Gå til innhold

Hva kan man gjøre uten utdannelse bortsett fra butikkjobb etc.?


Agurk43

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Personlig mener jeg at ferdigheter burde telle vel så mye som utdanning i mange/enkelte tilfeller. Om disse ferdighetene er tilegnet på skolebenket , på egenhand eller ved arbeidserfaring.. . Det finnes plenti av de som har tatt utdanning men ikke er dyktige enn en mange "ufaglært" med sterk interesse for temaet.

Men igjen er desverre ikke samfunnet ikke helt satt opp slikt. Iallefall ikke i søknadsbunken.

 

Men opparbeid deg en portfølje, vis hva du er god for. Ikke slutt å lær og opparbeid deg et kontaktnettverk.

Lag en detaljert liste over alt du kan og føler deg trygg på. Vis arbeidet ditt på Linkdin.

Fåt en fot innafor og ta kurs.

Ta ting som privatist?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Kan også anbefale bemmaningsbyråd.

 

Truckkurs kan være en billig vei til et godt betalt yrke.

Ikke alle passer til å jobbe i butikk eller ta høyere utdanning , sånn er det bare. Det finnes flere måter å bli dyktig i noe.

Det finnes også noen yrker med lønn under utdanning.

F.eks T-banefører og Tog.

Hva med å ta IT eller ingeniør utdannelse i millitæret?

Fabrikkmedarbeider?

 

Selv tjener jeg 400k i året på den ufaglærte jobben jeg har nå (10 000 mindre enn hva en jurist i Nav tjente på forumet her)

Helt grei lønn til å ikke ha utdanning på høyskolenivå, men det er langt ifra den best betalte ufaglærte jobben.

 

Jeg var selv i samme sittuasjon som deg (er vel strengt tatt litt i samme situasjon selv om jeg har jobb for øyeblikket) Jeg har brukt opp mine sjangser på utdanning og jeg får ikke studielån om jeg så hadde hatt lyst (har nok med å betjene det jeg har nå)

Lenke til kommentar

Det handler om man har lyst til å gjøre, ikke bare status og skyhøye lønninger.

 

Det finnes egentlig INGEN dårlige jobber så lenge arbeider trives med en jobb og er fornøyd med betalingen så hvorfor skal noen andre stå å si at man har en dårlig j jobb. Det sier vel egentlig mer om vedkommende enn den jobben som han/hun kommenterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er fint mulig å få seg jobb utan utdanning, men det er langt vanskeligare å få seg ein god jobb utan utdanning.

 

I starten må du nok ta til takke med enkle assistentjobbar og håpe på at din udokumenterte kompetanse vises såpass godt igjen at du får tilbud om andre arbeidsgoppgåver.

Og sjølv om du får deg jobb utan utdanning så blir det nok med utgangspunkt i ei heilt anna lønn enn du kanskje hadde sett for deg.

 

 

 

Og sjølv om du ikkje vil ha svar med råd om å fullføre utdanninga likevell så er det på sin plass å påpeike at det er svært få grunnar som gjer at ein ikkje er i stand til å fullføre vidaregåande, men likevell har overskuddet til å kunne gjere ein arbeidsinnsatts som kompanserer for din manglande utdanning.

Det er sjølvsagt lov å ha problemer med ting, men har du for dårlig tid, kompetanse, overskudd, helse, konsentrasjon, eller kva det no skulle være til å sitte på skulebenken lenge nok til å fullføre, så har du antageligvis for dårlig tid, kompetanse, overskudd, helse eller konsentrasjon til å lykkast i arbeidslivet også.

Hva med de som ikke evner å lese og forstå en enkel tekst?

 

Angående grunner til å ikke fullføre videregående tar du også feil (selv om TS har fullført). MANGE grunner men få folk som klarer å forstå dem.

 

 

Hvis ikke man evner å lese og forstå en enkel tekst, vil både utdannelse og jobb være vanskelig. Heldigvis er tekstforståelse noe man kan trene på.

 

Det handler om man har lyst til å gjøre, ikke bare status og skyhøye lønninger.

 

Det finnes egentlig INGEN dårlige jobber så lenge arbeider trives med en jobb og er fornøyd med betalingen så hvorfor skal noen andre stå å si at man har en dårlig j jobb. Det sier vel egentlig mer om vedkommende enn den jobben som han/hun kommenterer.

