Gå til innhold

Lønn som Dekkskifter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vanlige er vell formuleringa "lønn etter avtale". Dette betyr at lønna vil varierer ganske mykje alt etter kvar i landet det er snakk om, og kor stor den lokale konkurransen i markedet er.

 

Dersom du er rask og effektiv så vil det nok lønne seg å sjå etter arbeidsgiverar som tilbyr provisjonslønn.

 

Eg vil nok anta at lønna for dekksikfterar er forholdsvis lav, då dette er arbeid som mange kan utføre.

Dekkomlegging krever noke meir kompetanse, så dei har nok litt meir i lønn.

 

Men med tanke på det etterkvart er mange som tilbyr dekkskift, at det fortsatt er mange som skifter dekk sjølv, og at det er såpass billeg med dekkhotell samt dekkskift. Så kan ikkje dei som jobbar med dette ha veldig høg lønn.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva er vanlig på et dekkhotell-firma? Har alltid byttet selv.

 

 

Har vell betalt 500-750 de siste årene, det er mer enn billig nok spør du meg! Hadde en oppsagt olje arbeider til å bytte for meg i vinter, mener det var rundt 500 han tok pr skift. Da kom han på plassen med kompressor og alt. 

Lenke til kommentar

Hva er vanlig på et dekkhotell-firma? Har alltid byttet selv.

Betaler 650 pr skift inklusive dekkhotell. Prisen samme sted for bare skift er 350 kr.  Gjelder personbil. SUV etc har høyere priser.

 

600 - 700 kr pr skift er vanlig i mitt område.

 

Aktører som allerede har lokaler knyttet til annet formål og delvis utstyr tjener på å ta 200 kr pr skift. En som kan dette skifter enkelt 3 sett pr time - inklusive vask og da har du 600 kr. Klarer du 70 % utnyttelse, så har du 420 kr pr time i inntjening. Lønn og sosiale kostnader ca 250 kr. Det tilsvarer en timelønn på over 190 kr pr time, noe som er godt over minstelønn for fagarbeidere i de fleste yrker. Tar man utgangspunkt i minstelønn for ufaglærte, ca 160 - 165 kr pr time - ja da kommer på på 210 kr. Eier vil da ha 170 - 210 kr pr time/arbeidstaker til dekking av sine kostnader - noe jeg garanterer han tar i mot med glede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er vanlig på et dekkhotell-firma? Har alltid byttet selv.

Betaler 650 pr skift inklusive dekkhotell. Prisen samme sted for bare skift er 350 kr.  Gjelder personbil. SUV etc har høyere priser.

 

600 - 700 kr pr skift er vanlig i mitt område.

 

Aktører som allerede har lokaler knyttet til annet formål og delvis utstyr tjener på å ta 200 kr pr skift. En som kan dette skifter enkelt 3 sett pr time - inklusive vask og da har du 600 kr. Klarer du 70 % utnyttelse, så har du 420 kr pr time i inntjening. Lønn og sosiale kostnader ca 250 kr. Det tilsvarer en timelønn på over 190 kr pr time, noe som er godt over minstelønn for fagarbeidere i de fleste yrker. Tar man utgangspunkt i minstelønn for ufaglærte, ca 160 - 165 kr pr time - ja da kommer på på 210 kr. Eier vil da ha 170 - 210 kr pr time/arbeidstaker til dekking av sine kostnader - noe jeg garanterer han tar i mot med glede.

 

 

650,- når du får oppbevare hjul der er jo rimelig, men jeg synes det er mye å betale 1000,- bare for å få byttet dekk. Men poenget her var vel mer om en kunne tjene penger på det på gulvet, jeg ser ikke det, men om det er dekkmafiaen så kan du nok tjene en del.

Lenke til kommentar

Nei, de fleste der ligger nok i skiktet fra 160 - 190 kr timen, avhengig av om man jobber oss Vianor eller Hansen dekkskift. Tror neppe dette er en bransje for timelønnen er særlig mer enn minstelønn innen de viktigste områdene. Har en stor aktør på dekk (nett) her i nærheten - og de fleste som arbeider der har nok polsk pass. Det forteller litt om lønnsnivå.

 

1000 kr for bare å skifte dekk er upris, dvs det avhenger jo av type dekk. Men upris for en standard personbil.

