Gå til innhold

Nikon kamera til jorden rundt reise


Gjest Slettet-NvO6MF

Anbefalte innlegg

Beklager å måtte si dette, men dine vurderingsevner suger...bare fordi du ikke skjønner hvordan verden henger sammen, betyr ikke at du bare kan lage din egen realitet. Wake up!

Nå har du gitt meg en bedre forståelse av hvordan du begrunner dine påstander og jeg må si at jeg ikke er imponert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg har for øyeblikket et Nikon D200 som begynner å bli gammelt og kunne tenke meg å oppgradere. Valget står for øyeblikket mellom Nikon D5300 og D7100 (synes ikke D5500 og D7200 har store nok forbedringer til å være verdt de ekstra kronene), men jeg er veldig usikker på hva jeg skal gå for.

 

Grunner til å gå for D7100 er:

- Kamera skal bli med jorden rundt i 3 måneder i alt fra et av verdens våteste og tørreste områder, inn i skog og jungel og trenger å være litt mer robust

- Har lyst til å bruke videofunksjonen en del og egen lydutgang er stort pluss

- Ekstra minnekortplass er veldig greit for backup av bilder når man er langt fra mulighet for strøm og Internett

- Bedre batterilevetid (vil være opp til 5 dager uten lademuligheter)

 

Grunner til å gå for D5300:

- Billigere

- Kan filme i 1080p@60 uten å ha 1.3x crop mode

- Mindre og lettere

 

Ved å kun se på listen så virker jo D7100 som det riktige valget, men samtidig så er pris en vesentlig faktor, og etter det jeg har funnet på finn.no så er D7100 rundt 30 % dyrere i snitt. Har noen erfaringer med disse kameraene og kan gi noen tips om hva det er lurt å velge? Finnes det noen løsninger for bedre lyd på D5300/er innebygd mikrofon overlevbar (har ikke veldig høye krav)? Vil en D5300 overleve litt "skitne" omgivelser som regnskog, ørken osv?

Jeg ville ha valgt et værtett kamera og objektiv. Personlig bruker jeg kameraet som et redskap, og da vil jeg ikke ta hensyn til vær og vind. Og du skal i tillegg fotografere i ekstreme miljø. 

 

D5300 er en innslagsmodell, dvs. at den ikke er konstruert for det bruk som du skal benytte det i. Det er ikke værtett, og heller ikke konstruert for å tåle "juling". Det er derfor en betydelig risiko med å benytte et slikt kamera med tanke på at du fort kan være uten. Hvilke objektiver hadde du tenkt å benytte? Husk også at objektivene må være værtette.

 

Hvis du går for D5300, så bør du absolutt ha med et ekstra kamera, gjerne et kompaktkamera. Det ville være ganske kjipt å være på ditt livs reise med et defekt kamera. 

 

Selv har jeg altid med meg to kamerahus når jeg drar på workshops eller på reiser hvor jeg skal ta bilder.  

Lenke til kommentar

- Har for øyeblikket en kit lens 18-55 mm (som vanligvis ligger hjemme), en prime 50 mm f/1.8 og en 28-300 f/3.5-6.3.

Hvilken 50mm f/1,8? AF 50mm f/1,8D vil ikke autofokusere på D5x00 (det krever AF-motor innebygd i huset, dvs. D7x00 og oppover). AF-S-versjonen klarer seg helt utmerket.

 

Ellers, forstår jeg det sånn at de du bruker mest er 50 mm og 28-300? Hvis jeg kan få slenge ut et ukonvensjonelt forslag: Siden DX-objektivet uansett stort sett blir liggende hjemme, hva med en brukt D700? Robuste saker, og ikke så veldig mye større enn D200. Klart, det blir helt andre bildevinkler enn du er vant til... spørs mest på om du føler du klarer deg med 300 mm maks brennvidde på FX eller om du helst ønsker mer tele. Samtidig så er vel ikke 28-300 det objektivet i verden med best oppløsningsevne, så jeg er ikke overbevist om det kommer til å være så veldig tilfredsstillende på en moderne 24 Mp DX-sensor.