 

Saken er ikke at noen sier at trådstarter sin jobb ikke er god nok. Trådstarter sier selv at han ikke har lyst til å jobbe i butikk resten av livet, men kunne tenke seg å jobbe med IT, samtidig som han helst ikke vil ta noe utdannelse.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å starte på et årsstudium innen IT? Nå vet jeg ikke årsakene til at du har utelukket det å studere, men sammenlignet med å betale masse penger for kursing fra private institusjoner ville jeg heller studert var jeg deg. Dette er også noe du kan få bruk for senere, i tilfelle du f. eks finner ut om et par år at du likevel vil ta en full grad. Da mangler du kun 120 studiepoeng for en bachelor. Et kjapt Google-søk viser også at du kan ta et slikt årsstudium over nett, hvis det å menge seg med folk er noe av problemet. I tillegg kan du ta det på deltid, dersom 60 studiepoeng i året blir for mye for deg eller du ønsker å kombinere det med jobbing.

Endret av Aspirin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En jeg kjenner fikk en god IT-jobb, uten formell utdannelse (annet enn å ha fullført VGS mediafag). Personen var svært heldig, men hadde selvfølgelig de ferdigheter som krevdes. Det er selvsagt mulig å "bli noe" uten en bachelorgrad, men som noen over sa: Uten utdannelse stiller du svakere. 

En annen i min krets tok en treårig bachelor, og endte opp på butikk etterpå. Men det var en fin butikk, og hen var svært fornøyd. Så vi trenger ikke "snakke ned" om butikkarbeid. Lønna begynner å bli ganske god, og jeg antar at arbeidsvilkår hos de aller fleste butikker er tilstrekkelig gode.

At du kan få deg jobb innen IT-support eller reparasjon i en fin bedrift, uten å ha høgskolestudier, det er langt fra utenkelig. Men det forutsetter at du har ferdigheter. Jeg vet ikke stort om IT-feltet eller IT-utdanning, så jeg skal være forsiktig med å stake en kurs for deg. Ønsker deg lykke til, håper du får noen gode muligheter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er fint mulig å få seg jobb utan utdanning, men det er langt vanskeligare å få seg ein god jobb utan utdanning.

 

I starten må du nok ta til takke med enkle assistentjobbar og håpe på at din udokumenterte kompetanse vises såpass godt igjen at du får tilbud om andre arbeidsgoppgåver.

Og sjølv om du får deg jobb utan utdanning så blir det nok med utgangspunkt i ei heilt anna lønn enn du kanskje hadde sett for deg.

 

 

 

Og sjølv om du ikkje vil ha svar med råd om å fullføre utdanninga likevell så er det på sin plass å påpeike at det er svært få grunnar som gjer at ein ikkje er i stand til å fullføre vidaregåande, men likevell har overskuddet til å kunne gjere ein arbeidsinnsatts som kompanserer for din manglande utdanning.

Det er sjølvsagt lov å ha problemer med ting, men har du for dårlig tid, kompetanse, overskudd, helse, konsentrasjon, eller kva det no skulle være til å sitte på skulebenken lenge nok til å fullføre, så har du antageligvis for dårlig tid, kompetanse, overskudd, helse eller konsentrasjon til å lykkast i arbeidslivet også.

Hva med de som ikke evner å lese og forstå en enkel tekst?

 

Angående grunner til å ikke fullføre videregående tar du også feil (selv om TS har fullført). MANGE grunner men få folk som klarer å forstå dem.

 

 

Hvis ikke man evner å lese og forstå en enkel tekst, vil både utdannelse og jobb være vanskelig. Heldigvis er tekstforståelse noe man kan trene på.

 

Det handler om man har lyst til å gjøre, ikke bare status og skyhøye lønninger.

 

Det finnes egentlig INGEN dårlige jobber så lenge arbeider trives med en jobb og er fornøyd med betalingen så hvorfor skal noen andre stå å si at man har en dårlig j jobb. Det sier vel egentlig mer om vedkommende enn den jobben som han/hun kommenterer.

 

Saken er ikke at noen sier at trådstarter sin jobb ikke er god nok. Trådstarter sier selv at han ikke har lyst til å jobbe i butikk resten av livet, men kunne tenke seg å jobbe med IT, samtidig som han helst ikke vil ta noe utdannelse.

