Gå til innhold

[Løst] Kondensator bytte


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kan fint lite om kondensatorer, så dere får unnskylde eventuelle dumme spørsmål :)

Jeg skal forsøke å reparere en 25 år gammel symaskin. Det kom røyk ut av selve pedalen, og ved åpning av denne finner jeg en kondensator som har sett bedre dager (bilde vedlagt).

 

Produsenten og akkurat denne kondensatoren finner jeg ikke, men får treff hos tilsvarende produsenter.

Jeg er bare litt i tvil om hva som er viktig å se etter for å finne riktig type.

 

Jeg tror denne vil fungere: LINK

 

Det jeg er usikker på er: 

  • Den nye er merket med 275VAC i motsetning til den jeg plukket ut som er merket 230V MP.
  • MHz frekvensen finner jeg ikke igjen på ny type kondensator

Resten ser greit ut, på temperatur, størrelse, 0.1µF osv. (Pitch så vidt jeg har forstått er avstanden mellom beina)

 

Og, har det noen betydning hvilken vei polene monteres på disse?
 

post-406912-0-80061200-1460970197_thumb.jpg

post-406912-0-82497100-1460970198_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kemet kjøpte Rifa i 2008, men designen er såpass lik at man fortsatt kjenner dem igjen.

 

Kondensatoren du linket til fra Elfa vil passe bra som erstatning.

Høyere spenning er ingen ulempe, MP står for Metallized Paper.

Jeg har aldri sett MHz-merking av kondensatorer på noe annet enn slike gamle Rifa-kondensatorer.

 

Slike filmkondensatorer har ikke noen polarisasjon, derfor er det ikke merket hvilken vei de skal monteres.

Lenke til kommentar

Kemet kjøpte Rifa i 2008, men designen er såpass lik at man fortsatt kjenner dem igjen.

 

Kondensatoren du linket til fra Elfa vil passe bra som erstatning.

Høyere spenning er ingen ulempe, MP står for Metallized Paper.

Jeg har aldri sett MHz-merking av kondensatorer på noe annet enn slike gamle Rifa-kondensatorer.

 

Slike filmkondensatorer har ikke noen polarisasjon, derfor er det ikke merket hvilken vei de skal monteres.

Supert! Takk for raskt og godt svar! :)

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke disse kondensatorene noe som pleier å ta kvelden på en slik måte heller? Det KAN jo hende at røyk og ødelagt kondensator er et symptom på noe mer grunnleggende galt. Men for all del, skader ikke å prøve.

Ja, jeg har tenkt det samme. Var mye støv og lo inni selve maskinen som jeg har renset ut. Og det eneste jeg kunne fysisk se som var defekt var denne kondensatoren. Så jeg får ta en sjans, var ikke den største investeringen :)

Endret av Frank85
Lenke til kommentar

Nå er vel ikke disse kondensatorene noe som pleier å ta kvelden på en slik måte heller? Det KAN jo hende at røyk og ødelagt kondensator er et symptom på noe mer grunnleggende galt. Men for all del, skader ikke å prøve.

 

Så lenge man ikke tilkobler utstyret på høyere spenning enn 230V AC så er det enten intern feil i kondensatoren eller lynnedslag som kan skade X-kondensatorer.

https://electrosome.com/x-and-y-rated-capacitors/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...