 

Det bruker til og med samme batteri som D200en du allerede har.

 

Men det kan ikke filme, da. Vet ikke helt hvor viktig den biten er for deg.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Man får veldig gode bilder med speilløse systemer idag, punktum.

 

Grunnen til at det fortsatt selges flest speilreflekser er jo av den enkle og banale grunn at alt nytt(endring) er skummelt. Fremtiden har faktisk kommet, men folk flest tør altså ikke å ta steget.

 

 

 

Beklager å måtte si dette, men dine vurderingsevner suger...bare fordi du ikke skjønner hvordan verden henger sammen, betyr ikke at du bare kan lage din egen realitet. Wake up!

 

Jeg er enig i at speilløst tar veldig gode bilder.

Jeg er også enig i at det er en god del av de som kjøper speilrefleks som heller burde valgt speilløst.

Men, jeg tror at du også trenger å våkne opp, for du ser faktisk ut til å leve i en realitet der fotoverden  er svart/hvitt d.v.s. speilrefleks v speilløst.

 

Det finnes faktisk mange grunner til å velge speilrefleks og det finnes mange grunner til å velge speilløst, men alle grunnene bunner i subjektive vurderinger av hva man foretrekker.

 

Jeg har selv det man kan kalle utstyr i øvre "klasse" både når det gjelder med speil og uten speil, og jeg ser ingen grunn til å skulle kutte ut det ene systemet så lenge jeg har muligheten til å bruke begge.

For meg, sett ut i fra min bruk av fotokamera, så har begge systemene livets rett. Jeg kunne uten problemer fungert med enten speil eller ikke speil, men hadde jeg i dag fått kniven på strupen og måtte velge så er jeg ikke overbevist om at jeg hadde gått for speilløst. (det går ikke bare på huset, men like mye på objektiver der det fremdeles finnes mangler innen for det speilløse systemet).

 

Ja, speilløst er en stor del av fremtiden, men for enkelte har speilet fremdeles en naturlig plass, og det er egentlig ganske tåpelig å ha den forutsetning at folk er dumme og ignorante fordi de velger et annet system enn det du selv foretrekker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF

Hvilken 50mm f/1,8? AF 50mm f/1,8D vil ikke autofokusere på D5x00 (det krever AF-motor innebygd i huset, dvs. D7x00 og oppover). AF-S-versjonen klarer seg helt utmerket.

 

Ellers, forstår jeg det sånn at de du bruker mest er 50 mm og 28-300? Hvis jeg kan få slenge ut et ukonvensjonelt forslag: Siden DX-objektivet uansett stort sett blir liggende hjemme, hva med en brukt D700? Robuste saker, og ikke så veldig mye større enn D200. Klart, det blir helt andre bildevinkler enn du er vant til... spørs mest på om du føler du klarer deg med 300 mm maks brennvidde på FX eller om du helst ønsker mer tele. Samtidig så er vel ikke 28-300 det objektivet i verden med best oppløsningsevne, så jeg er ikke overbevist om det kommer til å være så veldig tilfredsstillende på en moderne 24 Mp DX-sensor.

 

Det bruker til og med samme batteri som D200en du allerede har.

 

Men det kan ikke filme, da. Vet ikke helt hvor viktig den biten er for deg.

 

 

Good catch! Det er en 1,8D, så da må jeg nok droppe enten linsen eller D5x00, ja.

Video er en av grunnene til at jeg ønsker å oppgradere (eneste alternativet jeg har nå er en GoPro Hero3, som naturlig nok ikke kan sammenliknes). 

 

Hva med et brukt D7000? Like solid som D7100 men lavere pris.

Blir det for "gammelt"?

