Gå til innhold

Derfor har du ikke fått Android 6 på Galaxy S6-en din ennå


Anbefalte innlegg

Ikke for å starte en iOS v. Android krig, men mtp. hvor "knirkefritt" dette går på iPhone, så er det bare tull at Android ikke kan klare det samme.

 

Latterlig at de som kjøpte en s6 i fjor ikke har siste versjon av android...

 

Er det? Apple produserer både OS og telefon. Software er allerede optimalisert for hardware når den lanseres.

Dette er ikke et Android-problem, men et problem skapt av blant andre Samsung, som skal legge sin egen vri på et allerede ypperlig OS. Nexustelefonene får sist versjon like for som iPhone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist Samsung Norge la ut Android 5 til flere telefoner var det stor klagestorm på Facebook-siden deres pga. en haug med feil. De har nok lært nå og vil ikke gi ut noe før de vet at de får minst mulig problemer. Og det er bedre å vente til man har en god oppdatering enn å få ut en oppdatering som skaper vansker for brukerne.

 



Ikke for å starte en iOS v. Android krig, men mtp. hvor "knirkefritt" dette går på iPhone, så er det bare tull at Android ikke kan klare det samme.
 
Latterlig at de som kjøpte en s6 i fjor ikke har siste versjon av android...
Er det? Apple produserer både OS og telefon. Software er allerede optimalisert for hardware når den lanseres. 
Dette er ikke et Android-problem, men et problem skapt av blant andre Samsung, som skal legge sin egen vri på et allerede ypperlig OS. Nexustelefonene får sist versjon like for som iPhone.

 

IOS er også tilpasset et knapt dusin av telefoner med små forskjeller. På Android er det derimot en haug med forskjellige produsenter, med forskjellig hardware og en haug med andre kombinasjoner som gjør at det er mye som skal fungere på ett og samme OS.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

 

Ikke for å starte en iOS v. Android krig, men mtp. hvor "knirkefritt" dette går på iPhone, så er det bare tull at Android ikke kan klare det samme.

Tja.. Android kommer på telefoner fra mange produsenter. Bare tull at iOS ikke kan klare det samme.

 

(og som nevnt over; Er oppdateringer viktige for deg kjøp en Google tlf, dvs. Nexus).

 

Synes det er merkelig at tek ikke trekker mer og gjør oppmerksom på dette i anmeldelse av Samsung telefoner. Dette er åpenbart veldig viktig for brukermassen her og tek er overhodet ikke i takt med sine lesere. Om det er nok til å trekke s7 ned til f.eks 9/10 er en annen sak. Mtp at Samsung aktivt bruker positive tester i markedsføring vil de ikke bli bedre så lenge det ikke går utover salget.

Tek tester vel primært nye tlf, da blir det vanskelig med konkrete påstander om fremtidig oppdaterings sekvens.

Ikke med den trenden Samsung har hatt på dette området! De kommer ikke til å bli bedre så lenge de endrer så drastisk på Android som de gjør.

Lenke til kommentar

Forbrukermakt må til. Skal du ha Android, kjøp Nexus telefon, eller en kanskje til og med en iPhone hvis du tør å konvertere. Hvis HTC, Samsung, LG og alle de andre merker en betydelig nedgang i salg på alt annet enn Nexus telefoner så vil jeg tro de etterhvert får svar på hvorfor. Da skal man se at oppdateringsfrekvensen blir en annen...

 

Utført! Har en Nexus 5 (gamlefar, men med 6.0.1) og et Nexus 9 nettbrett med samme versjon så vidt jeg husker. Min første Android-telefon var en HTC Magic, og den kom aldri forbi 1.5...

Lenke til kommentar

Ikke for å starte en iOS v. Android krig, men mtp. hvor "knirkefritt" dette går på iPhone, så er det bare tull at Android ikke kan klare det samme.

 

Latterlig at de som kjøpte en s6 i fjor ikke har siste versjon av android...

 

Er det Windows sin feil at det ikke kjører på en mikrobølgeovn? :^)

 

Android er bare ett operativsystem, og har ikke noe å gjøre med treg utrulling til telefonene.