 

Når det gjelder prisen så er faktisk hos en landsdekkende bilforhandler, dvs 1 300 kr pr år, som er 650 kr pr skift. Men mange av de som driver med dekkskift/dekkhotell har dette som tilleggstjenester knytte til andre hovedprodukter. For et bilverksted/bilforhandler kan det være godt lønnsomt tillegg, du har utstyret - du har sannsynligvis plassen (husk at bilverksteder i dag ikke har delelager i særlig grad lengre) og du har personell. Som oftest betyr dette bare litt justering av arbeidsplanen i noen uker høst og vår. Og så gir det god kundeopplevelse totalt. Samme gjelder en som eier en bensinstasjon bygd dengang man hadde smøregrav osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tviler på at det er så høyt, da flere bensinstasjoner og små- gründere har jeg sett ta 200,- per bytte, en pris som er KNALL lav.

For å bare bytte hjul er ikke dette en lav pris mtp den lille tiden en bruker på dette med riktig utstyr.

Så hvorfor er da normal pris ca 3x?

Om du eller andre betaler 3x denne summen for bytte av hjul så blir dere lurt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Så hvorfor er da normal pris ca 3x?

Om du eller andre betaler 3x denne summen for bytte av hjul så blir dere lurt.

 

 

det er helt standard pris her på vestlandet. Altså fra 500 og oppover. Jeg vet faktisk ikke om noen plass som har lavere enn 500. Så da blir altså alle lurt her i distriktet... Tror heller det er dere som blir lurt og bidrar til svart økonomi... 

Lenke til kommentar

Bilia har standard pris på 350 kr hele året, det er hjulskift med vask av dekk. Har hatt tilbud på kr 300 de siste ukene. Regner ikke med at Bilia driver særlig svart. Og 500 kr for bare hjulskift (ikke dekkomlegging) inklusive vask av dekk er overprising i forhold til reelle kostnader.

 

Hadde jeg kunne ta 500 kr pr skift, da hadde jeg etablert meg rask i bransjen. Etter lønn/sosiale kostnader og en "produktivitet" på 70 % gir det fort 1 000 kr til å dekke admin, leie av lokaler etc pr ansatt og time. Det er faktisk god butikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er helt standard pris her på vestlandet. Altså fra 500 og oppover. Jeg vet faktisk ikke om noen plass som har lavere enn 500. Så da blir altså alle lurt her i distriktet... Tror heller det er dere som blir lurt og bidrar til svart økonomi...

Normalpris i Bergen av det jeg finner på nettet ligger på mellom 200 og 500..

 

Og nei, av de bedriftene lokalt som har priser under 500,- for hjulskift så er det ingen som bedriver med noe svart arbeid.

Dette vet jeg da jeg kjenner flere av de som jobber der og det er konkurransedyktig nivå på lønna og de utenlandske arbeidstakere har samme lønn som de Norske.

 

Dette gjelder både lokale småbedrifter som de store kjedene som er etablert her.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dekkmann sine priser
 

 

Person- og varebil t.o.m. 14" kr 1181,- kr 898,-

 

 

Person- og varebil 15"-17" kr 1250,-  kr 950,-

 

 

Person- og varebil f.o.m. 18" (inkl. alle SUV) kr 1484,- kr 1125,-

 

 

 

Edit: Dette er dog dekkhotell, med lagring osv!

Endret av Lovegame
Lenke til kommentar

Så du fant priser mellom 2-500 men mener ikke 200 er en lavpris, altså at lav pris ligger under 200. Rare greier.

Nei, 200,- er ikke en lav pris, det er en normal pris. Under 200 for bytte av fire hjul og det begynner å bli lavt.

Kjennskapen jeg har til regnskapet hos den bedrifta jeg har jobbet hos, og primært bruker, tydet jo og på at det var en akseptabel inntekt på å ha priset seg til 250,-.

 

Og pga du kjenner noen som jobber der betyr ikke at de har orden i regnskapet.

Overraskende nok kjenner jeg til regnskapet hos et par av disse samt at normen for bedrifter som er innad i beryktede bransjer her lokalt er at skattefuten er på hugget etter kort tid.

 

Det at samtlige bedrifter i mitt nærområdet har kunnet drevet i 10, og gjerne flere, år uten at det da har blitt avslørt noe tull finner jeg høyst usannsynlig.

 

Men kan for alt jeg vet være snusk på skattekontoret og. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...