Gå til innhold

TEST: Samletest av støvsugerroboter


Anbefalte innlegg

Robotstøvsuger er en av de bedre investeringene jeg har gjort. Har hatt en Neato XV-15 i 5 år. Det fulgte med ekstra børste og flere filtre, så den eneste direkte tilleggsutgiften har vært nytt batteri, da det gamle begynte å tape kapasitet. En ting er at man slipper å bruke tid på å støvsuge selv, men den gjør også en bedre jobb enn hva jeg selv hadde klart, ved at den tar under dobbeltsenga og sofa hver gang. Digg å komme hjem til en ren leilighet. En "bonus" er at man holder det ryddig også, for roboten sin del. Den kan nemlig finne på å spise seg fast i ledninger og skolisser. En USB C ladekabel måtte bøte med livet nylig.  Mulig de nye modellene har blitt smartere enn som så. 

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at hund og robot støvsuger ikke er venner.

 

min bror har en svart labrador, og det fører til masse hundehår 2 ganger i året. så han gikk til anskaffelse av en irobot støvsuger som iflg han "kunne alt"

- så over til hundehårene, joda den tok da kontroll på den fallende pelsen, bruttern ordna slik at støvsugeren tok stua og kjøkkenet i løpet av natta og han skrøt fælt av at den gjorde en skikkelig god jobb, faktisk så samarbeidet hunden og støvsugeren. Hunden tok mat rester som hadde falt på gulvet og kattmaten, robot sugeren tok støv og hundehår. grei symbiose der altså.

- men over til at de to ikke er venner lengre og at irobot støvsugeren har fått sparken.

 

en natt mens bruttern sov så hadde hunden blitt dårlig og hadde gjort fra seg på gulvet, stakkars han hadde diare. tror vi for det er umulig å vite. dette skjedde da rett før irobot bestemte seg for å støvsuge kjøkkenet og stua. Da roboten kom over hundens visittkort var det tydeligvis noe støvsugeren skulle jobbe ekstra med. kanskje er det en innstilling i den som gjør at den jobber ekstra med skitt hvis det sitter litt fast, ikke vet jeg. men støvsugeren hadde jobbet så mye med hundens visittkort at den hadde gått tom for strøm, så den dro til lading, etter ferdig opplading så starta den opp igjen, hentet resten av hunde bæsjen og brukte neste batteri utlading på å omhyggelig smøre hunde bærsjen på absolutt alle kvadrat sentimeter av parkett gulv, til og med glasset framfor peisen var malt brunt. - nå tenker du kanskje den jævla roboten lot det langhårete teppet under stua bordet være i fred? Nå nei da. støvsugeren hadde nemlig vasket seg selv ren på teppet og returnerte til lade stasjonen svært så stolt over den nye fargen på gulv og teppe.

 

 

Dette kunne sikkert ha vært løst i nye modeller med ekstra typer sensorer. Vet ikke helt hva og hvordan. En ting kunne jo ha vært fuktsensorer på undersiden, som parkerer roboten helt ved slike møter. Det ville da sikkert fungert like godt med oppkast fra hund.

 

Ellers burde vel støvsugerne kunne hatt en høydemåler for det den skal forsøke å støvsuge til seg vel?

 

Har aldri hatt robotstøvsuger selv, men har hund slik som du, og derfor finner jeg din tilbakemelding her veldig verdifull.

 

Hunden har en ekstrem blære og tarmkontroll. Er så stueren, at det er en drøm. Men, innimellom så blir våre dyr så syke at de ikke klarer å holde seg, det er jo bare helt naturlig. Hunden er mest plaget av en gang innimellom (sjeldent) å kaste opp. Når han var ung, så spiste han oppkastet sitt igjen, akkurat som man ser hunden gjøre i "Family Guy".

 

Pleier å høre når hunden kaster opp, selv om jeg sover. Så jeg får rengjort tidlig. Magesyre fra hund er veldig aggressivt, så det ville nok ha mattet gulvet litt ekstra om det ble liggende lenge. Men, det kan jo tenkes at man ikke er hjemme med hunden til en hver tid. Noe jeg forsøker å unngå så langt som mulig.

 

En gang hunden hadde diare over flere dager, da opplevde jeg at den hadde sykt sterk stuerenslighet. Den klynket at det var tid for å gå på do. Og når vi kom utfor hageområdet så bare sprutet det fra nr. 2. Den gjør ikke i fra seg om den står ute i hagen heller, for den ser på alt hjemme som om det er innendørs.  :)  Merkelige greier, den var sånn når vi overtok den som valp. Når den sover og har mareritt, så lurer jeg på om det bare er kroppslig mareritt den ville ha hatt uansett, eller om de vi overtok valpen i fra har mishandlet den til å bli stueren mm, som den drømmer om.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

LG sin er såpass stille at den kan støvsuge når du ser på TV, jeg synes det er en veldig viktig ting (støy).

