Gå til innhold

Deus ex 2 demo er ute


Anbefalte innlegg

I natt lastet jeg ned, synkront med Knights of the Old Republic og Tron 2.0, ned demoen til Ion Storms nye magnum opus. Stor forventninger. Dette er spillet Warren Spector (Ultima Underworld, Thief, Deus Ex, etc.) har lagt sin klamme producer-hånd på og forhåpentligvis tilført det den typen magi han er berømt for. Det første spillet til å ha geometriske stencil-bufferede skygger (ja, tenk, det kommer før DooM III, til og med! ) og det første til å bruke dette aktivt i spillopplevelsen. Wow. Fantastisk grafikk, godt gameplay ... det eneste de kan bomme på er musikken, tror jeg.

 

Det burde bli bra. Det *kommer* nok til å bli bra. Men ... hvem er det som skal spille dette da? Dersom demoen er noen indikasjon blir det svært, svært få. Jeg vet ikke hva som har skjedd med stencil-bufferingen, og jeg er heller ikke helt sikker på hva som foregår med den ytterligere, ikke-tekniske grafikken, for ... det ser ikke ferdig ut! Gameplay kan jeg nesten ikke uttale meg om, for spillet kræsjet nærmest umiddelbart da jeg startet det. Jeg vet at jeg ikke har top-of-the-line PC-utstyr (AMD XP2100+ med 768 MB RAM og en GF3 ti500 64 MB og 240 GB drivespace), men dette er latterlig. Spillet forcer Supersampling Anti-aliasing. Er det lurt? Jeg har kraftigere maskin enn gjennomsnittet (se bare på undersøkelsene til Valve! Kun 12% av de som spiller CS har ifølge deres statistikker kraftigere maskin enn meg.) og spillet kjører knapt. Består demoen av en eldgammel build? Støtter ikke GF3en min geometrisk stencil-buffering (Jo, det gjør den ... for DooM III-alphaen skygget meg nesten til døde ...)? Hva har skjedd?

 

Er demoen indikativ for resten av spillet, tro? Jeg velger å la være å tro det, siden jeg vet at demo-kode stort sett er gamle builder som de har brushet opp og gjort stand-alone. Men vet resten av communitien dette? Vil folk tilgi at de grafiske effektene ikke fungerer med mindre du eier en R300 eller NV30+? Vil folk kjøre 640x480 med 1x AA heller enn 800x600 uten? Jeg liker å ha et valg. Hvorfor har jeg ikke fått det?

 

Noen andre med litt mer recent maskinvare som kan svare meg på om demoen er så misvisende som jeg frykter, eller er de urimelige påstandene mine helt korrekte? Jeg håper for all del at de ikke er det.

 

Vær litt mer spesifikke enn tidligere i posten. Svar gjerne direkte på spørsmålene :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Whoa ... prøvde demoen en gang til. Vet ikke helt hva som har skjedd, men denne gangen spratt stencil-skyggene fram som bare det.

 

PCen min er en stor fuck-up, så kanskje maskinen min simpelthen ikke følte for å vise meg skyggene first time around? Jeg er litt mer imponert denne gangen :) Ser også hvorfor mange kritiserer modellene ... de så veldig cookie-cutter ut. To grunner til det: de kan være WIP, og dermed uten normal-mapping, etc. eller det kan være som i for eksempel FFX; viktige personer som er mye med ser myyyye bedre ut enn generiske bar-folk, fordi ... vel, fordi du skal se på hovedpersonene og ikke generiske NPCer :) Jeg er ikke helt enig i denne holdningen, da det ødelegger mye stemning. Kanskje det ordnes til release?

Lenke til kommentar
Whoa ... prøvde demoen en gang til. Vet ikke helt hva som har skjedd, men denne gangen spratt stencil-skyggene fram som bare det.

 

PCen min er en stor fuck-up, så kanskje maskinen min simpelthen ikke følte for å vise meg skyggene first time around? Jeg er litt mer imponert denne gangen :) Ser også hvorfor mange kritiserer modellene ... de så veldig cookie-cutter ut. To grunner til det: de kan være WIP, og dermed uten normal-mapping, etc. eller det kan være som i for eksempel FFX; viktige personer som er mye med ser myyyye bedre ut enn generiske bar-folk, fordi ... vel, fordi du skal se på hovedpersonene og ikke generiske NPCer :) Jeg er ikke helt enig i denne holdningen, da det ødelegger mye stemning. Kanskje det ordnes til release?

Siden du fikk det til med ditt GF3-kort, hvilken oppløsning kjørte du? Jeg vil gjerne vite, for da kan mitt Ti4200 i alle fall kjøre spillet. Det er jo framgang i fra det alle har skreket om tidligere i denne posten! :gretten:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Jeg lurer på om den ganske negative responsen som florerer på nettet delvis skyldes alt for høye forventninger? Folk ser ut til generelt å hate alt som er annerledes enn i eneren. Skal laste ned så snart jeg får tid.

uten tvil.

men personlig hadde jeg null forventning til spillet og jeg er mislikte det lille jeg har sett etter å ha prøvd demoen.

men så gidder jeg heller ikke prøve mer før jeg har investert i nytt skjermkort, dvs uti desember.