Alder i seg selv er ikke noe problem, har tross alt en D200 i dag. Ser heller ikke noe enormt behov for å gå fra 16 til 24 MP sensor heller, men å være begrenset til 24 fps er jeg ikke helt fornøyd med. Vil jo for det meste filme i denne frameraten, men muligheten for å gå opp til 60 er veldig greit å ha.

 

 

 

Hva med et brukt D7000? Like solid som D7100 men lavere pris.

Blir det for "gammelt"?

 

Har også fordelen med mindre bildefiler. Det blir fort mange GB av en lang tur. 

 

 

Oppløsning kan jo alltids skrus ned på en D7100 :-)

 

Edit: Ahhhh, fant en D700 til 4000 på finn.no. Video er fortsatt et must, men prisen virket jo latterlig god (merk: 94k actuations). Var selvfølgelig solgt 5 minutter før jeg ringte da ...

Endret av Slettet-NvO6MF
Lenke til kommentar

 

Man får veldig gode bilder med speilløse systemer idag, punktum.

 

Grunnen til at det fortsatt selges flest speilreflekser er jo av den enkle og banale grunn at alt nytt(endring) er skummelt. Fremtiden har faktisk kommet, men folk flest tør altså ikke å ta steget.

Du er klar over at det finnes andre preferanser angående kjøp av kamera en bare "gode bilder" ?

 

For meg er ikke speilløse systemer helt på høyde angående mitt bruksmønster/optikk, og det er sikker flere andre som ikke får en fullgod brukeropplevelse med et speilløst kamera ennå.

 

 

 

Hei. Jeg har for øyeblikket et Nikon D200 som begynner å bli gammelt og kunne tenke meg å oppgradere. Valget står for øyeblikket mellom Nikon D5300 og D7100 (synes ikke D5500 og D7200 har store nok forbedringer til å være verdt de ekstra kronene), men jeg er veldig usikker på hva jeg skal gå for.

 

Grunner til å gå for D7100 er:

- Kamera skal bli med jorden rundt i 3 måneder i alt fra et av verdens våteste og tørreste områder, inn i skog og jungel og trenger å være litt mer robust

- Har lyst til å bruke videofunksjonen en del og egen lydutgang er stort pluss

- Ekstra minnekortplass er veldig greit for backup av bilder når man er langt fra mulighet for strøm og Internett

- Bedre batterilevetid (vil være opp til 5 dager uten lademuligheter)

 

Grunner til å gå for D5300:

- Billigere

- Kan filme i 1080p@60 uten å ha 1.3x crop mode

- Mindre og lettere

 

Ved å kun se på listen så virker jo D7100 som det riktige valget, men samtidig så er pris en vesentlig faktor, og etter det jeg har funnet på finn.no så er D7100 rundt 30 % dyrere i snitt. Har noen erfaringer med disse kameraene og kan gi noen tips om hva det er lurt å velge? Finnes det noen løsninger for bedre lyd på D5300/er innebygd mikrofon overlevbar (har ikke veldig høye krav)? Vil en D5300 overleve litt "skitne" omgivelser som regnskog, ørken osv?

 

Flere D7100 til salgs brukt, med og uten objektiv. Noe å vurdere.

 

Han skrev "Punktum" så da er det nok den eneste virkelige sannhet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En liten ting til. En fordel med et entusiastkamera som D7100 er at den har to kortplasser. Da kan du benytte den ene som backup (husk å ta RAW), evt. JPG på et kort og RAW på det andre.

 

Minnekort i dag er billige, og de er små (lite vekt og volum). De er også jevnlig på tilbud. Siden du neppe skal fotografere action, så trenger du heller ikke de aller raskeste (som er de dyreste).

 

Slike minnekort kan fort gå i stykker, så å ha backup er altid lurt. Kjøp med deg masse kort. Det kan være smart å ikke ha de aller største, da blir det mange egg i en kurv.  

