Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilken by er best å flytte til?


Anbefalte innlegg

Velger å ta dette her siden jeg her har mulighet til å være anonym. :)

Greia er at jeg skal flytte om 2 år, da for studier sin del og for psyken sin del. Jeg har ikke en fremtid her jeg bor nå, dette er på landet, ved kysten. Siden jeg har vokst opp ved kysten vil jeg gjerne holde meg langs kystlinjen også. Jeg har tenkt på Bergen, men Bergen blir samtidig litt for nærme. Jeg vil langt bort, så jeg har tenkt mye på Tromsø. 

Så langt er jeg fortsatt usikker på hva slags studium jeg skal velge, jeg sikter foreløpig mot en profesjonsutdanning innen psykologi, med andre ord må jeg ha vanvittig gode karakterer og det er det jeg jobber med nå, samt samle studiepoeng. Ellers har jeg tenkt på sykepleien, økonomi, psykologi (bachelor, master) osv. Så lurer jo på hvor det er best studentmiljø også. 

Her jeg bor nå sliter jeg fælt med det sosiale. Det er vanskelig å finne likesinnede. Som sagt er dette et veldig lite sted, alle kjenner alle og jeg er ikke en av de som folk prater med, bryr seg med. Min mor mener at gresset er ikke grønnere på den andre siden og at Bergen er the place to be (jeg tror hun bare i utgangspunktet vil ha meg nærmere, men det vil ikke jeg). Jeg gjentar, jeg vil bort ifra alt. Bergen er rett og slett for nærme. Jeg er stålsikker på at jeg får det bedre den dagen jeg får flyttet ifra denne plassen, disse menneskene. Dette er noe jeg har tatt opp mange ganger med psykologen min og han er helt enig i at om jeg får flyttet til et nytt sted, får jeg starte med blanke ark. Jeg jobber hardt med sosial angsten min, og forhåpentligvis er jeg betraktelig bedre om 2 år. 

Tromsø står høyest på lista egentlig. Det virker som en vanvittig flott by, som etter fasaden å dømme virker som er en by jeg kommer til å trives i. Skal dog sies at den dagen jeg flytter vil jeg nok bosette meg litt i utkanten av en by, siden jeg er fra landet og ikke trives så godt å befinne meg midt i en storby over lengre tid. Jeg er veldig fascinert av sjøen og vil som sagt bo nærme nok til at jeg kan ta meg en kjøretur dit på tyngre dager (ja, jeg får ro av å sitte i bilen og glo på ei kystlinje, det er fantastisk selvterapi)... 



Anonymous poster hash: 539d7...595
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Her var det for lite å ta tak i hva som er viktig for deg. Men om jeg tenker over byer som ligger langs kysten fra Bergen og nordover så vil jeg si Ålesund, Trondheim, delvis Bodø og helt klart Tromsø som realistiske alternativ.

 

Det jeg savner er informasjon om hva du liker å være sosial i forbindelse med? Er det film, idrett, bilsport, nerding, kafe-liv eller hestesport som er din greie? Det var mange sprik i hva du kunne tenke deg å studere, så da er jo det noe å lande litt mer. Ellers så er ingen av disse byene, bortsett fra Trondheim, noen by som gir deg noen som helst storbyfølelse. Det er liksom ti minutt på rutebuss og så er du i landlige omgivelser.

Lenke til kommentar

Det finnes også fine byer i utlandet. Men da må du jo kanskje akseptere kortere vintre og det kan dessuten være problematisk å få godkjent en utenlansk psykologiutdannelse hvis du bestemmer deg for det.

 

Det med at du vil bosette deg i utkanten av en by, pleide jeg også å tenke. Men mine snart fire år som student har jeg dels tilbrakt i Bergen, dels i en litt større tysk by og nå i Oslo. Jeg vurderer å dra på utveksling til São Paulo neste år. Nå orker jeg ikke tanken på å flytte tilbake til tettstedet mamma bor i eller byen jeg bodde i før (begge med omtrent 15 000 innbyggere). Tromsø er riktignok mindre enn Bergen, men det kan hende du blir godt vant til å bo tettere på mange mennesker og kommer på liknende tanker om noen år.

 

Tromsø eller byens studentmiljø kan jeg ikke si noe om, men jeg forstår godt at du har behov for å legge avstand mellom deg og hjemmet ditt. Jeg gjorde også det og slik følte jeg meg friere til å prøve nye ting, samtidig som jeg nok ble et modigere og mer selvstendig menneske av det.

Lenke til kommentar

Jeg har bodd flere år i Tromsø, og det er absolutt en okei by. Studentby, så det er bra uteliv etc. 

Om du takler været, lange vintre og korte somrer, så kan du nok trives der. 

Om du setter pris på natur og friluftsliv er det iallfall et godt valg :) 

Lenke til kommentar

Tromsø har årsstudium i psykologi, som er grunnlaget for å komme inn videre på profesjon. Årsstudiumet har ikke så høyt snitt for å komme inn på. Det er en veldig bra by, har bodd her selv i et par år nå. Bra uteliv, visstnok utrolig bra studentmiljø, og mye natur hvis man liker det.

Lenke til kommentar

Kan absolutt anbefale Ålesund som studieby, den har tatt seg veldig opp de siste 2-3 årene og det er nå stor aktivitet med/i både studentforeninger, linjeforeninger (nytt etter fusjon), arrangementer på byen, konserter, interesserklubber osv. Høgskolen har også nettopp fusjonert med NTNU, så om 2 år som er tidshorisonten du snakker om vil jeg tro at enda flere av de positive endringene har funnet sted.

Her har de dog ikke psykologi, men sykepleiestudiet skal være veldig bra og scorer ofte høyt på både trivselsundersøkelser og faglig utbytte av studiet. De har også økonomi, logistikk, markedsføring o.l.

Det er ikke alt for dyrt å bo som student i denne byen, og det er absolutt mulig å kjøpe seg leilighet i studieperioden dersom det er noe du ser for deg å gjøre. Husleien ligger på mellom 3500 og 4500 om du velger å leie hybel, avhengig av om du vil bo i kollektiv eller alene. For høy standard og moderne løsninger i kollektiv-leilighet eid av private kan du måtte opp i 5000/mnd.

Det du ikke får ved å bo i Ålesund er storbyfølelsen. Det er en liten by, men til tross for dette er det relativt mye som skjer. Du vil heller ikke finne store nisjemiljøer når det kommer til interesser, så om du er Harry Potter fan som må møte likesinnede eller har et krav om at det skal eksistere en aktivistklubb for urfolk i mellomamerika er ikke det noe for deg.

 

(Vi har derimot en miniatyrfigurklubb som har 2 medlemmer, og som ingen kan joine fordi de som driver den har akutt sosial angst og ikke tør å si noe til fremmede når de står på stand.)

 

2 cents for Ålesund som studieby.  :thumbs:



Anonymous poster hash: b32f3...eb6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...