 

 

Kommentaren der er vel til mange andre som sverger til utdannelse. Du har vel lest tråden? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Frakte varer, Montør, lagermedarbeider, fiskeopptrett(bedre betalt enn mange bachelorutdanninger kan gi) , vaktmester, ufaglært IT support, IT support på ungdomskole?

 

Bygge seg opp arbeidserfaring, ferdigheter og kunnskap kan i noen tilfeller være vel så viktig som en bachelorgrad.

Det finnes mange av de som tar seg en utdanning bare for å ta seg en utdanning og ender opp med å utdanne seg til arbeidsledighet.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Uten utdannelse kan man starte eget firma og ansette dem som har utdannelse

Det finnes utallige kreative løsninger. Derimot er IT bransjen full av godt etablerte selskaper. Du bør finne noe nytt hvor det er lett å tilby noe flertallet ikke har. Men det første du bør gjøre er å tilby deg til et vikar byrå. Da bygger du referanser og kontakter, tester ut hva du liker osv.

 

Manglende utdannelse er ikke en unnskyldning for å droppe ut av skolen eller å slutte å jobbe. Det gir begrensninger i valgmuligheter, men de kan omgåes med gode kontakter, god arbeidsmoral osv.

 

Som arbeidsgiver er hull i cven noe av det verste man finner. Har du jobbet hver sommer under skoletiden, holdt deg i arbeid og har flere gode referanser betyr det ofte mer enn høyskoler og fine diplomer.

Dagens arbeidsmarked er ofte veldig spesifisert og man må ha opplæring etter ansettelsen likevel. Dermed kan et vikarbyrå gi deg både kontakter, erfaring, kurs og papirer som kommer godt med senere.

Du er ung og vil nok bytte jobber flere ganger i livet. Variert erfaring er gull verdt.

Endret av rillto
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er jo ikke så svart/hvitt at enten må man fullføre en treårig utdannelse på omtrent tre år, eller så må man la vær. Ordningene for hvor fleksibelt det er mulig å gjennomføre en sånn utdanning, og hvilke tilpasninger det kan være mulig å få til - og hvor mye hjelp man faktisk kan få for å komme seg gjennom høyere utdanning, er langt på nær så velkjente som de burde ha vært. (Jeg hadde muligens vært ferdig med utdanning allerede om jeg selv hadde gått meg på de mulighetene på et tidligere tidspunkt...)

 

Avhengig av situasjonen kan nettbaserte studier hjelpe mye - det å kunne foreta det aller meste i en normal studiehverdag hjemmefra kan hjelpe mye. Tilbudet av nettbaserte studier er ganske stort, med flere seriøse tilbud fra både offentlig finansierte utdanningsinstitusjoner, og private tilbydere.

 

Uten begrunnelse og uten å gjøre noe ekstra, kan man helt på egen hånd bruke 1.5 ganger lengre tid enn normalt og fremdeles beholde studieplassen og få rotet seg gjennom en utdanning.

 

Om man har velbegrunnede grunner til å ønske å gå ned i tempo, så skal det lite til for å få avtalt en individuell studieplan med tregere progresjon enn normalt - for eksempel ved å gå ned til halv progressjon. Ikke ideelt, men i det store bildet - er det ikke bedre med sakte og sikker framgang mot videre gode muligheter, enn å være fastlåst til det som man kan foreta seg uten høyere utdanning? Selv noe så banalt som litt dårlig motivasjon kan være nok til at man får innvilget 50%-progressjon.

 

Har man en dokumentert funksjonsnedsettelse, så vil tillretteleggingstjenestene kunne strekke seg langt for å tilpasse studiehverdagen sånn at du allikevel skal få en kjangse på å fullføre studier, på lik linje med alle andre. ( Relevant link: https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Tilrettelegging+av+studiesituasjon )

 

Er det moderate-alvorlige psykiske problemer som gjør studiene vanskelig, så er dette et eget, prioritert satsningsområde der man får god hjelp til å få en tilpasset studiesituasjon - der man får solid oppfølging og hjelp til å takle de utfordringene man har samtidig som man studerer. ( Relevant link: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+a+komme+i+jobb/Relatert+informasjon/studier-med-st%C3%B8tte )

