Gå til innhold

[Løst] Skattesmell -.-


CheatoN

Anbefalte innlegg

Hei!  Fikk baksmell på skatten i År. Har 2 jobber, hvor jeg har tabelltrekk på hoved job og prosent trekk på den andre jobben.

 

Så viser det seg at biarbeidsgivers lønnsystem har hentet feil opplysninger elektronisk fra skatteetaten. så den har hentet skatteopplysninger fra Hoved arbeidsgiver.

 

Noen som vet om dette er verdt å klage på? eller om det i det hele tatt går?

Synes det var litt hard baksmell, og prøvde å finne ut hvorfor. men på lønnslippene jeg får derfra, så står det "Skatte 35%". Så har tenkt at det er i orden

 

R.P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei!  Fikk baksmell på skatten i År.....

 

Nei, du har som regel plikt til å ha oversikt over det selv. Dersom den andre arbeidsgiveren bruke feil prosent så er det nok du som ikke har fulgt med i timen, da det skal stå på lønnsslippet. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

ser den, men det som stod på lønnslippen, er ikke det de har trukket.. de har brukt tabelltrekk, istedet for prosent

 

Som sagt er det du selv som skal gi beskjed om dette til den arbeidsgiveren. Man kan ikke komme tilbake når selvangivelsen er kommet ut og klage på det. Det gir ihvertfall ikke noe mening. Du skulle nok ha lagt merke til det før denne tid. 

Lenke til kommentar

regner i grunn ikke med at Staten eller arbeidsgiver tar den, men er rotete av arbeidsgiver å komme med dette nå. Da jeg fikk baksmell i fjor også, i tillegg til at den hadde dobbla seg i år. så var visstnok mange som hadde fått det samme. Så vi fikk mail i dag ang dette, hvor det stod at det var blitt brukt feil trekk i forhold til skattekort i 2 år.

Lenke til kommentar

 

ser den, men det som stod på lønnslippen, er ikke det de har trukket.. de har brukt tabelltrekk, istedet for prosent

 

Som sagt er det du selv som skal gi beskjed om dette til den arbeidsgiveren. Man kan ikke komme tilbake når selvangivelsen er kommet ut og klage på det. Det gir ihvertfall ikke noe mening. Du skulle nok ha lagt merke til det før denne tid. 

 

vil gjerne vite hvordan man merker det. Da lønnslippen vi får derfra er ubrukelig (noe som er blitt klaget på de siste 3 årene) i tillegg til at det står % trekk. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

regner i grunn ikke med at Staten eller arbeidsgiver tar den, men er rotete av arbeidsgiver å komme med dette nå. Da jeg fikk baksmell i fjor også, i tillegg til at den hadde dobbla seg i år. så var visstnok mange som hadde fått det samme. Så vi fikk mail i dag ang dette, hvor det stod at det var blitt brukt feil trekk i forhold til skattekort i 2 år.

 

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med skatteetaten og høre med dem, da vi her på forumet har lite vi skulle sagt iforhold til hvordan prossessen således fungerer, og dermed kan vi ikke svare  deg konkret. Utifra det jeg skrev over så er det som sagt din plikt å holde oversikt over dette selv, men dersom det er gjort en feil som har ført til at det sto feil på lønnslippen itilleg kan jeg være enig i at en klage kan være på sin plass, og eventuelt kreve penger tilbake fra arbeidsgiver/skatteetaten, men som sagt ta kontakt med dem så finner du ut av det.

 

vil gjerne vite hvordan man merker det. Da lønnslippen vi får derfra er ubrukelig (noe som er blitt klaget på de siste 3 årene) i tillegg til at det står % trekk. 

 

Dersom arbeidsgiveren gir deg feile tall, eventuelt mangelfulle tall så tror jeg nok de bryter lover om ikke vesentlige regler for hvordan en arbeidsgiver skal sende ut lønnslipper, dog kan jeg ikke si noe sikkert om dette, da jeg ikke vet hvordan lovverket er på dette feltet. Vent litt og se om eventuelt noen jurister kan svare deg her.