 

det at forventningene til toern har vært enorme etter suksessen til nummer 1, det forstår jeg godt, synd at slikt ødelegger.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om den ganske negative responsen som florerer på nettet delvis skyldes alt for høye forventninger? Folk ser ut til generelt å hate alt som er annerledes enn i eneren. Skal laste ned så snart jeg får tid.

Tror nok det stemmer bra. Forumene til gamespy f.eks har hatt mye negativ feedback på demoene, greia er bare at forumene der og mange andre steder er fulle av en god del sutrete gamere som er UMULIG å gjøre til lags...

Lenke til kommentar

Ikke bare det forumet som er det. Jeg får følelsen av at dette forumet er det eneste intelligente i hele landet ... Iallefall delvis intelligente :) Poenget er at alle spillere skal være så fordømt individualistiske, og de skal kunne så forbannet mye om spill (svært få av dem som egentlig kan det ...) at de er umulig å tilfredsstille. Og det er dessuten disse "hardcore"-gamerene som mest sannsynlig kjøper hype.

 

"Ener the MAtrix is gonna R0CK you're w0rld! If you think not so, you are G A Y!!1"

 

Ang. å få ******skapet til å kjøre på en GF3? Vel ... jeg gikk egentlig bare berskerk på driverne mine og knotet litt med .cfg fila til spillet. Var ikke stort der som skulle forandres, bare satte ned mip-map biasen litt, et cetera, og ting gikk halvveis ok.

 

Merk deg: halvveis. Fikk ikke disablet SSAAen ... forbered deg på NU64-style grafikk dersom du ikke har en monstermaskin.

Lenke til kommentar

Eg har akkuratt lastet ned og spilt demoen. Og eg må si spillet er en stor skuffelse fra begynnelse til slutt Nå skyles kanse en del av kritikken min at eg er en stor fan av orginalen. (Spilte gjennom det etter taktikken "følge alle vegger for å lete etter brytere og aemlige dører")

det som skuffet meg med DXIW var:

 

-Samme hvor du skyter en person så gjør det like mye skade. Ikke særlig bra for et spill som satser så mye på "sniking".

 

-Menyene er over forenklet. De fleste av dere som har spilt eneren husker vel "inventory" menyen der forskjellige våpen tok mere eller mindre plass. det er borte nå. Litt rart at en sjokolade tar like mye plass som en hagle.

 

-Hacking delen er også borte dvs. du kan hacke men de har tatt bort Brukernamn og passord som altrnativ så nå må du hacke. igjenn forenklet.

 

-Hva gjør HUD-en midt på sjermen rundt siktet? dette måda vere den dårligste plasseringen det er mulig å finne.

 

-musa har altfor lite innstilingsmuligheter med lav "sens" noe som også var et problem i NOLF

 

-Kontrollene resetter seg selv. Ikke bare når du starter på nytt, men også når du trykker load game noe som kan væer sært frustrerende når du spiller på det vanskligeste og må pumpe en soldat full av bly fordi det har ingenting å si hvor du treffer. Og demed er så skadet at du vil prøve på nytt. Noe du gruer deg til fordi du må stille inn alt på nytt.

 

-Det finnes ikke quikksave eller quikkload.

 

Nå er dette heldigvis ikke det ferdige spillet og mye kan forandres ennå. Så sluttresultatet kan bli rigtig bra, men slik som det er nå, ville eg heller kjøpe sesong 1-10 av hotell cesar på dvd og gå på "leirdue" skyting. Ok, så ville eg kjøpt det. DXIW er jo et helt greit spill. Det er bare det at det kunne blitt så mye bedre.

Desverre lukter spillet stamt av konsoll konventering. Spesielt hvis du tar i betaktning de forenklede menyene og hitboksen.

Endret av GulliveR
Lenke til kommentar

Hvis dere sjekker Datavaulten inni spillet, så vil dere se "L/R to switch between goals" eller noe lignende. Et av bevisene på at demoen er lagd utifra Xbox-koden.

 

Ion Storm's Deus Ex 2 Forum

 

Det er noen threads om hvordan man tweaker demoen og litt av hvert om folks oppfatninger av demoen også.

 

Spillet er gold, og på tirsdag/onsdag slippes det i USA. I Mars kommer det til Europa. Er vi heldige, får vi en litt oppdatert versjon.

 

Ifølge rykter så skal visst demoen være fikset slik at spillere skulle få prøve actiondelen av spillet.