 

Dumt at du ikke fikk kloa i den brukte D7100,

Tips: Når D500 kommer i butikken, så vil det sannsynligvis bli en god del D7100 på bruktmarkedet. Da kan du gjøre gode kjøp.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

 

Ikke noe problem å bytte til et annet merke. Bare å selge alt samlet.

 

 

Ikke noe problem bortsett fra det økonomiske, men det bekymrer kanskje ikke deg?

 

Jeg har selv gjort dette. Ikke noe problem. Jeg har ikke ubegrensede midler så penger er alltid et tema såklart, men man får jo penger når man selger noe, og kamerautstyr taper seg ikke så sinnsykt mye i verdi over tid som en del annet. 

Mange er bare ikke villige til å prøve noe nytt, og havner da automatisk i kategorien blandt alle de andre dinosaurene som kviholder på merket "sitt" som de har vært så trofaste til. 

Jeg velger fritt selv hva jeg selv vil ha, og finnes det noe annet som jeg mener er bedre, da tviler jeg ikke med å bytte. Jeg er ikke interessert i å sitte som 90-åring og tenke: "What if"... Drit i hva andre måtte mene - velg det DU vil ha. Slik lever hvert fall jeg, og trives med den friheten dette gir meg.

Lenke til kommentar

Mange er bare ikke villige til å prøve noe nytt, og havner da automatisk i kategorien blandt alle de andre dinosaurene som kviholder på merket "sitt" som de har vært så trofaste til. 

Jeg velger fritt selv hva jeg selv vil ha,

Du kan velge fritt, mens alle andre er dinosaurer siden de ikke velger det samme som du ?

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

 

Mange er bare ikke villige til å prøve noe nytt, og havner da automatisk i kategorien blandt alle de andre dinosaurene som kviholder på merket "sitt" som de har vært så trofaste til. 

Jeg velger fritt selv hva jeg selv vil ha,

Du kan velge fritt, mens alle andre er dinosaurer siden de ikke velger det samme som du ?

 

Man forblir en dinosaur om man aldri tør å prøve noe nytt. Jeg prøvde IKKE å hevde at alle andre skal velge samme merker som jeg ønsker å bruke, dét må de selv finne ut av.

Lenke til kommentar

 

 

Ikke noe problem å bytte til et annet merke. Bare å selge alt samlet.

 

 

Ikke noe problem bortsett fra det økonomiske, men det bekymrer kanskje ikke deg?

 

Jeg har selv gjort dette. Ikke noe problem. Jeg har ikke ubegrensede midler så penger er alltid et tema såklart, men man får jo penger når man selger noe, og kamerautstyr taper seg ikke så sinnsykt mye i verdi over tid som en del annet. 

Mange er bare ikke villige til å prøve noe nytt, og havner da automatisk i kategorien blandt alle de andre dinosaurene som kviholder på merket "sitt" som de har vært så trofaste til. 

Jeg velger fritt selv hva jeg selv vil ha, og finnes det noe annet som jeg mener er bedre, da tviler jeg ikke med å bytte. Jeg er ikke interessert i å sitte som 90-åring og tenke: "What if"... Drit i hva andre måtte mene - velg det DU vil ha. Slik lever hvert fall jeg, og trives med den friheten dette gir meg.

 

 

Når man har fotoutstyr for seks-sifret beløp, da skifter man ikke ut det til noe dårligere bare for å skifte ut. Det å prøve nytt, må ha en bedre hensikt enn bare å prøve nytt. Spesielt når jeg vet med 100% sikkerhet at det man bytter til er i en billigklasse i forhold til det jeg har fra før.

Forresten, jeg velger også fritt hva jeg vil ha.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

 

 

 

Ikke noe problem å bytte til et annet merke. Bare å selge alt samlet.

 

 

Ikke noe problem bortsett fra det økonomiske, men det bekymrer kanskje ikke deg?

 

Jeg har selv gjort dette. Ikke noe problem. Jeg har ikke ubegrensede midler så penger er alltid et tema såklart, men man får jo penger når man selger noe, og kamerautstyr taper seg ikke så sinnsykt mye i verdi over tid som en del annet. 