 

Som sagt: kontakt skatteetaten, og forklar situasjonen til dem! 

Lenke til kommentar

[...] Da lønnslippen vi får derfra er ubrukelig (noe som er blitt klaget på de siste 3 årene) i tillegg til at det står % trekk.

 

På de fleste lønnsslippene jeg har vært borti, så står det både tabellnummer og prosenttrekk, dette er ordinære opplysninger som ligger i lønnssystemet. For hver rad står det så spesifisert hvilken av de to som er lagt til grunn for forskuddstrekket.

 

Har du mulighet til å ta et bilde av en lønnsslipp, sladd ut personalia, og poste bildet her så vi kan se?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

ser den, men det som stod på lønnslippen, er ikke det de har trukket.. de har brukt tabelltrekk, istedet for prosent

 

Som sagt er det du selv som skal gi beskjed om dette til den arbeidsgiveren. Man kan ikke komme tilbake når selvangivelsen er kommet ut og klage på det. Det gir ihvertfall ikke noe mening. Du skulle nok ha lagt merke til det før denne tid. 

 

vil gjerne vite hvordan man merker det. Da lønnslippen vi får derfra er ubrukelig (noe som er blitt klaget på de siste 3 årene) i tillegg til at det står % trekk. 

 

Lønnsslippen din burde oppgi følgende ting:

 

Brutto lønn

- beløp trukket i skatt

= Netto lønn

 

Den burde også viser tilgode feriepenger, opptjente feriepenger og brutto lønn hittil i år.

 

Dersom lønnsslippen i det minste viser det skattetrekk og brutto lønn hittil år så vil det være mulig for deg å plotte tallene inn i en hvilken som helst skattekalkulator. I tillegg kan du på altinn.no hente informasjon om hvor mye brutto lønn og skattetrekk som er registrert på deg hittil i år. På den måten er det enkelt å oppdage om du har betalt for mye eller for lite skatt i løpet av året.

 

Dette er 100% ditt ansvar. Jeg er enig i at det er dårlig at arbeidsgiver har en skrivefeil på lønnsslippene sine, men det betyr ikke at det er arbeidsgivers ansvar å ta din skattekostnad.

 

Dessuten. Du sier at dette er andre gang du får en kraftig baksmell. Da er det vel på tide å følge litt med i timen i inneværende år :)

Lenke til kommentar

 

 

Som sagt: kontakt skatteetaten, og forklar situasjonen til dem! 

 

 

Hvorfor kontakte skatteetaten? Hva skal dem gjøre?

 

Skatteetaten har ingenting med dette å gjøre. En ting som er sikkert er at skatteetaten aldri kommer til å stryke baksmellen fordi arbeidstaker i dette tilfellet ikke har fulgt med på sine egne skattetrekk.

 

Og forresten: Når man har to arbeidsgivere og bruker tabelltrekk så er det ekstra viktig å kontrollere skatten i løpet av året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skatteetaten har rett til å kreve feiltrekk fra arbeidsgiver, men de har ikke plikt til å gjøre det, og de vil bare gjøre det hvis du er fullstendig ute av stand til å betale selv.

 

Du vil heller ikke ha noe krav mot arbeidsgiver, fordi det som skulle vært trukket i skatt har du jo fått utbetalt til konto som lønn. Arbeidsgiver har ikke beholdt skattetrekket, de har gitt det til deg. Du har altså ikke lidt noe økonomisk tap som de er ansvarlig for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skattebetalingsloven inneholder bestemmelser om straffansvar for den som unnlater eller gir uriktige opplysninger.

 

Dog skal det også sies at Skatteetaten nå har fått a-ordningen, her innrapporteres det lønn inn måned fra måned. Samtidig har de anledning til å se på likningen din for ferdig liknede år.

 

Om du har et markant avvik vil de nok kreve deg for (ytterligere) opplysninger, event. nekte å skrive ut nytt skattekort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...