå dobbel NAT-ing. Asus routeren støtter ikke å sette "option 60", men jeg la inn custom firmware (https://www.asuswrt-merlin.net/), og nå kan jeg fylle inn Option 60 og 61. Men får det ikke helt til å fungere, jeg har ikke fått satt VLAN ID til 10 som nevnt tidligere i tråden, hva er det for noe? Og er det noen som vet om det er mulig å sette på min Asus router? 

Jeg har forresten fått en ny Zyxel boks fra Enivest etter at jeg klagde nok en gang på Tilgin boksen, når denne er koblet til får jeg ekstern IP 89.20.etc., og en IP 10.20.146.etc. for IPTV. (Jeg har ikke IPTV)

image.thumb.png.982dee24ac752a38dfeef75302cd2210.png

Prøvde å legge inn følgende i Asus router:

image.thumb.png.8e7f76e2d901c6a7061e2ff3228a39d9.png

Får tildelt en IP av enivest, men har ikke internett.

image.thumb.png.2f4106fa00b15e6b31cc4cc7c5165109.png

Der står "Tilkoblet", ser ut som DNS fungerer, men får ikke internett?

Noen som har forslag? :-) 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, thomst said:

Men får det ikke helt til å fungere, jeg har ikke fått satt VLAN ID til 10

Ja da funker det ikke. IP-adressen du får tildelt der (WAN IP 10.214.96.xxx) er en lokal adresse (du kan kjenne de igjen på at de starter med 192./172./10.), det vil si, "lokalt" i dette tilfelle betyr i Enivests "indre" nettverk, og som ikke blir rutet videre til internettet. Du må få definert at tilkoblingen skal være til det virtuelle lokale nettverket (VLAN-et), som tildeler deg den riktige ruten videre. Og det er VLAN 10. Har ikke peiling på Asus men hvis du ikke finner noe alternativer i GUI'et, så må du kanskje inn og konfigurere det via kommandolinjen (hvis det er en mulighet for det), eller gjennom å modifisere en eller annen konfigurasjonsfil.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
locked skrev (På 3.10.2022 den 21.42):

Ein ting eg har tenkt på medan eg ventar på å få inn fiber igjen, det er mykje snakk om tilgin her no, men eg veit at Enivest no har gått over til ZyXel med Wifi6 til privatkundar. Dog brukar dei fortsatt Tilgin sin medieconverter så langt eg har sett.

Mon tru om ein må ha andre verdiar på DHCP options for å få dette til å fungere?

Eg svarar meg sjølv, nyttig info for andre som måtte kome etter meg:

1. MAC adressa som står på den nye ZyXel modemet er IKKJE WAN-port mac-adresse. 
2. VLAN fortsatt på 10
3. DHCP Option 60 skal vere "EX5401-B0"

Eg sette berre opp nettverksadapteren min til VLAN:10 og sette opp min egen DHCP server på PC'en, då fekk eg all informasjonen eg trengde av Wireshark. (filter udp.port == 68) så kjem infoen i ein av dei første meldingane som heiter DHCP Request. Brukar TFTPD64 DHCP server til andre ting så har den, ikkje intuitivt med fungerar bra).

jayc skrev (På 14.11.2021 den 9.18):

Heilt magisk! 😀

Fungerer det uten mac clone? DM skal vel støtte dette no?

Hadde dette funka uten media konverten, fibersnor direkte inn på DM?

Les litt blanda resultat av akkurat dette utanfor Noreg. Men i utgangspunktet ikkje så vesentleg. Det som er avgjerande for eit godt og stabilt nett, er å sleppe Tilgin router.

USG har løyst dette fantastisk, sålenge ein klare seg under 250mbit linje. Per no er det rikeleg med kapasitet.

Eg har sett dette opp på Dream Machine, alle options er i det nye UI'et, ingen problem med det. Ikkje prøvd IPv6, har Tilgin MC til DM, fibersnor rett i DM fekk eg ikkje forbindelse på, så der må det feilsøkast litt. Eg har egen termineringsboks for fiberen i staden for Tilgin sin, har ikkje sett av plass i skapet til sånn drit. Detta blir kjekt :grin:

enivest dhcp.png

Endret av locked
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

Jeg fikk dette til med merlin firmware på min Asus RT-AX68U router!

La inn VLAN ID 10 under LAN - IPTV.

kopierte MAC fra zyxel, la også inn option 60 (EX5401-B0) og option 61 (serienr fra zyxel). Har ikke fått testet det over tid, men so far so good :)

 

Helt idiotisk at ikke Enivest kan tilby en enklere løsning enn dette.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kva er den beste måten å finne ut om nettet blir betre dersom ein byter ut tilgin med td. ein Asus-router?
Er det berre opplevd/subjektiv vurdering, eller er det testar ein kan køyre for å "bevise" det. Er usikker på om det er gammal pc eller nettet som gjer at eg føler det heng innimellom. Speedtest viser max fart på linja.

Lenke til kommentar
Fatboy skrev (1 minutt siden):

Kva er den beste måten å finne ut om nettet blir betre dersom ein byter ut tilgin med td. ein Asus-router?
Er det berre opplevd/subjektiv vurdering, eller er det testar ein kan køyre for å "bevise" det. Er usikker på om det er gammal pc eller nettet som gjer at eg føler det heng innimellom. Speedtest viser max fart på linja.