Etter at en ny versjon fra google er ferdigstillt så må først chip-produsente lage nye hooker, mobilprodusente tilpasse disse hookene til telefonens spesifikke hardware, også skal det hele testes og i noen tilfeller pakkes inn i et skall.

 

Apple har det en del lettere fordi de kun har en håndfull "aktive" modeller, og styrer hele produksjonsprosessen selv.

 

Et annet poeng å notere seg er at Android annonseres i det programvaren er ferdigstilt. Deretter tar det tid før mobilprodusenten klarer å rulle den ut. Apple annonserer i det de er klare til å rulles ut. Derfor oppleves det hele som en treg prosess, selv om de begge i tidslinje er ganske like.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jippi, mitt samsung galaxy tab 3 lite 7.0 SM-T113 fikk oppgradering til android 4.4.4 i går kveld... :p

 

Men min samsung galaxy S5 har ennå ikke fått android 6... Jeg kjøper ALDRI MER en telefon som er over et halvt år gammel når jeg kjøper den, og jeg kommer nok til å velge en nexus neste gang. Eller iPhone.

Lenke til kommentar

Dette er helt og holdent Samsungs egen feil. De har alltid vært utrolig treige med oppdateringer.

 

Kanskje mye av grunnen er at de har tilpasset Android for mye med extra dill dall som folk flest ikke trenger. Da tar det også lenger tid å teste hvor stabilt og bugfree det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er absolutt en god del av grunnen, men også noe de selv har valgt å gjøre, så det er ingen god unnskyldning å servere til meg som sluttbruker :p. Jeg har ikke brukt en eneste av samsung-appene på min telefon, bortsett fra å teste om de hadde livets rett (det hadde de ikke :p). Det eneste jeg bryr meg om er kjapp utrulling av oppdateringer, slik at i kortest mulig tid sitter med et utdatert operativsystem.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

At det tar tid å få siste og ferskeste Android på plass er en sak, men at så mange produsenter nærmest ignorerer den konstante strømmen av feilrettinger på gamle Android versjoner er helt krise. Om produsentene har god separasjon av sine egne proprietære tillegg bør det nærmest være snakk om automatisert merge+rebuild. Det er mange telefoner som Samsung offisielt støtter, men som ikke har fått oppdatert systemprogramvare på et års tid. Resultatet er at alle disse brukerne kjører kode med sikkerhetsmessig uakseptabel kvalitet. Til sammenlikning får en vanlig linux-distro som kjører en tilsvarende linux-kjerne en oppdatert utgave av denne minst et par ganger i måneden, og annen systemprogramvare kommer det oppdateringer av nesten kontinuerlig. Det er ikke urimelig å forlange en firmware-oppdatering hver 14.dag og en responstid på noen få dager for retting av feil som gir høy sikkerhetsrisiko. Samsung og resten av gjengen kan bare gå hjem og skamme seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det tar tid å få siste og ferskeste Android på plass er en sak, men at så mange produsenter nærmest ignorerer den konstante strømmen av feilrettinger på gamle Android versjoner er helt krise. Om produsentene har god separasjon av sine egne proprietære tillegg bør det nærmest være snakk om automatisert merge+rebuild. Det er mange telefoner som Samsung offisielt støtter, men som ikke har fått oppdatert systemprogramvare på et års tid. Resultatet er at alle disse brukerne kjører kode med sikkerhetsmessig uakseptabel kvalitet. Til sammenlikning får en vanlig linux-distro som kjører en tilsvarende linux-kjerne en oppdatert utgave av denne minst et par ganger i måneden, og annen systemprogramvare kommer det oppdateringer av nesten kontinuerlig. Det er ikke urimelig å forlange en firmware-oppdatering hver 14.dag og en responstid på noen få dager for retting av feil som gir høy sikkerhetsrisiko. Samsung og resten av gjengen kan bare gå hjem og skamme seg.

 

Ja Samsung burde hatt en slags LTS verson der enheten får sikkerhets og bugfix oppdateringer i en gitt periode på iallefall 5 år.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...