Mange er bare ikke villige til å prøve noe nytt, og havner da automatisk i kategorien blandt alle de andre dinosaurene som kviholder på merket "sitt" som de har vært så trofaste til. 

Jeg velger fritt selv hva jeg selv vil ha, og finnes det noe annet som jeg mener er bedre, da tviler jeg ikke med å bytte. Jeg er ikke interessert i å sitte som 90-åring og tenke: "What if"... Drit i hva andre måtte mene - velg det DU vil ha. Slik lever hvert fall jeg, og trives med den friheten dette gir meg.

 

 

Når man har fotoutstyr for seks-sifret beløp, da skifter man ikke ut det til noe dårligere bare for å skifte ut. Det å prøve nytt, må ha en bedre hensikt enn bare å prøve nytt. Spesielt når jeg vet med 100% sikkerhet at det man bytter til er i en billigklasse i forhold til det jeg har fra før.

Forresten, jeg velger også fritt hva jeg vil ha.

 

Først og fremst liker jeg at folk som kommenterer hva jeg skriver faktisk LESER hva jeg skriver. Du byttet ut noe BEDRE, med DÅRLIGERE. Ganske stor forskjell, don't you think ? Jeg får vel bare poengtere at jeg kommer aldri til å bytte til noe kjipere om jeg har et fritt valg.

Ok, og med stempelet "billigklasse", mener du da også dårligere ?

 

Personlig er jeg en stolt amatørfotograf og prøver ikke hevde noe annet. Du hevder å sitte på fotoutstyr til seks-sifrede beløp, og da tenker jeg "proff" right off the get go. Har du noen egne bilder du kan vise til så jeg kanskje skjønner litt mer hvem du er?

 

Så får jeg vel bare tillegge at det finnes flere proffe fotografer som f.eks bruker Olympus M4:3 systemet. Hvem hadde trodd dét :)

Lenke til kommentar

Først og fremst liker jeg at folk som kommenterer hva jeg skriver faktisk LESER hva jeg skriver. Du byttet ut noe BEDRE, med DÅRLIGERE. Ganske stor forskjell, don't you think ? Jeg får vel bare poengtere at jeg kommer aldri til å bytte til noe kjipere om jeg har et fritt valg.

 

Når man har fotoutstyr for seks-sifret beløp, da skifter man ikke ut det til noe dårligere bare for å skifte ut. Det å prøve nytt, må ha en bedre hensikt enn bare å prøve nytt. Spesielt når jeg vet med 100% sikkerhet at det man bytter til er i en billigklasse i forhold til det jeg har fra før.

Forresten, jeg velger også fritt hva jeg vil ha.

 

Ok, og med stempelet "billigklasse", mener du da også dårligere ?

 

Personlig er jeg en stolt amatørfotograf og prøver ikke hevde noe annet. Du hevder å sitte på fotoutstyr til seks-sifrede beløp, og da tenker jeg "proff" right off the get go. Har du noen egne bilder du kan vise til så jeg kanskje skjønner litt mer hvem du er?

 

Så får jeg vel bare tillegge at det finnes flere proffe fotografer som f.eks bruker Olympus M4:3 systemet. Hvem hadde trodd dét :)

 

Forskjellen på proffe og amatører er at proffe må leve av utstyret de kjøper, amatører kan skaffe seg dyrt utstyr for å kose seg med det, fordi det er en hobby.

Jeg har snekkerverktøy som proffe snekkere misunner meg, fordi jeg noen ganger lager noe det passer å bruke akkurat det utstyret til. Ingenting som et møbel som trenger akkurat det verktøyet, som en unnskyldning for å kjøpe det:-)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

 

Først og fremst liker jeg at folk som kommenterer hva jeg skriver faktisk LESER hva jeg skriver. Du byttet ut noe BEDRE, med DÅRLIGERE. Ganske stor forskjell, don't you think ? Jeg får vel bare poengtere at jeg kommer aldri til å bytte til noe kjipere om jeg har et fritt valg.