Mitt problem med Tilgin router, var at internettet ramla ut 1-2 gongar i døgnet. Måtte restarte router for å få nettet tilbake. Nokre dagar var betre enn andre, andre var igjen værre. 

Etter eg fekk USG opp å gå, har nettet vært stabilt og har hatt oppetid på over 280 døgn. Restarta grunna oppdatering. 

Så uten tvil, Tilgin ekje bra nok. Eg fekk tilsendt 3 forskjellige, før eg satt den på hylla. 

Vurderer no å gå over til pfsense, fordi USG begrensar kapasiteten til 400mbit.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Korleis handterar Enivest IPTV til kundane sine? Eg kunne tenkt meg å prøve, men eg har ein kollektiv avtale og kan berre legge til eller ta vekk TV ein gong årleg, så om eg ikkje får det til å virke så må eg betale for det i eit heilt år...

Kan eg låne ein TV boks av naboen å prøve med, og evt. berre klone naboen sitt modem? Eg reknar ikkje med at dette er låst per fibertråd?

I teorien så kan eg ved å klone naboens modem få naboen sin fart på nettet.. Virkar vel ikkje på samtidig bruk, men alikavel intressant tema.

Lenke til kommentar
19 hours ago, locked said:

Kan eg låne ein TV boks av naboen å prøve med, og evt. berre klone naboen sitt modem? Eg reknar ikkje med at dette er låst per fibertråd?

Det spørs.

I GPON baserte nett så gjøres koblingen mot kunden ved hjelp av serienummer.
I Ethernet baserte nett så en vanlig måte å bruke DHCP option-82 fra switchporten man fysisk er koblet til. En annen måte er å gjøre det basert på mac adressen til utstyret som står hos kunde.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
JayJay347 skrev (På 9.11.2021 den 19.52):

PS.
Har ikkje testet IPv6 enda, fleire som streamer i huset og det blir lite satt pris på om det ikkje fungerer 😆

Har du prøvd IPv6? Eg har og ein Dream Machine (Pro) og eg innser i ettertid at det er ein del minus med denne, blandt anna er støtta for IPv6 mangelfull og det virkar ikkje som Ubiquti har noko store planar om å rette opp i bugs/function request frå kundane sine.

Har funne nokre guidar, men det er ikkje heilt rett fram for ein som rett og slett ikkje har sett seg noko særleg inn i IPv6, det virkar jo med EdgeRouteren eg hadde før, så det er UDM som er problemet...

jayc skrev (På 14.11.2021 den 9.18):

Hadde dette funka uten media konverten, fibersnor direkte inn på DM?

Det fungerar utmerket, du må berre ha ein passande modul, eg kjøpte først en herifrå men etter mykje feilsøking fann eg ut at den hadde feil bølgelengde på RX/TX så det var ikkje rart det virka.

Kjøpte denne: image.png.e5f89eea9ff861b104d8c786b98f2464.png

Eg finne ikkje igjen dette produktet, men ut i frå egenskapane til den modulen som fungerar:

image.png.8966f23fa0967c6e9d80397f248092b2.png

Så vil eg tru denna modulen kunne fungere: https://www.direktronik.no/direktronik/nettverk/sfpgbicxfpcwdm/sfp-1g/sfp-bidi-wdm-tx1310rx1490-lc-singlemode-20km-lx-1.25gbps/?variationCode=133-4132&configurationCode=MSA-standard&configurationId=1793

Men det enklaste er kanskje å ta kontakt med dei å høyre om denne modulen er kompatibel med den som heiter SOSPB-3412-20LD

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
thomst skrev (På 19.10.2022 den 12:35 PM):

Heisann, jeg prøver å sette dette opp på min Asus RT-AC3200 for å unngå dobbel NAT-ing. Asus routeren støtter ikke å sette "option 60", men jeg la inn custom firmware (https://www.asuswrt-merlin.net/), og nå kan jeg fylle inn Option 60 og 61. Men får det ikke helt til å fungere, jeg har ikke fått satt VLAN ID til 10 som nevnt tidligere i tråden, hva er det for noe? Og er det noen som vet om det er mulig å sette på min Asus router? 

Jeg har forresten fått en ny Zyxel boks fra Enivest etter at jeg klagde nok en gang på Tilgin boksen, når denne er koblet til får jeg ekstern IP 89.20.etc., og en IP 10.20.146.etc. for IPTV. (Jeg har ikke IPTV)

image.thumb.png.982dee24ac752a38dfeef75302cd2210.png

Prøvde å legge inn følgende i Asus router:

image.thumb.png.8e7f76e2d901c6a7061e2ff3228a39d9.png

Får tildelt en IP av enivest, men har ikke internett.

image.thumb.png.2f4106fa00b15e6b31cc4cc7c5165109.png

Der står "Tilkoblet", ser ut som DNS fungerer, men får ikke internett?

Noen som har forslag? 🙂

 

Eg bruker ASUS RT AC-86U
Gå inn på LAN innstillinger og så IPTV fanen. Sett den på manuell og "Internett" på VID:10 PRIO:1

Fant løsningen min her
Vlans on Merlin (mini howto) | SNBForums

Såg bra ut på speedtest.net har mindre enn 1Mbit ellers. Det blir meir prøving og feiling.

Endret av BlackLight_Ghost
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...