 

Lånekassen er også greie å forholde seg til generelt - de tilbyr ekstra stipend / andre tilpasninger om man har "nedsatt funksjonsevne eller funksjonshemming," blant annet ved at man kan ligge lenger bak enn normalt / får mer stipend om man ikke kan jobbe ved siden av studiene. De er ellers meget fleksible når det gjelder sykdom - og er forsåvidt fleksible også når man er en helt "normal" student. (Relevante linker: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/om-ordningen/  https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Sykdom/ )

 

Har du sett på alle de mulighetene du har, trådstarter? I motsetning til de over, så sier jeg ikke at du "må" satse og tvinge deg gjennom en lengre utdanning - bare at det er viktig nok til at man bør snu alle steiner og se om det på noen som helst måte er mulig å få det til å fungere. At det kan være vanskelig, forstår jeg godt (har selv prøvd og feilet 3 ganger før jeg "endelig" fant oppskriften som fungerte for min del... alt som måtte til for min del var et 100% nettbasert tilbud.)

 

Det kan vel også være smart å ikke låse seg inn på tanken om IT, "bare" fordi man tror det er noe man vil like å holde på med.

 

Konkret tips: IT-fagene fra NTNU / tidligere HiST. Nettbasert, nesten 100% fleksibelt - ganske anvendt og yrkesrelevant om man ønsker å havne i IT-bransjen. Gir også mulighet til å samle sammen enkeltfagene og satse mot en bachelorgrad på sikt. Aberet med å starte med å kjøpe enkeltkurs direkte er kostnaden. http://itfag.no/

 

Har du sett noe på de mulighetene som fins på videregående-nivå? Av og til så ma man ta noen steg tilbake før man klarer å komme fremover, og det kan være mer fornuftig å for eksempel ta IKT servicefag og starte som lærling enn å ta tilfeldige kurs her og der litt på måfå og håpe på at det lønner seg.

 

Skynd deg sakte, og ta det et steg av gangen. Om du ikke ønsker å ende opp som butikkmedarbeider, så har du jo mye muligheter.

 

Sier du altså at man uten noen saklig grunn kan ta en 3-årig Bachelor på 7,5 år? Høres veldig lenge ut. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Jeg synes egentlig utdanning er overvurdert. Man kan få til bra mye uten noen form for høyere utdanning. Du kan begynne som hjelpearbeider i et firma, og etter 5 år kan du ta fagbrev innen det du jobber som. Ellers hvis du er god innen et fag, men ikke har utdanning, er det mange firma som vil ha kompetanse over utdanning. 

Lenke til kommentar

Sier du altså at man uten noen saklig grunn kan ta en 3-årig Bachelor på 7,5 år? Høres veldig lenge ut.

1.5 ganger lengre tid enn normalt, dvs 4.5 år - med visse krav til progressjon underveis. Akkurat hvor lenge bak og hvordan reglene er varierer mellom forskjellige utdanningsinstitusjoner - men flertallet gjør det mulig å ligge en god del på etterskudd uten at det er krise.

 

Et eksempel er NTNU, der studieforskriften åpner for å bruke 50% mer tid enn normalt, by default. (De prøvde å stramme inn den, uten at det gikk gjennom. http://dusken.no/artikkel/25535/-44/ )

Lenke til kommentar

 

Sier du altså at man uten noen saklig grunn kan ta en 3-årig Bachelor på 7,5 år? Høres veldig lenge ut.

1.5 ganger lengre tid enn normalt, dvs 4.5 år - med visse krav til progressjon underveis. Akkurat hvor lenge bak og hvordan reglene er varierer mellom forskjellige utdanningsinstitusjoner - men flertallet gjør det mulig å ligge en god del på etterskudd uten at det er krise.

 

Et eksempel er NTNU, der studieforskriften åpner for å bruke 50% mer tid enn normalt, by default. (De prøvde å stramme inn den, uten at det gikk gjennom. http://dusken.no/artikkel/25535/-44/ )

 

 

1.5 ganger lengre tid enn normalt betyr 7,5 år. 4,5 år vil i så fall være 0,5 lengre tid enn normalt. Evt. kunne du sagt 1,5 ganger normal tid. Det essensielle her er "lengre enn".

