Gå til innhold

Hva kan man gjøre uten utdannelse bortsett fra butikkjobb etc.?


Agurk43

Anbefalte innlegg

Ting du ikke trenger utdannelse til, men som kan få deg langt:

Punktlighet.

God arbeidsmoral.

Kroppsspråk.

Energi.

God holdning til livet.

Lidenskap.

Å være lærevillig.

Å jobbe ekstra.

Å være forberedt.

 

Jeg vil påstå at så lenge du har generell studiekompetanse og en liten dose tålmodighet skal du fint kunne finne en entry-level job innen de fleste yrker.

 

En entry-level job vil, i kombinasjon med tidligere nevnte egenskaper, kunne føre deg opp og fram, enten ved strategisk jobbskifte eller ved lojalitet til arbeidsgiver. Opplæring og kurs/deltidsutdanning ved siden av en jobb du interesserer deg for vil også fungere som kvalifikasjoner videre. Det er viktig å være inneforstått med at høyere utdanning er ikke et must for å lande generelle stillinger (som i sin tur kan komme høyt i et system), men at man da mangler kompetanse på papiret - som er et argument til lavere lønn og som er veldig praktisk ved eventuelt jobbskifte. (Tar selvsagt forbehold for stillinger/yrker/kompetanse som krever en grad eller ekstensiv opplæring og som ikke kan læres via praksis/kurs i samråd med arbeidsgiver, eller som er slått fast ved norsk lov).

 

Eksempler fra toppen av bunken:

Ufaglært håndverker (begynn som ryddegutt/sjauer).

Kontormedarbeider.

Kundeservicemedarbeider.

Teknisk feilsøking 1. linje.

Restaurant-/hotellbransje.

Selger (b2c>c2c>porteføljeforvaltning).

 

Her kan stillingene i sin tur føre til: Fagbrev og egen bedrift. Høyere teknisk kompetanse, eventuelt karriere innen kvalitetssikring eller team-/prosjektledelse. Videre kompetanse innen næringen det eventuelle kontoret jobber innenfor. Drift av restaurant/utested, eventuelt erfaring til å starte eget. Salg på høyt og meget komfortabelt nivå.

 

Jeg er selv 23 år og har generell studiekompetanse. I min begrensede karriere til nå har jeg hatt følgende stillinger, med følgende utviklingspotensial ved godt arbeid:

Administrasjonssekretær.

Mulighet for utvikling som personlig assistent for ledergruppe.

Mulighet for opplæring og kursing innen regnskap.

Ved deltidsutdanning på siden: Mulighet for åpning innen næringseiendom, porteføljeforvaltning og salgsarbeid.

 

Teknisk rådgiver 1.linje.

Mulighet for utvikling til 2. linje, som deretter ser bra ut på CVen og gjør at man kan kuppe bedre IT stillinger med mer teknisk utviklingpotensiale.

Muligheter innen kvalitetssikring på callsenter (som igjen kan føre til bedre stillinger innen kvalitetssikring i samme næring).

Mulighet som teknisk instruktør (derav videre muligheter).

Mulighet til å bli team manager, som gir ledererfaring som i sin tur kan føre til større ansattansvar, karriere innen HR eller prosjektledelse (her avhengig av næring og kompetanse igjen).

 

I kun to fulltidsjobber har jeg hatt "endeløse" muligheter for videre utvikling. Dette kan man se i de fleste yrker og næringer, men det krever tid og godt arbeid. Fantasien setter grenser - utdanning kan man ta ved siden eller på etterkant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...