 

Når man har fotoutstyr for seks-sifret beløp, da skifter man ikke ut det til noe dårligere bare for å skifte ut. Det å prøve nytt, må ha en bedre hensikt enn bare å prøve nytt. Spesielt når jeg vet med 100% sikkerhet at det man bytter til er i en billigklasse i forhold til det jeg har fra før.

Forresten, jeg velger også fritt hva jeg vil ha.

 

Ok, og med stempelet "billigklasse", mener du da også dårligere ?

 

Personlig er jeg en stolt amatørfotograf og prøver ikke hevde noe annet. Du hevder å sitte på fotoutstyr til seks-sifrede beløp, og da tenker jeg "proff" right off the get go. Har du noen egne bilder du kan vise til så jeg kanskje skjønner litt mer hvem du er?

 

Så får jeg vel bare tillegge at det finnes flere proffe fotografer som f.eks bruker Olympus M4:3 systemet. Hvem hadde trodd dét :)

 

Forskjellen på proffe og amatører er at proffe må leve av utstyret de kjøper, amatører kan skaffe seg dyrt utstyr for å kose seg med det, fordi det er en hobby.

Jeg har snekkerverktøy som proffe snekkere misunner meg, fordi jeg noen ganger lager noe det passer å bruke akkurat det utstyret til. Ingenting som et møbel som trenger akkurat det verktøyet, som en unnskyldning for å kjøpe det:-)

 

Vel, nå er jo dette irrelevant da det ikke hadde noe som helst å gjøre med hva jeg og han andre diskuterte. Du poengtere bare at om man har penger kan man kjøpe ting, men det vet vel alle...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

 

Så får jeg vel bare tillegge at det finnes flere proffe fotografer som f.eks bruker Olympus M4:3 systemet. Hvem hadde trodd dét :)

Og det finnes amatører som bruker 1Dx mkII.

 

Du er klar over at ikke alle og enhver kan bruke et speilløst systemkamera til sin type fotografering ?

 

Jeg er 100% klar over at inget kamera er perfekt til alt, ja. Det jeg vil poengtere er at f.eks et speilløst system vil kunne utføre veldig mye. 

Personlig ønsker jeg ikke å ta bilder i bevegelse. Av den grunn kan jeg derfor utelukke mye. Canon 7D MKII er derfor hva jeg ønsker minst, selvom det helt sikkert er et bra kamera til SITT FORMÅL. 

Hovedformålet mitt med å delta i denne tråden er at altfor mange tenker kun DSLR. Jeg vil at folk heller tenker på hva de selv ønsker, og så faktisk innser at det finnes alternativer som kan gjøre jobben veldig bra.

Lenke til kommentar

Så får jeg vel bare tillegge at det finnes flere proffe fotografer som f.eks bruker Olympus M4:3 systemet. Hvem hadde trodd dét :)

Så får jeg vel bare tillegge at det finnes flere proffe fotografer som bruker telefonkamera. Hvem hadde trodd dét :)

 

Hovedformålet mitt med å delta i denne tråden er at altfor mange tenker kun DSLR. Jeg vil at folk heller tenker på hva de selv ønsker, og så faktisk innser at det finnes alternativer som kan gjøre jobben veldig bra.

Det tror jeg vi alle er enige i og nettopp derfor vi spør trådstarter om hvordan han skal bruke kameraet og hva han selv foretrekker av funksjonalitet, deriblant søkertype. Selv foretrekker jeg optisk søker fremfor elektronisk etter å ha brukt begge typer over lengre perioder og reagerer derfor på bastante og villedende påstander om at "speilrefleks er gammeldags". Det går for eksempel an å ha en mer ydmyk holdning til folks preferanser enn å stemple visse preferanser som gammeldagse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...