Gå til innhold

Måle faktisk mAh på powerbank


Lami

Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

I går satt jeg i gang med et lite eksperiment, altså å måle hvor mye mAh powerbanken min egentlig har, om det som står på er rett.

 

Jeg fant denne turorialen: http://m.instructables.com/id/How-to-check-capacity-mAh-in-your-powerbank/

 

Og kjøpte en slik USB doctor for å måle amperen.

 

Koblet på og filmet alt.

 

Den begynte på 0.14A men kom ikke lengre enn rundt 1.60A før etter over 4 timer at amperen sank nedover. Altså den gikk ikke rett til et lavere amp tall og så til 0.00A som i videoen/tutorialen!

 

Den gikk ned til rundt 0.60A før jeg stoppet alt og gikk og la meg. Den hadde nok fortsatt nedover.

 

Men spørsmålet er hvordan jeg skal måle dette når den ikke gikk ned til et lavere tall og så 0A som jeg må bruke for å finne mAh på batteriet?

 

Noen som vet? Skal jeg bare ta 1.60A og bruke det?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du målte strømmen, ikke amperen. Akkurat som du kan måle lengde, ikke meteren.

 

Det relevante her er hvor lenge batteriet kan lade det utstyret du vil ha ladet. For eksempel en telefon. Blir spenningen for lav så kutter ladingen. Blir strømmen for lav så lader den sakte. Det kan bli så sakte at standby forbruker mer enn laderen klarer å levere. Da er det i praksis meningsløst å fortsette å lade. Finn disse terskelverdiene for utstyret ditt først og så tar du tiden før batteripakken din leverer så lite. Da har du et viktig måleresultat: tid. All restspenning og reststrøm etter det tidspunktet er uutnyttbar lading og dermed irrelevant for din bruk.

 

Deretter trenger du å logge strømmen fra du starter til du når terslekverdien. Strømmen vil typisk være høy i starten og lavere mot slutten. Har du lært integrasjon i matematikken? I så fall er det nettopp det matematiske verktøyet du trenger for å summere strømkapasiteten.

 

Bare husk at strømkapasiteten bare er den ene av de to faktorene du trenger for å finne batterikapasiteten. Den andre faktoren er spenning. Det kan du også logge og multiplisere med strømmen fra samme tidpunkt for å få ladeeffekten i watt. Integrerer du ladeeffekten får du batterikapasiteten (Wh).

Lenke til kommentar

Hvor lenge batteriet kan lade telefonen. Siden batteriet har større kapasitet enn det telefonen har, så må jeg lade i flere omganger.

 

Vil ikke strøm sige ut av batteriet mens telefonen blir nedladet?

 

Hvorfor fungerer ikke metoden over? Fyren sier selv det er ikke er en helt nøyaktig måte. I tillegg ble bare Ampen lavere og ikke 0 på strømbanken min. Er det fordi den ikke har sikkerhetssperren som kobler batteriet av når fullt?

 

Men terskelverdiene. Da kobler jeg måleren jeg kjøpte mellom batteriet og telefonen.

 

Har kun hatt R1 matte så integrasjon har jeg ikke lært.

 

Alt ble brått komplisert nå ... Haha

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Strømforbruker forandrer seg basert på spenningen. Så det er avhengig av spenningen mobilen din krever. En dobbling av spenningen vil føre til en dobbling av strømforbruket, og dermed halvere tiden batteriet kan yte.

 

Eller sagt anderledes, hvor mange mAh ett batteri har er avhengig av hvor mye spenning det du kobler til krever.

Det kan hende jeg tar feil, men en mer nøytral måte å regne på er i watt-timer.

Lenke til kommentar

Når spenningen faller under 2.2-2.3V er somregel 99% av energien i batteriet borte. Ellers kan du skaffe deg en USB load samt en USB strøm måler. Så setter du strøm måleren i batteripakken, så setter du loaden i strøm måleren og noterer verdien hvert minutt f.eks.... til det går til 0.... så bruker du et regneark til å summere Ah f.eks.... 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke en og samme ting. Det er riktig og feil språkbruk. Jeg kan jo ta eksemplet mitt en gang til:

 

Jeg målte at plankens lengde er 4 meter - Riktig

Jeg målte at plankens meter er 4 meter - Feil

Jeg målte at strømmen var 4 ampere - Riktig

Jeg målte at amperen var 4 ampere - Feil

Jeg målte at temperaturen var 37 grader Celsius - Riktig

Jeg målte at grader Celsiusen var 37 grader Celsius - Feil

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...