 

Personlig ble jeg skuffet, siden grafikken ikke var som det utviklerne hadde lovet og lokalisert skade ikke så ut til å være med. Og en liten irriterende ting var at alle våpen bruker EN og SAMME ammo. Jepp helt likens ammo til både pistol og rocket launcher. Og spillet var så forenklet at det stinket konsoll (Jeg har ingenting imot konsoll, utenom når PC-spill blir "ødelagt" av at det også skal utgis på konsoller, så man må tweake på en god del siden konsollene ikke klarer å kjøre spill sånn som PC).

Lenke til kommentar
Whoa ... prøvde demoen en gang til. Vet ikke helt hva som har skjedd, men denne gangen spratt stencil-skyggene fram som bare det.

Det er litt rart, jeg måtte enable volumetric shadows selv i default.ini fila.

 

Merk deg: halvveis. Fikk ikke disablet SSAAen ... forbered deg på NU64-style grafikk dersom du ikke har en monstermaskin.

MSAA mener du vel og 1x i spillet betyr noFSAA.

 

Veritas_Flere enn meg som får grafiske forstyrrelser (artifacs) på langt hold. Og spesielst på de forskjellige karakterene.

Still AA i driveren på "application preference" og styr heller dette i instillingene til spillet.

Lenke til kommentar

Hadde lunke forhåpninger te DeusEx2 (hype!hype!), eneren e et av de det beste spillet eg har spilt og e av den typen "sopte veggene" i spillet for å finne hver eneste lille detalj.

 

Har bare prøvd demoen noen minutter, så skal ikke uttale meg for mye, men førsteinntrykket var helt forferdelig. HUDen slengt i trynet og STERKT preg av "konsollisering" (hvis det er et ord da..). Kjekt for programmererne når d skal portes, men irriterende for PCfolket. Også et type ammo for ALLE våpen?

 

Teknisk sett var den ok, men har ikke lagt merke til noe banebrytende enda. Funket ok på min XP2000/Radeon9500, men noe UT2003 framerates e jo glømmesak i en sånt spill uansett selv om motoren er nokså lik.

 

Et viktig poeng som eg kan tenke meg e at Dues Ex var teknisk, HAUGER av ting å gjøre. Du følte deg som en smart agent som kunne gjøre akkurat d du ville, hvordan du ville. Du hadde masser av duppeditter, ulike våpen og tonnevis av detaljer å fordype deg i (kontrollpanel for hacking, emails som ga eksta historie, konge bakgrunnshistorie, etc). Kort sagt "avanserte greier". Tror nok at det er den "simplifiseringen" og streamlininen som kommer te å få trofaste DEfans te å

felle en tåre av DE:IW...

 

Kan si d sånn at for hvert minutt eg spilte, jo mer savnet eg eneren..... Skal eg spå regner eg med at dette spillet blir ratet som "ok" (men ikke DE1! ;) ). Synd, man føler at Ion har ødelagt mye av d som var bra i eneren.

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Ein kan jo ikkje på nokon måte meine at demoen ikkje er ein gedigen skuffelse for fans av konseptet Deus Ex. All den gode gameplayen frå einaren er teke bort, til fordel for eit enklare system som utviklarane meiner "er meir straumlinjeforma", fritt etter hukommelsen. Eller for å verte spelbart med kun handkontroll, for å vere realistisk. Tenk litt over det, så vert det sjølvsagt.

 

Alle som har spelt Deus Ex må då vere einig i at systemet der på ingen måte hindrar innlevelsen for spelaren. At det er endra så radikalt til oppfylgjaren er.. pussig. Det som hindrar meg i å leve meg inn i demoen av Deus Ex 2, er at eg ikkje forstår kvifor pistolen min er tom når eg har brukt opp flammekastaren (ei vanesak, kanskje. Forhåpentligvis). Og at dialogane kunne ha vore tekne frå ein MadTV-sketsj om dialog i dataspel.

 

Det negative til side, ved å spele demoen får en inga stemning, og ein har eigentleg ingen ide om kvifor en gjer det ein gjer (mogelegvis difor vert ein fortalt kven som er kven og kva ein kan gjere til ei kvar tid medan ein spelar), og dette var jo berebjelken til Deus Ex. Stemninga og historia. Og om utviklarane oppnår det dei har lova, uovertruffen fridom i utviklinga av historia, og samstundes beheld, og kanskje forbetrar stemninga ein fann i enaren, då skal eg kunne leve med berre ein type ammo om eit tåpeleg inventorysystem, sjølv om eg skulle ynskt det annleis.

 

Men dei bør absolutt ha fiksa litt på dialogane.

 

PS: Går akseptabelt på mitt "Radeon 8500, 1.73Ghz og 256DDR"-system. Akseptabelt betyr i mitt høve stabil framerate i overkant av 20fps.

 

Edit: Fiksa eit par småting. Forøvrig innser eg at å påstå at historia og stemninga i Deus Ex var berebjelken i spelet er urettferdig mot spelet, men eg ville ikkje fjerne alt håp for toaren før vi veit korleis fullversjonen er..

Endret av GeirBrandal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...