Jeg kjøper personlig dyre noctua kjølere til pcen, så den er helt stille... (viftene går da såpass lavt at jeg ikke hører den).

 

Samme med den vanlige støvsugeren, har en veldig stillegående en.

 

 

Skjønner ikke helt hvordan det går an å få en stille støvsuger som fremdeles beholder god sugeevne.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Men er det noen som har tips til billig og bra robotstøvsuger? under 5000 kr.

Ta den beste Roomba du får til den prisen. Roomba fra iRobot er bare en klar vinner.

Lenke til kommentar

Eg hadde Rommba 581 før, og no Neato Botvac. Det er litt forskjell på det du må gjere for å tømme dei 2 i allefall. På Roombaen måtte man ofte ut med børstene og få dei reingjort for hår og ting som la seg rundt børsten (har hund).

Det er det mykje mindre av  på Botvac'n. Filteret på Botvac'n er også einklere å få reint. 

 

No er jo sikkert den nyeste Roomba'n bedre på det området også. 

 

Og til skrekkscenario som  Roald K beskriver... eg setter min Botvac på når eg og hunden går på tur for dagen. Da får den bråke så masse den vil og er klar til vi kjem heim. Gløymer eg å skru den på før eg reiser ut er det berre å  plukke fram mobilen og be den starte. 

 

Dessuten trur eg at eg har høyrd historien før... vandrehistorie? 

 

post-3331-0-23110700-1460465140_thumb.jpg

 

Dagens fangst. Forventar ein auke framover når røytesesongen starter. 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

 

Men er det noen som har tips til billig og bra robotstøvsuger? under 5000 kr.

Ta en Neato-modell, f.eks. BotVac 75, 75D eller 85 hvis du er interessert i det beste alternativet.

 

 

Jeg er fremdeles interessert i en robot som kan re senger  :dribble:

 

 

 

 

Jeg ønsker fremdeles at den bare rer sengen. Tror robot-bransjen er litt på feil spor, eller?

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Re sengen er et lite problem. Når en vaskemaskin også tørker og ikke minst bretter​ klærne, så er det på tide å oppgrader. Uansett hvor nye maskin du har. ;)

Største utfordringen er å få til en komplett vaskesyklus. Rydd, vask, tørk, stryk, brett, legg på plass. Dagens løsning, kjent som kvinner, er ikke særlig pålitelige og har masse bugs i AI'en.

Lenke til kommentar

 

Re sengen er et lite problem. Når en vaskemaskin også tørker og ikke minst bretter​ klærne, så er det på tide å oppgrader. Uansett hvor nye maskin du har. ;)

Største utfordringen er å få til en komplett vaskesyklus. Rydd, vask, tørk, stryk, brett, legg på plass. Dagens løsning, kjent som kvinner, er ikke særlig pålitelige og har masse bugs i AI'en.

 

En får det en betaler for 

Lenke til kommentar

Re sengen er et lite problem. Når en vaskemaskin også tørker og ikke minst bretter​ klærne, så er det på tide å oppgrader. Uansett hvor nye maskin du har. ;)

 

Jeg forsnakket meg  :wee:

Det jeg mente å si, men feilformulerte meg på. Det er at jeg ønsker at robot skal bytte på sengetøy. Den oppgaven er litt mer vrien å løse på en stund vil jeg tro. Den kan gjerne re sengen også, men det er ikke fullt så viktig. Beklager feilformuleringen min.  :dribble:

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Re sengen er et lite problem. Når en vaskemaskin også tørker og ikke minst bretter​ klærne, så er det på tide å oppgrader. Uansett hvor nye maskin du har. ;)

Største utfordringen er å få til en komplett vaskesyklus. Rydd, vask, tørk, stryk, brett, legg på plass. Dagens løsning, kjent som kvinner, er ikke særlig pålitelige og har masse bugs i AI'en.

 

En får det en betaler for 

 

 

Nja. Kvinner er dyre i drift. Den som lager en tjenerrobot har kommet langt. Det seksuelle finnes det alltids løsninger for, og man har allerede mye substitutter for sex, selv om det kanskje ikke blir like bra som menneske + menneske. Merk at jeg brukte begrepet kanskje.

 

Det som kanskje kan være vanskelig å erstatte er nærhet og det behover man har for sosial omgang. Men, verden er ikke tom for mennesker tverrt i mot. Så om man ikke helt får den nærmeste kontakten som med en samlivspartner, så går det an å møte mennesker. Blir spennende å se hvordan virtuell virkelighet endrer på det siste.

 

Disse støvsugerrobotene scorer dårlig på dette sosiale aspektet. Det er helt sikkert.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...