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig utdanning er overvurdert. Man kan få til bra mye uten noen form for høyere utdanning. Du kan begynne som hjelpearbeider i et firma, og etter 5 år kan du ta fagbrev innen det du jobber som. Ellers hvis du er god innen et fag, men ikke har utdanning, er det mange firma som vil ha kompetanse over utdanning.

 

Enig med han her. Skole er ufattelig overvurdert og vi på gulvet driver stadig å skroter tullet disse nyutdannede ingeniørene kommer med og når ting går til helsike så er det vi som kan produsere som fortsatt har jobb. Stort sett alle håndtverker yrker tar inn hjelpearbeidere og om du er nevenyttig og pålitelig får du faglønn langt raskere enn fem år. Du kan også opparbeide kompetanse innen flere fag samtidig slik at du får flere bein å stå på.

 

Mitt tips er å unngå store bedrifter. Som hjelpearbeider i større bedrifter risikerer en ulært å bli sittende med ensformig arbeid hvor du lærer lite, det er somregel mye dødkjøtt i arbeidstokken og 'gjenger' som fryser ut nye arbeidere.

 

I en liten bedrift har de alltid behov for pålitelige folk, du blir lagt merke til av sjefen og du får økt trivsel av at ditt bidrag betyr noe. Dessuten vil du sannsynligvis få et mye større ansvarsområde som gir bredere erfaring slik at du står bedre stilt når du søker ny jobb. Også er det i min erfaring mye større kameratskap i små bedrifter samt mer frihet i arbeidsdagen. Når du har jobbet en stund som håndverker i et mindre firma så er alle mer opptatt av hva du får gjort enn når du gjorde det. I et større firma kan du regne med å måtte stemple inn eller gps.

 

Den første jobben er vanskelig å få pga det er så mange late folk at man kvir seg for å prøve nye folk men når du har kommet deg inn og får en god attest så er det flust av jobber for den som gidder

Lenke til kommentar

Frakte varer, Montør, lagermedarbeider, fiskeopptrett(bedre betalt enn mange bachelorutdanninger kan gi) , vaktmester, ufaglært IT support, IT support på ungdomskole?

Bygge seg opp arbeidserfaring, ferdigheter og kunnskap kan i noen tilfeller være vel så viktig som en bachelorgrad.

Det finnes mange av de som tar seg en utdanning bare for å ta seg en utdanning og ender opp med å utdanne seg til arbeidsledighet.

Tror det er veldig vanskelig/ umulig å få jobb som vaktmester og IT support på ungdomsskole uten fagbrev.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Frakte varer, Montør, lagermedarbeider, fiskeopptrett(bedre betalt enn mange bachelorutdanninger kan gi) , vaktmester, ufaglært IT support, IT support på ungdomskole?

Bygge seg opp arbeidserfaring, ferdigheter og kunnskap kan i noen tilfeller være vel så viktig som en bachelorgrad.

Det finnes mange av de som tar seg en utdanning bare for å ta seg en utdanning og ender opp med å utdanne seg til arbeidsledighet.

Tror det er veldig vanskelig/ umulig å få jobb som vaktmester og IT support på ungdomsskole uten fagbrev.

Jeg er ufaglært vaktmester

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Jeg har jobbet som anleggsarbeider, og nå som rørlegger. Jeg er 19 år og gikk dataelektronikk på vgs, så jeg er et godt eksempel på at man ikke trenger utdanning for å få en jobb.

Lenke til kommentar

 

 

Frakte varer, Montør, lagermedarbeider, fiskeopptrett(bedre betalt enn mange bachelorutdanninger kan gi) , vaktmester, ufaglært IT support, IT support på ungdomskole?

Bygge seg opp arbeidserfaring, ferdigheter og kunnskap kan i noen tilfeller være vel så viktig som en bachelorgrad.

Det finnes mange av de som tar seg en utdanning bare for å ta seg en utdanning og ender opp med å utdanne seg til arbeidsledighet.

Tror det er veldig vanskelig/ umulig å få jobb som vaktmester og IT support på ungdomsskole uten fagbrev.

Jeg er ufaglært vaktmester

 

Såpass  :)  Ok men er det mange som du vet om som ikke har fagbrev eller annen relativ utdanning? Jeg tror forsatt det ikke er vanlig med ufaglærte vaktmestere værtfall ikke i det offentlige. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...